Boeken / Toplijsten en favorieten / Het mooiste kinderboek
zoeken in:
0
geplaatst: 16 november 2011, 16:32 uur
Blauwe Plekken blijft mijn favo.. had het boek vol spanning gelezen destijds.. och jeugdstentiment.. Geen idee hoevaak ik het boekje wel niet heb gelezen.. repeat repeat repeat.
0
geplaatst: 22 november 2011, 15:17 uur
1
geplaatst: 29 april 2012, 11:52 uur
Enkele onsterfelijke jeugdboeken:
Vertalingen:
1 Roald Dahl, Daantje de wereldkampioen (Danny the Champion of the World)
2 Astrid Lindgren, De gebroeders Leeuwenhart (Bröderna Lejonhjärta)
3 Lewis Carroll, Alice in Wonderland (Alice's Adventures in Wonderland)
4 Roald Dahl, Sjakie en de chocoladefabriek (Charlie and the Chocolate Factory)
5 Rudyard Kipling, Jungleboek (The Jungle Book)
6 Lucy Maud Montgomery, Anne van het groene huis (Anne of Green Gables)
7 Astrid Lindgren, Pippi Langkous (Pippi Längstrump)
8 Roald Dahl, Matilda (Matilda)
9 Hector Malot, Alleen op de wereld (Sans famille)
10 Erich Kästner, Dubbele Lotje (Das doppelte Lottchen)
11 Frances Hodgson Burnett, De geheime tuin (The Secret Garden)
12 Selma Lagerlöf, Niels Holgerssons wonderbare reis (Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige)
13 Astrid Lindgren, Michiel zet alles op zijn kop/Michiel van de Hazelhoeve (Emil i Lönneberga)
14 Anthony Horowitz, Daar ga je, Frederick K. Bower (The Sinister Secret of Frederick K. Bower)
15 E. B. White, Charlottes web (Charlotte's Web)
Nederlandstalig:
1 Paul Biegel, De tuinen van Dorr
2 Thea Beckman, Kruistocht in spijkerbroek
3 Jan Terlouw, Koning van Katoren
4 Jan Terlouw, Briefgeheim
5 C. Joh. Kieviet, Uit het leven van Dik Trom
6 A. D. Hildebrand, Bolke de Beer
7 Paul Biegel, Het spiegelkasteel
8 Tonke Dragt, De zevensprong
9 Annie M. G. Schmidt, Abeltje
10 Paul Biegel, De kleine kapitein
Vertalingen:
1 Roald Dahl, Daantje de wereldkampioen (Danny the Champion of the World)
2 Astrid Lindgren, De gebroeders Leeuwenhart (Bröderna Lejonhjärta)
3 Lewis Carroll, Alice in Wonderland (Alice's Adventures in Wonderland)
4 Roald Dahl, Sjakie en de chocoladefabriek (Charlie and the Chocolate Factory)
5 Rudyard Kipling, Jungleboek (The Jungle Book)
6 Lucy Maud Montgomery, Anne van het groene huis (Anne of Green Gables)
7 Astrid Lindgren, Pippi Langkous (Pippi Längstrump)
8 Roald Dahl, Matilda (Matilda)
9 Hector Malot, Alleen op de wereld (Sans famille)
10 Erich Kästner, Dubbele Lotje (Das doppelte Lottchen)
11 Frances Hodgson Burnett, De geheime tuin (The Secret Garden)
12 Selma Lagerlöf, Niels Holgerssons wonderbare reis (Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige)
13 Astrid Lindgren, Michiel zet alles op zijn kop/Michiel van de Hazelhoeve (Emil i Lönneberga)
14 Anthony Horowitz, Daar ga je, Frederick K. Bower (The Sinister Secret of Frederick K. Bower)
15 E. B. White, Charlottes web (Charlotte's Web)
Nederlandstalig:
1 Paul Biegel, De tuinen van Dorr
2 Thea Beckman, Kruistocht in spijkerbroek
3 Jan Terlouw, Koning van Katoren
4 Jan Terlouw, Briefgeheim
5 C. Joh. Kieviet, Uit het leven van Dik Trom
6 A. D. Hildebrand, Bolke de Beer
7 Paul Biegel, Het spiegelkasteel
8 Tonke Dragt, De zevensprong
9 Annie M. G. Schmidt, Abeltje
10 Paul Biegel, De kleine kapitein
3
Ted Kerkjes
geplaatst: 26 april 2017, 12:26 uur
Ter gelegenheid van de jeugdboekenmaand die in oktober 1999 in de Bijenkorf Boekhandel werd gehouden stelde Bregje Boonstra (lange tijd medewerker jeugdliteratuur van NRC handelsblad en de Groene Amsterdammer) een lijst op van de "honderd mooiste jeugdboeken van de laatste vijftig jaar (1945-1999)". Boonstra beoordeelde de boeken op kwaliteit naar inhoud en vorm, zodat ze alles in zich hebben om 'klassiek' te worden en een "lezersleven lang mee te gaan".
Natuurlijk gaat het hier om een mening: Bregje Boonstra is een recensent en die hebben dan wel misschien meer verstand van zaken doordat zij meestal een breder referentiekader hebben, kwaliteit blijft ten alle tijden subject.
Bovendien is de lijst gemaakt in opdracht van De Bijenkorf, dus alle boeken in de lijst zijn leverbaar en hoogstwaarschijnlijk verkrijgbaar bij... De Bijenkorf.
Boonstra zal het heel moeilijk gevonden hebben om echt honderd titels eruit te pikken en bij veel boeken staat dan ook: "lees ook:...". Verder heeft ze nog een zogenaamde "Verlanglijst" toegevoegd aan de top honderd, met boeken die wel bij de honderd horen, maar helaas niet meer leverbaar zijn.
Ook heeft ze voor bundels gekozen: in plaats van bijvoorbeeld één van de Madeliefboeken van Guus Kuijer te kiezen, koos ze maar Het grote boek van Madelief, waarin alle Madeliefboeken zijn opgenomen. Hetzelfde deed ze bij bijvoorbeeld Tellegens dierenverhalen.
Voor de geïnteresseerden is hier de lijst. De boeken zijn gesorteerd op leeftijd et cetera, en je moet dan ook de nummer één niet als het beste boek zien, maar gewoon als het begin van de lijst. De namen van de auteurs zijn dan ook per rubriek alfabetisch gerangschikt. De prentenboeken zijn vanwege de toevoegcriteria niet op BoekMeter te vinden.
-----prentenboeken-----
1. Janet & Allan Ahlberg • De puike postbode of: Briefgeheimpjes
2. Nicholas Allan • Hemeltjelief
3. Patsy Backx• Het verhaal van Stippie en Jan
4. Raymond Briggs • De sneeuwman
5. Dick Bruna • De koning (lees ook: Roosje, boek zonder woorden)
6. Eric Carle • Rupsje Nooitgenoeg
7. Lucy Cousins • Zaza's babybroertje
8. Eva Eriksson & Barbro Lindgren • De kar van Max
9. Wolf Erlbruch • Mevrouw Meijer, de merel (lees ook: Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft)
10. Annemie & Margriet Heymans • De prinses van de moestuin
11. Anna Höglund & Ulf Stark • Kun je fluiten Johanna? (lees ook: De engel en het blauwe paard)
12. Steven Kellogg & Margaret Mahy • Ze lopen gewoon met me mee...
13. Leo Lionni • Frederick (lees ook: Blauwtje en Geeltje)
14. Jill Murphy • Slaap lekker, meneer Beer
15. Helen Oxenbury & Michael Rosen • Wij gaan op berenjacht
16. Harriët van Reek • De avonturen van Lena lena
17. Tony Ross • Waar is mijn potje?
18. Dieter Schubert • Monkie (lees ook: Platvoetje)
19. Maurice Sendak • Max en de Maximonsters
20. Max Veldhuijs • Kikker is verliefd (lees ook: De jongen en de vis, De schilder en de vogel)
21. Gabriëlle Vincent • Brammert en Tissie zijn Kwekkie kwijt
-----tot negen jaar-----
22. Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is [samenstelling Tine van Buul & Bianca Stigter] [bundel]
23. Hans Andreus • Het grote boek van Meester Pompelmoes [bundel]
24. Paul Biegel • De kleine kapitein (lees ook: De rover Hoepsika, De rode prinses)
25. Michael Bond • Een beer genaamd Paddington
26. Mies Bouwhuijs • Pim-en-Pomnibus [bundel]
27. Midas Dekkers • Het grote moment; hoe dieren geboren worden
28. Miep Diekmann • Ik zie je wel, ik hoor je wel [bundel] (lees ook: Het grote boek van Hannes en Kaatje [bundel])
29. Imme Dros • Het grote avonturenboek van Roosje [bundel] (lees ook: Ik wil die!, Dit is het huis bij de kromme boom)
30. Jean Dulieu • Paulus en de Eikelmannetjes (lees ook: Paulus en Wawwa)
31. Sylvia van den Heede • Vos en Haas
32. Han G. Hoekstra • Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos
33. Ole Lund Kirkegaard • Pudding Tarzan
34. Kees de Kort • Kijkbijbel [bundel]
35. Guus Kuijer • Het grote boek van Madelief [bundel]
36. Sjoerd Kuyper • Robin en God (lees ook: Robin en Knor, Het zakmes)
37. Harriet Laurey • Sinterklaas en de struikrovers
38. Joke van Leeuwen • Sus en Jum (lees ook: Ik ben ik; Niet wiet, wel nel)
39. Liedjes met een hoepeltje erom [samenstelling: Joke Linders & Toin Duijx] [bundel]
40. Astrid Lindgren • Pippi Langkous [bundel] (lees ook: Karlsson van het dak, Michiel van de Hazelhoeve)
41. Arnold Lobel • Alle verhalen van Kikker en Pad [bundel]
42. Patricia MacLachlan • Lieve, lange Sarah
43. Annie Makkink • Helden op sokken
44. Else Holmelund Minarik • Het grote boek van Kleine Beer [bundel]
45. Annie M.G. Schmidt • Pluk van de Petteflet
46. Annie M.G. Schmidt • Ziezo [bundel]
47. Toon Tellegen • Mijn vader (lees ook: Jannes)
48. De verhalentuin [samenstelling Bregje Boonstra] [bundel]
49. Jaap de Vries • De koning en de koningin
-----vanaf negen jaar-----
50. Klaas van Assen • Een verhaal voor Hizzel
51. Paul Biegel • De tuinen van Dorr (lees ook: Nachtverhaal)
52. Jan Blokker • Op zoek naar een oom
53. Aidan Chambers • Tirannen
54. Henri van Daele • Gegroeide schoenen [bundel]
55. Roald Dahl • De GVR (lees ook: Sjakie en de chocoladefabriek, Matilda)
56. Tonke Dragt • De brief voor de koning (lees ook: De zevensprong, Geheimen van het Wilde Woud)
57. Imme Dros • Annetje Lie in het holst van de nacht (lees ook: De zomer van dat jaar)
58. Michael Ende • Het oneindige verhaal
59. Peter van Gestel • Mariken
60. Jaap ter Haar • Boris
61. Veronica Hazelhoff • De sneeuwstorm
62. Martha Heesen • Sterre en Joe
63. Guus Kuijer • Olle
64. Joke van Leeuwen • Iep! (lees ook: Deesje, Het verhaal van Bobbel)
65. C.S. Lewis • Het betoverde land achter de kleerkast
66. Astrid Lindgren • Ronja de roversdochter (lees ook: De gebroeders Leeuwenhart)
67. Bart Moeyaert • Blote handen
68. Els Pelgrom • Kleine Sofie en Lange Wapper (lees ook: De kinderen van het Achtste Woud)
69. An Rutgers van der Loeff • De kinderkaravaan
70. Annie M.G. Schmidt • Minoes
71. Shel Silverstein • Licht op zolder
72. Toon Tellegen • Misschien wisten zij alles [bundel] (lees ook: Juffrouw Kachel, De genezing van de krekel)
73. Rita Verschuur • Jubeltenen
74. E.B. White • Charlotte's web
75. Leendert Witvliet • In zomers [bundel]
76. Reiner Zimnik • De man op de kraan
-----vanaf twaalf jaar-----
77. Thea Beckman • Kruistocht in spijkerbroek
78. Godfried Bomans • De vijvervrouw en andere sprookjes
79. Sheila Burnford • De ongelooflijke reis
80. Aidan Chambers • Je moet dansen op mijn graf
81. Robert Cormier • Chocolade oorlog
82. Willy Van Doorselaer • Ik heet Kasper
83. Tonke Dragt • Torenhoog en mijlen breed (lees ook: De Torens van Februari)
84. Jostein Gaarder • De wereld van Sofie
85. Jean Craighead George • Julie van de wolven
86. Peter van Gestel • Boze Soe (lees ook: Lieve Claire)
87. Wim Hofman • Zwart als inkt (lees ook: Het vlot)
88. Joke van Leeuwen & Malika Blain • Bezoekjaren
89. Myron Levoy • Alan en Naomi
90. Ted van Lieshout • Begin een torentje van niks (lees ook: Van, Als & Och [bundel])
91. Uri Orlev • Het eiland in de Vogelstraat
92. Els Pelgrom • De eikelvreters
93. Peter Pohl • Jan, mijn vriend (lees ook: We noemen hem Anna)
94. Otfried Preussler • De meester van de zwarte molen
95. Anne Provoost • Vallen
96. Anton Quintana • De bavianenkoning
97. Joyce Rockwood • Het vuur van de zon
98. Rosemary Sutcliff • Om het rood van de krijger
99. Jan Terlouw • Oorlogswinter (lees ook: Oosterschelde, windkracht 10)
100. Cynthia Voigt • De Tillermans [bundel]
"Ook zo goed als klassiek; Verlanglijst"
In deze lijst staan boeken die destijds (1999) niet meer verkrijgbaar waren en (daardoor?) niet in de top honderd zijn beland. Boonstra schreef dat ze wel een mooie heruitgave verdienden, en bij sommige boeken is dat dan ook ondertussen gebeurd.
1. Janet & Allan Ahlberg • Bot en Botje
2. Anno • Telboek van Anno
3. William Armstrong • Sounder de hond
4. Lynne Reid Banks • Indiaan in de kast
5. Iene Biemans • Versjes
6. Chr. Brand • Juf Mathilde
7. Ron Brooks & Jenny Wagner • Borre en de nachtzwarte kat
8. Jantien Buisman • Kees en Keetje
9. John Burningham • De jongen die altijd te laat kwam (nog liever vertaling van Mr. Gumpy's outing)
10. Peter Dickinson • De stad van goud
11. Miep Diekmann • Marijn bij de Lorredraaiers
12. Jean Dulieu • Paulus de hulpsinterklaas
13. Leon Garfield • De avonturen van Jack Holborn
14. Annemie & Margriet Heymans • De gele draad
15. Russell Hoban • Vader Muis en zijn zoon
16. Wim Hofman • Aap en beer
17. Janni Howker • De aard van het beest
18. Diet Huber • Versjes
19. Bouke Jagt & Peter Vos • De Pozzebokken
20. Janosch • O, wat mooi is Panama
21. Trude de Jong • Aram en de bende van de boomstam
22. Margaret Mahy • De jongen met de gele ogen
23. Nicolaas Matsier • Ida stak een zebra over
24. Christine Nöstlinger • Het huis in Niemandsland
25. Christine Nöstlinger • Diederik uit blik
26. Anton Quintana • Het boek van Bod Pa
27. Joost Roelofsz • ABC, ga je mee?
28. Binette Schroeder • Floriaan en Max de tractor
29. Marilyn Sachs • Het berenhuis
30. Maurice Sendak • Wat staat er op Rosie's deur
31. William Steig • Dokter de Soto
32. William Steig • Abels eiland
33. Craig Strete • Grootvaders reisdoel
34. Rosemary Sutcliff • De roemruchte daden van Robin Hood
35. Stefan Themerson • Meneer Buis bouwt zijn huis
36. Tomi Ungerer • Geen kus voor moeder
37. Tomi Ungerer • De maanman
38. Anne Vegter & Geerten Ten Bosch • De dame en de neushoon
39. Ida Vos • Wie niet weg is wordt gezien
40. Hans Werner • Matthijs Mooimuziek
41. Ester Wier • De verschoppeling
Natuurlijk gaat het hier om een mening: Bregje Boonstra is een recensent en die hebben dan wel misschien meer verstand van zaken doordat zij meestal een breder referentiekader hebben, kwaliteit blijft ten alle tijden subject.
Bovendien is de lijst gemaakt in opdracht van De Bijenkorf, dus alle boeken in de lijst zijn leverbaar en hoogstwaarschijnlijk verkrijgbaar bij... De Bijenkorf.
Boonstra zal het heel moeilijk gevonden hebben om echt honderd titels eruit te pikken en bij veel boeken staat dan ook: "lees ook:...". Verder heeft ze nog een zogenaamde "Verlanglijst" toegevoegd aan de top honderd, met boeken die wel bij de honderd horen, maar helaas niet meer leverbaar zijn.
Ook heeft ze voor bundels gekozen: in plaats van bijvoorbeeld één van de Madeliefboeken van Guus Kuijer te kiezen, koos ze maar Het grote boek van Madelief, waarin alle Madeliefboeken zijn opgenomen. Hetzelfde deed ze bij bijvoorbeeld Tellegens dierenverhalen.
Voor de geïnteresseerden is hier de lijst. De boeken zijn gesorteerd op leeftijd et cetera, en je moet dan ook de nummer één niet als het beste boek zien, maar gewoon als het begin van de lijst. De namen van de auteurs zijn dan ook per rubriek alfabetisch gerangschikt. De prentenboeken zijn vanwege de toevoegcriteria niet op BoekMeter te vinden.
-----prentenboeken-----
1. Janet & Allan Ahlberg • De puike postbode of: Briefgeheimpjes
2. Nicholas Allan • Hemeltjelief
3. Patsy Backx• Het verhaal van Stippie en Jan
4. Raymond Briggs • De sneeuwman
5. Dick Bruna • De koning (lees ook: Roosje, boek zonder woorden)
6. Eric Carle • Rupsje Nooitgenoeg
7. Lucy Cousins • Zaza's babybroertje
8. Eva Eriksson & Barbro Lindgren • De kar van Max
9. Wolf Erlbruch • Mevrouw Meijer, de merel (lees ook: Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft)
10. Annemie & Margriet Heymans • De prinses van de moestuin
11. Anna Höglund & Ulf Stark • Kun je fluiten Johanna? (lees ook: De engel en het blauwe paard)
12. Steven Kellogg & Margaret Mahy • Ze lopen gewoon met me mee...
13. Leo Lionni • Frederick (lees ook: Blauwtje en Geeltje)
14. Jill Murphy • Slaap lekker, meneer Beer
15. Helen Oxenbury & Michael Rosen • Wij gaan op berenjacht
16. Harriët van Reek • De avonturen van Lena lena
17. Tony Ross • Waar is mijn potje?
18. Dieter Schubert • Monkie (lees ook: Platvoetje)
19. Maurice Sendak • Max en de Maximonsters
20. Max Veldhuijs • Kikker is verliefd (lees ook: De jongen en de vis, De schilder en de vogel)
21. Gabriëlle Vincent • Brammert en Tissie zijn Kwekkie kwijt
-----tot negen jaar-----
22. Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is [samenstelling Tine van Buul & Bianca Stigter] [bundel]
23. Hans Andreus • Het grote boek van Meester Pompelmoes [bundel]
24. Paul Biegel • De kleine kapitein (lees ook: De rover Hoepsika, De rode prinses)
25. Michael Bond • Een beer genaamd Paddington
26. Mies Bouwhuijs • Pim-en-Pomnibus [bundel]
27. Midas Dekkers • Het grote moment; hoe dieren geboren worden
28. Miep Diekmann • Ik zie je wel, ik hoor je wel [bundel] (lees ook: Het grote boek van Hannes en Kaatje [bundel])
29. Imme Dros • Het grote avonturenboek van Roosje [bundel] (lees ook: Ik wil die!, Dit is het huis bij de kromme boom)
30. Jean Dulieu • Paulus en de Eikelmannetjes (lees ook: Paulus en Wawwa)
31. Sylvia van den Heede • Vos en Haas
32. Han G. Hoekstra • Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos
33. Ole Lund Kirkegaard • Pudding Tarzan
34. Kees de Kort • Kijkbijbel [bundel]
35. Guus Kuijer • Het grote boek van Madelief [bundel]
36. Sjoerd Kuyper • Robin en God (lees ook: Robin en Knor, Het zakmes)
37. Harriet Laurey • Sinterklaas en de struikrovers
38. Joke van Leeuwen • Sus en Jum (lees ook: Ik ben ik; Niet wiet, wel nel)
39. Liedjes met een hoepeltje erom [samenstelling: Joke Linders & Toin Duijx] [bundel]
40. Astrid Lindgren • Pippi Langkous [bundel] (lees ook: Karlsson van het dak, Michiel van de Hazelhoeve)
41. Arnold Lobel • Alle verhalen van Kikker en Pad [bundel]
42. Patricia MacLachlan • Lieve, lange Sarah
43. Annie Makkink • Helden op sokken
44. Else Holmelund Minarik • Het grote boek van Kleine Beer [bundel]
45. Annie M.G. Schmidt • Pluk van de Petteflet
46. Annie M.G. Schmidt • Ziezo [bundel]
47. Toon Tellegen • Mijn vader (lees ook: Jannes)
48. De verhalentuin [samenstelling Bregje Boonstra] [bundel]
49. Jaap de Vries • De koning en de koningin
-----vanaf negen jaar-----
50. Klaas van Assen • Een verhaal voor Hizzel
51. Paul Biegel • De tuinen van Dorr (lees ook: Nachtverhaal)
52. Jan Blokker • Op zoek naar een oom
53. Aidan Chambers • Tirannen
54. Henri van Daele • Gegroeide schoenen [bundel]
55. Roald Dahl • De GVR (lees ook: Sjakie en de chocoladefabriek, Matilda)
56. Tonke Dragt • De brief voor de koning (lees ook: De zevensprong, Geheimen van het Wilde Woud)
57. Imme Dros • Annetje Lie in het holst van de nacht (lees ook: De zomer van dat jaar)
58. Michael Ende • Het oneindige verhaal
59. Peter van Gestel • Mariken
60. Jaap ter Haar • Boris
61. Veronica Hazelhoff • De sneeuwstorm
62. Martha Heesen • Sterre en Joe
63. Guus Kuijer • Olle
64. Joke van Leeuwen • Iep! (lees ook: Deesje, Het verhaal van Bobbel)
65. C.S. Lewis • Het betoverde land achter de kleerkast
66. Astrid Lindgren • Ronja de roversdochter (lees ook: De gebroeders Leeuwenhart)
67. Bart Moeyaert • Blote handen
68. Els Pelgrom • Kleine Sofie en Lange Wapper (lees ook: De kinderen van het Achtste Woud)
69. An Rutgers van der Loeff • De kinderkaravaan
70. Annie M.G. Schmidt • Minoes
71. Shel Silverstein • Licht op zolder
72. Toon Tellegen • Misschien wisten zij alles [bundel] (lees ook: Juffrouw Kachel, De genezing van de krekel)
73. Rita Verschuur • Jubeltenen
74. E.B. White • Charlotte's web
75. Leendert Witvliet • In zomers [bundel]
76. Reiner Zimnik • De man op de kraan
-----vanaf twaalf jaar-----
77. Thea Beckman • Kruistocht in spijkerbroek
78. Godfried Bomans • De vijvervrouw en andere sprookjes
79. Sheila Burnford • De ongelooflijke reis
80. Aidan Chambers • Je moet dansen op mijn graf
81. Robert Cormier • Chocolade oorlog
82. Willy Van Doorselaer • Ik heet Kasper
83. Tonke Dragt • Torenhoog en mijlen breed (lees ook: De Torens van Februari)
84. Jostein Gaarder • De wereld van Sofie
85. Jean Craighead George • Julie van de wolven
86. Peter van Gestel • Boze Soe (lees ook: Lieve Claire)
87. Wim Hofman • Zwart als inkt (lees ook: Het vlot)
88. Joke van Leeuwen & Malika Blain • Bezoekjaren
89. Myron Levoy • Alan en Naomi
90. Ted van Lieshout • Begin een torentje van niks (lees ook: Van, Als & Och [bundel])
91. Uri Orlev • Het eiland in de Vogelstraat
92. Els Pelgrom • De eikelvreters
93. Peter Pohl • Jan, mijn vriend (lees ook: We noemen hem Anna)
94. Otfried Preussler • De meester van de zwarte molen
95. Anne Provoost • Vallen
96. Anton Quintana • De bavianenkoning
97. Joyce Rockwood • Het vuur van de zon
98. Rosemary Sutcliff • Om het rood van de krijger
99. Jan Terlouw • Oorlogswinter (lees ook: Oosterschelde, windkracht 10)
100. Cynthia Voigt • De Tillermans [bundel]
"Ook zo goed als klassiek; Verlanglijst"
In deze lijst staan boeken die destijds (1999) niet meer verkrijgbaar waren en (daardoor?) niet in de top honderd zijn beland. Boonstra schreef dat ze wel een mooie heruitgave verdienden, en bij sommige boeken is dat dan ook ondertussen gebeurd.
1. Janet & Allan Ahlberg • Bot en Botje
2. Anno • Telboek van Anno
3. William Armstrong • Sounder de hond
4. Lynne Reid Banks • Indiaan in de kast
5. Iene Biemans • Versjes
6. Chr. Brand • Juf Mathilde
7. Ron Brooks & Jenny Wagner • Borre en de nachtzwarte kat
8. Jantien Buisman • Kees en Keetje
9. John Burningham • De jongen die altijd te laat kwam (nog liever vertaling van Mr. Gumpy's outing)
10. Peter Dickinson • De stad van goud
11. Miep Diekmann • Marijn bij de Lorredraaiers
12. Jean Dulieu • Paulus de hulpsinterklaas
13. Leon Garfield • De avonturen van Jack Holborn
14. Annemie & Margriet Heymans • De gele draad
15. Russell Hoban • Vader Muis en zijn zoon
16. Wim Hofman • Aap en beer
17. Janni Howker • De aard van het beest
18. Diet Huber • Versjes
19. Bouke Jagt & Peter Vos • De Pozzebokken
20. Janosch • O, wat mooi is Panama
21. Trude de Jong • Aram en de bende van de boomstam
22. Margaret Mahy • De jongen met de gele ogen
23. Nicolaas Matsier • Ida stak een zebra over
24. Christine Nöstlinger • Het huis in Niemandsland
25. Christine Nöstlinger • Diederik uit blik
26. Anton Quintana • Het boek van Bod Pa
27. Joost Roelofsz • ABC, ga je mee?
28. Binette Schroeder • Floriaan en Max de tractor
29. Marilyn Sachs • Het berenhuis
30. Maurice Sendak • Wat staat er op Rosie's deur
31. William Steig • Dokter de Soto
32. William Steig • Abels eiland
33. Craig Strete • Grootvaders reisdoel
34. Rosemary Sutcliff • De roemruchte daden van Robin Hood
35. Stefan Themerson • Meneer Buis bouwt zijn huis
36. Tomi Ungerer • Geen kus voor moeder
37. Tomi Ungerer • De maanman
38. Anne Vegter & Geerten Ten Bosch • De dame en de neushoon
39. Ida Vos • Wie niet weg is wordt gezien
40. Hans Werner • Matthijs Mooimuziek
41. Ester Wier • De verschoppeling
1
Ted Kerkjes
geplaatst: 27 april 2017, 17:14 uur
Het merendeel van de top honderd ken ik wel. (Ik heb ze niet allemaal gelezen, hoor. En van sommige titels ben ik dat ook niet van plan.)
Van "tot negen jaar" en "vanaf negen jaar" ken ik nagenoeg alles wel. Het meeste van "vanaf twaalf jaar" is mij ook wel bekend. Alleen die boeken op de "Verlanglijst" zijn voor mij echt zeer onbekend, maar ja... die bestaat ook uit boeken die toen al niet meer verkrijgbaar waren. Enkele boeken zijn ondertussen weer leverbaar, maar het meeste zal toen al vergeten zijn geweest.
Bij De aard van het beest (The nature of the beast) moest ik overigens aan jou denken, PeterW.
Van "tot negen jaar" en "vanaf negen jaar" ken ik nagenoeg alles wel. Het meeste van "vanaf twaalf jaar" is mij ook wel bekend. Alleen die boeken op de "Verlanglijst" zijn voor mij echt zeer onbekend, maar ja... die bestaat ook uit boeken die toen al niet meer verkrijgbaar waren. Enkele boeken zijn ondertussen weer leverbaar, maar het meeste zal toen al vergeten zijn geweest.
Bij De aard van het beest (The nature of the beast) moest ik overigens aan jou denken, PeterW.
0
PeterW (crew)
geplaatst: 27 april 2017, 17:26 uur
Ted Kerkjes schreef:
Bij De aard van het beest (The nature of the beast) moest ik overigens aan jou denken, PeterW.
Bij De aard van het beest (The nature of the beast) moest ik overigens aan jou denken, PeterW.
Wat fijn dat ik aan een beest doe denken.
0
PeterW (crew)
geplaatst: 27 april 2017, 17:35 uur
De Meester Bikkelboeken van Jan Louman zouden ook wel weer eens een keer opnieuw uitgegeven mogen worden.
0
Ted Kerkjes
geplaatst: 27 april 2017, 17:35 uur
PeterW schreef:
Wat fijn dat ik aan een beest doe denken.
Nee, dat bedoel ik niet! Ik moest aan jou denken vanwege het verhaal: het is een soort griezelboek, daarom dacht ik aan jou! Wat fijn dat ik aan een beest doe denken.
1
PeterW (crew)
geplaatst: 27 april 2017, 17:37 uur
Ted Kerkjes schreef:
(quote)
Nee, dat bedoel ik niet! Ik moest aan jou denken vanwege het verhaal: het is een soort griezelboek, daarom dacht ik aan jou! Ik dacht al zoiets.
Ik heb eens ooit een boek gelezen over een jongentje dat de monsters moest redden. Ik herinner me nog een scène dat hij uitgehongerde vampiervleermuisjes met zijn eigen bloed voedde; weet jij welk boek dit is?
0
Ted Kerkjes
geplaatst: 27 april 2017, 17:51 uur
PeterW schreef:
Ik heb eens ooit een boek gelezen over een jongentje dat de monsters moest redden. Ik herinner me nog een scène dat hij uitgehongerde vampiervleermuisjes met zijn eigen bloed voedde; weet jij welk boek dit is?
Het zegt me niets, sorry...Ik heb eens ooit een boek gelezen over een jongentje dat de monsters moest redden. Ik herinner me nog een scène dat hij uitgehongerde vampiervleermuisjes met zijn eigen bloed voedde; weet jij welk boek dit is?
1
geplaatst: 28 april 2017, 09:18 uur
Donkerwoud schreef:
Ik heb er zes gelezen van die lijst. .
Ik heb er zes gelezen van die lijst. .
Echt, er staan er 3 van Annie MG , 2 keer Dahl nog 2 Astrid Lindgren, Alice in wonderland en dan dacht ik dat iedereen die Beckman en Terlouw ook wel gelezen had.
En daar hoef je er maar 4 van te hebben gelezen, want ik ga er van uit dat Rupsje nooit genoeg, de kikker van Veldhuis en de kijkbijbel sowieso door iedereen gelezen is
of las jij op de basisschool Aantekeningen uit het Ondergrondse al
1
geplaatst: 28 april 2017, 09:25 uur
Ik las vrij jong al de avonturen van Indiana Jones, fantasyboeken (Weiss en Hickman oid) en heeel veel stripboeken. Ik weigerde ook pertinent Villa Achterwerk, want ik wilde gewoon agressieve tekenfilms van RTL (Batman!)
2
geplaatst: 28 april 2017, 09:28 uur
Donkerwoud schreef:
Ik weigerde ook pertinent Villa Achterwerk, want ik wilde gewoon agressieve tekenfilms van RTL (Batman!)
Ik weigerde ook pertinent Villa Achterwerk, want ik wilde gewoon agressieve tekenfilms van RTL (Batman!)
Oh , nou dan is 6 nog best erg veel
0
Ted Kerkjes
geplaatst: 28 april 2017, 10:19 uur
Rudi S schreef:
Echt, er staan er 3 van Annie MG , 2 keer Dahl nog 2 Astrid Lindgren, Alice in wonderland en dan dacht ik dat iedereen die Beckman en Terlouw ook wel gelezen had.
En daar hoef je er maar 4 van te hebben gelezen, want ik ga er van uit dat Rupsje nooit genoeg, de kikker van Veldhuis en de kijkbijbel sowieso door iedereen gelezen is
Alice in Wonderland staat niet op de lijst, omdat die te oud is. Dat is denk ik ook de reden dat Le petit prince er niet in is opgenomen: hij is net twee jaar te oud en valt zodoende buiten de boot. Jammer.Echt, er staan er 3 van Annie MG , 2 keer Dahl nog 2 Astrid Lindgren, Alice in wonderland en dan dacht ik dat iedereen die Beckman en Terlouw ook wel gelezen had.
En daar hoef je er maar 4 van te hebben gelezen, want ik ga er van uit dat Rupsje nooit genoeg, de kikker van Veldhuis en de kijkbijbel sowieso door iedereen gelezen is
1
geplaatst: 28 april 2017, 10:46 uur
Oeps , te snel gescand, ik zag Lewis (maar dat Aslan en andere boek mag er ook wel bij ).
0
geplaatst: 8 juli 2017, 14:56 uur
Altijd op zoek naar iets nieuws om voor te lezen kwam ik een hele site tegen met prentenboeken. Weliswaar de site van de uitgever, dus reclame, maar aan `Het boek zonder tekeningen` heeft de hele familie al veel plezier beleefd.
Het boek zonder tekeningen - een absolute hit! - prentenboek.nl
Het boek zonder tekeningen - een absolute hit! - prentenboek.nl
0
Bilal030
geplaatst: 25 september 2017, 00:16 uur
Koning van Katoren-Jan Terlouw
Minoes-Annie M.G. Schmidt
Fantastische meneer Vos-Roald Dahl
Minoes-Annie M.G. Schmidt
Fantastische meneer Vos-Roald Dahl
0
Geralt of rivia
geplaatst: 11 juni 2019, 18:25 uur
De kleine prins een prachtig sprookje je moet het echt eens gelezen hebben
Kruistocht in spijkerbroek
De hobbit
Kruistocht in spijkerbroek
De hobbit
4
geplaatst: 5 juli 2019, 08:43 uur
'Trol' (2018) van Tineke Lemmens/Margot Senden (5*)
Het was een pijnlijk moment toen oom Kaj 'Het Boek Zonder Tekeningen' (2015) voor neefje Adam kocht. Ik had ooit een item bij DWDD gezien waarin de Vlaamse cabaretier Wim Helsen het voorleesboekje aankondigde. Adam's pappa is kunstschilder en ik wilde hem de liefde voor geschreven taal bijbrengen. Het boekje heeft geen prenten, maar is een volstrekt talig werk waarin de interactie centraal staat tussen de voorlezer en het kind. Samen spelen met klanken en absurdistische zinnen om de kinderfantasie te prikkelen. Alleen taal. Ik zag ons al voor me, met elkaar de verhoudingen tussen volwassene en kind door elkaar schoppen, om elkaar lachen, nieuwe verbindingen leggen in de taal, en hij zou zelf ontdekken hoe rijk literatuur kan zijn. Maar Adam bleek het SATB2-syndroom te hebben, of een taalontwikkelingsachterstand waardoor hij zich misschien nooit in zijn leven helemaal zal kunnen uiten met gesproken taal. 'Het Boek Zonder Tekeningen' (2015) bleef ongelezen in een kast liggen en we lazen het nooit meer; het was te moeilijk voor hem.
Ik las hem wel boekjes voor. Over dinosaurussen, auto's of verhaaltjes met Woezel en Pip of Kikker & vriendjes. Meer plaatjes kijken dan iets anders. En we hadden natuurlijk lol met elkaar. Niemand kan zo ontwapenend en lief glimlachen als mijn neefje, met z'n kakelende schaterlachje. Soms leek hij iets te begrijpen. Soms wees ik ergens op en wist ik echt niet of het bij hem binnenkwam. Maar ik had nooit het idee dat we écht met elkaar die boekjes lazen; dat hij emotioneel mee werd gevoerd met het verhaal en kon genieten van de talige kant van literatuur. Ik had dan ook weinig verwachtingen toen Adam en ik naar de buurtbibliotheek gingen voor prentenboekjes. Eigenlijk wilde ik hem zelf laten kiezen, maar hij had de grootste lol door de boeken door elkaar te husselen. Een vrolijke wanorde creëren, ook op de afdeling voor volwassenen. Ik koos zelf een stapeltje boekjes - passend bij zijn interesse voor auto's, treinen en grote voertuigen - omdat ik hem daar waarschijnlijk het meeste plezier mee deed. Dat hij dan met z'n vingertje naar een auto, truck of tractor zou wijzen en bij herkenning 'die, die, die' kon zeggen. Of dat hij een paard of koe in het landschap zou spotten en dan enthousiast de bijpassende handgebaren erbij maakte. We zouden toch wel met elkaar lachen.
'Trol' (2018) van Tineke Lemmens en Margot Senden koos ik voor mezelf. Het prentenboek deed me denken aan die dagen dat ik bij ons Beppe in Fryslân 'De Oproep der Kabouters' (1981) van Rien Poortvliet en Wil Huygen uit de boekenkast trok. Van die sprookjesverhalen waar niet het spannende avontuur de voornaamste insteek is, maar sfeerschetsen van fantastische karakters en hun omgang met de natuur. Hoe ze te maken kregen met de cyclus van het leven (geboorte, leven en dood), het verstrijken van de seizoenen en hoe de natuurlijke balans hersteld moest worden. Op de achtergrond de indringende aanwezigheid van die verderfelijke mens, maar natuurlijk ook de trollen, als een meer beheersbaar kwaad. In 'Trol' (2018) is de hoofdpersoon zelf een trol in een desolaat en guur steenlandschap. Het is een koddige en aandoenlijke figuur, maar ook een beetje triestig. Hoe hij iets te onbehouwen door een kleurloze leegte stampt en verstookt is van een omgeving die zijn leventje betekenis geeft. Dan waait er een paardenbloem mee met de wind. Maar lukt het de trol die te pakken, of is hij te onhandig voor dit kwetsbare stukje geluk?
Soms bevat een kinderboek die grote literaire thema's in het klein. Hoop. Verlangen. Eenzaamheid. De nietigheid van de mens. Mislukking. Verwondering. Ik legde 'Trol' (2018) weg met een brok in mijn keel en wist dat in ieder geval één iemand ervan had genoten. Maar wat schetste mijn verbazing!? Ook Adam kwam met het boekje aanzetten en sloeg het open. Meerdere keren opnieuw. En als de titeltrol huilde, dan hoorde ik Adam 'huile, huile, huile' zeggen en streek hij met z'n vingertjes langs zijn wang. Op één specifieke plaat lacht de titeltrol van geluk met z'n grote puppy-ogen en blije glimlach. Elke keer dat hij er langsging dan hoorde ik hem 'blij, blij, blij' zeggen. Op een gegeven moment vroeg ik hem 'trol' na te zeggen en zei hij 'tol, tol, tol' met z'n zachte stemmetje. Voor het eerst voelde ik die connectie tussen mij, Adam en een boek, dat hij een psychologische ontwikkeling herkent en het zelfs weet uit te leggen aan mij. Dat we samen een boek lezen, écht lezen. Hoe er een wereld openligt aan nieuwe verhalen voor ons om te ontdekken. Een geroutineerde lezer als ik terug naar de basis en een klein jongetje dat proeft aan de rijkheid van fictieve vertellingen.
Het was een pijnlijk moment toen oom Kaj 'Het Boek Zonder Tekeningen' (2015) voor neefje Adam kocht. Ik had ooit een item bij DWDD gezien waarin de Vlaamse cabaretier Wim Helsen het voorleesboekje aankondigde. Adam's pappa is kunstschilder en ik wilde hem de liefde voor geschreven taal bijbrengen. Het boekje heeft geen prenten, maar is een volstrekt talig werk waarin de interactie centraal staat tussen de voorlezer en het kind. Samen spelen met klanken en absurdistische zinnen om de kinderfantasie te prikkelen. Alleen taal. Ik zag ons al voor me, met elkaar de verhoudingen tussen volwassene en kind door elkaar schoppen, om elkaar lachen, nieuwe verbindingen leggen in de taal, en hij zou zelf ontdekken hoe rijk literatuur kan zijn. Maar Adam bleek het SATB2-syndroom te hebben, of een taalontwikkelingsachterstand waardoor hij zich misschien nooit in zijn leven helemaal zal kunnen uiten met gesproken taal. 'Het Boek Zonder Tekeningen' (2015) bleef ongelezen in een kast liggen en we lazen het nooit meer; het was te moeilijk voor hem.
Ik las hem wel boekjes voor. Over dinosaurussen, auto's of verhaaltjes met Woezel en Pip of Kikker & vriendjes. Meer plaatjes kijken dan iets anders. En we hadden natuurlijk lol met elkaar. Niemand kan zo ontwapenend en lief glimlachen als mijn neefje, met z'n kakelende schaterlachje. Soms leek hij iets te begrijpen. Soms wees ik ergens op en wist ik echt niet of het bij hem binnenkwam. Maar ik had nooit het idee dat we écht met elkaar die boekjes lazen; dat hij emotioneel mee werd gevoerd met het verhaal en kon genieten van de talige kant van literatuur. Ik had dan ook weinig verwachtingen toen Adam en ik naar de buurtbibliotheek gingen voor prentenboekjes. Eigenlijk wilde ik hem zelf laten kiezen, maar hij had de grootste lol door de boeken door elkaar te husselen. Een vrolijke wanorde creëren, ook op de afdeling voor volwassenen. Ik koos zelf een stapeltje boekjes - passend bij zijn interesse voor auto's, treinen en grote voertuigen - omdat ik hem daar waarschijnlijk het meeste plezier mee deed. Dat hij dan met z'n vingertje naar een auto, truck of tractor zou wijzen en bij herkenning 'die, die, die' kon zeggen. Of dat hij een paard of koe in het landschap zou spotten en dan enthousiast de bijpassende handgebaren erbij maakte. We zouden toch wel met elkaar lachen.
'Trol' (2018) van Tineke Lemmens en Margot Senden koos ik voor mezelf. Het prentenboek deed me denken aan die dagen dat ik bij ons Beppe in Fryslân 'De Oproep der Kabouters' (1981) van Rien Poortvliet en Wil Huygen uit de boekenkast trok. Van die sprookjesverhalen waar niet het spannende avontuur de voornaamste insteek is, maar sfeerschetsen van fantastische karakters en hun omgang met de natuur. Hoe ze te maken kregen met de cyclus van het leven (geboorte, leven en dood), het verstrijken van de seizoenen en hoe de natuurlijke balans hersteld moest worden. Op de achtergrond de indringende aanwezigheid van die verderfelijke mens, maar natuurlijk ook de trollen, als een meer beheersbaar kwaad. In 'Trol' (2018) is de hoofdpersoon zelf een trol in een desolaat en guur steenlandschap. Het is een koddige en aandoenlijke figuur, maar ook een beetje triestig. Hoe hij iets te onbehouwen door een kleurloze leegte stampt en verstookt is van een omgeving die zijn leventje betekenis geeft. Dan waait er een paardenbloem mee met de wind. Maar lukt het de trol die te pakken, of is hij te onhandig voor dit kwetsbare stukje geluk?
Soms bevat een kinderboek die grote literaire thema's in het klein. Hoop. Verlangen. Eenzaamheid. De nietigheid van de mens. Mislukking. Verwondering. Ik legde 'Trol' (2018) weg met een brok in mijn keel en wist dat in ieder geval één iemand ervan had genoten. Maar wat schetste mijn verbazing!? Ook Adam kwam met het boekje aanzetten en sloeg het open. Meerdere keren opnieuw. En als de titeltrol huilde, dan hoorde ik Adam 'huile, huile, huile' zeggen en streek hij met z'n vingertjes langs zijn wang. Op één specifieke plaat lacht de titeltrol van geluk met z'n grote puppy-ogen en blije glimlach. Elke keer dat hij er langsging dan hoorde ik hem 'blij, blij, blij' zeggen. Op een gegeven moment vroeg ik hem 'trol' na te zeggen en zei hij 'tol, tol, tol' met z'n zachte stemmetje. Voor het eerst voelde ik die connectie tussen mij, Adam en een boek, dat hij een psychologische ontwikkeling herkent en het zelfs weet uit te leggen aan mij. Dat we samen een boek lezen, écht lezen. Hoe er een wereld openligt aan nieuwe verhalen voor ons om te ontdekken. Een geroutineerde lezer als ik terug naar de basis en een klein jongetje dat proeft aan de rijkheid van fictieve vertellingen.
2
Ted Kerkjes
geplaatst: 5 juli 2019, 11:32 uur
Wauw, dit is echt één van de mooiste verhalen die ik ooit op BoekMeter heb gelezen, Donkerwoud!
Nog heel veel kijk- en leesplezier met Adam!
(En ik ga 'Trol' van Tineke Lemmens en Margot Senden natuurlijk ook snel lezen!)
Nog heel veel kijk- en leesplezier met Adam!
(En ik ga 'Trol' van Tineke Lemmens en Margot Senden natuurlijk ook snel lezen!)
0
Geralt of rivia
geplaatst: 11 augustus 2019, 21:06 uur
Mijn favoriete kinderboek is toch de hobbit echt het beste kinderboek ever .
* denotes required fields.