menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Mooiste sportliteratuur

zoeken in:
avatar van Koekebakker
Ha,

Zijn hier ook liefhebbers van sportboeken? Ik lees graag over sport, maar niet zo vaak.

Erg mooi vind ik bijvoorbeeld:
- Het Mooiste Leven... van Kees 't Hart (Hard Gras 27)
- Brilliant Orange van David Winner

Erg mooi schijnt ook Hard Gras 48 te zijn: Je Hebt het Niet van Mij door Marcel van Roosmalen waarin hij een jaar lang Vitesse volgt. En heb ik al meerdere mensen (onder wie Michel Wuyts) horen roepen dat Wij Waren Allemaal Goden van Benjo Maso misschien wel het mooiste sportboek ooit is.

Verder lees ik al jaren met veel genoegen de columns van Bert Wagendorp, die twee boeken over sport heeft geschreven: De Proloog en De Dubbele Schaar. Heeft iemand die gelezen?

En kennen mensen het 'literaire wielertijdschrift' De Muur van Wagendorp, Mart Smeets en Bart Jungmann?

avatar van Koekebakker
Niemand? Ook Freud niet?

avatar van Jester
De Renner van Tim Krabbé is mijn favoriete sportboek. Ken je dat?

avatar van Koekebakker
Ja, fictie is dat. Vond ik ook wel de moeite waard, inderdaad.

avatar van Freud
Koekebakker schreef:
Niemand? Ook Freud niet?

Ik was op vakantie toen je dit topic opende . Maar nee, ik heb helemaal niks met sportboeken, er schiet me eigenlijk zelfs geen enkel boek tebinnen momenteel, behalve een paar kinderboeken.

avatar van vins75
Ik ben een groot liefhebber van sportboeken. Laatst het fantastische: Wij waren allemaal goden van de Italiaanse schrijver Benji Maso gelezen over de tour van 1948. Maar mijn all-time favo blijft toch: When the colts belonged to Baltimore van William Goldea. Een briljant boek over de glorietijd van de Baltimore Colts en tegelijk het verhaal van de jeugd van de schrijver in die stad. De V.S. is zowieso het walhalla voor sportliteratuur. Zie bv. ook The Boys of summer van Roger Kahn over de geschiedenis van de Brooklyn Dodgers.


avatar van eRCee
Deze misschien? Beetje tussen fictie en non-fictie in volgens mij.

avatar van vins75
Oh bijna vergeten. Friday Night Lights van H.G. Bissinger. Laat je vooral niet leiden door de gruwelijk slechte verfilming. Dit is een absolute topper.

avatar van amal
Toen ik als beginnend hardloper voor het eerst mee wilde doen met een prestatieloop vond ik 'Dirk van Weelden - Looptijd' leuk om te lezen.

avatar van Jester
Ik weet niet of het onder sport valt, maar het Himalaya dagboek van Bart Vos is de moeite waard.

avatar van vins75
Bergsportliteratuur:

De Witte Spin - Heinrich Harrer
Over De Rand - Joe Simpson
Der Kapf Ums Matterhorn - Carl Haensel
De Naakte Berg - Reinhold Messner

Alle 4 top

avatar van eRCee
Jester schreef:
Ik weet niet of het onder sport valt, maar het Himalaya dagboek van Bart Vos is de moeite waard.

En dan meteen ook Een meter Everest. Geeft weer een wat ander beeld.

avatar van Grovonion2
Ik heb een zwak voor voetbal-encyclopedieen. Spijtig genoeg zijn deze maar zelden te vinden. Ik heb nog een mooi foto-boek van het WK'86 dat ik erg koester, met daarin veel cijfers en resultaten. Ik weet dat dit niet echt onder literatuur verstaan wordt maar het zijn wel degelijk boeken .

avatar van Koekebakker
Ik lees nu Je Hebt het Niet van Mij, van Marcel van Roosmalen. Hard Gras over een seizoen Vitesse. Zeer vermakelijk. Lekker onderkoeld en humoristisch geschreven relaas over de chaos bij Vitesse en de cliches van coach Sturing en zijn staf. Moet voor Vitesse-fans ontluisterend zijn.

En ik vind het heerlijk dat 'HNS' weer terug is in het zaterdag-sportkatern van de Volkskrant. Ik lees de krant op het moment niet, maar koop 'm op zaterdag. Al was het alleen maar om Het Nieuwste Schavot. 'Het van Bommeltje' en het 'wikipimpen' waren fantastisch. Ik vermoed dat het aandeel van Wagendorp groot is.

avatar van Koekebakker
Vandaag de door Arthur van den Boogaard samengestelde bundel Sport gekocht: de 141 beste Nederlandse en Vlaamse Sportverhalen. Een bundel met die pretentie, die kan ik niet laten liggen natuurlijk.

Veel verhalen uit Hard Gras, Johan en De Muur en vele andere dag- en weekbladen. Met verhalen van sportjournalisten als Hugo Borst, Wilfried de Jong en Bert Wagendorp. Maar ook Brusselmans, Bernlef, Jan Siebelink en Jeroen Brouwers. 1200 pagina's - ik kan voorlopig vooruit

avatar van Micha
Ik vond Voetbalkoorts van Nick Hornby heel erg goed.

avatar van Grovonion2
Die staat op mijn te lezen lijst.

avatar van thomzi50
Ik hoor erg veel goede dingen over de boeken van Hugo Borst. Daar moet ik eens achteraan. Het sportboek dat ik ken, van Menno Pot, vond ik niet erg boeiend.

avatar van DvonGeem
The fight van Norman Mailer is een fantastisch sportboek over het gevecht tussen muhammad ali en Foreman in kinshasa in 1974.

avatar van Roel van M
De verveling van de keeper - Dimitri Verhulst

avatar van Marcel
Heb vandaag cadeau gekregen Frank Vandenbroucke - Ik ben God niet.

avatar van Slainte_Mhath
Bad As I Wanna Be - Dennis Rodman.

Spaart niemand in de NBA, spaart Madonna niet, de pers niet, zegt precies wat er in hem omgaat. Los daarvan beschrijft hij zijn levensverhaal van jochie uit de achterbuurten van Detroit tot grote ster in de NBA. Heel compleet, zonder gezapige stukken. Recht voor zijn raap zoals we Dennis kennen.

avatar van Pythia
Netherland - Joseph O'Neill (Nederlandse titel: Laagland)

Tussen alle verhaallijnen door gaat een groot deel van het boek over cricket. Zelfs als je nog nooit van die sport gehoord zou hebben ben je een fan als je Netherland uit hebt en blijf je kijken als het bij studio-sport ooit voorbij zou komen.

avatar van Marcel

(afbeelding)

Lijkt me ook een prachtig boek.

avatar van Pythia
Glad en wijd ligt het IJs

De mooiste schaatsgedichten uit de Nederlandse en Friese literatuur.
Gekozen door Max Dohe en Ben van der Burg.

Nostalgie voor kwakkelwinters of in de broeikas.

avatar van manonvandebron
"De Renner" van Tim Krabbé
"Schachnovelle" van Stephan Zweig
"Zashchita Lushina" van Nabokov ("De verdediging" of "The Luzhin Defense")

avatar van Pythia
Ik ben een groot fan van de schaatser Mika Poutala, niet van biografieën, wel van boeken, niet van reclame, maar hier kan ik erg om lachen:
Poutala verkoopt boek vlak voor de start | NOS

avatar van eRCee
Poutala heeft duidelijk de illusie dat er mensen kijken naar schaatsen.

avatar van Pythia
Hij doet er juist alles aan om meer kijkers te trekken. Zo voert hij aan de start vaak een kleine act op en vervolgens schaatst hij erg goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:25 uur

geplaatst: vandaag om 00:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.