menu

Boeken / Nieuws / Literaire prijzen

zoeken in:
ags50
Ik zal meteen toegeven dat het onderwerp (ECI literatuurprijs) mij in het geheel niet interesseerde. Wel hoorde ik de kennelijke winnaar stumperen (zo klonk het in mijn oren) over mogelijk zoals jij zegt 'gedoodverfd' en 'doodgeverfd' maar heb zulks allerminst als een woordgrapje opgevat. Als dat al het geval was, hetgeen ik nog steeds betwijfel, is dat voor mij nog steeds geen aanleiding om het boek alsnog eens te lezen.

liv2 (crew)
P.C. Hooft-prijs 2018 voor Nachoem Wijnberg:

KLIK

shortlist van de Biesheuvelprijs:
Vonne van der Meer – Brood, zout, wijn (Atlas Contact)
Joubert Pignon – Mooie lieve schat (Atlas Contact)
Annelies Verbeke – Halleluja (De Geus)

J.M.A. Biesheuvelprijs – Jaarlijkse prijs voor de beste korte verhalenbundel - jmabiesheuvelprijs.nl

Halley23 (moderator)
Op woensdag 21 februari werd voor de vierde keer de J.M.A. Biesheuvelprijs uitgereikt voor de beste Nederlandstalige korteverhalenbundel. Winnaar was Annelies Verbeke met haar bundel Halleluja . De prijs leverde haar een bedrag op van 7.336 Euro; geheel door middel van crowdfunding bijeengebracht.

Ted Kerkjes (moderator)
Nominaties Woutertje Pieterse Prijs 2018

Dit jaar zijn er vijf boeken genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs. Het gaat om het boek De zweetvoetenman. Over rechtszaken & regels (en een hoop gedoe) van Annet Huizing (tekst) en
Margot Westermann (illustraties), En toen, Sheherazade, en toen? van Imme Dros (tekst) en Annemarie van Haeringen (illustraties), Lampje van Annet Schaap (tekst & illustraties), Onder mijn matras de erwt van Ted van Lieshout (tekst & beeld) en Wij waren hier eerst van Joukje Akveld (tekst) en Piet Grobler (beeld).

De jury bestaat uit Noraly Beyer (juryvoorzitter), Anne-Gine Goemans, Jen de Groeve, Mirjam Noorduijn en Peter de Kan.

Op 5 april zal de winnaar bekend worden gemaakt.

Ted Kerkjes (moderator)
'Lampje' van Annet Schaap heeft de Woutertje Pieterse Prijs 2018 gewonnen

De kop zegt het al: Lampje van Annet Schaap heeft de Woutertje Pieterse Prijs 2018 gewonnen. Voor het juryrapport en veel meer informatie, zie deze pagina op Literatuurplein.
Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar ik vind het in ieder geval leuk dat het een boek is dat op BoekMeter staat en dat zelfs al gelezen en besproken is!

Halley23 (moderator)
Vandaag is bekend gemaakt dat de Prijs der Nederlandse Letteren 2018 is toegekend aan Judith Herzberg. De driejaarlijkse prijs wordt in het najaar uitgereikt.

Halley23 (moderator)
Nelleke Noordervliet ontvangt voor haar hele oeuvre de Constantijn Huygensprijs 2018.

Ted Kerkjes (moderator)
Longlist Grote Poëzieprijs 2019

Vandaag is de Longlist voor de Grote Poëzieprijs 2019 bekendgemaakt. Voor de Grote Poëzieprijs 2019 beoordeelt een vijfkoppige jury, benoemd door de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, Nederlandstalige bundels die zijn verschenen tussen 1 september 2017 en 31 december 2018. De jury van dit jaar bestond uit dichter Joost Baars, hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde Yra van Dijk, schrijver en presentator Adriaan van Dis, documentairemaker Cindy Kerseborn en dichter en theatermaker Maud Vanhauwaert. Voor De Grote Poëzieprijs kunnen voor het eerst ook bundels uitgegeven in eigen beheer worden ingezonden.
De nominaties zullen worden bekendgemaakt op 6 februari 2019, tijdens het uitreikingsprogramma van de tiende editie van de Turing Gedichtenwedstrijd in de Rode Hoed in Amsterdam. De uitreiking van de eerste editie van De Grote Poëzieprijs vindt op zondag 16 juni 2019 plaats tijdens het feestelijke 50e Poetry International Festival Rotterdam.
De Grote Poëzieprijs bekroont de beste Nederlandstalige dichtbundel van het jaar met een geldbedrag van € 25.000,-.

Longlist
Simone Atangana Bekono - Hoe de eerste vonken zichtbaar waren
Maria Barnas - Nachtboot
Dean Bowen - Bokman
Joost Decorte - Stalker
Radna Fabias - Habitus
Jonathan Griffioen - Gedichten met een mazda 626
Jacob Groot - Verlies me niet
Ted van Lieshout - Ze gaan er met je neus vandoor
Lieke Marsman - De volgende scan duurt vijf minuten
Roelof ten Napel - Het woedeboek
Willem Jan Otten - Genadeklap
Xavier Roelens - Onze kinderjaren
Hans Tentije - Begane grond
Miriam Van hee - Als werden wij ergens ontboden

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Nominaties Woutertje Pieterse Prijs 2019

O o o, het gaat allemaal veel te snel. Ik wil al zo lang de vorige winnaar lezen, Lampje van Annet Schaap, maar nu zijn hier alweer de nominaties van 2019... Ik hoop op een vakantie waarin ik alles kan inhalen. Of ik maak na mijn pensioen een inhaalslag.

In ieder geval heeft de jury van de Woutertje Pieterse Prijs 2019 (voorzitter Noraly Beyer en leden Anne Gine-Goemans, Peter de Kan, Juan Khalaf en Veerle Vanden Bosch) de nominaties bekend gemaakt. Voor mijn gevoel zijn het er minder dan anders, maar dat kan aan mij liggen.

De Reis van Syntax BosselmanArend van Dam en Alex de Wolf
LepelsnijderMarjolijn Hof en Annette Fienieg
Tegenwoordig Heet Iedereen SorryBart Moeyaert
Zeb.Gideon Samson en Joren Joshua
Alles Komt Goed, AltijdKathleen Vereecken en Charlotte Peys
Tierenduin – Geert Vervaecken (prentenboek)

Moeyaert en Hof wonnen eerder de prijs voor respectievelijk Broere en De Regels van Drie.

Het valt me op dat er dit jaar veel romans genomineerd zijn: de afgelopen jaren richtte Woutertje zich met name op prentenboeken of in ieder geval boeken met een opvallende combinatie van tekst en beeld.
De recensent Jaap Friso noemde het ontbreken van de poëziebundels Ze Gaan er met Je Neus Vandoor van Ted van Lieshout en Laat een Boodschap achter in het Zand van Bibi Dumon Tak en Annemarie van Haeringen onverwacht. Op zijn eindejaarslijstje van 2018 noemde hij deze boeken en anderen als grote kanshebbers voor de Woutertje Pieterse Prijs.

De juryleden verdedigen hun keuze in een filmpje.

Op 11 april zal de winnaar bekend worden gemaakt.

bronnen:
nominaties Woutertje Pieterse Prijs 2019 | JaapLeest
nominaties Woutertje Pieterse Prijs 2019 | Tzum
De 25 beste kinderboeken van 2018 | JaapLeest
filmpje jury Woutertje Pieterse Prijs 2019

Ted Kerkjes (moderator)
Bart Moeyaert wint de Astrid Lindgren Award 2019

Vandaag heeft de Vlaamse schrijver Bart Moeyaert de Astrid Lindgren Award gewonnen. De Astrid Lindgren Award zou je als de Nobelprijs voor de jeugdliteratuur kunnen beschouwen. Moeyaert is gekozen uit maar liefst 264 kandidaten uit maar liefst 64 landen. Het is de tweede keer dat iemand uit het Nederlandse taalgebied deze prijs wint: in 2012 won Guus Kuijer. De Astrid Lindgren Award bestaat vanaf 2003. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 1 miljoen kronen - zo uit mijn hoofd is dat ongeveer vijfhonderdduizend euro.

Moeyaert was negentien jaar toen hij in 1983 debuteerde met de roman 'Duet met valse noten'. Daarna schreef hij verschillende romans, gedichten, prentenboeken, toneelstukken en nog veel meer. Zijn bekendste boeken zijn volgens mij 'Broere', 'Blote handen', 'Wespennest' en 'Het is de liefde die we niet begrijpen'.
Ik had heel graag nog een link geplaatst naar een geweldig leuk en interessant interview in Hanneke Groentemans Plantage dat heel lang op Moeyaerts YouTube-kanaal stond, maar het ziet er helaas naar uit dat dat kanaal niet meer bestaat. Jammer. Dan nog maar wat stukjes over de prijs:
Moeyaert werd gebeld door de juryvoorzitter met het goede nieuws en was even stil en zei vervolgens: ‘I love you’ en ‘Ik wil u heel graag een dikke knuffel geven’. Waarop de juryvoorzitter antwoordde: ‘Dat kan geregeld worden als u in mei de prijs in Zweden op komt halen’. (bron: JaapLeest)
Uit het juryrapport:
Bart Moeyaert’s condensed and musical language vibrates with suppressed emotions and unspoken desires. He portrays relationships at crisis point with a cinematic immediacy, even as his complex narratives suggest new ways forward. Bart Moeyaert’s luminous work underscores the fact that books for children and young people have a self-evident place in world literature. (bron: Tzum)

Volgende week donderdag wordt de Woutertje Pieterse Prijs 2019 uitgereikt. Het zou zomaar kunnen dat Moeyaert die ook nog in de vracht sleept. Als de prijs echter naar één van de andere genomineerden gaat, kan die zeggen: "Ik heb gewonnen van de beste schrijver van de wereld!" Althans, dat zou ik doen.

Halley23 (moderator)
Hee Ted leuk persoonlijk stuk. Alleen met de hoogte van de prijs zit je mis want het is 5 miljoen kronen, maar de omrekening klopt dan weer wel

Ted Kerkjes schreef:
Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 1 miljoen kronen - zo uit mijn hoofd is dat ongeveer vijfhonderdduizend euro.

Misschien flauw van mij, maar EUR 1 = iets meer dan SEK 10. Dus 1 miljoen SEK = iets minder dan 100.000 EUR, rond de EUR 96.000.
En ja, dan zijn 5 miljoen kronen wel, zoals Halley23 zegt, gelijk aan rond de half miljoen Euro.

Man Booker International shortlist dominated by women authors and translators | Books | The Guardian - theguardian.com

Celestial Bodies by Jokha Alharthi (Oman), translated from Arabic by Marilyn Booth (Sandstone Press)

The Years by Annie Ernaux (France), translated by Alison Strayer (Fitzcarraldo Editions)

The Pine Islands by Marion Poschmann (Germany), translated by Jen Calleja (Serpent’s Tail)

Drive Your Plow Over the Bones of the Dead by Olga Tokarczuk (Poland), translated by Antonia Lloyd-Jones (Fitzcarraldo Editions)

The Shape of the Ruins by Juan Gabriel Vásquez (Colombia), translated from Spanish by Anne McLean (MacLehose Press, Quercus)

The Remainder by Alia Trabucco Zerán (Chile and Italy), translated from Spanish by Sophie Hughes (And Other Stories)

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
winnaar Woutertje Pieterse Prijs 2019

De winnaar van de Woutertje Pieterse Prijs van 2019 is vanmiddag bekend gemaakt: Alles komt goed, altijd van Kathleen Vereecken (tekst) en Charlotte Peys (beelden).
Hier is wat van het juryrapport te lezen: Tzum | Woutertje Pieterse Prijs 2019

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
wat kritische noten over de winnaar Woutertje Pieterse Prijs 2019

De winst ging gepaard met een heleboel ophef. Eerder klonk er al kritisch gemompel over de genomineerden, maar nu winnaar bekend is, wordt er zeer fors kritiek geuit door critici als Thomas de Veen en Jaap Friso.
Hier is wat te lezen: Tzum | "jury Woutertje Pieterse Prijs geen verstand van jeugdliteratuur" en Twitter

Halley23 (moderator)
geplaatst:
Op 12 april 2019 werd in Leeuwarden tijdens een studiedag van de SGKJ de Hieronymus van Alphen Prijs uitgereikt aan prof.dr Helma van Lierop-Debrauwer, hoogleraar jeugdliteratuur aan de Universiteit Tilburg.

Deze tweejaarlijkse prijs werd in 2000 ingesteld door de Stichting Geschiedenis Kinder- en Jeugdliteratuur (SGKJ) om degenen die erg veel aan beheer, voorlichting, onderzoek en publicaties betreffende de geschiedenis van de Nederlandstalige kinder- en jeugdliteratuur hebben bijgedragen te eren, en anderen te stimuleren om ook tot bijzondere resultaten op dit terrein te komen.

Hieronymus van Alphen Prijs

Halley23 (moderator)
geplaatst:
Vijf boeken maken kans op het winnen van de VPRO Bob den Uyl Prijs voor het beste literaire of journalistieke reisboek. De prijs van 7.500 euro wordt op 26 mei 2019 uitgereikt.

De vijf kandidaten:
Fleur van der Bij – De Nijl in mij. Een ontdekkingsreis naar het hart van de waanzin
Mathijs Deen – Over oude wegen. Een reis door de geschiedenis van Europa
Dore van Duivenbode – Mijn Poolse huis. Vakanties naar Auschwitz
Peter Giesen – Retour de France. Over de route nostalgique naar het Frankrijk van nu
Edwin Timmer – Langs de muur van Trump. Van Harlingen naar Tijuana

Genomineerden Bob den Uyl Prijs 2019

Halley23 (moderator)
geplaatst:
Voor de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek van 2018 heeft de jury 5 boeken uitgekozen die kans maken op de prijs. De winnaar - die 10.000 euro rijker wordt - zal op 15 juni bekend gemaakt worden.

Retour de France. Over de route nostalgique naar het Frankrijk van nu - Peter Giesen
De bokser. Het leven van Max Moszkowicz - Marcel Haenen
Laura H. Het kalifaatmeisje uit Zoetermeer - Thomas Rueb
Wanneer het water breekt - Chris de Stoop
Amerikanen lopen niet. Leven in het hart van de VS - Arjen van Veelen

Genomineerden Brusseprijs

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Jokha Alharthi krijgt Man Booker International Prize | NOS
De Omaanse schrijfster Jokha Alharthi heeft de Man Booker International Prize gewonnen. Ze krijgt de prestigieuze literatuurprijs voor Celestial Bodies, dat uit het Arabisch is vertaald. Het boek gaat over Omans geschiedenis van slavernij, die in het land pas in 1970 werd afgeschaft.

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Ein-de-lijk is er een grote Nederlandse krant die Bart Moeyaert (sinds 2 april objectief gezien de beste "jeugdauteur" ter wereld) heeft geïnterviewd: in De Volkskrant van vandaag stond een groot interview. In het Algemeen Dagblad mocht Bart Moeyaert ook even langskomen: in een hoekje mocht hij vragen beantwoorden als 'welk boek ligt er nu op je nachtkastje?'.

Ik blijf het gênant en idioot vinden dat een auteur uit het Nederlandse taalgebied die net zo'n prestigieuze internationale literaire prijs heeft gewonnen zó weinig aandacht krijgt.

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Een heleboel poëzieprijzen

De afgelopen vielen er ineens een heleboel veel poëzieprijzen:
- Vruchtwatervuurlinie van Roberta Petzoldt, die hier op BoekMeter al een heleboel aandacht kreeg, won de C. Buddingh’-prijs 2019 voor het beste debuut. (Klik!)
- Habitus van Radna Fabias won De Grote Poëzieprijs 2019. Vorig jaar won ze met dezelfde bundel de C. Buddingh’-prijs (Klik!)
- De School der Poëzie reikte twee prijzen uit: de Communityprijs ging naar Ze gaan er met je neus vandoor van Ted van Lieshout en de Jongerenprijs ging naar Het Woedeboek van Roelof ten Napel. (Klik!)

Ted Kerkjes (moderator)
Legendarische Boekensleutel toegekend aan Ze gaan er met je neus vandoor van Ted van Lieshout

Nou, hoe toevallig: vijf dagen geleden las ik Ted van Lieshouts geweldige boek Ze gaan er met je neus vandoor, en nu heeft dat boek gisteren de tamelijk legendarische Boekensleutel gewonnen!
De Boekensleutel is een literatuurprijs die sinds 1979 onregelmatig door de Stichting CPNB wordt toegekend aan een vernieuwend kinderboek. Slechts acht boeken worden eerder deze prijs. (Misschien dat je de Boekensleutel kunt zien als het jeugdliteraire equivalent van de Sybren Poletprijs.)

Echt fijn dat Ted van Lieshout deze prijs heeft gekregen voor dit boek - en terecht, want hij is eigenlijk zijn hele carrière al zo'n beetje aan het vernieuwen.

Het is je gegund Ted!

Is Ted nu Ted of niet?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:35 uur

geplaatst: vandaag om 20:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.