menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Verschuivingen / Veranderingen in je top 10

zoeken in:
Op Musicmeter is er een soortgelijk topic, maar dat kon ik hier op Boekmeter niet vinden. En hoewel ik vermoed dat een boeken top 10 voor de meesten van ons een stuk minder veranderlijk is dan bijvoorbeeld een album top 10. Toch is het misschien leuk om een topic te hebben waarin we e.e.a. kunnen toelichten als we hebben besloten dat een bepaald boek het waard is om in onze top 10 te komen.

Zelf heb ik vandaag The Fellowship of the Ring een plekje in mijn toplijst gegeven. Al sinds ik Lord of the Rings 25 jaar geleden voor het eerst las is het een van mijn favoriete boeken geweest, maar ik heb ze nooit een "echte" plek in mijn toplijst hier gegeven omdat ik vond dat ik dan eigenlijk alle 3 de delen erin moest zetten, en dat vond ik teveel... Typisch zo'n arbitraire regel die ik mezelf soms opleg bij het maken van dit soort lijstjes.

Nu ik met zoveelste LotR-herlezing bezig ben, realiseerde ik me dat dit onzin was en dat dit gewoon top 10-materiaal voor me is en ook altijd is geweest. Dus vanaf nu staat The Fellowship of the Ring op plek 3, als vertegenwoordiger van het hele Lord of the Rings-epos. Het verhaal, de personages, de thematiek en de immesne worldbuilding weten me altijd weer te betoveren en zullen dat ook denk ik altijd blijven doen. Ik zag tot mikn grote schrik dat ik hier zelfs nog niet gestemd had op de boeken. Meteen maar even rechtgezet.

Heb jij een boek onlangs een nieuw plekje in je top 10 gegeven? Deel het hier!

Da's nu net een van die boeken en auteurs die bij mij uit de top 10 gevallen is, wegens, nou ja, van alles.

Sammael schreef:
En hoewel ik vermoed dat een boeken top 10 voor de meesten van ons een stuk minder veranderlijk is dan bijvoorbeeld een album top 10.

Interessante gedachte, voor mij is dat denk ik andersom. De afgelopen jaren heb ik gelukkig verschillende boeken nieuw kunnen toevoegen aan mijn top 10. Waardoor het nu best een goede afspiegeling is van wat ik gedurende mijn lezersleven ben tegengekomen en nog waardeer. Met muziek blijven vooral de albums ontdekt in een bepaalde levensfase het meest geliefd. Ondanks dat ik nog genoeg goede voor mij nieuwe muziek blijf ontdekken. Ik denk dat ik muziek in die zin meer met me meedraag dan een boek. Logisch, want je neemt het vaker tot je, maar het roept ook simpelweg meer aanverwante herinneringen op. Dat weegt ook mee, en maakt het misschien moeilijker voor nieuw ontdekte muziek om er snel tussen te komen.

Goed punt, en ik moet zeggen: mijn top 10 op Muiscmeter is óók niet meer heel veranderlijk. Toch zijn er denk ik wel verschillen, vooral door de tijd die het kost om muziek tot je te nemen t.o.v. een boek. Het gemiddelde album luister je in zo'n 3 kwartier, terwijl een boek lezen vaak toch minstens enkele dagen kost. Je kunt gewoon sneller veel meer muziek tot je nemen en dat vergroot de kans dat je top 10-waardig materiaal ontdekt.

En we kennen allemaal wel het fenomeen van dat gave nieuwe album dat je al tientallen keren hebt gedraaid, ook al ken je het pas kort. Je kunt in een kortere tijd daarom denk ik wel een sterkere band opbouwen met muziek. Een top 10 album kan ik ook snel even opzetten, als ik dan merk dat de klik er niet meer is of dat het niet meer zo'n impact heeft als vroeger, gaat 'ie er sneller uit. Maar inderdaad, hier spelen herinneringen en de opgebouwde band een grote rol.

Een boek moet het voor mij toch van die eerste en vaak enige leesbeurt hebben. Dán moet het impact maken en als dat lukt en die top 10-plek komt er, dan is die bij mij ook meestal heel vast. Als ik nu naar mijn top 10 kijk zie ik ook boeken die ik 15 jaar geleden voor het laatst heb gelezen. Misschien moet ik de boel eigenlijk ook eens flink opschudden en inderdaad wat vaker veranderen, haha.

Een top 10 van kunstwerken is op zich een rare gedachte. Het is geen wedstrijd. En hoe kun je een horrorroman afzetten t.o.v. een liefdesroman? Ook dat hele idee om sterren te geven. ik heb vorig jaar Shakespeare, Vondel en Bijbelboeken gelezen. Daar kun je toch geen sterren aan geven? Die dingen zijn er gewoon. Wat voor belang hebben ranglijsten voor zoiets nog?

Maar je ervaart toch wel een verschil in wat je aanspreekt, als je die genoemde werken leest? Of sprak elk stuk van Shakespeare je evenveel aan? Die waardering is wat mij betreft goed in sterren of in een toplijst uit te drukken. Het is bovendien altijd een persoonlijke weergave, niemand pretendeert met een toplijstje een universeel geldend kwaliteitsoordeel te vellen. En als je meer van horror dan van liefdesromans houdt, kan dat daar prima in doorklinken.

Sammael schreef:
Als ik nu naar mijn top 10 kijk zie ik ook boeken die ik 15 jaar geleden voor het laatst heb gelezen. Misschien moet ik de boel eigenlijk ook eens flink opschudden en inderdaad wat vaker veranderen, haha.

Dat vind ik ook het lastige van boeken rangschikken. Eigenlijk doe je dat grotendeels obv herinneringen over hoe een boek was, maar hoe correct en compleet is dat zoveel jaar later nog. Dat gaat met muziek toch een heel stuk makkelijker, even herluisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:21 uur

geplaatst: vandaag om 04:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.