menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Beste verfilmde boek

zoeken in:
Witt schreef:

1) Uitzonderingen bevestigen geen regel, ze ontkrachten juist.

Tja, daar zijn de meningen verschillend over. Als er een wetmatigheid is waar niet van afgeweken kan worden, is er dan een regel? In de eerste plaats kan je zeggen: Regel kan je dubbel lezen. "De regel is'" , en 'in de regel'. Dat laatste als in:
"In de regel is het koud in in de Nederlandse winter." Daar kunnen echter dus uitzonderingen op zijn. Door de mogelijkheid van uitzonderingen wordt het juist "in de regel". Daarnaast kan er zonder regel geen uitzondering zijn. Anders is dat immers die regel of wetmatigheid. Dus als er een uitzondering is, dan is de regel ermee bevestigd.

Ach ja, misschien heb ik het niet helemaal correct geschreven. Wat ik in ieder geval bedoel, en daar is iedereen wel uit, dat in de regel alle films slechter zijn dan het boek. LotR is dus inderdaad die ene (?) uitzondering.
De personages zijn beperkt neergezet, in contradictie met de gedetailleerde beschrijvingen. Daarmee bedoel ik dat er zo weinig diepgang in de personages zit, zeker als je dat met bijv. Dostojevski gaat vergelijken. De overige beschrijvingen zijn allemaal veel te gedetailleerd.
Maar goed, leuk dat er toch zo'n discussie ontstaat. En is dat nu regel of uitzondering

The World According To Garp

Vervelend om te zeggen, maar Girl Interrupted..
Nou is het dus zo dat ik hierbij ook eerst de film zag, dat zal wel meespelen.

Ik vind het heel stom dat het verhaal van de film echt compleet anders is dan in het boek. Het is een waargebeurd verhaal (in het boek dan), maar ze waren van mening dat er te weinig gebeurde, dus voegden ze even heftige scenes toe met zelfmoord en een heel ander soort persoon toe als zijnde beste vriendin, maar het wordt uitgebracht als zijnde een waargebeurd verhaal. Vind ik niet helemaal kloppen.
Toch was de film in mijn ogen beter, het boek was gewoon raar. Er zat geen begin en einde in, de hoofdstukken eindigden allemaal op een niet-af manier abrupt, het was eigenlijk een verzameling van anekdotes uit die tijd ofzo.

Achja, misschien zijn het boek en de film ook wel niet te vergelijken

sandra brouwer
Bridges of Madison County.

Brunniepoo
- Zoeken naar Eileen
- Pride and Prejudice (meer vaart)
- Wuthering heights (niets mis met het boek, maar vind de landschapsshots gewoon briljant)
- Lord of the Rings (zoals al gezegd hier: veel meer focus op de hoofdlijn in de film, ongeveer elke wijziging van de scriptschrijvers vind ik een goede vondst)

En daarnaast komen veel verhalen in genres als actie, avontuur en thriller beter tot zijn recht als film dan als boek.

Sex and the city, heb genoten van de afleveringen en de film, maar wat een slecht, niet door te komen boek is dat zeg!

The English Patient.
Misschien was het andersom geweest als ik eerst het boek had gelezen en toen pas de film had gezien, maar ik vond nu het boek nogal tegenvallen.

Ik heb eigenlijk nog nooit het boek gelezen waarop bepaalde meesterwerken gebaseerd zijn, maar ik kan me voorstellen dat deze films beter zijn dan hun originele boekvorm:

Psycho
Forrest Gump
Blade runner
Dr. Strangelove
Satantango
L.A. confidential
The silence of the lambs
The godfather
2001: A space odyssey
Memento

One Flew over the Cuckoo's Nest is net iets beter als film, maar dat scheelt niet veel. Trainspotting hetzelfde verhaal, evenals A Clockwork Orange. No Country for Old Men (ook vanwege die angstaanjagende antagonist die ijzersterk gespeeld wordt). Tirza. Everything is Illuminated.

Karl schreef:
De film American Psycho is mijns inziens ook vele malen beter dan het boek. Maar goed, het boek is dan ook twee keer zo lang als dat nodig is - als boek van 200 bladzijden had 'ie een stuk hoger gescoord bij mij.

. Als er een boek is wat beroerd is verfilmd dan is het deze wel. Maar ik vind al dat vergelijken wel raar eigenlijk. De trilogie van LOTR is als boek behoorlijk goed. De films ook, maar wel op een geheel andere manier (namenlijk als film). En dan kan je moeilijk zeggen wat nu beter is. Eigenlijk kan dat helemaal niet.
En heel soms zijn er beroerde boekjes waar een heel aardige film van is gemaakt. Maar maakt dat de film beter dan het boek. Lijkt me niet. Een film kan nooit beter zijn dan een boek en andersom ook niet. Het ene boek kan natuurlijk wel beter zijn dan een ander boek. En dat is al lastig genoeg te beoordelen vind ik .
Mocht dit topic oorspronkelijk gaan over boeken die mooi verfilmd zijn dan dwalen er wel erg veel mensen af.

'The Shining', die van Kubrick waar King zelf niet zo tevreden over was. Deze film stijgt boven het boek uit.

Dit weekend toevallig 4 boekverfilmingen gezien. Met wisselend resultaat. De eenzaamheid van priemgetallen was erg geslaagd net als Never Let Me Go (met een geweldige Carey Mulligan). Tirza vond ik niet te trekken, maar nog altijd een graadje minder erg dan De eetclub. Wat een bagger.

Anyway, genoeg films gezien voor dit weekend, tijd voor boeken!

Tabula Rasa
divart schreef:
(quote)

. Als er een boek is wat beroerd is verfilmd dan is het deze wel. Maar ik vind al dat vergelijken wel raar eigenlijk. De trilogie van LOTR is als boek behoorlijk goed. De films ook, maar wel op een geheel andere manier (namenlijk als film). En dan kan je moeilijk zeggen wat nu beter is. Eigenlijk kan dat helemaal niet.

Nou, ik kan dat wel. Door het hele stuk aan het einde, waar de hobbits onder aanvoering van Merijn en Pepijn de Gouw schoonvegen van het Sarumantuig, iets dat ze voor alle gebeurtenissen nooit zouden hebben aangedurfd of gekund, weg te laten, en daardoor de voltooiing van de mentale groei van Pepijn en Merijn buiten beschouwing te laten, heeft Jackson een flinke misser gemaakt. Bovendien had dat stukkie actie het vervelende eindeloze einde dat de filmkijker nu de laatste drie kwartier kwelt draaglijk gemaakt. Helaas zal door het succes van de film alsmede de kosten die ermee gepaard gingen een deugdelijke verfilming (ik wil ook Tom Bombadil erin, maar dat schrappen kan ik begrijpen) voorlopig wel niet meer komen.

Maar om on topic te blijven: de beste boekverfilming die ik ken is One flew over the Cuckoo's nest. Temeer daar ik het boek ook al vreselijk goed vond.

Halley23 (moderator)
Nou, ik kan dat wel. Door het hele stuk aan het einde, waar de hobbits onder aanvoering van Merijn en Pepijn de Gouw schoonvegen van het Sarumantuig, iets dat ze voor alle gebeurtenissen nooit zouden hebben aangedurfd of gekund, weg te laten, en daardoor de voltooiing van de mentale groei van Pepijn en Merijn buiten beschouwing te laten, heeft Jackson een flinke misser gemaakt. Bovendien had dat stukkie actie het vervelende eindeloze einde dat de filmkijker nu de laatste drie kwartier kwelt draaglijk gemaakt. Helaas zal door het succes van de film alsmede de kosten die ermee gepaard gingen een deugdelijke verfilming (ik wil ook Tom Bombadil erin, maar dat schrappen kan ik begrijpen) voorlopig wel niet meer komen.

100%

- The shining
- One flew over the cuckoo's nest
- A Clockwork Orange

Ik moet zeggen dat ik 'Het Parfum' ontzettend mooi verfilmd vind. Heb het boek niet helemaal gelezen en helaas eerst de film gezien, maar ik vond dat de filmmaker toch heel goed de sfeer van het boek neerzet.

Al moet ik wel zeggen dat ik door het lezen van het boek wel meer begrip voor de hoofdpersoon kreeg en dat miste ik dan weer in de film.

Onbekend en onbemind: Les Nuits Fauves - Cyril Collard (1989) - de film is beter dan het boek, onder meer door de persoonlijkheid van Cyril Collard. Bijzonder dramatisch, zowel het boek als de realiteit rond het verhaal. Collard stierf net voor de film bij het publiek kwam.

LOTR en Into the Wild.

Al heb ik bij de laatste wel twijfels of ik dat echt een verfilming mag noemen, film scheelt qua structuur eigenlijk wel danig hard tov het boek. Het boek is meer beschrijvend en informatief waar de film zeer verhalend is.

Maar anyway, voor hetzelfde geld heb ik al betere verfilmingen gezien dan deze, maar weet ik gewoon niet dat het verfilmingen zijn. In ieder geval zijn dit twee van m'n favoriete films waarvan ik zeker weet dat er een boekversie aan vooraf ging.

Prachtige verfilming van 'the Help' gezien.Mooi tijdsbeeld van de vijftiger jaren.
Toch vond ik het boek indrukwekkender.

de tweeling vond ik erg goed verfilmd

Into The Wild, Trainspotting en One Flew Over The Cuckoos Nest zijn wat mij betreft de vaandeldragers onder de boekverfilmingen.

Goede verfilmingen van goede boeken:

Gone with the Wind (1939)
The Godfather (1972)
Breakfast at Tiffany's (1961)
One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)
The Maltese Falcon (1941)
Brighton Rock (1947)
The Postman Always Rings Twice (1946)
Lolita (1962 of 1997)
From Here to Eternity (1953)
Strangers on a Train (1951)
The Big Sleep (1946)
Great Expectations (1946)
Dracula (1992)
Tess (1979)
The Time Machine (1960)
The Portrait of a Lady (1996)
The House of Mirth (2000)
The Age of Innocence (1993)
And Then There Were None (1945)
To Kill a Mockingbird (1962)
East of Eden (1955)
Around the World in Eighty Days (1956)
The Other Boleyn Girl (2008)
Treasure Island (1950)
Mansfield Park (1999)
A Tale of Two Cities (1935)
The End of the Affair (1999)
A Farewell to Arms (1957)
Carrie (1976)
The Human Factor (1979)
The Great Gatsby (1974 of 2000)
Far from the Madding Crowd (1967)
In Cold Blood (1967)
Oliver! (1968)
The Quiet American (2002)
The Black Dahlia (2006)
Bonjour Tristesse (1958)
Frankenstein (1931)
The Hotel New Hampshire (1984)
Animal Farm (1954)

The Hours, Remains of the day en REvolutionary Road mogen ook niet vergeten worden.
Goede boeken en minstens even goede films

Er zijn betere boeken en er zijn betere films, maar wat verfilmde boeken betreft heb ik het meest genoten van de verfilming van een combinatie van boeken van Patrick O'Brian:

Master and Commander: The Far Side of the World .

In prachtige beelden wordt de sfeer en de essentie van de verhalen uitstekend weergegeven.

One Flew Over The Cuckoo's Nest, Tess, Carrie, Oliver!, The Remains Of The Day,
Master And Commander: The Far Side Of The World

Hier zou ik nog aan willen toevoegen:

*Snow White And The Seven Dwarfs
*Death In Venice
*Don't Look Now
*The Color Purple
*The Name Of The Rose
*Stand By Me
*Misery
*Dangerous Liaisons
*The Silence Of The Lambs
*Let The Right One In

(Rebecca heb ik helaas nog niet gezien)

Het beste.....tja, inderdaad lastig. Beste als in meest trouw aan de bron of gewoon beste als in de kwaliteit van de film?

Ik ga dan toch maar voor het laatste, maar met oog voor het eerste. Want een verfilming is altijd wel afwijkend van de bron, in meer of mindere mate. Zolang er maar enig respect is voor het bronmateriaal.

Dat gezegd hebbende....

- Papillon (meesterlijk!)....maar zeker afwijkend van het boek, met name het einde.
- The shining (wederom meesterlijk).....en ook weer afwijkend, het einde weer.
- Lord of the rings......boek de fantasy-bijbel en de films op zichzelf ook fantastisch!
- Conan. Bijna een guilty pleasure, maar wat was het verdraaide cool om deze held eindelijk op film te zien destijds (en nog steeds). Eigen draai aan de Conan saga, maar goed genoeg en Schwarzenegger is de enige die gestalte kon geven aan deze geweldenaar. Op naar het aankomende King Conan met jawel, Schwarzenegger als Conan!
- Last of the Mohicans. Wat een heerlijke film, met Daniel Day Lewis en de mooie muziek van Clannad.
- Moby Dick.....de versie uit de jaren '50 natuurlijk legendarisch. Maar ik vind dit verhaal zo geweldig dat ik nog een paar versies in de kast heb staan.
- The wizard of Oz. Ik houd van de verhalen van Oz en dit is een klassieker in film ook natuurlijk. De nieuwe versie (prequel) van Raimi ga ik zeker zien ondanks dat die niet zo best ontvangen is.....wat niet direct alles wil zeggen.
- Interview with the vampire!!! Ik vind de boeken van Rice bijzonder prettig leesvoer en deze film blijft ook een genot om te zien.
- Vampire hunter D. Geweldige boekenreeks waar ook een paar plezante animes van zijn gemaakt. Ik zou er graag eens een "echte" film van zien.

En ik zal vast nog wel wat vergeten......om maar te zwijgen over stripverfilmingen...een zijtak van "gewone" boeken.

Bakema NL schreef:

- The shining (wederom meesterlijk).....en ook weer afwijkend, het einde weer.
- Lord of the rings......boek de fantasy-bijbel en de films op zichzelf ook fantastisch!

LOTR & The Shining, tuurlijk, stom van mij

The Black Cauldron (1985) = The Book of Three (1964) & The Black Cauldron (1965)
The Lord of the Rings (1978) = The Lord of the Rings (1954-1955)
The Hobbit (1977) = The Hobbit (1937)
The Last Unicorn (1982) = The Last Unicorn (1968)

dallben schreef:
The Black Cauldron (1985) = The Book of Three (1964) & The Black Cauldron (1965)

Taran en de Toverketel vind ik één van de betere (donkere) Disney-films.

En deze kwam ik zonet tegen:

Pelle Erobreren

Eén van mijn lievelingsfilms dus, met een prachtige rol van Max von Sydow, dit boek had ik wel
graag willen lezen maar de bibliotheek heeft 'm helaas niet.

De best verfilmde boeken zijn wat mij betreft:

* The Lord of the Rings (trilogie)
* The Godfather (deel I en II)
* The Silence of the Lambs

Slecht verfilmde boeken zijn er ook ...

geplaatst:
Fallen Angel van William Hjortsberg is een aardig boek, maar de film Angel Heart is magistraal.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:34 uur

geplaatst: vandaag om 02:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.