Boeken / Nieuws / Literaire prijzen
zoeken in:
5
geplaatst: 6 oktober 2022, 13:10 uur
mjk87 schreef:
Ik houd het op Annie Ernaux, vooral omdat abortus dit jaar nogal in het nieuws was en haar boek daarover een verfilming kreeg. Hoewel haar 12 stemmen op deze site er toch zeker 11 te veel zijn zo ongeveer.
Ik houd het op Annie Ernaux, vooral omdat abortus dit jaar nogal in het nieuws was en haar boek daarover een verfilming kreeg. Hoewel haar 12 stemmen op deze site er toch zeker 11 te veel zijn zo ongeveer.
Bij mijn weten is er voor het eerst een Boekmeteraar in geslaagd de laureaat te voorspellen! Annie Ernaux, bekend van Les années en L'événement, krijgt de prijs "voor de moed en de klinische scherpte waarmee ze de wortels, vervreemdingen en collectieve beperkingen van de persoonlijke herinnering blootlegt."
Pageturner schreef:
Volgens mij (maar wat weet ik uiteindelijk?) heeft de Academie eindelijk beseft dat de wereld verder reikt dan Europa en Noord-Amerika en bekronen ze opnieuw een eerder onbekende auteur, misschien zelfs uit een taalgebied van waaruit maar weinig boeken ons bereiken. Een Oezbeek, een Mauritaniër, een Vietnamees, een Paraguayaan: uiteindelijk is dit een prijs voor wereldliteratuur, en ik kan maar moeilijk geloven dat er buiten het Engels, Frans en Zweeds geen grootse dingen worden geschreven.
Volgens mij (maar wat weet ik uiteindelijk?) heeft de Academie eindelijk beseft dat de wereld verder reikt dan Europa en Noord-Amerika en bekronen ze opnieuw een eerder onbekende auteur, misschien zelfs uit een taalgebied van waaruit maar weinig boeken ons bereiken. Een Oezbeek, een Mauritaniër, een Vietnamees, een Paraguayaan: uiteindelijk is dit een prijs voor wereldliteratuur, en ik kan maar moeilijk geloven dat er buiten het Engels, Frans en Zweeds geen grootse dingen worden geschreven.
Ik blijk inderdaad maar weinig te weten. Vorig jaar bracht Kjell Espmark, lid van de Academie, dit essay uit, waarin hij onder andere aanstipt dat het publiek niet langer accepteert dat er veertien vrouwelijke winnaars tegenover honderd mannen staan, en dat zelfs de winnaars uit Afrika of Latijns-Amerika in de taal van de kolonisatoren schreven. Ik zag daarin een aanwijzing dat de prijs naar een schrijfster zou gaan die in een weinig verspreide of zelfs onderdrukte taal schrijft, zoals Vietnamees, Arabisch of een inheemse Zuid-Amerikaanse of Afrikaanse taal. Met die twee voorspellingen zat ik er dan toch maar vijftig procent naast.
1
geplaatst: 6 oktober 2022, 15:30 uur
mjk87
Geld ingezet bij de bookmakers?
Lijkt mij dat je dan een behoorlijke duit in je zak kunt stoppen.
0
geplaatst: 6 oktober 2022, 16:07 uur
1187 schreef:
mjk87
mjk87
Nee helaas.
0
geplaatst: 6 oktober 2022, 16:32 uur
0
geplaatst: 6 oktober 2022, 16:38 uur
Stephen King stond op plaats 4 bij de bookmakers. Zou die nu echt een mogelijke toekomstige winnaar van de Nobelprijs voor literatuur zijn?
3
geplaatst: 6 oktober 2022, 18:19 uur
Nee. Het is een lichte ergernis van me dat elk krantenartikel over de Nobelprijs verwijst naar 'de bookmakers' om zogenaamde kanshebbers tegen het licht te houden. Maar de prijs is geen WK voetbal: het is uiteindelijk een bende bebrilde Zweden die beslist wie bekroond wordt, en voor die keuze baseren ze zich op de suggesties van oud-winnaars, recensenten en professoren literatuur. En hun notulen worden pas na vijftig jaar openbaar gemaakt. Er is ooit echt wel een lek geweest, maar dat is al lang gedicht. De laureaat van vorig jaar, Abdulrazak Gurnah, stond bij geen enkele bookmaker genoteerd.
Bonus: Amos Oz, die in 2018 overleed, stond tot vorig jaar nog tussen de kanshebbers bij de bookmakers. Zo zie je maar hoe professioneel die te werk gaan.
Bonus: Amos Oz, die in 2018 overleed, stond tot vorig jaar nog tussen de kanshebbers bij de bookmakers. Zo zie je maar hoe professioneel die te werk gaan.
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 8 oktober 2022, 15:09 uur
De Arkprijs van het Vrije Woord is vandaag voor de 72ste keer uitgereikt en wel aan dichter en schrijver Peter Verhelst .
2
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 18 oktober 2022, 01:47 uur
Sri Lankaan Karunatilaka wint Booker Prize met satirische 'onderwereldwhodunnit' - Sri Lankaan Karunatilaka wint Booker Prize met satirische 'onderwereldwhodunnit' - nos.nl
0
geplaatst: 18 oktober 2022, 19:44 uur
Er kan weer gestemd worden op de beste kinderboeken:
Grote Vriendelijke 100 | Hebban.nl
Grote Vriendelijke 100 | Hebban.nl
1
Halley23 (moderator)
geplaatst: 19 oktober 2022, 17:40 uur
Weer eens wat anders dan een prijs! Op 16 oktober, sterfdag van M. Vasalis, is in Roden een standbeeld ter ere van de dichter onthuld. Ze woonde een groot deel van haar leven, tot aan haar dood in 1998, in het Drentse dorp. Op de sokkel is een strofe uit het gedicht van het personage Daphne uit 'De vogel Phoenix', geplaatst, die gaat over groeien en over ergens geworteld zijn:
“Alleen mijn voeten op de grond
verbinden mij met het bestaande.”
“Alleen mijn voeten op de grond
verbinden mij met het bestaande.”
1
Halley23 (moderator)
geplaatst: 19 oktober 2022, 22:21 uur
René van Stipriaan ontving vandaag de Leonard Willemsprijs 2018 - 2021 voor zijn boek 'De Hartenjager: Leven, Werk en Roem van Gerbrandt Adriaensz. Bredero'
De wetenschappelijke Prijs van de Koninklijke Academie voor Taal en Letteren (KANTL) - '130 jaar liefde voor cultuur, taal en literatuur in Vlaanderen' - voor de studie van de oudere taal, literatuur en cultuur heeft sinds 2016 de naam Leonard Willemsprijs en bedraagt 5.000 euro.
En de prijs van de KANTL voor Essay 2018-2021 gaat naar Cyrille Offermans voor zijn essaybundel 'Een Iets Beschuttere Plek Misschien'
De wetenschappelijke Prijs van de Koninklijke Academie voor Taal en Letteren (KANTL) - '130 jaar liefde voor cultuur, taal en literatuur in Vlaanderen' - voor de studie van de oudere taal, literatuur en cultuur heeft sinds 2016 de naam Leonard Willemsprijs en bedraagt 5.000 euro.
En de prijs van de KANTL voor Essay 2018-2021 gaat naar Cyrille Offermans voor zijn essaybundel 'Een Iets Beschuttere Plek Misschien'
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 23 oktober 2022, 11:49 uur
Tijs Goldschmidt heeft de Jan Wolkers Prijs gewonnen voor zijn boek Wolven op het Ruiterpad . Deze prijs voor het beste natuurboek van Nederland werd uitgereikt in het programma Vroege Vogels. Vroege Vogels, de Volkskrant en het Wereld Natuurfonds zijn de initiatiefnemers van deze prijs van 5000 Euro, die vandaag voor de tiende keer is uitgereikt.
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 9 november 2022, 17:20 uur
Marion Bloem heeft de Constantin Huygens-prijs toegekend gekregen. De schrijver wordt gelauwerd voor haar gehele oeuvre.
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 11 november 2022, 12:19 uur
Anjet Daanje wint de Boekenbon Literatuurprijs 2022 met Het Lied van Ooievaar en Dromedaris
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 21 december 2022, 18:06 uur
De P.C. Hooftprijs gaat - dit jaar voor beschouwend proza - naar schrijver en evolutiebioloog Tijs Goldschmidt
3
Halley23 (moderator)
geplaatst: 22 maart 2023, 00:12 uur
De Herman de Coninckprijs 2023 is uitgereikt aan Alara Adilow voor haar debuutbundel ‘Mythen en stoplichten’ verschenen bij Prometheus.
0
geplaatst: 22 maart 2023, 12:22 uur
Halley23 schreef:
De Herman de Coninckprijs 2023 is uitgereikt aan Alara Adilow voor haar debuutbundel ‘Mythen en stoplichten’ verschenen bij Prometheus.
Echt! Ik vond die nogal tegenvallen. Er zaten ook nog spelfouten in.
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 22 maart 2023, 13:00 uur
Ze werd nochtans nogal bejubeld in de pers...
0
geplaatst: 29 maart 2023, 09:06 uur
De vier genomineerden voor de Biesheuvelprijs 2023 voor verhalenbundels zijn:
Mischa Andriessen: Probeer de hemel mijn huis te maken (Querido)
Joep van Helden: Jerrycan (Atlas Contact)
Hedda Martens: Bij wijze van leven (Querido)
Joke van Vliet: Wanneer de herten komen (Querido)
En de winnaar is Hedda Martens.
Mischa Andriessen: Probeer de hemel mijn huis te maken (Querido)
Joep van Helden: Jerrycan (Atlas Contact)
Hedda Martens: Bij wijze van leven (Querido)
Joke van Vliet: Wanneer de herten komen (Querido)
En de winnaar is Hedda Martens.
1
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 29 maart 2023, 10:10 uur
Stond er kennelijk nog niet op!
Probeer de Hemel Mijn Huis te Maken - Mischa Andriessen (2022) - BoekMeter.nl
1
Halley23 (moderator)
geplaatst: 18 april 2023, 11:45 uur
Voor zijn uitzonderlijke verdiensten voor de Nederlandse taal en letteren heeft dichter, prozaïst, essayist en bloemlezer Jozef Deleu de eerste Taalpenning van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren ontvangen. De Taalpenning is een nieuwe tweejaarlijkse prijs voor een persoon, organisatie of project ''die het Nederlands doet schitteren.''
2
geplaatst: 22 april 2023, 12:33 uur
De Confituurboekhandelsprijs 2023 gaat naar Jaap Robben voor zijn roman Schemerleven.
2
geplaatst: 23 april 2023, 14:50 uur
De jury van de C. Buddingh'-prijs 2023 nomineert de poëziedebuten van Alara Adilow, Laura Broekhuysen, Babeth Fonchie Fotchind en Astrid Haerens voor de 36ste editie van de C. Buddingh’-prijs.
C. Buddingh'-Prize - Poetry International - poetryinternational.com
C. Buddingh'-Prize - Poetry International - poetryinternational.com
3
Sol1 (moderator)
geplaatst: 3 mei 2023, 22:14 uur
Van de Europese Literatuurprijs 2023 is gisteren de longlist bekendgemaakt.
Alle veertien boeken zijn terug te vinden op BoekMeter.
Zie voor verdere informatie de link:
Europese Literatuurprijs - europeseliteratuurprijs.nl
Dertig boekwinkels selecteerden begin dit jaar deze veertien Europese romans. Een vakjury onder leiding van Christine Otten stelt vervolgens de shortlist voor de Europese Literatuurprijs samen. De prijs, een initiatief van Academisch-cultureel centrum SPUI25, Athenaeum Boekhandel, het Nederlands Letterenfonds en weekblad De Groene Amsterdammer, en mede mogelijk gemaakt door Stichting Lira Fonds, De Lancey Foundation en het Letterenfonds, bestaat uit een geldbedrag van € 10.000 voor de schrijver en € 5.000 voor de vertaler van het winnende boek.
Alle veertien boeken zijn terug te vinden op BoekMeter.
Zie voor verdere informatie de link:
Europese Literatuurprijs - europeseliteratuurprijs.nl
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 8 mei 2023, 22:47 uur
Anjet Daanje heeft de Libris Literatuur Prijs 2023 ontvangen voor haar roman Het Lied van Ooievaar en Dromedaris .
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 13 mei 2023, 18:26 uur
Jan Brokken ontvangt dit jaar de literatuurprijs De Gouden Ganzenveer. De 73-jarige auteur krijgt de prijs vanwege "zijn ontzagwekkend brede en omvangrijke oeuvre", aldus de Academie De Gouden Ganzenveer, die de prijs uitreikt. Op 18 september krijgt Brokken de prijs uitgereikt in Amsterdam.
1
geplaatst: 24 mei 2023, 08:30 uur
De Bulgaarse auteur Georgi Gospodinov heeft, samen met vertaalster Angela Rodel, de prestigieuze International Booker Prize gewonnen voor zijn roman Time Shelter.
DPG Media Privacy Gate - trouw.nl
DPG Media Privacy Gate - trouw.nl
1
Halley23 (moderator)
geplaatst: 25 mei 2023, 20:46 uur
Vandaag is de belangrijkste Nederlandse Thrillerprijs uitgereikt. 'Musserts Schaduw ' van John Kuipers won de NBD Biblion Gouden Strop, de prijs voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige spannende roman.
3
Halley23 (moderator)
geplaatst: 4 juni 2023, 00:29 uur
De Brusseprijs 2023 voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek is gewonnen door Maurice Swirc met 'De Indische Doofpot'.
* denotes required fields.