Boeken / Toplijsten en favorieten / Welke toevoeging heeft de meeste stemmen?
zoeken in:
5
geplaatst: 14 juni, 08:35 uur
Kleine, ogenschijnlijk nutteloze, feitjes en statistieken; je mag me er tijdens mijn werk voor wakker maken.
Ondertussen heb ik bijna 2000 toevoegingen gedaan, niet omdat ik al die boeken zelf gelezen heb en mijn stem wilde vastleggen, maar omdat ik het ontzettend leuk vind om te doen en omdat ik er van houd om een zo'n volledig mogelijke database te hebben op een mooie site als deze. Door toevoegingen kan ik mijn kleine steentje bijdragen. Toch vraag ik me wel eens af; worden de boeken die ik toevoeg gelezen of ben ik allemaal obscure niche boeken op BoekMeter aan het plaatsen?
Zojuist heb ik een check gedaan bij mijn toevoegingen om die vraag te kunnen beantwoorden. Ik heb een top 3 gemaakt van welke van die boeken het vaakst beoordeeld zijn.
1. Theo Janssen: Op Pad met de Dikke Prins - Marcel van Roosmalen (2019)
2. The Perfect Son - Freida McFadden (2019)
3. Milkman - Anna Burns (2018) en Washington Black - Esi Edugyan (2018)
1. 30x beoordeeld, gemiddelde 2,73*
2. 10x beoordeeld, gemiddelde 3,70*
3. Milkman = 8x beoordeeld, gemiddelde 3,62* / Washington = 8x beoordeeld, gemiddelde 3,38*
Zelf heb ik daar alleen die van McFadden van gelezen en die beviel me meer dan prima. Het boek van Theo Janssen staat niet bepaald direct op mijn wishlist, en ik acht de kans klein dat ik dat boek ga lezen. Washington Black klinkt best interessant al ben ik niet de grootste fan van historische verhalen, maar deze staat zeker op mijn ' nog wel een keertje te lezen-lijst'. Milkman staat hoog op mijn leeslijst, maar op de een of andere manier is het er nog nooit van gekomen.
Ik ben geen user van het eerste uur. Pas in 2016 schreef ik me hier in (heey, tienjarig jubileum
), en ik begon pas later met toevoegen. Als je hier vanaf het begin aan het toevoegen bent, heb je waarschijnlijk boeken tussen jouw toevoegingen staan met 200+ beoordelingen.
Daarom ben ik wel benieuwd; wat zijn jullie vaakst beoordeelde toevoegingen?
Ondertussen heb ik bijna 2000 toevoegingen gedaan, niet omdat ik al die boeken zelf gelezen heb en mijn stem wilde vastleggen, maar omdat ik het ontzettend leuk vind om te doen en omdat ik er van houd om een zo'n volledig mogelijke database te hebben op een mooie site als deze. Door toevoegingen kan ik mijn kleine steentje bijdragen. Toch vraag ik me wel eens af; worden de boeken die ik toevoeg gelezen of ben ik allemaal obscure niche boeken op BoekMeter aan het plaatsen?
Zojuist heb ik een check gedaan bij mijn toevoegingen om die vraag te kunnen beantwoorden. Ik heb een top 3 gemaakt van welke van die boeken het vaakst beoordeeld zijn.
1. Theo Janssen: Op Pad met de Dikke Prins - Marcel van Roosmalen (2019)
2. The Perfect Son - Freida McFadden (2019)
3. Milkman - Anna Burns (2018) en Washington Black - Esi Edugyan (2018)
1. 30x beoordeeld, gemiddelde 2,73*
2. 10x beoordeeld, gemiddelde 3,70*
3. Milkman = 8x beoordeeld, gemiddelde 3,62* / Washington = 8x beoordeeld, gemiddelde 3,38*
Zelf heb ik daar alleen die van McFadden van gelezen en die beviel me meer dan prima. Het boek van Theo Janssen staat niet bepaald direct op mijn wishlist, en ik acht de kans klein dat ik dat boek ga lezen. Washington Black klinkt best interessant al ben ik niet de grootste fan van historische verhalen, maar deze staat zeker op mijn ' nog wel een keertje te lezen-lijst'. Milkman staat hoog op mijn leeslijst, maar op de een of andere manier is het er nog nooit van gekomen.
Ik ben geen user van het eerste uur. Pas in 2016 schreef ik me hier in (heey, tienjarig jubileum
), en ik begon pas later met toevoegen. Als je hier vanaf het begin aan het toevoegen bent, heb je waarschijnlijk boeken tussen jouw toevoegingen staan met 200+ beoordelingen. Daarom ben ik wel benieuwd; wat zijn jullie vaakst beoordeelde toevoegingen?
3
geplaatst: 14 juni, 10:15 uur
Mijn eerste toevoeging is nog altijd mijn meest beoordeelde: Het geheimzinnige eiland van Jules Verne met een schitterende 17 stemmen
Voor de rest lijk ik enkel niche toneelstukken toe te voegen die alleen door mij gelezen zijn.
Voor de rest lijk ik enkel niche toneelstukken toe te voegen die alleen door mij gelezen zijn.
2
geplaatst: 14 juni, 12:37 uur
Gefeliciteerd met je jubileum Shaky!
Leuk topic!
Door een bescheiden aantal toevoegingen blijft de boel overzichtelijk genoeg om snel een lijstje met uitschieters te maken:
1. The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism - Naomi Klein (34 - 4,26)
2. Bonjour Tristesse - Françoise Sagan (29 - 3,79)
3. Han de Wit Gaat in Ontwikkelingshulp - Heere Heeresma (26 - 3,73)
4. Netherland - Joseph O'Neill (22 - 3,52)
5. Stranger in a Strange Land - Robert A. Heinlein (19 - 4,03)
6. Verscheur Deze Brief! Ik Vertel Veel te Veel: Een Briefwisseling - Willem Frederik Hermans en Gerard Reve
(19 - 3,95)
Leuk topic!
Door een bescheiden aantal toevoegingen blijft de boel overzichtelijk genoeg om snel een lijstje met uitschieters te maken:
1. The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism - Naomi Klein (34 - 4,26)
2. Bonjour Tristesse - Françoise Sagan (29 - 3,79)
3. Han de Wit Gaat in Ontwikkelingshulp - Heere Heeresma (26 - 3,73)
4. Netherland - Joseph O'Neill (22 - 3,52)
5. Stranger in a Strange Land - Robert A. Heinlein (19 - 4,03)
6. Verscheur Deze Brief! Ik Vertel Veel te Veel: Een Briefwisseling - Willem Frederik Hermans en Gerard Reve
(19 - 3,95)
2
geplaatst: 14 juni, 13:35 uur
Zowel die van Pageturner als al die van jou Pythia, heb ik nog niet gelezen. Ik zal er eens tussen gaan neuzen of er iets voor mij bij zit 

2
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 15 juni, 10:20 uur
In mijn geval is het, ondanks toevoegingen van de veel gelezen en bestemde King en Murakami die ook op meer dan 30 stemmen kunnen rekenen,
Nirwana - Tommy Wieringa (2023) - BoekMeter.nl met 36 stemmen.
Interessante en onverwachte uitkomst!
En ook in mijn geval moet ik hem zelf nog gaan lezen
Nirwana - Tommy Wieringa (2023) - BoekMeter.nl met 36 stemmen.
Interessante en onverwachte uitkomst!

En ook in mijn geval moet ik hem zelf nog gaan lezen

3
geplaatst: 15 juni, 17:28 uur
Boekmeterfan van het eerste uur, dus ik was nog bij de grote 'voeg een klassieker toe'-rush 
1. Das Parfum (480 stemmen)
2. Charlie and the Chocolate Factory (367 stemmen)
3. Pride and Prejudice (167 stemmen)
Als ik dan eventjes de 'klassiekers' buiten beschouwing laat, dan zie ik wel veel stemmen bij bv. The Beatles: The Biography (17 stemmen), Lopen voor Je Leven (15 stemmen), en een reeks boeken van John Sandford.

1. Das Parfum (480 stemmen)
2. Charlie and the Chocolate Factory (367 stemmen)
3. Pride and Prejudice (167 stemmen)
Als ik dan eventjes de 'klassiekers' buiten beschouwing laat, dan zie ik wel veel stemmen bij bv. The Beatles: The Biography (17 stemmen), Lopen voor Je Leven (15 stemmen), en een reeks boeken van John Sandford.
2
geplaatst: 17 juni, 11:42 uur
Ik heb zo waar een toevoeging met meer dan één stem:
Why We Sleep: The New Science of Sleep - Matthew Walker (2017) [7 stemmen]
Why We Sleep: The New Science of Sleep - Matthew Walker (2017) [7 stemmen]
2
geplaatst: 17 juni, 17:04 uur
Leuk lijstje! Ik was er ook al relatief vroeg bij op boekmeter. Inmiddels 211 toevoegingen en dit is de top 15.
1. A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson (115 - 4,15)
2. De Dood van Iwan Iljitsj - Lev Tolstoj (100 - 4,05)
3. De Brug - Geert Mak (72 - 3,09)
4. Het Schervengericht - A.F.Th. van der Heijden (70 - 3,96)
5. Vallende Ouders - A.F.Th. van der Heijden (59 - 4,03)
6. Le Mur - Jean Paul Sartre (58 - 3,95)
7. De Koperen Tuin - Simon Vestdijk (52 - 3,87)
8. De Slag om de Blauwbrug - A.F.Th. van der Heijden (52 - 3,52)
9. De Geruchten - Hugo Claus (43 - 3,45)
10. Buiten is het Maandag - Bernlef (41 - 3,61)
11. Een Liefde in Parijs - Remco Campert (39 - 3,32)
12. Psyche - Louis Couperus (38 - 4,11)
13. Onze Minutos - Paulo Coelho (38 - 3,29)
14. De Ortolaan - Maarten 't Hart (38 - 3,11)
15. De Gevarendriehoek - A.F.Th. van der Heijden (37 - 3,96)
1. A Short History of Nearly Everything - Bill Bryson (115 - 4,15)
2. De Dood van Iwan Iljitsj - Lev Tolstoj (100 - 4,05)
3. De Brug - Geert Mak (72 - 3,09)
4. Het Schervengericht - A.F.Th. van der Heijden (70 - 3,96)
5. Vallende Ouders - A.F.Th. van der Heijden (59 - 4,03)
6. Le Mur - Jean Paul Sartre (58 - 3,95)
7. De Koperen Tuin - Simon Vestdijk (52 - 3,87)
8. De Slag om de Blauwbrug - A.F.Th. van der Heijden (52 - 3,52)
9. De Geruchten - Hugo Claus (43 - 3,45)
10. Buiten is het Maandag - Bernlef (41 - 3,61)
11. Een Liefde in Parijs - Remco Campert (39 - 3,32)
12. Psyche - Louis Couperus (38 - 4,11)
13. Onze Minutos - Paulo Coelho (38 - 3,29)
14. De Ortolaan - Maarten 't Hart (38 - 3,11)
15. De Gevarendriehoek - A.F.Th. van der Heijden (37 - 3,96)
1
geplaatst: afgelopen donderdag om 11:29 uur
Bij mij is dat:
Flesh - David Szalay (2025) 15 stemmen.
In december '25 toegevoegd en recent ook aangeschaft.
Flesh - David Szalay (2025) 15 stemmen.
In december '25 toegevoegd en recent ook aangeschaft.
* denotes required fields.