menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Snoodaard der Letteren

zoeken in:
In het kader van de Antwerpse Boekenbeurs verkiezen De Standaard en Radio 1 de 'Snoodaard der Letteren', oftewel de grootste booswicht uit de literatuurgeschiedenis. De nominaties zijn al lang voorbij en je kunt nog net stemmen, maar het idee vind ik wel schitterend.

Hun nominaties kun je hier vinden met een verantwoording, ik som ze nog kort even op:

Big Brother uit '1984' van George Orwell
Boorman uit 'Lijmen/Het Been' van Willem Elsschot
Casanova uit de 'Mémoires' van Giacomo Casanova
Dr. Hannibal Lecter uit o.a. 'Red Dragon' en 'The Silence of the Lambs' van Thomas Harris
Jean-Baptiste Grenouille uit 'Das Parfum' van Patrick Süskind
Patrick Bateman uit 'American Psycho' van Bret Easton Ellis
Reynaert uit 'Van den Vos Reynaerde' van Willem die Madoc maecte
Richard III uit 'Richard III' van Shakespeare
Rodion Raskolnikov uit 'Misdaad en straf' van Fyodor Dostojevski
Valmont/Mme de Merteuil uit ‘Les Liaisons dangereuses’ van Choderlos de Laclos

Maar het idee is te leuk om de lijst niet nog wat verder aan te vullen!

Om zelf even het startschot te geven: weinig booswichten laten zo'n indruk na als die die je als kind in kinderboeken tegenkwam. Torenhoog bovenaan staan bij mij dan de boeken van Roald Dahl, met als kandidaten de Reuzen uit de GVR (u weet wel, die elke nacht over de wereld uitzwermden om sappige kindertjes te gaan peuzelen), de Bulstronk uit Mathilda kan ook niet ontbreken, of anders de Heksen (met bovenaan de Opperheks), die toch ook niet veel goeds in zin hadden. Maar absoluut bovenaan als meest verdorven, afschuwelijke en boosaardige creaturen staan dan toch wel De Griezels. Ze zijn voor dat doel bedacht, maar hun smerigheid overtreft ook gewoon alles. Vooral tegen elkaar dan, maar dat maakt het niet minder smerig. Wat ze doen is nog tamelijk onschuldig al bij al (in vergelijking met het eten van kinderen wil ik die vogelpastei nog wel net door de vingers zien, al is de vangwijze met vogellijm nodeloos wreed, en ook wormen in de spaghetti mengen is niet aardig, maar dat staaltje met die chocoladecake in Mathilda evenmin) maar het is vooral de gluiperige, genieperige en groezelige manier waarop die hen zo angstaanjagend maakt.

Toen ik dit bericht las, dacht ik meteen, nog voor
de nominatielijst te lezen, aan Jean-Baptiste Grenouille.
Ik vind dat hij de titel snoodaard der letteren wel verdient...

Makkie: Georges Duroy, alias Bel-Ami.

Wat Raskolnikov in die lijst doet is me trouwens een raadsel.

Spijtoptant
Dat is natuurlijk 'Satan', uit 'De Bijbel'.

(En ongeacht dat het voor velen een heilig geschrift is, beschouw ik het gewoon als literatuur, zonder die velen te willen beledigen.)

psyche (crew)
Spijtoptant schreef:

Die staat voor het kwaad in de wereld, dus alle snodaards. Hij staat echter niet op de lijst, net als Markies de Sade, die me toch ook wel een goede kandidaat lijkt.

Omdat deze beide niet genomineerd zijn stem uitgebracht op: 'Big Brother' van George Orwell

Jammer dat de lijst zo kort is maar is ws ingekort uit vele nominaties.
Toch maar gekozen voor Bateman hoewel Big Brother ook een goede is maar deze meer staat voor een maatschappelijke discussie/kwestie en Bateman gewoon een mens is.

En zoals Psyche ook al zei ,als ik zelf moest kiezen zou het Markies de Sade zijn.

Ik heb op Reynaert gestemd, omdat hij voor mij het meest tot de verbeelding spreekt. Wat hij uithaalt is echt misdadig slecht, zeker niet de deugnieterij die hij er achteraf van probeert te maken, en het wordt gecombineerd met venijnige sluwheid en een duivels genoegen in zichzelf. De zwaarte van de misdaad doet voor mij niet zo ter zake, maar wel de manier waarop het personage er van geniet en hoe hij er zelf op terugdenkt. Bovendien is het heerlijk dat je als lezer ondanks alles toch voor hem gaat supporteren, zo gemeen is hij .

Spijtoptant
Oh, ik meende dat Freud juist vroeg om de lijst aan te vullen.

Van de lijst is Patrick Bateman mijn liefste snoodaard, mits hij natuurlijk wel al die gruweldingen gedaan heeft en niet alleen maar een jammerlijke fantaserende gek is.

Ik zou Slangetong, uit de Lord of the Rings-trilogie ook nog een vermelding waard vinden.
Het is niet de grootste gemenerik uit die boeken, maar wel een hele gladde listige achterbakse intrigant.

Ok, ik ben de allergrootste rotzak vergeten, maar die is ook niet zo heel erg bekend hier bij ons. Ik heb het over de Tunneltrol uit De 13 1/2 Levens van Kap'tein Blauwbeer, werkelijk het meest smerige, leugenachtige en hatelijkste creatuur dat ik ooit in een boek tegengekomen ben! Elke keer als ik het boek lees, vind ik het zonde dat je letters niet kunt wurgen .

Ik vind Boorman en Raskolnikov wel een beetje uit de toon vallen. Naar mijn idee is er toch een verschil tussen een misdadiger en een snoodaard. Mijn favoriete snoodaard uit dit lijstje is Hannibal Lecter, maar ben het helemaal eens met Freuds opmerking over de booswichten uit de kinderboeken van Roald Dahl. Dát zijn pas gemeneriken.

Dexter schreef:
Naar mijn idee is er toch een verschil tussen een misdadiger en een snoodaard. Mijn favoriete snoodaard uit dit lijstje is Hannibal Lecter, ... .

Vind ik persoonlijk ook, snoodaard heeft nog ergens wat
naiëfs of 'onschuldig ofzo... Hannibal Lecter zou ik dan ook net
wel als misdadiger bestempelen. Dit terzijde.

Een snoodaard doet zijn misdaden uit pure slechtheid. Dit is niet het geval bij Boormans en Raskolnikov, maar wel bij Hannibal Lecter en de andere 'snoodaarden' uit het lijstje. Hij kan dan wel zo nu en dan sympathiek over komen, maar zijn misdaden zijn gepleegd uit pure slechtheid.

FlyingPenguin
Bwa, ik vind op een manier Boorman eerder een snoodaard dan Raskolnikov. Bij Raskolnikov is er toch een soort van verblindend (jeugdig?) idealisme en wereldvreemdheid aanwezig die voor hem zou kunnen pleiten. Ook het feit dat hij door de last van zijn misdaden psychisch volledig in elkaar stort, wijst er volgens mij op dat hij toch duidelijk een geweten heeft en soms vlagen van wroeging. Het hangt er natuurlijk van af hoe je een snoodaard typeert, maar voor mij is Raskolnikov gewoon een tragisch, maar zeker geen door en door slecht figuur. Boorman is voor mij dan eerder wél een snoodaard. Hij gaat, figuurlijk dan wel, over lijken om zijn doel, louter geld, te behalen. Dat zie je ook doordat hij, na de hele zaak met mevr. Lauwreyssen in Het Been, gewoon terug de draad oppakt met het wereldtijdschrift en men insinueert zelfs dat hij een nog grotere zaak heeft weten op te lichten, wat hem toch een ware snoodaard maakt.

Niettemin heb ik op Reynaert gestemt. Deels uit chauvinisme en deels omdat het gewoonweg een heerlijk satirisch verhaal is.

FlyingPenguin schreef:
Bwa, ik vind op een manier Boorman eerder een snoodaard dan Raskolnikov. Bij Raskolnikov is er toch een soort van verblindend (jeugdig?) idealisme en wereldvreemdheid aanwezig die voor hem zou kunnen pleiten. Ook het feit dat hij door de last van zijn misdaden psychisch volledig in elkaar stort, wijst er volgens mij op dat hij toch duidelijk een geweten heeft en soms vlagen van wroeging.

Dat is bij Boormans ook het geval. Maar dat Boormans eerder een snoodaard is dan Raskolnikov ben ik wel met je eens, vooral omdat Boormans weer vervalt in zijn slechte gewoontes en niet, zoals Raskolnikov, sympathiek overkomt.

Spijtoptant schreef:

(En ongeacht dat het voor velen een heilig geschrift is, beschouw ik het gewoon als literatuur, zonder die velen te willen beledigen.)

Yahwe doodt meer mensen dan Satan in de Bijbel hoor...

Hannibal Lecter is 'Snoodaard der Letteren'

Hannibal Lecter is volgens de luisteraars van het Radio 1-programma Mezzo en de lerzes van De Standaard de grootste schurk uit de wereldliteratuur.
Hannnibal Lecter uit o.a. 'Red Dragon' en 'The Silence of the Lambs' van Thomas Harris haalde het vóór Jean-Baptiste Grenouille uit 'Das Parfum' van Patrick Süskind (op 2) en Reynaert uit 'Van den Vos Reynaerde' van Willem die Madoc maecte (op 3).

Mezzo ging samen met De Standaard de voorbije weken op zoek naar ‘De Snoodaard der Letteren, de meest tot de verbeelding sprekende slechterik uit de wereldliteratuur, ‘the character you love to hate’.

2844 luisteraars van Radio 1 en lezers van De Standaard brachten hun stem uit. Ze konden kiezen uit een shortlist van 10 Snoodaards, samengesteld door een jury bestaande uit Pat Donnez (Radio 1), Eva Berghmans (De Standaard) en Bert Bultinck (De Morgen).

(De Standaard Online)

Ik vind het een beetje een teleurstelling, zowel nummer twee als drie spreken me veel meer aan. Hannibal is al sinds lange tijd door de film gekaapt, en ik kan hem absoluut niet meer al literatuurpersonage zien. Bovendien vind ik hem weinig tot de verbeelding spreken. Maar ik geef toe dat ik de boeken niet gelezen heb, dus mijn mening is nogal voorbarig.

Uit alle boeken die ik tot nu toe gelezen heb is Mikolka uit 'Misdaad en straf' dé snoodaard aller tijden. Zelf het feit dat hij alleen maar bestaat in een droom van de hoofdpersoon Raskolnikov doet daar geen afbreuk aan. Hij geeft een zwak paardje die een veel te zware kar moet trekken er net zolang van langs met de zweep tot al het leven eruit is. Eén van de gruwelijkste scènes uit de literatuurgeschiedenis...

Snoodaard der Letteren blijft voor mij toch Libby Hatch uit The Angel of Darkness van Caleb Carr, een seriemoordenares die een aantal van haar eigen kinderen vermoordde een onbekend aantal anderen.
Op een dag wordt de baby van een Spaanse diplomaat ontvoerd. De moeder van de ontvoerde baby vertelt Dr. Kreisler dat ze haar dochtertje (Ana) in de trein heeft zien zitten, in gezelschap van een vrouw die later Libby Hatch blijkt te zijn...

'Ik ben nog nooit zo bang geweest,' mompelde ze. 'Nog nooit door... zoiets boosaardigs getroffen.' '...eerst ging ze gewoon zitten, met Ana in haar armen. Ze droeg de kleren van een kinderjuf of een gouvernante. Haar gezicht leek me vrij vriendelijk toen ze naar Ana keek. In zekere zin zelfs wel liefdevol. Maar toen ze opkeek en een blik uit het raam wierp...' 'Het waren de ogen van een dier. Als van een grote kat, hypnotiserend en toch zo... hóngerig. Ik dacht dat ik bang was geweest voor mijn Ana voordat ik dat gezicht had gezien. Maar daarna wist ik pas echt wat angst was.'

(sorry voor de vertaling, heb het boek niet in het Engels)

1. Big Brother - George Orwell (Ongeveer het belangrijkste archetype voor alle verdere kwaadaardige despoten die moderne techniek inzetten om hun volgelingen te bespieden en te onderdrukken.)

2. The Emperor of All Maladies - Siddhartha Mukherjee (Kanker in al zijn vormen en verschijningen om maar te laten zien hoe mensen al sinds het begin der tijden tegen hun eigen sterfelijkheid vechten.)

3. The Orphan Master's Son - Adam Johnson (Kim Jong-Il als een fysiek voorbeeld van een Big Brother die je leven overneemt en wel even bepaalt hoe jouw leven eruit gaat zien.)

4. Under the Dome - Stephen King (Van de vele minpunten aan deze roman is gestoorde Cartman in overdrive, Jim Rennie, er zeer zeker niet één van. Ouderwets overdreven schurk you will definitely love to hate.)

5. Begin en Eind - Nagieb Mahfoez (Een van de hoofdpersonages dwingt zijn lelijke zus zowel tot prostitutie als dat hij haar zelfmoord laat plegen om zelf geen gezichtsverlies te hoeven lijden.)

6. The Knife of Never Letting Go - Patrick Ness (Een moorddadige burgemeester die ooit een genocide op zijn geweten heeft om alle vrouwen te vermoorden. Net als Jim Rennie is het een heerlijke Texaanse slijmbal you will love to hate)

7. NOS4A2 - Joe Hill (De spreekwoordelijke appel valt niet ver van de griezelige boom. Deze zoon van Stephen King weet zowel een angstaanjagende vampier als zijn doodenge hulpje neer te zetten tegenover de extreem sympathieke hoofdpersonages.)

8. The Amalgation Polka - Stephen Wright. (Frenologie en rassenhaat worden behoorlijk angstaanjagend gecombineerd in een bijrol die over lijken gaat in zijn verzamelwoede naar wetenschappelijke kennis.)

9. Dracula - Bram Stoker (No comment)

10. Affinity - Sarah Waters (Om niets van het einde te hoeven verraden, volsta ik met de vermelding dat één van de twee aan elkaar gewaagde personages een onmenselijk wrede stap neemt in de lesbische verhouding. )

Gast
geplaatst: vandaag om 22:34 uur

geplaatst: vandaag om 22:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.