Boeken / Toplijsten en favorieten / Het mooiste kinderboek
zoeken in:
0
geplaatst: 16 augustus 2009, 16:35 uur
Torenhoog en Mijlen breed en Ogen van Tijgers van Tonke Dragt.
Echt een van de beste dingen die ik ooit gelezen heb. Drie jaar geleden voor het eerst gelezen, en kort geleden weer. Echt geweldig, allebei vijf sterren. Het is spannend, heeft een hele mooie sfeer, zet je aan het denk en maakt ook echt indruk. Dat heb ik anders niet zo vaak.
Misschien zul je niet echt zeggen dat het jeugdboeken zijn, maar ze worden wel vaak zo genoemd. Maar voor volwassenen is het ook heel interessant. De schrijfster wilde er geen kaartje met een leeftijd aan hangen, omdat iedereen die het wil lezen, kan lezen. Daar ben ik het wel mee eens.
Ik vind het wel jammer dat deze boeken niet in meer talen vertaald zijn
(Torenhoog Mijlen breed in het Duits, Tsjechisch en Afrikaans, Ogen van Tijgers alleen in het Duits). Zou wat mij betreft in veel meer talen vertaald moeten worden. Met Engels alleen al zou je veel meer mensen bereiken. Alleen ik denk niet dat het ooit nog gaat gebeuren. Jammer hoor.
Ik heb kortgeleden ook een artikel gelezen van toen Torenhoog en Mijlen breed de Nienke van Hichtum-prijs had gewonnen, in 1971. Daarin wordt verteld over Tonke Dragt, hoe haar boeken mensen die normaal niet lazen aan het lezen kregen en over het boek zelf natuurlijk.
Hier is de link voor als je het wilt lezen: http://www.tonkedragt.nl/ (ga naar boeken, recensies, nienke van hichtumprijs, download recensie. Als je 'm in paint opent is het goed te lezen)
En De brief voor de koning wordt nog beter gevonden. En er wordt meer over gepraat, en er is meer belangstelling voor, heeft meer prijzen gewonnen... Dat zal ik ook maar eens gaan lezen.

Echt een van de beste dingen die ik ooit gelezen heb. Drie jaar geleden voor het eerst gelezen, en kort geleden weer. Echt geweldig, allebei vijf sterren. Het is spannend, heeft een hele mooie sfeer, zet je aan het denk en maakt ook echt indruk. Dat heb ik anders niet zo vaak.
Misschien zul je niet echt zeggen dat het jeugdboeken zijn, maar ze worden wel vaak zo genoemd. Maar voor volwassenen is het ook heel interessant. De schrijfster wilde er geen kaartje met een leeftijd aan hangen, omdat iedereen die het wil lezen, kan lezen. Daar ben ik het wel mee eens.
Ik vind het wel jammer dat deze boeken niet in meer talen vertaald zijn

Ik heb kortgeleden ook een artikel gelezen van toen Torenhoog en Mijlen breed de Nienke van Hichtum-prijs had gewonnen, in 1971. Daarin wordt verteld over Tonke Dragt, hoe haar boeken mensen die normaal niet lazen aan het lezen kregen en over het boek zelf natuurlijk.
Hier is de link voor als je het wilt lezen: http://www.tonkedragt.nl/ (ga naar boeken, recensies, nienke van hichtumprijs, download recensie. Als je 'm in paint opent is het goed te lezen)
En De brief voor de koning wordt nog beter gevonden. En er wordt meer over gepraat, en er is meer belangstelling voor, heeft meer prijzen gewonnen... Dat zal ik ook maar eens gaan lezen.
0
geplaatst: 19 september 2009, 16:12 uur
Nou wat ik echt las toen ik jonger was was uhm.. heel verschillend!
Carry slee las ik veel zoals : Spijt, Kappen, Razend.
Ook vond ik de dolle tweeling, de olijke tweeling en pitty geweldig !
Anke de vries - blauwe plekken is me nog heel lang bijgebleven
en de schippers van de Kameleon las ik ook graag !
Mathilda is ook 1 van me favoriete kinderboeken
gweldig!
Verder vond ik de boeken van HP leuk en Annie MG smidt ook.
Carry slee las ik veel zoals : Spijt, Kappen, Razend.
Ook vond ik de dolle tweeling, de olijke tweeling en pitty geweldig !
Anke de vries - blauwe plekken is me nog heel lang bijgebleven
en de schippers van de Kameleon las ik ook graag !
Mathilda is ook 1 van me favoriete kinderboeken

Verder vond ik de boeken van HP leuk en Annie MG smidt ook.
0
geplaatst: 28 oktober 2009, 14:33 uur
De klassiekers zoals boeken van Roald Dahl, Joke van Leeuwen en Annie M.G. Schmidt zijn natuurlijk top. Die moet ieder kind gelezen hebben. Daarnaast las ik vroeger de boeken van Brammetje Bond en Saskia en Jeroen. Iets minder bekend, maar als kind flink van genoten.
0
geplaatst: 28 oktober 2009, 15:10 uur
Tegenwoordig zit ik in de fase voorlezen aan... (nou ja, tegenwoordig, al weer bijna twee jaar
)
Mijn zoontje is nu helemaal in de ban van Kikker (Max Velthuijs) maar ook Dick Bruna is op zijn tijd een leuke afwisseling en dikkie dik ook.
Hebben mensen hier ervaring met voorlezen aan 2 jarigen? En eventueel nog tips?

Mijn zoontje is nu helemaal in de ban van Kikker (Max Velthuijs) maar ook Dick Bruna is op zijn tijd een leuke afwisseling en dikkie dik ook.
Hebben mensen hier ervaring met voorlezen aan 2 jarigen? En eventueel nog tips?
0
geplaatst: 29 oktober 2009, 01:42 uur
Misschien een tip 'op de groei', want ik weet nog dat ik als kind (zes jaar?) de boeken over Virgilius van Tuil (een kabouter uiteraard) echt geweldig vond om voorgelezen te krijgen.
0
geplaatst: 5 november 2009, 20:34 uur
aegron schreef:
En eventueel nog tips?
En eventueel nog tips?
De boekjes van Dr. Seuss, met vrolijke, bizarre tekeningen en dito tekst, konden mijn kinderen en mij wel bekoren; er staat er eentje op boekmeter:
Cat in the Hat, The - Dr. Seuss (1957)
0
geplaatst: 17 november 2009, 20:22 uur
De boeken over Rover Graai van Gudrun Pausewang. 
Die las ik vroeger zelfs steeds opnieuw; een tactiek die ik tegenwoordig helemaal niet meer beoefen.

Die las ik vroeger zelfs steeds opnieuw; een tactiek die ik tegenwoordig helemaal niet meer beoefen.
0
geplaatst: 23 november 2009, 18:10 uur
Ik was "toen ik klein was" (ik ben 15 haha) helemaal fan van:
-Winnie de Pooh
-Saskia en Jeroen
-Jip en Janneke
Later begon ik de boeken van Roald Dahl heel erg leuk te vinden. Nu nog steeds trouwens, vooral Mathilda is een van mijn favoriete boeken.
-Winnie de Pooh
-Saskia en Jeroen
-Jip en Janneke
Later begon ik de boeken van Roald Dahl heel erg leuk te vinden. Nu nog steeds trouwens, vooral Mathilda is een van mijn favoriete boeken.
0
geplaatst: 24 november 2009, 17:13 uur
Ik was 'vroeger' eigenlijk niet zo'n lezer. Ik heb gelezen:
- Tup en Joep
- Pinkeltje
- Snuf
- Jeroen en Joost
- Kruistocht in spijkerbroek
- Holland onder het hakenkruis
Kan er niet echt meer een waardeoordeel over geven, behalve dan dat aan de laatste twee veel plezier heb beleefd. Aan Tup en Joep trouwens ook, maar toen was ik nog wel heel klein.
- Tup en Joep
- Pinkeltje
- Snuf
- Jeroen en Joost
- Kruistocht in spijkerbroek
- Holland onder het hakenkruis
Kan er niet echt meer een waardeoordeel over geven, behalve dan dat aan de laatste twee veel plezier heb beleefd. Aan Tup en Joep trouwens ook, maar toen was ik nog wel heel klein.
0
PeterW (crew)
geplaatst: 29 november 2009, 13:11 uur
Rio Negro schreef:
Aan Tup en Joep trouwens ook, maar toen was ik nog wel heel klein.
Aan Tup en Joep trouwens ook, maar toen was ik nog wel heel klein.
Vergeet Klik en Klak niet, ook erg leuk.
0
geplaatst: 28 maart 2010, 20:53 uur
Voor mij zijn de boeken van Roald Dahl en Joke van Leeuwen nog steeds leuk. Als volwassene kan ik daar nog steeds van genieten. En zo zijn er wel meer.
Voor de kleinere kinderen vind ik "Pluk van de Petteflet" één van de fijnste boeken. Die "moet" ieder kind gelezen hebben.
En nog een vermelding voor Toon Tellegen, al vind ik zijn werk meer geschikt voor de wat ouderen dan voor pure kinderen.
Voor de kleinere kinderen vind ik "Pluk van de Petteflet" één van de fijnste boeken. Die "moet" ieder kind gelezen hebben.
En nog een vermelding voor Toon Tellegen, al vind ik zijn werk meer geschikt voor de wat ouderen dan voor pure kinderen.
0
geplaatst: 18 juni 2010, 10:00 uur
Tamino Acid schreef:
Ik citeer even de Geronimo Stiltonuitgever Jos Baeckens: "Intussen is het creatieve brein achter de Geronimo Stiltonverhalen uitgegroeid tot een heel team van ongeveer veertien man dat alle verhalen en zijlijnen bedenkt."
Over de kwaliteit van deze boeken spreek ik me niet uit, wel over de hype.... Als die verkiezingen van het Mooiste Kinderboek via het internet echt eerlijk verlopen, dan wil ik morgen in het Iran van Ahmadinejad wonen.
Geronimo Stilton is niet te vergelijken met Sinterklaas, eerder met Philadelphiakaas, of een ander product dat we alleen maar gebruiken omdat er zo massaal reclame voor gemaakt wordt.
(quote)
Ik citeer even de Geronimo Stiltonuitgever Jos Baeckens: "Intussen is het creatieve brein achter de Geronimo Stiltonverhalen uitgegroeid tot een heel team van ongeveer veertien man dat alle verhalen en zijlijnen bedenkt."
Over de kwaliteit van deze boeken spreek ik me niet uit, wel over de hype.... Als die verkiezingen van het Mooiste Kinderboek via het internet echt eerlijk verlopen, dan wil ik morgen in het Iran van Ahmadinejad wonen.
(quote)
Geronimo Stilton is niet te vergelijken met Sinterklaas, eerder met Philadelphiakaas, of een ander product dat we alleen maar gebruiken omdat er zo massaal reclame voor gemaakt wordt.
Mee eens
0
geplaatst: 18 juni 2010, 19:17 uur
Ik vind R.L. Stine en Evert Hartman geweldige (kinder/jeugd-) boeken schrijven.
0
geplaatst: 28 juli 2010, 15:25 uur
Ik las vroeger vrijwel alleen maar sprookjes; daar was ik echt gek op! Naast de heel bekende, heb ik ook tientallen heel onbekende bundels gelezen met sprookjes van verschillende volkeren en uit verscheidene landen. Ik genoot echt van de combinatie van fantasie, moraal en hier en daar wat gruwelijkheden.
Verder las ik ook graag van Anthony Horowitz, Cynthia Voigt, Otfried Preussler, Annika Thor, Theresa Breslin en Monica Furlong.
Verder las ik ook graag van Anthony Horowitz, Cynthia Voigt, Otfried Preussler, Annika Thor, Theresa Breslin en Monica Furlong.
0
geplaatst: 3 september 2010, 21:31 uur
Alle oude boeken van Meester Pompelmoes.
Kinderboek voor volwassenen:
Peter de Ruiter - Een wereld voor kinderen / Opgroeien zonder kinderarbeid
Kinderboek voor volwassenen:
Peter de Ruiter - Een wereld voor kinderen / Opgroeien zonder kinderarbeid
0
geplaatst: 21 september 2010, 11:20 uur
Voor mij zijn zeker weten Guus Kuijer en Joke van Leeuwen de grote helden uit mijn jeugd.
Ik kon al vroeg goed lezen, en dat deed ik dan ook. Ik heb Het Grote Boek Van Madelief op mijn 7/8ste helemaal uitgelezen. Ik vond het prachtig (al was ik voor Een Hoofd Vol Macaroni echt nog wel te jong op mijn 8ste, dat vond ik dan ook het minst leuke boek).
Van Joke van Leeuwen zijn er ook veel goede boeken verschenen. Mijn favoriet blijft Deesje.
Niet te geloven hoe ontzettend creatief Joke omgaat met het schrijven van kinderboeken.. Ze zijn zó humoristisch,je vindt echt geen tweede schrijfster/tekenares zoals zij.
Ik kon al vroeg goed lezen, en dat deed ik dan ook. Ik heb Het Grote Boek Van Madelief op mijn 7/8ste helemaal uitgelezen. Ik vond het prachtig (al was ik voor Een Hoofd Vol Macaroni echt nog wel te jong op mijn 8ste, dat vond ik dan ook het minst leuke boek).
Van Joke van Leeuwen zijn er ook veel goede boeken verschenen. Mijn favoriet blijft Deesje.
Niet te geloven hoe ontzettend creatief Joke omgaat met het schrijven van kinderboeken.. Ze zijn zó humoristisch,je vindt echt geen tweede schrijfster/tekenares zoals zij.
0
geplaatst: 29 september 2010, 21:22 uur
Ik las als kind alles wat zich niet snel genoeg uit de voeten maakte en mocht in de bieb vast aan de kast voor een oudere groep beginnen, omdat ik alles gelezen had in mijn eigen categorie. Dat lijkt omvangrijker dan het is. De bieb was niet zo groot en al die fantastische schrijvers, die ik later voorgelezen heb aan mijn kinderen, hadden nog geen letter op papier gezet voor de jeugd.
Roald Dahl, Joke van Leeuwen, Thea Beckman, Jan Terlouw, Paul Biegel, Guus Kuijer, Evert Hartman - ze 'bestonden' nog niet.
'Vroeger was het beter' gaat in dit geval zeker niet op.
Waar ik met het meeste plezier aan terugdenk zijn de boeken van Joh. H. Been: 'Paddeltje' en 'Om de Schatten van Il Tigretto'.
Roald Dahl, Joke van Leeuwen, Thea Beckman, Jan Terlouw, Paul Biegel, Guus Kuijer, Evert Hartman - ze 'bestonden' nog niet.
'Vroeger was het beter' gaat in dit geval zeker niet op.

Waar ik met het meeste plezier aan terugdenk zijn de boeken van Joh. H. Been: 'Paddeltje' en 'Om de Schatten van Il Tigretto'.
0
geplaatst: 1 oktober 2010, 22:24 uur
Mijn favoriete schrijvers waren Marc De Bel (Blinker en de bakfietsbioscoop, de zusjes Kriegel en Het ei van oom Trotter), Evert Hartman, Koning van Katoren van Jan Terlouw(heb ik echt vaak gelezen), een aantal boeken van Thea Beckman, Patrick Lagrou (dolfijnenkind), Anthony Horowitz. En toen ik ouders was veel Dirk Bracke natuurlijk (handig dat mijn moeder al zijn boeken kocht en koopt omdat ze hem kent:-P)
ik heb ook wel bijna de gehele jeugdafdeling van de bibliotheek gelezen, denk ik:-P
ik heb ook wel bijna de gehele jeugdafdeling van de bibliotheek gelezen, denk ik:-P
0
geplaatst: 5 oktober 2010, 00:13 uur
Ik vergeet nog te vermelden dat het aller-aller leukste kinderboek natuurlijk
'Tekens van de Tijd' van Peter Cross is. (Engelse titel 'Trouble for Trumpets').
Het gaat over de eeuwige strijd tussen zomer en winter, tussen de Boffers en de Bijters. Met kleine verborgen tekeningetjes in de prachtige illustraties.
'Tekens van de Tijd' van Peter Cross is. (Engelse titel 'Trouble for Trumpets').
Het gaat over de eeuwige strijd tussen zomer en winter, tussen de Boffers en de Bijters. Met kleine verborgen tekeningetjes in de prachtige illustraties.
0
geplaatst: 15 oktober 2010, 22:47 uur
Iemand boeken over Pietje Puk van Henri Arnoldus gelezen? Over een postbode die allemaal avonturen beleefde in en rondom zijn dorp.
Kan me nog wel herinneren dat hij een keer op vakantie ging, een pakketje aannam, en werd aangehouden omdat het om drugs ging. En zo leerde ik weer wat.
Geniaal vond ik het. Zeker niet Het Mooiste Kinderboek, maar altijd spannend en leuk om te lezen hoe die krullenbol weer in de penarie geraakte.
Kan me nog wel herinneren dat hij een keer op vakantie ging, een pakketje aannam, en werd aangehouden omdat het om drugs ging. En zo leerde ik weer wat.
Geniaal vond ik het. Zeker niet Het Mooiste Kinderboek, maar altijd spannend en leuk om te lezen hoe die krullenbol weer in de penarie geraakte.
0
geplaatst: 16 oktober 2010, 00:22 uur
Bassievrucht schreef:
Iemand boeken over Pietje Puk van Henri Arnoldus gelezen?
Iemand boeken over Pietje Puk van Henri Arnoldus gelezen?

heb de eerste 25 à 30 van de reeks verslonden als kind!!
ik heb ze nog steeds: moet ze nog 'ns terugzoeken!!
0
geplaatst: 19 oktober 2010, 22:27 uur
Vanavond De Heksen uitgelezen aan mijn zoontje van 6. Beide erg genoten. Vond het nog beter dan Sjakie. Een echte aanrader!

0
miepke
geplaatst: 18 november 2010, 18:00 uur
Ja, de Heksen was inderdaad ook mijn favo van Roald Dahl.
Ik was vroeger helemaal fan van Koning van Katoren van Jan Terlouw.
Stiekem ook de tinatoppers. Kippenvel.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hierboven stond ook ergens Evert Hartman, absoluut leuk!
Ik was vroeger helemaal fan van Koning van Katoren van Jan Terlouw.
Stiekem ook de tinatoppers. Kippenvel.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hierboven stond ook ergens Evert Hartman, absoluut leuk!
0
geplaatst: 16 maart 2011, 18:05 uur
Ik lees heel veel kinderboeken. Veel zijn er inderdaad mooi, maar ik heb er niet echt eentje die ik tot de 'mooiste' kan benoemen...
0
geplaatst: 3 juni 2011, 18:51 uur
13½ Leben des Käpt’n Blaubär, Die - Walter Moers (maar wel gewoon in ons eigen taaltje natuurlijk)
Sowieso. Briljant. Ik als kleiner Tomasje vond het gaaf. En als nog kleiner Tomasje smaakte de boeken van Tonke Dragt goed, en De Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren ook.
Sowieso. Briljant. Ik als kleiner Tomasje vond het gaaf. En als nog kleiner Tomasje smaakte de boeken van Tonke Dragt goed, en De Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren ook.

0
geplaatst: 10 juni 2011, 16:03 uur
Laatst nog gelezen: Piggelmee en het Tovervisje. In feite een zeer uitgebreide vorm van reclame voor Van Nelles koffie...
Maar toch een schitterend verhaal. Mooi (ouderwets) taalgebruik ook ("'s Anderendaags") en heerlijk voorspelbaar....
Als kind was mijn favoriet de Bende van de Witte Roos van Astrid Lindgren. Prachtig avontuur waar je je als kind heel goed in kunt verplaatsen. (althans - ik destijds wel!).
Nu favoriet om voor te lezen bij de kinderen: Max en de Maximonsters (Maurice Sendak).
Maar toch een schitterend verhaal. Mooi (ouderwets) taalgebruik ook ("'s Anderendaags") en heerlijk voorspelbaar....
Als kind was mijn favoriet de Bende van de Witte Roos van Astrid Lindgren. Prachtig avontuur waar je je als kind heel goed in kunt verplaatsen. (althans - ik destijds wel!).
Nu favoriet om voor te lezen bij de kinderen: Max en de Maximonsters (Maurice Sendak).
0
geplaatst: 13 juni 2011, 19:35 uur
Toen ik echt een 'jonkie' was de boeken van Annie M.G. Schmidt (Pluk van de Petteflet, Jip En Janneke, Abeltje)
Toen ik wat ouder was de (historische) boeken van Thea Beckman (Saartje Tadema, Geef Me de Ruimte, Kruistocht in Spijkerbroek)
Toen ik wat ouder was de (historische) boeken van Thea Beckman (Saartje Tadema, Geef Me de Ruimte, Kruistocht in Spijkerbroek)
* denotes required fields.