menu

Boeken / Nieuws / Literaire prijzen

zoeken in:
avatar van eRCee
Als er een boek van beschikbaar is/komt in mijn bieb, wil ik dat zeker eens proberen.

avatar van -JB-
De prijzen zijn weer uitgereikt:

Booker Prize voor Damon Galgut
The 2021 Booker Prize | The Booker Prizes - thebookerprizes.com

Goncourt naar Mohamed Mbougar Sarr
Renaudot naar Amélie Nothomb
Literaire Prix Renaudot naar Belgische Amélie Nothomb, Prix ... - De Standaard

avatar van Raspoetin
P.C. Hooft-prijs voor schrijver Arnon Grunberg | NOS
Arnon Grunberg krijgt voor zijn romans en verhalen de P.C. Hooft-prijs 2022. De vijfkoppige jury van de prijs noemt de 50-jarige auteur "een schrijver die ongeëvenaard is in ambitie, productiviteit en intellectuele kracht".

...stilte...
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nooit iets van hem heb gelezen...

Bilal030
Ik ook niet. Zijn boeken spreken mij op zich wel aan, heb ook wat boek n thuis liggen maar nog steeds niet van gekomen om te lezen.

avatar van eRCee
Zijn productie ligt wel hoog ja, dat klopt.

avatar van handsome_devil
Ken alleen wat van zijn vroegere boeken en die vind ik wel leuk, maar niet geniaal of zo.

ZAP!
'De Heilige Antonio' (boekenweekgeschenk) heb ik nog liggen. Ooit es in begonnen, maar in de tijd dat ik maar sporadisch een boek ter hand nam - heb het toen vrij snel weer weggelegd. Op BoMe is men tamelijk positief, dus misschien toch nog eens proberen.

De docu Moeder & Grunberg (2015) vond ik wel interessant. Ik heb ter plaatse een link geplaatst van waar die te zien is.

avatar van dutch2.0
ZAP! schreef:
'De Heilige Antonio' (boekenweekgeschenk) heb ik nog liggen.
Dat boekje heb ik indertijd gelezen en ik vond het eigenlijk heel aardig. Daarna heb ik Figuranten gelezen en dat vond ik ook heel aardig. Een tijdje later Fantoompijn en guess what... ook al heel aardig. Daarna hield ik het voor gezien, want na drie keer 'heel aardig' was ik wel toe aan 'heel goed' of 'heel bijzonder'. Nooit meer teruggekomen bij Grunberg, ook al omdat ik de losse schrijfsels die ik van hem las (bijvoorbeeld in Vrij Nederland) niet echt de moeite waard vond. Maar leuk voor hem dat hij deze prestigieuze prijs heeft gewonnen.

Ted Kerkjes
De Promenade Award in de categorie "ISBN'er door een BN'er non-fictie binnenland 2021" is toegekend aan John van Loen: Over de rooie van John van Loen.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
De volgende zeven schrijvers maken kans op de Anton Wachterprijs voor de beste Nederlandstalige debuutroman:
Simone Atangana Bekono - Confrontaties (Lebowski)
Lale Gül - Ik Ga Leven (Prometheus)
Valentijn Hoogenkamp - Het Aanbidden van Louis Claus (De Bezige Bij)
Jilt Jorritsma - WAS (Lebowski)
Tobi Lakmaker - De Geschiedenis van Mijn Seksualiteit (Das Mag)
Vincent Merjenberg - De Grijzen (Atlas Contact)
Joost Oomen - Het Perenlied (Querido)

De prijs wordt 25 juni uitgereikt.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
De Ultima Letteren prijs - één van de dertien cultuurprijzen van de Vlaamse Gemeenschap - is dit jaar toegekend aan Annelies Verbeke . De prijs wordt uitgereikt op 10 mei a.s.

De jury is van mening dat Verbeke schrijft voor de eeuwigheid met haar romans, theaterteksten, recensies en kortverhalen. De jury roemt haar vooral voor haar kortverhalen. Tevens is de prijs een blijk van erkenning en waardering voor de vrouw in de literatuur.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Mariken Heitman heeft met 'Wormmaan ' zojuist de Libris Literatuurprijs gewonnen! De prijs is voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige roman voor volwassenen van het afgelopen jaar en dat levert behalve de eer ook nog eens 50.000 Euro op en ook een bronzen legpenning. Alle genomineerden voor de shortlist ontvangen trouwens elk 2500 Euro...

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Roelof ten Napel is met de bundel 'Dagen in Huis ' de winnaar geworden van De Grote Poëzieprijs 2022.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Dichter en schrijver Ellen Deckwitz heeft de Tollensprijs 2022 gewonnen. Ingesteld in 1902 is de Tollensprijs de oudste literaire prijs van Nederland. De prijs wordt om de vijf jaar uitgereikt en is bedoeld om vooraanstaande letterkundigen te eren.

avatar van misterfool
Doen we al aan voorspellingen voor de Nobelprijs 2022?

Mijn schatting is Jonathan Franzen, Javier Marias of Karl Ove Knausgård, aangezien alledrie recent goed gewaardeerd werk hebben uitgebracht en ze alledrie opvallen binnen het literaire landschap.

avatar van psyche
psyche (crew)
misterfool schreef:
Doen we al aan voorspellingen voor de Nobelprijs 2022?


Ik weet wel iemand die hier al heel lang een uitgesproken mening over heeft …

...stilte...
Jon Fosse

avatar van Lalage
De longlist van de Bronzen Uil (prijs voor debuten) is bekend: Nieuws - debronzenuil.eu
Er staan wel 70 titels op, waarvan ik er 7 heb gelezen.

avatar van Pageturner
misterfool schreef:
Doen we al aan voorspellingen voor de Nobelprijs 2022?

Stilaan mag dat weleens, op 6 oktober om 13:00 zwaait alweer het deurtje open en weten we wie Abdulrazak Gurnah opvolgt.

misterfool schreef:
Mijn schatting is Jonathan Franzen, Javier Marias of Karl Ove Knausgård, aangezien alledrie recent goed gewaardeerd werk hebben uitgebracht en ze alledrie opvallen binnen het literaire landschap.

Javier Marías is gisteren jammer genoeg overleden. Franzen lijkt me kansloos: de voorbije twee jaren schreef de winnaar al in het Engels. En in 2016 en 2017 hadden we ook al twee Engelstalige bekroonden. In dat opzicht maakt Knausgård dan weer wel kans, of


Ik denk echter van niet. Vorig jaar was Gurnah een absolute verrassing: nergens was hij bij mijn weten als kanshebber genoemd. Zelfs als het ging over Afrikaanse schrijvers, vielen eerder namen als Ben Okri en Ngugi Wa Thiong'O. Volgens mij (maar wat weet ik uiteindelijk?) heeft de Academie eindelijk beseft dat de wereld verder reikt dan Europa en Noord-Amerika en bekronen ze opnieuw een eerder onbekende auteur, misschien zelfs uit een taalgebied van waaruit maar weinig boeken ons bereiken. Een Oezbeek, een Mauritaniër, een Vietnamees, een Paraguayaan: uiteindelijk is dit een prijs voor wereldliteratuur, en ik kan maar moeilijk geloven dat er buiten het Engels, Frans en Zweeds geen grootse dingen worden geschreven. Twee dingen zijn zeker: de motivering voor de prijs zal woorden bevatten als 'power', 'expression' en 'humanity', en binnen het halfuur zal iemand in dit topic iets over Bob Dylan zeggen.

...stilte...
Jon Fosse zou ik wel leuk vinden. Maar het is niet te voorspellen en het kan alle kanten uit gaan... Maar misschien maakt Laszlo Krasznahorkai een kans of wie weet eindelijk eens Cormac McCarthy (nu zijn waarschijnlijk laatste boek is verschenen).

avatar van mjk87
Ik houd het op Annie Ernaux, vooral omdat abortus dit jaar nogal in het nieuws was en haar boek daarover een verfilming kreeg. Hoewel haar 12 stemmen op deze site er toch zeker 11 te veel zijn zo ongeveer.

avatar van misterfool
...stilte... schreef:
Maar misschien maakt Laszlo Krasznahorkai een kans.

Na het lezen van de Melancholie van het Verzet, hoop ik zelfs dat hij de nobelprijs wint. Wat een intens proza schrijft die kerel!

avatar van Lalage
De winnaar van de Archeon Thea Beckmanprijs is:
Het Pungelhuis - Annet Huizing
Hier kan je er meer over lezen.

avatar van Lalage
Winnaars van de prijs voor het beste boek voor jongeren zijn:
in de categorie 'onvertaald': LILY - Tom De Cock
in de categorie 'vertaald': Het meisje met de luidende stem - Abi Daré

avatar van Lalage
Halley23 schreef:
De volgende zeven schrijvers maken kans op de Anton Wachterprijs voor de beste Nederlandstalige debuutroman:
Simone Atangana Bekono - Confrontaties (Lebowski)
Lale Gül - Ik Ga Leven (Prometheus)
Valentijn Hoogenkamp - Het Aanbidden van Louis Claus (De Bezige Bij)
Jilt Jorritsma - WAS (Lebowski)
Tobi Lakmaker - De Geschiedenis van Mijn Seksualiteit (Das Mag)
Vincent Merjenberg - De Grijzen (Atlas Contact)
Joost Oomen - Het Perenlied (Querido)

De prijs wordt 25 juni uitgereikt.

En deze is gewonnen door:
Confrontaties - Simone Atangana Bekono

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Zes schrijvers zijn genomineerd voor de Bronzen Uil voor het beste Nederlandstalige debuut van 2022. De prijs zal op 10 december worden uitgereikt.

‘821 mensen die er ook toe doen’ van Anna van der Kruis
‘De gelijktijdigheid der dingen’ van Frouke Arns
‘Aleksandra’ van Lisa Weeda
‘Diepdiepblauw’ van Nikki Dekker
‘Brandingen’ van Paul Verrept
‘Honingeter’ van Tülin Erkan

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Nina Polak is de eerste winnaar van de Jonge Veer, een nieuwe prijs voor jong talent dat zich onderscheidt door een virtuoze omgang met taal en de versterking van de leescultuur onder jongere generaties.

De Jonge Veer is een initiatief van Stichting de Gouden Ganzenveer, die al sinds 1955 om de twee jaar de Gouden Ganzenveer uitreikt aan een persoon of instituut vanwege zijn of haar grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in de Nederlandse taal.

avatar van Lalage
Halley23 schreef:
Zes schrijvers zijn genomineerd voor de Bronzen Uil voor het beste Nederlandstalige debuut van 2022, die op 10 december zal worden uitgereikt.

‘821 mensen die er ook toe doen’ van Anna van der Kruis
‘De gelijktijdigheid der dingen’ van Frouke Arns
‘Aleksandra’ van Lisa Weeda
‘Diepdiepblauw’ van Nikki Dekker
‘Brandingen’ van Paul Verrept
‘Honingeter’ van Tülin Erkan

Anna van der Kruis en Nikki Dekker heb ik al gelezen, leuk om te ontdekken. Het boek van Frouke Arns staat binnenkort op mijn planning. Haar gedichten vond ik mooi. En Lisa Weeda ga ik ook lezen.
Van Paul Verrept had ik nog niet gehoord. Zijn boek is uitgegeven bij Koppernik, dus het zal een hoog literair gehalte hebben. Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:09 uur

geplaatst: vandaag om 08:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.