menu

Boeken / Nieuws / Literaire prijzen

zoeken in:
Ted Kerkjes
Koos Meinderts wint de Gouden Griffel 2017

Gisteravond heeft Koos Meinderts tijdens het Kinderboekenbal de Gouden Griffel gewonnen voor zijn jeugdroman Naar het noorden!
De jury noemde het boek, dat geïllustreerd is door zijn vrouw Annette Fienig "een prachtig boek met gedurfd slot waarin Meinderts in sobere taal een indringend beeld van de ontwikkeling van een jongen in oorlogstijd geeft".
Meinderts is al 34 jaar schrijver, maar valt pas eigenlijk de laatste tijd in de literaire prijzen, zoals de (Vlaamse) Boekenleeuw voor zijn jeugdroman De zee zien. (Cabaretliefhebbers zullen hem misschien ook kennen van zijn jarenlange samenwerking met cabaretier Harrie Jekkers: Meinderts schreef mee aan cabaretvoorstellingen en ze brachten samen in de jaren tachtig-negentig vier "satieriese" romans uit.)
Andere boeken die genomineerd waren voor de Gouden Griffel waren "Alaska" van Anna Woltz (zij won vorig jaar de Gouden Griffel), "Baby'tje in mama's buik" van Bette Westera, "Kinderen met een ster" van Martine Letterie, "Siens hemel" van Bibi Dumon Tak, "T-Rex, Trix in Naturalis" van Daan Remmerts de Vries en "Tangramkat" van Maranke Rinck & Martijn van der Linden.

Voor het volledige juryrapport: Griffels 2017 | Literaire Prijzen | Literatuurplein.nl

avatar van Pageturner
eRCee schreef:
Ik neem graag een voorschot op morgen, en feliciteer alvast Javier Marias met zijn onvermijdelijke nobelprijs.

Op hun Twitter-account hebben de Nobelaars net een foto gepost van de 14 vrouwelijke winnaars uit het verleden, ik zie dat als een hint dat 't dit jaar opnieuw een vrouw is die wint.

avatar van Pageturner
Als het dan zo is, is het me wel een raadsel wie er dan zou winnen. Persoonlijk zou ik Isabel Allende wel met de Nobelprijs aan de haal willen zien gaan, maar de kans is miniem dat dat gebeurt. Donna Tartt heeft dan weer veel te weinig geschreven, en heeft haar duizelingwekkende debuut nooit geëvenaard. Bij de goksites staan Margaret Atwood en Joyce Carol Oates als hoogste vrouwen genoteerd, en hoewel er weleens een lek plaatsvindt bij het Nobelcomité, acht ik de kans klein dat er twee jaar na elkaar een Engelstalige bekroond wordt. Dat zou dan ook betekenen dat pakweg Chimamanda Ngozi Adichie, Arundhati Roy en Zadie Smith kansloos zijn. Misschien Marie NDiaye dan? Ach, we zullen het wel zien over een kleine twee uur.

avatar van dutch2.0
Pageturner schreef:
Bij de goksites staan Margaret Atwood en Joyce Carol Oates als hoogste vrouwen genoteerd, en hoewel er weleens een lek plaatsvindt bij het Nobelcomité, acht ik de kans klein dat er twee jaar na elkaar een Engelstalige bekroond wordt.
Ik denk dat Atwood sowieso kansloos is. Het comité gaat (vermoed ik) niet 2 vrouwelijke Canadese schrijfsters bekronen binnen 1 decennium. Oates zou logischer zijn, ook al omdat haar werk best actueel is. Ze schreef al eens over de rassenrellen in Detroit en in 2015 publiceerde ze het erg sterke The Sacrifice, ook al over de rassenproblematiek. Dus als ik een gokje zou wagen...

avatar van Pageturner
Nu hebben ze foto's gepost van Rudyard Kipling en Doris Lessing, oftewel de jongste en oudste winnaars van de prijs ooit. Dat kan volgens mij betekenen dat het leeftijdsrecord gebroken wordt (een winnares jonger dan 42, of ouder dan 88), of dat het iemand met een feministische achtergrond wordt (gezien het engagement van Lessing), of iemand die uit een voormalige Britse kolonie komt (Kipling woonde in India, Lessing werd wel geboren in Iran maar groeide op in Zimbabwe). Dus toch Chimamanda Ngozi Adichie (40, feministe, uit Nigeria), of Arundhati Roy (uit India)? Nog drie kwartier en de deur gaat open!

avatar van dutch2.0
Pageturner schreef:
Nu hebben ze foto's gepost van Rudyard Kipling en Doris Lessing, oftewel de jongste en oudste winnaars van de prijs ooit. Dat kan volgens mij betekenen dat het leeftijdsrecord gebroken wordt (een winnares jonger dan 42, of ouder dan 88), of dat het iemand met een feministische achtergrond wordt (gezien het engagement van Lessing), of iemand die uit een voormalige Britse kolonie komt (Kipling woonde in India, Lessing werd wel geboren in Iran maar groeide op in Zimbabwe). Dus toch Chimamanda Ngozi Adichie (40, feministe, uit Nigeria), of Arundhati Roy (uit India)? Nog drie kwartier en de deur gaat open!
Óf er kwam zoveel gespeculeer over die eerste foto los, dat ze er uit pure paniek nog maar een paar andere categorieën tegenaan hebben gegooid

avatar van Pageturner
Kan wel, nu staan Alice Munro en Erik Axel Karlfeldt er ook bij Nog meer gepuzzel!

lieven
Kazuo Ishiguro

avatar van Pageturner
Ik ben duidelijk op een verkeerd been gezet.

avatar van dutch2.0
Wie niet? Ik ken trouwens alleen The Buried Giant en de verfilming van Never let me Go, maar die waren beide meeeeer dan de moeite waard.

avatar van Pageturner
Je vergeet The Remains of the Day! Boek nog niet gelezen, maar de film is van een tijdloze pracht, met Anthony Hopkins in bloedvorm.

avatar van Donkerwoud
Mjah, ik vond hem als late tiener en vroege twintiger echt heel mooi, maar vrees dat ik tegenwoordig mijn bedenkingen heb bij zijn Nobelprijswaardigheid. Het wordt op deze manier meer een populariteitswedstrijd dan iets anders. (Die goede oude tijd dat je jezelf nog een echte intellectueel kon wanen omdat je wel eens iets van de obscure winnaar had gelezen...)

avatar van Prowisorio
Inderdaad, mjah... Never let me go prachtig. The remains of the day ook prachtig.... hij schrijft poëtisch 'zuinig' zonder dat het kaal is of hard. En toch.... Misschien ben ik wel een beetje teleurgesteld omdat er dit keer niets te ontdekken valt?

avatar van eRCee
Nou ja, tis beter dan Dylan.

ags50
eRCee
Alles en iedereen is beter dan die Dylan.

avatar van Pageturner
Dylans teksten zijn tijdloze poëzie. Maar dan belanden we weer in dezelfde discussie als exact een jaar geleden.

avatar van Donkerwoud
Hahaha...de keuze van vorig jaar levert nog altijd meer discussie op dan de keuze van dit jaar.

avatar van Pageturner
Ik volg de Nobelprijs voor Literatuur sinds ik in het vijfde middelbaar zat (2009). Telkens won een schrijver of dichter die dikke boeken bij elkaar had gepend, maar die niet altijd door even veel mensen gelezen waren (dat is een eufemisme), dus nooit stond die prijs echt ter discussie. Tot vorig jaar. Afgelopen zondag nog vroeg Bart De Pauw op tv aan Herman Brusselmans of hij het 'terecht' vond dat Dylan vorig jaar de Nobelprijs had gekregen. Dat soort vragen zijn nooit gesteld geweest toen één of andere totaal onbekende Yo Man of Tomas Transformer de prijs won.

...stilte...
Tomas Transformer


Tomas Tranströmer bedoel je misschien. Toch wel een erg bekende dichter dacht ik zo...

avatar van eRCee
De eerlijkheid gebied te zeggen dat hier op BM in het verleden ook wel eens wat kritiek loskwam vanwege de obscuriteit van de winnaar. Het is gewoon een totaal ondoorzichtige literaire prijs, die omdat er 'nobel' voor staat ten onrechte wordt geassocieerd met het summum van literatuur. Vroeger interesseerde de prijs me niks, en ik probeer terug te raken in die staat.

...stilte...
Vroeger interesseerde de prijs me niks, en ik probeer terug te raken in die staat.


Totdat Javier Marias hem wint

Ted Kerkjes
Jan Wolkers Prijs 2017 uitgereikt aan 'De kinderen van de nacht; Over wolven en mensen' en ook nog een oeuvreprijs

Zondagochtend werd de Jan Wolkers Prijs, voor het beste Nederlandse natuurboek, door Karina Wolkers -de vrouw van- uitgereikt aan Dik van der Meulen voor zijn boek 'De kinderen van de nacht'. De prijs behelst een bedrag van vijfduizend euro en een tekening van NRC-illustrator Siegfried Woldhek.
Het juryrapport roemde de 'rijke geschiedschrijving over de natuur- en cultuurhistorie van de wolf. Het beidt', volgens de jury 'ook stof tot nadenken over onszelf.' (Voor meer juryrapport klik hier.) Het is niet de eerste keer dat Dik van der Meulen in de prijzen valt: in 2003 won hij reeds de AKO Literatuurprijs met zijn proefschrift Multatuli. Leven en werk van Eduard Douwes Dekker, over de schrijver van het meesterwerk Max Havelaar. Bovendien ontving hij in 2014 de Libris Geschiedenisprijs voor zijn Koning Willem III: 1817-1890.

Andere genomineerden voor de Jan Wolkers Prijs 2017 waren 'Wilde apen, natuurbescherming in Nederland' van Frank Berendse, 'Dieren met toekomstplannen, slim vooruitkijken in de natuur' van Frans van der Helm, 'Veluwe, De Natuurgids' van Dirk Hilbers en 'Vogels op de cm2', samengesteld door Peter Müller en Tom Loorij (geen van deze boeken staan op deze site).
De jury van de Jan Wolkers Prijs bestond uit Karina Wolkers, Allard Stapel van het Wereld Natuur Fonds, Vroege Vogels-eindredacteur Anneke Naafs en Volkskrant-journalist Jean-Pierre Geelen.

Zondagochtend werd voor het eerst werd ook een oeuvreprijs uitgereikt, namelijk aan
Oeuvreprijs voor Koos van Zomeren.

meer informatie: Jan Wolkers Prijs 2017 | Literatuurplein.nl en juryrapport | Literatuurplein.nl

avatar van Jesse1993
In Boeken > Nieuws > NS Publieksprijs 2017:

Hoi!

Sinds een weekje zijn de nominaties voor de NS Publieksprijs bekend, naar mijn idee veel sportboeken eigenlijk. Het boek van Geert Mak is eigenlijk volgens mij de enige die als het ware 'echte' literatuur is, maar ook dat is eigenlijk voornamelijk non-fictie.

Wat vinden jullie van de nominaties? De genomineerde boeken zijn volgens mij gebaseerd op de verkoop tussen 1 juli 2016 en 1 juli 2017. Vinden jullie dat er van die periode een belangrijk boek ontbreekt? Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Stemmen en meer informatie over de NS publieksprijs kan je hier vinden.

avatar van Slainte_Mhath
Hoi Jesse,

Het is wel opvallend dat er voornamelijk sportboeken instaan.

Ik heb gestemd op het boek van René van der Gijp. Het enige boek dat ik heb gelezen van de lijst, maar deze beviel goed. Zit ook wat gun-factor bij.

avatar van Lalage
Ik vraag me altijd af hoeveel mensen die sportboeken echt lezen. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze vaak cadeau worden gedaan om vervolgens bij het oud papier te belanden.
Er valt dus ook niet zo goed iets van te vinden, want verkoopcijfers zijn zoals ze zijn. Wel kan je je afvragen wat de toegevoegde waarde van zo'n prijs is, als die gericht is op boeken die toch al veel verkocht zijn. Ik kijk daarom liever naar literaire prijzen met een vakjury, want dan gaat het om kwaliteit van het boek en niet populariteit van de schrijver of het thema.

avatar van Lalage
En de winnaar van de ECI Literatuurprijs 2017 en ook van de lezersprijs is geworden:
De Mensengenezer - Koen Peeters (2017)

ags50
Die, volgens eigen zeggen in het interview op de televisie, al voor de bekendmaking in België was 'dood geverfd' als winnaar. En dat krijgt dan een Nederlandse literatuurprijs?

avatar van Lalage
Het boek is toch in het Nederlands geschreven.

ags50
Lalage
Kennelijk heb je mijn opmerking niet begrepen of niet goed gelezen. De man zegt voor de camera dat hij met zijn boek voor de bekendmaking in België al was 'dood geverfd' als winnaar. Dat is geen correct Nederlands, hetgeen ik toch mag verwachten van iemand die in die taal denkt te schrijven. Dus waag ik mij niet eens aan dat boek. (Voor de volledigheid 'gedoodverfd' ware wel correct geweest.)

avatar van Lalage
ags50 Dan heb je niet goed opgelet.... hij zegt eerst 'gedoodverfd' en maakt daarna een soort grapje door er 'doodgeverfd' van te maken. In het boek is trouwens geen taalfout te vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:39 uur

geplaatst: vandaag om 14:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.