menu

Boeken / Nieuws / Literaire prijzen

zoeken in:
Ted Kerkjes (moderator)
...stilte... schreef:
Is Ted nu Ted of niet?
Hahaha nee, niet dat ik weet

Ha...ik was even in verwarring na de opmerking van eRCee.

Ted Kerkjes (moderator)
...stilte... schreef:
Ha...ik was even in verwarring na de opmerking van eRCee.
Snap ik! Ik had zelf ook even een identiteitscrisis.

Halley23 (moderator)
De Jan Wolkers Prijs 2019 is toegekend aan Marente de Moor voor haar roman 'Foon'. De Jan Wolkers Prijs is de prijs voor het beste natuurboek. Heel toepasselijk werd de prijs uitgereikt door Karina Wolkers, de weduwe van de schrijver, kunstenaar én natuurliefhebber, en - ook al toepasselijk - in het NPO Radio 1-programma Vroege Vogels.

De Prix Goncourtjury heeft zijn ultieme selectie uitgedund tot vier auteurs: Jean-Paul Dubois, Olivier Rolin, Jean-Luc Coatalem en ...Amélie Nothomb (met 'Soif'). Op 4 november weten we wie de opvolger is van Nicolas Mathieu. Frankrijks grootste literaire prijs celebreert dit jaar zijn honderdste verjaardag.

Halley23 (moderator)
De BookSpot Literatuurprijs is dit jaar uitgereikt aan twee auteurs. Wessel te Gussinklo won met 'De Hoogstapelaars' de prijs voor fictie en Sjeng Scheijen kreeg de prijs voor non-fictie voor 'De Avant-gardisten'. Het loont zich wel om deze prijs te winnen want beide auteurs ontvingen elk 50.000 euro! Voor de volledigheid: de BookSpot Lezersprijs ging onlangs naar 'Otmars Zonen' van Peter Buwalda.

De Hoogstapelaar is een fantastisch boek dus ik ben blij dat het in de prijzen is gevallen.

Halley23 (moderator)
geplaatst:
Er zijn zes genomineerden voor de Herman de Coninckprijs waarvan de winnaar wordt onthuld op zaterdag 21 maart. De onderscheiding bekroont de beste dichtbundel van het voorbije jaar. Het gaat om 'Hogere Natuurkunde ' van Ellen Deckwitz, 'Oog ' van Eva Gerlach, 'Godface ' van Asha Karami, 'Fantoommerrie' van Marieke Lucas Rijneveld en 'Het Leven van Sterren' van Marwin Vos.

Halley23 (moderator)
geplaatst:
De drie genomineerden voor de voor de E. du Perronprijs 2019 (voor “schrijvers, kunstenaars of instellingen die met een cultuuruiting in brede zin een bijdrage leveren aan een inclusieve samenleving”) zijn bekend. Het zijn Ellen Deckwitz voor 'Hogere Natuurkunde ', Stephan Enter voor 'Pastorale ' en Asha Karami voor 'Godface '. De bekendmaking van de winnaar is op 16 april.

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Misschien een beetje oud nieuws ondertussen, maar hoera! Guus Kuijer heeft voor zijn oeuvre de Constantijn Huygens-prijs 2020 gewonnen! Het is redelijk uniek dat een auteur die vooral bekend is voor zijn zogenaamde jeugdliteratuur wint - eerder wonnen ook Joke van Leeuwen, Toon Tellegen en Annie M.G. Schmidt.
Op de site van de Jan Campert-stichting is iets te lezen wat lijkt op een juryrapport: klik!

Zo tof dit! Ik had het niet verwacht, al vond ik het boek wel wat hebben. De vertaler heeft er ook een flinke kluif aan gehad om al die typisch Nederlandse zaken naar het Engels over te zetten.

Over een week weten we de laureaat van de Nobelprijs voor Literatuur. Ik kijk er elk jaar wel naar uit: de pers die samendromt aan dat deurtje, de ingehouden spanning wanneer het openklapt en een bebrilde functionaris iets onverstaanbaars in het Zweeds brabbelt alvorens over te schakelen op het Engels… Wie waagt zich met mij aan enkele voorspellingen?
- De prijs gaat naar een niet-Europeaan, na de twee Europeanen (Olga Tokarczuk en Peter Handke) vorig jaar.
- De auteur in kwestie is traditiegetrouw iemand die zich ook in het publieke debat mengt in zijn/haar land van herkomst en een uitgesproken mening heeft over sociale en politieke kwesties.
- De toelichting van de laureaat bevat woorden als ‘power’, ‘force’, ‘human’ en ‘expression’.
- Wie het wordt, is zoals steeds koffiedik kijken. Maar mensen die zich (volgens mij) in de kijker hebben gespeeld als potentiële laureaten, zijn Ben Okri (uit Nigeria), Arundhati Roy (uit India) en Chimamanda Ngozi Adichie (ook uit Nigeria). Al kan het net zo goed iemand zijn van wie je nooit gehoord hebt, uit een land dat je nooit bezocht hebt, en van wie er geen boeken op BoekMeter staan. Of toch zeker geen boeken waarop iemand gestemd heeft.
- Binnen een halfuur na de bekendmaking zal iemand in dit topic iets over Bob Dylan zeggen.

Wellicht nog eens een Amerikaanse winnaar: Pynchon, DeLillo en McCarthy zijn i.i.g. namen die als invloedrijk te boek staan (en bovendien worden de heren er niet jonger op).

De Engelstalige literatuur heeft de afgelopen jaren natuurlijk al best vaak de prijs gewonnen (Munro, Dylan, Ishiguro). Dus ik zou persoonlijk niet direct een Amerikaan verwachten. Ik zou eerder inzetten op niet-Europees en niet-Amerikaans. Eindelijk het jaar van Murakami? of toch een vrouw uit Afrika/Azië/Cariben?

Op Twitter stoft men af en toe een winnaar uit de oude doos af en dit jaar zijn dat al opvallend veel vrouwen geweest (Deledda, Tokarczuk, Munro, Lessing...), wat een hint zou kunnen zijn. Maar net zo vaak zetten die hints je op een compleet verkeerd been, zoals de aandachtige lezer van dit topic misschien nog weet. Ach, het is toch elk jaar weer leuk.

Eeeeen het is Louise Glück, "for her unmistakable poetic voice that with austere beauty makes individual existence universal."

Een niet-Europeaan inderdaad, en geen boeken op BoekMeter Ik zat een beetje in de juiste richting.

Volgens traditie inmiddels wel nog niet op boekmeter haha.

Het lijkt wel alsof het comité voor de prijs kijkt naar de bookmaker lijstjes.
De winnaar staat daar bijna nooit tussen.
Bob Dylan stond jaren lang op die lijstjes tot dat hij er nagenoeg niet meer op voor kwam en toen won hij hem.
Sowieso heb ik mijn vraagtekens bij de Nobelprijs waarom is dat de meest prestigieuze prijs die je kunt winnen toch niet vanwege de jury dat zijn volgens mij alleen maar Zweedse literatoren alsof zij het summum zijn in hun vakgebied.
De oudste wereldwijde prijs zal wel veel bijdrage aan het prestige en het rijtje van winnaars.
Overigens ben elk jaar toch weer benieuwd naar wie de prijs krijgt.

Louise Elisabeth Glück is an American poet and essayist.

Next!

Precies wat ik dacht, eRCee.

Ze maken zo wel de weg vrij voor een Europese man die romans schrijft volgend jaar. Dat is het lichtpuntje eraan.

Twee jaar terug heeft een Europese man gewonnen en vorig jaar Europese vrouw.
Of heb ik de knipoog niet goed begrepen.

Sorry eRCee, 2021 wordt vast het jaar van een niet-binaire podcastmaker uit Oceanië.

Dr.Strangelove schreef:
Twee jaar terug heeft een Europese man gewonnen en vorig jaar Europese vrouw.
Of heb ik de knipoog niet goed begrepen.

Het is geen groot geheim dat ik al jaren vind dat Javier Marías de prijs moet krijgen. Vandaar.

Overigens heb ik in het verleden ook wel mooie ontdekkingen gedaan doordat het comité nobele onbekenden lauwerde, ik noem een Alexijevitsj, dus met dat principe als zodanig is niks mis. Het leidt vaak ook tot vertalingen en uitgaves in Nederland (want van Gluck is geen enkele bundel in Nederlandse vertaling beschikbaar). Dat is zinvoller dan Roth of Murakami onderscheiden in mijn ogen. Maar ja, in dit geval zal ik er toch met een boog omheen blijven lopen want ik heb niks met poëzie en ook niet met essays.

En die essays gaan dan ook nog eens voornamelijk over poëzie.

Brrrr. Snel aan iets anders denken.

Oogjes dicht dan maar, eRCee, want hier komt lekker veel poëzie. Online kan je immers heel wat gedichten van Glück lezen (een Nederlandse vertaling hoef ik niet, maar ik zou het wel leuk vinden als haar bundels hier ook verkrijgbaar waren). Dit vind ik bijvoorbeeld een mooi gedicht. De eerste regels grijpen je meteen bij de kraag en er zit iets magisch-realistisch in dat ik wel kan appreciëren. Het valt me ook op hoe 'vertellend' haar stijl is: het zijn haast prozagedichten te noemen.

Wat ik dan weer wel vervelend vind, is haar gewoonte om 'grote woorden' te gebruiken, zoals hier. Da's een stijlkeuze, maar ik zou in een gedicht nooit 'need', 'desire' of 'sadness' zeggen: die dingen moet je net laten voelen, en oproepen met beelden.

Poems 1962-2012 : Louise Gluck : 9780374534097 - bookdepository.com
Pageturner misschien is dit iets de levertijd is wel lang.

Gisteren was dit boek nog gewoon in Nederland te koop voor 20 euro Het lijkt er op dat ze het uit de schappen hebben gehaald om nu losse bundels te kunnen verkopen. Dat riekt voor mij na de boel een beetje te flessen andere zullen het een slim trucje vinden om meer geld in het laatje te krijgen.

Ik ga gewoon eens langs bij mijn favoriete boekenboer (De Zondvloed in Mechelen) en vraag of zij wat van Louise kunnen bestellen.

Voor wie het interesseert: ik heb een klein stukje geschreven over de shortlist van de Booker Prize van dit jaar. Ik bespreek de shortlist als geheel en de afzonderlijke romans in het kort. Over twee dagen is het zover. Ga zeker kijken/luisteren.

Wie moet de Booker Prize 2020 winnen? - Boek Uitroepteken - boekuitroepteken.nl

Shuggie Bain heeft gewonnen!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:58 uur

geplaatst: vandaag om 00:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.