menu

Boeken / Toplijsten en favorieten / Vlot leesbaar maar toch literair

zoeken in:
Ik voel dat ik weer eens nood heb aan iets dat vlotter loopt. Wat betreft de boeken die ik de afgelopen periode las, hoewel ze me bevielen, merkte ik dat ik er toch steeds langer dan nodig over deed, en een bepaalde 'vermoeidheid' voelde in het lezen ervan. Dat ligt niet per sé aan die boeken, maar misschien meer aan de huidige periode.

DUS! Graag jullie favoriete lekker lopende boeken, maar die toch van een prettig literair niveau zijn.

(en laten we er geen topic van maken over wat nu de term 'literair niveau' betekent, jullie weten wat ik bedoel;)).

Zomaar drie boeken die ik afgelopen jaar heb gelezen en die volgens mij wel aan je criteria voldoen (al heb ik geen idee of ze je zullen liggen qua onderwerp/thematiek).

- The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro

- Invisible - Paul Auster

- Catch-22 - Joseph Heller

Die me zo gauw te binnen schieten:

Sneeuw - Orhan Pamuk (2002)
De Grap - Milan Kundera (1967)
Afscheidswals - Milan Kundera (1976)
HhhH - Laurent Binet (2010)

Raspoetin schreef:
Sneeuw - Orhan Pamuk (2002)

ik heb altijd gedacht dat dit een best pittig boek was, maar dat heb ik dus mis?

Sol1 (moderator)
Het blijft een persoonlijke kwestie, maar de boeken van Erik Vlaminck zijn vlot leesbaar.

In aanvulling op het schijnbaar zware thema van de soms aanwezige psychiatrie, is er nogal wat compensatie door de humor en het fraaie Vlaamse taalgebruik.

Sol1 schreef:
Het blijft een persoonlijke kwestie, maar de boeken van Erik Vlaminck zijn vlot leesbaar.

In aanvulling op het schijnbaar zware thema van de soms aanwezige psychiatrie, is er nogal wat compensatie door de humor en het fraaie Vlaamse taalgebruik.

Heb je één bepaalde aanrader? Het thema psychiatrie interesseert me wel.

Lalage schreef:
(quote)

ik heb altijd gedacht dat dit een best pittig boek was, maar dat heb ik dus mis?

Misschien pittig qua verhaal, maar qua leerbaarheid (stijl) allerminst.

Sol1 (moderator)
dreambrotherjb schreef:
Heb je één bepaalde aanrader? Het thema psychiatrie interesseert me wel.

Ik moest er even over nadenken.

Het Schismatieke Schrijven - Erik Vlaminck (2005) is een mogelijkheid.

Sol1 schreef:
(quote)

Ik moest er even over nadenken.

Het Schismatieke Schrijven - Erik Vlaminck (2005) is een mogelijkheid.

Ik ben een geduldig man Bedankt voor de tip! Dit zou hem wel eens kunnen worden.
(ook dank aan alle andere bijdrages, hopelijk kunnen er nog meer volgen).

Ik moet ook aan Rob van Essen denken. Visser of Miniapolis bijvoorbeeld.

handsome_devil schreef:
Ik moet ook aan Rob van Essen denken. Visser of Miniapolis bijvoorbeeld.

of Hier Wonen Ook Mensen - Rob van Essen (2014) - BoekMeter.nl, een briljante verhalenbundel!

"Soledad", door André Corthis. Een goeie schrijfster, maar wat vergeten doordat ze ten tijde van Franco een boek schreef dat een ode was aan het Spanje van Franco. Dat neemt niet weg dat haar andere werk behoorlijk goed is.

Sol1 (moderator)
petermotte schreef:
"Soledad", door André Corthis.
Goed dat je me eraan herinnert dat deze nog toegevoegd moest worden...

Bedankt voor al jullie tips hier!

Heeft een mooi lijstje gecreëerd waar ik naar kan teruggrijpen

Gast
geplaatst: vandaag om 16:12 uur

geplaatst: vandaag om 16:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.