menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Beste verfilmde boek

zoeken in:
avatar van DvonGeem
Ik ben benieuwd naar de verfilming van de Voorlezer. De verfilming van Revolutionary Road was in elk geval geweldig.

avatar van Chungking
The Reader vond ik als film stukken meeslepender dan het boek. Uitstekend gedaan!

avatar van Grovonion2
Wat gaat "the Watchmen" doen? Kan het de graphic novel eer aandoen?

Grovonion2 schreef:
Wat gaat "the Watchmen" doen? Kan het de graphic novel eer aandoen?


Eer weet ik niet, maar ik ben wel erg benieuwd naar de film. Maar goed, dit is ook niet zomaar een comic. Dit is net zo iets als Sandman, vrijwel onverfilmbaar als je het als comicverfilming wilt doen. Maar als verhaal kan het denk ik wel als basis dienen voor een film.

Michael1992
Denman schreef:
Bram Stoker's Dracula.
In het boek is Dracula de verpersoonlijking van het kwaad, in de film is Dracula een romantisch, tragisch figuur met een ander gezicht naast dat van de duivel.


Bedoel je de Coppolla versie?

Michael1992
Passion of the Christ

avatar van John Frusciante
One Flew over the Cuckoo's Nest, al is het boek ook geweldig!

avatar van Nijmegen
Into the Wild

avatar van mjk87
De film Fellowship of the Ring vind ik beter dan het boek. Boek is de te braaf, en vervelend met al die liedjes tussendoor. Bovendien is het hele boek niet heel bijzonder als literatuur zijnde. Op andere punten vind ik het boek beter dan de film, maar het geheel is minder.

Hoe goed het boek ook is, de film van Fight Club is toch wel erg geniaal. Blijft toch een van de beste films ooit gemaakt.

Inderdaad, de film Fight Club was beter dan het boek. Maar dat kan ook komen doordat ik de film eerder zag (en dat 'ie sindsdien mijn favoriete film is speelt denk ik ook mee) en de vertaling die ik las niet zo heel erg fantastisch schijnt te zijn. Ook bij A Clockwork Orange vond ik de film beter - maar ook hier zag ik de film eerder, dus dat zal zeker meespelen.

avatar van BozeWolf
Oorlogswinter

avatar van BozeWolf
Lord of the Rings (1,2,3) Klaar.

avatar van mjk87
Hoewel het boek niet gelezen, is de film adaptatie door Charlie Kaufmann briljant.

Ik bedoel natuurlijk Adaptation, afkomstig van Wild Orchid Thief van Susan Orlean.

Ook niet gelezen, wel gezien is The Last Picture Show. Sowieso in mijn film top 10, dus zie dat boek er niet over heen gaan. Evenzo There Will be Blood, naar het boek Oil. Ook Solyaris van Tarkovsky. Oooit zal ik die boeken wel eens lezen, iig hebben de films stuk voor stuk 5* gekregen.

lord of the rings, ongetwijfeld
En van nederland oorlogsiwnter en brief voor de koning, kameleon, radeloos

avatar van boekaap
The Virgin Suicides maakte als film veel meer indruk op me dan het boek ooit gedaan heeft.

avatar van boekaap
Zojuist Solaris uitgelezen en ik moet bekennen dat de filmversie van Soderbergh mij toch een stuk beter beviel. De Russische versie uit 1972 heb ik nog niet gezien.

lieven
Tarkovski's versie van Solaris vond ik persoonlijk een stuk beter dan die van Soderbergh. Ze is wel een stuk trager dus zal waarschijnlijk niet iedereen er zo over denken.

De film American Psycho is mijns inziens ook vele malen beter dan het boek. Maar goed, het boek is dan ook twee keer zo lang als dat nodig is - als boek van 200 bladzijden had 'ie een stuk hoger gescoord bij mij.

Grovonion2 schreef:
(quote)
ik moet me eigenlijk bedeesd houden omdat ik het boek niet heb gelezen. Maar dat deze film beter zou zijn dan het boek kan ik me met de beste wil niet voorstellen. In het film-fantasy genre staat Narnia helemaal onderaan terwijl in de boek-wereld de Narnia reeks net achter Lotr geplaatst wordt.


Ik weet dat veel mensen het niet met me eens zijn, zoals hierboven. Maar de schrijfstijl van C.S. Lewis vind ik zo vreselijk, en de films vind ik wel aardig. De boeken, daar heb ik me echt doorheen moeten slépen. Ik geef toe: het verhaal is wel aardig, maar de manier waarop het is geschreven... verschrikkelijk!

Eyes Wide Shut zal vast en zeker ook al zijn genoemd? Traumnovelle deed me weinig, maar Kubrick heeft een meesterwerkje afgeleverd als laatste film.

Mee eens. Lord of the Rings. Alle films zijn slechter dan het boek, alleen bij Lord of the Rings was het boek zo dramatisch slecht, dat de film niet slechter kon. Overigens vond ik de films (1 en 2) best aardig.

avatar van Grovonion2
overdrijven is ook een kunst...

Michiel75 schreef:
Mee eens. Lord of the Rings. Alle films zijn slechter dan het boek, alleen bij Lord of the Rings was het boek zo dramatisch slecht, dat de film niet slechter kon. Overigens vond ik de films (1 en 2) best aardig.


Prachtige contradictie

Nouja, dan komen we toch weer op mijn mening van het boek (Lord of the Rings). Naar mijn mening moet een boek ruimte laten voor eigen inzicht en fantasie. Alles, werkelijk alles is zo ontzettend gedetailleerd beschreven in het boek, dat daar geen enkele ruimte meer voor is. Ook de personages vind ik zo beperkt beschreven.
Vandaar dat het in deze dus gemakkelijk is om een betere film te maken dan het boek.

En inderdaad krijg je zo die mooie contradictie dat ik de films (1 en 2) best aardig vind. In de categorie vermakelijk dus.

avatar van mjk87
Witt schreef:
(quote)


Prachtige contradictie


Vind het geen contradictie, eerder de uitzondering die regel doet bevestigen. Maar de uitkomst is hetzelfde, de films zijn beter. The Fellowship vond ik als boek niet bijzonder, The Two Towers vond ik rondluit slecht, maar die heb ik niet volledig uitgelezen, dus nog geen stem. Maar meer dan 1,5 * zou ik die niet geven. De films zijn, zeker zijnde films en niet boekverfilmingen, veel beter te waarderen.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Grovonion2 schreef:
overdrijven is ook een kunst...



avatar van Mahto
mjk87 schreef:
(quote)


Vind het geen contradictie, eerder de uitzondering die regel doet bevestigen. Maar de uitkomst is hetzelfde, de films zijn beter. The Fellowship vond ik als boek niet bijzonder, The Two Towers vond ik rondluit slecht, maar die heb ik niet volledig uitgelezen, dus nog geen stem. Maar meer dan 1,5 * zou ik die niet geven. De films zijn, zeker zijnde films en niet boekverfilmingen, veel beter te waarderen.


Ik ben het er helemaal mee eens. Ik ben al 2x begonnen aan de Lord of the Rings trilogie en ik heb elke keer opgegeven halverwege het tweede boek.
De films daarentegen heb ik al meermaals gezien.

ik denk dat de verfilming voor mij ook fijner is om ik de personages beter kan volgen. In de boeken liep ik daarmee altijd een beetje verloren en het kwam regelmatig voor dat ik eventjes moest terug bladeren om te lezen wie wie was. In de film is dat geen enkel probleem.

mjk87 schreef:
(quote)


Vind het geen contradictie, eerder de uitzondering die regel doet bevestigen.


1) Uitzonderingen bevestigen geen regel, ze ontkrachten juist.
2) Het is een contradictie:

Hij zegt over LoTR namelijk:

a) De films zijn slechter dan het boek
b) Het boek was dramatisch slecht
c) De eerste twee films zijn best aardig

Hoe kunnen films 'best aardig' zijn als ze slechter zijn dan een dramatisch slecht boek?

Edit: ah wacht, hij zegt: "Mee eens. Lord of the Rings. Alle films zijn slechter dan het boek." Maar hij bedoelt waarschijnlijk met 'alle films' niet de drie LoTR-films, maar 'alle boeken die verfilmd zijn'. Dan is het geen contradictie, maar goed...

Michiel75 schreef:
Alles, werkelijk alles is zo ontzettend gedetailleerd beschreven in het boek, dat daar geen enkele ruimte meer voor is.


Michiel75 schreef:
Ook de personages vind ik zo beperkt beschreven.


En nog een contradictie

Gast
geplaatst: vandaag om 01:23 uur

geplaatst: vandaag om 01:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.