menu

Boeken / Nieuws / Literaire prijzen

zoeken in:
avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Alara Adilow is de C. Buddingh'-prijs voor het beste poëziedebuut van 2022 toegekend voor de bundel ‘Mythen en Stoplichten’.

avatar van Lalage
De shortlist van de Europese Literatuurprijs is bekend:
Europese Literatuurprijs - Shortlist 2023 - europeseliteratuurprijs.nl

avatar van Lalage
De winnaars van de Zilveren Griffels en Penselen zijn bekendgemaakt:
Zilveren Griffels en Penselen 2023 | Hebban.nl

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Het kan dit jaar niet op voor Anjet Daanje. Op 27 juni heeft ze Constantijn Huygens-prijs gekregen voor haar literaire werk. De jury spreekt van een eigenzinnig oeuvre met een overweldigende kracht.

De Constantijn Huygens-prijs is een jaarlijkse oeuvreprijs waaraan momenteel 12.000 euro is verbonden. Dat lijkt een hoog bedrag en dat is het ook in zekere zin wel maar als je het vergelijkt met de prijzen die je in diverse loterijen kunt winnen - als je mazzel hebt uiteraard - is het natuurlijk pinda's.

avatar van Lalage
De longlist van de Libris Geschiedenisprijs:

De Zanzibardriehoek - Martin Bossenbroek

De kampschilders - Jan Brokken

De Chinezenmoord - Leonard Blussé

Veel, klein en curieus - Geertje Dekkers

Etty Hillesum - Judith Koelemeijer

De Reynaert - Frits van Oostrom

De Akropolis - Eric Moormann en Janric van Rookhuizen

De geuren van de kathedraal - Wendy Wauters

Hoog spel - Marcel Metze

De macht van het verleden - Ivo van de Wijdeven

avatar van Lalage
The Booker prize 2023 longlist

A Spell of Good Things by Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ (Canongate)

Old God’s Time by Sebastian Barry (Faber & Faber)

Study for Obedience by Sarah Bernstein (Granta Books)

If I Survive You by Jonathan Escoffery (4th Estate)

How to Build a Boat by Elaine Feeney (Harvill Secker)

This Other Eden by Paul Harding (Hutchinson Heinemann)

Pearl by Siân Hughes (The Indigo Press)

All the Little Bird-Hearts by Viktoria Lloyd-Barlow (Tinder Press)

Prophet Song by Paul Lynch (Oneworld)

In Ascension by Martin MacInnes (Atlantic Books) <- deze lijkt me heel tof!

Western Lane by Chetna Maroo (Picador)

The Bee Sting by Paul Murray (Hamish Hamilton)

The House of Doors by Tan Twan Eng (Canongate)


avatar van Pageturner
Donderdag om 13:00 is het weer zover! Dan verzamelt de wereldpers aan een deurtje in Stockholm om te horen wie dit jaar door een kransje bebrilde Zweden tot de beste schrijver van de planeet wordt uitgeroepen, zodat we het hier vijf minuten later toch weer gewoon over Bob Dylan kunnen hebben.

Vorig jaar won met Annie Ernaux een gedoodverfde favoriete: ze viel eerder al op zoveel andere plaatsen in de prijzen, haar genre van autofictie heeft duidelijk school gemaakt, haar kroniek Les années werd overal bejubeld, haar abortusroman L'événement was net nog herdrukt na de bekroonde verfilming én opnieuw brandend actueel door gebeurtenissen van Texas tot Hongarije. Kiest de Zweedse Academie dit jaar dan opnieuw voor een publiekslieveling, of wisselen ze net af met een minder bekende auteur, zoals Abdulrazak Gurnah twee jaar geleden?

En gaan ze bovendien voor een primeur door voor het eerst in hun geschiedenis twee jaar op rij een vrouw te bekronen? Ik heb een vermoeden van wel. Vorig jaar bracht Kjell Espmark, (intussen overleden) lid van de Academie, dit essay uit, waarin hij onder andere aanstipt dat het publiek niet langer accepteert dat er veertien vrouwelijke winnaars tegenover honderd mannen staan, en dat zelfs de winnaars uit Afrika of Latijns-Amerika in de taal van de kolonisatoren schreven.

Maakt de Chinese Can Xue dan kans dit jaar? Of de Indiase Geetanjali Shree? De Vietnamese Duong Thu Huong? De Syrische Liwaa Yazji? Of een bij ons volslagen onbekende schrijfster die haar levenswerk in het Guaraní, Lingala of Maori pent?

Ik heb geen flauw idee, want diezelfde Kjell Espmark heeft vroeger ook vaak laten vallen dat gender en afkomst er bij de toekenning van de Nobelprijs net niet toe doen en enkel en alleen de kwaliteit van het oeuvre de doorslag geeft. Dus het kan net zo goed een man zijn die al een Booker of Pulitzer op zijn kast heeft staan, of een compleet obscure Azerbeidzjaanse kroniekdichter. Of Stefan Hertmans, dan kan ik zeggen dat ik een gesigneerd boek van een Nobelprijswinnaar in míjn kast heb staan. Niemand weet het, 'de bookmakers' ook niet. We weten het donderdag, om iets over één.


avatar van dreambrotherjb
Pageturner schreef:
Donderdag om 13:00 is het weer zover! Dan verzamelt de wereldpers aan een deurtje in Stockholm om te horen wie dit jaar door een kransje bebrilde Zweden tot de beste schrijver van de planeet wordt uitgeroepen, zodat we het hier vijf minuten later toch weer gewoon over Bob Dylan kunnen hebben.


Mijn top drie voorspelling is Mircea Cartarescu, Can Xue en Jon Fosse van geen van de drie heb ik al iets gelezen haha, maar puur obv kiesgedrag van de vorige jaren en een niet nader serieus te nemen voorgevoel.

Het is maar wat het is, maar ik kijk er elk jaar toch naar uit!

avatar van Pageturner
Van Fosse heb ik heb één toneelstuk gelezen, De nacht zingt zijn eigen lied, en dat vond ik wel heel waterig en gewoon vervelend. Al kan dat ook aan de vertaling liggen, natuurlijk, toch zou ik het balen vinden als hij won.

avatar van dreambrotherjb
Pageturner schreef:
Van Fosse heb ik heb één toneelstuk gelezen, De nacht zingt zijn eigen lied, en dat vond ik wel heel waterig en gewoon vervelend. Al kan dat ook aan de vertaling liggen, natuurlijk, toch zou ik het balen vinden als hij won.


Ik ben ook eens in een toneeltekst van hem begonnen, maar ook niet afgemaakt...

Voeg toch ook maar Lyudmila Ulitskaya toe aan het lijstje. Of zou het Comité zo'n 'politieke keuze' nu ook weer niet durven maken

avatar van Pageturner
Ik geloof nog eerder dat ik volgend jaar de Nobelprijs voor Fysica win, dan dat iemand uit Rusland dit jaar die voor Literatuur krijgt.

avatar van dreambrotherjb
Jon Fosse heeft hem!

Had ik maar geld ingezet


Jon Fosse! Heel blij mee!

Ik heb hem dit jaar ontdekt, 3 werken van hem gelezen, en hij behoort nu al tot de favoriete auteurs die ik recent ontdekt heb. Hij heeft een geheel eigen stijl van schrijven die je echt in zijn boeken zuigt - maar het moet je wel net liggen. Melancholy I & II was een hypnotische leeservaring die mij nog lang bij bleef, en ik kijk enorm uit naar Septology, die ik al heb liggen.

avatar van handsome_devil
Septology ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

avatar van Pageturner
De Nieuwe Toneelbibliotheek stelt een aantal teksten van Fosse zelfs gratis ter beschikking. Helaas bevestigen die mijn vooroordelen over de man: korte zinnetjes, nauwelijks zinnetjes te noemen, veel herhaling, heel veel herhaling. Het zal vast wel van dat theater zijn "waar stiltes meer zeggen dan woorden," maar dat is intussen zo'n uitgekauwd cliché en toch vooral een excuus om gewoon weinig te zeggen. Misschien leuk voor die ene collega die alles wat Scandinavisch is fantastisch vindt en in vervoering raakt door misdaadseries waar personages elkaar zwijgend aanstaren in donkere dennenbossen, maar niks voor mij, die Fosse.

avatar van handsome_devil
Wat jij zegt over Fosse komt voor mij totaal niet overeen met het beeld dat ik van Fosse heb gekregen door zijn septologie te lezen. Grappig. (Ik houd ook helemaal niet van Scandinavische misdaadseries. )

Pageturner schreef:
korte zinnetjes, nauwelijks zinnetjes te noemen, veel herhaling, heel veel herhaling.


Dat van de herhalingen, dat klopt inderdaad en verwerkt hij ook in zijn romans (wat ik persoonlijk heel goed vind werken, maar het moet je maar net liggen), maar wat betreft de korte zinnen - Aliss at the Fire opent met een zin van 40 pagina’s en ook in zijn andere werk experimenteert hij met zinlengtes en weet korte of juist hele lange zinnen, of zinnen die gaandeweg steeds langer worden, enorm goed toe te passen en hiermee spanning of intensiteit te creëren. Ik kan je aanraden om niet alleen op zijn theaterteksten af te gaan - althans, ik heb daar nog geen van gelezen, maar vind zijn boeken prachtig.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
De Libris Geschiedenis Prijs is toegekend aan 'De Zanzibardriehoek' van Martin Bossenbroek.







Gast
geplaatst: vandaag om 08:47 uur

geplaatst: vandaag om 08:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.