menu

Boeken / Nieuws / Literaire prijzen

zoeken in:
avatar van manonvandebron
De politieke en maatschappijkritische dimensie in zijn teksten zal zeker meegespeeld hebben. Nobelprijswinnaars waren vaak schrijvers die protesteerden tegen autoritaire regimes in de Sovjetunie, Roemenië, Egypte, Turkije... Sommigen klaagden de Apartheid in Zuid-Afrika aan of de segregatie in de V.S. (Toni Morrison). In die zin past Bob Dylan goed in dat rijtje met zijn protestliederen tegen oorlog en racisme en zijn weergave van de tegencultuur bij jongeren in de jaren '60 en '70. Stilistisch gezien zijn zijn teksten ook interessant: metaforen, elliptische zinnen, retorische vragen... De tekst is altijd de kern, het is gezongen poëzie. In een liedje van drie minuten zegt hij soms meer dan iemand anders in een boek van vijfhonderd bladzijden. Wellicht hebben ze hem daarom gekozen.

Of misschien verwarden ze hem met Dylan Thomas.

avatar van Pageturner
nummer2 schreef:
Gaat muziek niet juist om de combinatie van tekst en geluid? Ik zie in deze prijs eigenlijk zelfs een enorme sneer richting Dylan...Beter stop je met het maken van geluid, we genieten wel van je in stilte...

En nu mijn laatste reactie: zie je de Nobelprijzen voor toneelauteurs als George Bernard Shaw, Eugene O'Neill, Samuel Beckett, Harold Pinter en Dario Fo dan ook als een sneer? Hun teksten zijn immers ook bedoeld als een combinatie van tekst en geluid (en beeld zelfs). Ze zijn bedoeld om op een podium vertolkt te zien, met intonatie en ruimtegestiek en wat nog allemaal.

Pageturner schreef:
(quote)

En nu mijn laatste reactie: zie je de Nobelprijzen voor toneelauteurs als George Bernard Shaw, Eugene O'Neill, Samuel Beckett, Harold Pinter en Dario Fo dan ook als een sneer? Hun teksten zijn immers ook bedoeld als een combinatie van tekst en geluid (en beeld zelfs). Ze zijn bedoeld om op een podium vertolkt te zien, met intonatie en ruimtegestiek en wat nog allemaal.

Het is uiteraard een wat cynische uitdrukking, maar heb er wel moeite mee dat een kunstwerk uit elkaar wordt getrokken om zo van een prijs voorzien te kunnen worden.

Wel een terechte vraag die je stelt, en ik zou het niet weten. Ik heb te weinig kennis van die auteurs om daar inhoudelijk veel over te kunnen zeggen. Zijn hun toneelstukken niet los geschreven van de uiteindelijke uitvoering? (dus: als los kunstwerk, met een mogelijkheid tot uitvoering, maar niet de noodzakelijkheid tot uitvoering?) Praktisch dus: dat ze worden geschreven, en als een regisseur geinteresseerd is, hij/zij deze op kan kopen?

Een filmscript wordt bijv. vaak geschreven met het oog op de uiteindelijke film, en valt daarom wellicht buiten de boot?

Ik vind het problematisch dat alles wat met 'tekst' te maken heeft, nu een literaire prijs kan winnen. Acteurs spreken ook met hun ogen...is dat ook tekst, ook literatuur? Ik denk dat een classificatie op basis van het medium praktisch beter haalbaar is. Wie lang genoeg doorredeneert, kan geen principieel onderscheid maken tussen welke kunstvorm of uitdrukkingsvorm dan ook.

avatar van dutch2.0
nummer2 schreef:
Ik denk dat een classificatie op basis van het medium praktisch beter haalbaar is.
Zelfs dan... Want in hoeverre komen dan ook schrijvers van non-fictie in aanmerking (daar zitten heel wat kundige schrijvers tussen)? Dan kun je de vreemde situatie krijgen als in '53, toen Churchill de Nobelprijs voor literatuur pakte. Overigens las ik net op de site van de Nobel Prize de argumentatie voor die prijs en toen schrok ik wel even: The Nobel Prize in Literature 1953 was awarded to Winston Churchill "for his mastery of historical and biographical description as well as for brilliant oratory in defending exalted human values". Brilliant oratory? Dat kan dus blijkbaar ook. Vrrrrrreemd!

avatar van eRCee
Pageturner schreef:
De blues en de country, twee tradities waar Dylan zich ook in 'inschreef', hadden die wel, maar hoezeer ik ook hou van Johnny Cash en Robert Johnson, ze zijn toch nog van een ander kaliber. En natuurlijk was Jacques Brel Dylan wel een paar jaar voor, maar die werd pas later bekend in Amerika (en was in mijn ogen ook een Nobelprijskandidaat).

Mooi overzicht Pageturner. Ik vind wel dat je voeding geeft aan mijn stelling dat het vooral een verschil is in kaliber, waarbij Dylan dus vooral kwaliteit levert maar niet zozeer eigenhandig een revolutie is gestart op de scheidslijn tussen popmuziek en proza.

Ted Kerkjes
Jan Wolkers Prijs 2016 uitgereikt aan De grutto van Albert Beintema

Gisteren is de Jan Wolkersprijs voor het beste Nederlandse natuurboek uitgereikt in een speciale uitzending van het programma Vroege Vogels aan de bioloog Albert Beintema voor zijn boek De grutto. Dit boek gaat over de overlevingskansen van de bedreigde vogel. De uitreiking vond plaats in Museum de Lakenhal, te Leide. De prijs bestaat uit vijfduizend euro en een origineel literair portret gemaakt door Siegfried Woldhek. De jury bestaat uit Karina Wolkers (Wolkers' weduwe), Allard Stapel (van het Wereld Natuur Fonds), Jean-Pierre Geelen (van De Volkskrant) en Anneke Naafs (van het programma Vroege Vogels). De prijs wordt jaarlijks uitgereikt sinds 2013. Eerdere winnaars waren Simon van der Geest, Remco Daalder en Louis Schoonhoven.

Voor fragmenten uit het juryrapport en zo: Albert Beintema wint Jan Wolkers Prijs 2016 | Literatuur Nieuws | Literatuurplein.nl


Ted Kerkjes
Atte Jongstra wint Constantijn Huygens-prijs 2016

Maandagavond heeft de Jan Campert-Stichting de jaarlijkse Constantijn Huygens-prijs 2016 aan Atte Jongstra toegekend voor zijn gehele oeuvre. "Jongstra beoefent" volgens de jury "de literatuur als een aanstekelijk en lichtvoetig spel van stijlen en vormen. Gedurende zijn dertigjarige schrijverschap bouwde hij een veelkleurig oeuvre op waarin de liefde voor archieven, lexica en encyclopedieën een constante is." De jury bestond uit Erica van Boven, Jeroen Dera, Yra van Dijk, Arjen Fortuin, Jan de Roder, Carl De Strycker en Maria Vlaar en Aad Meinderts (voorzitter en tevens broer van).
Aan de Constantijn Huygens-prijs is tienduizend euro verbonden. De prijs ging afgelopen jaren naar Tom Lanoye (2013), Mensje van Keulen (2014) en Adriaan van Dis (2015). Tijdens het Schrijversfeest, de afsluiting van Writers Unlimited, vindt de feestelijke prijsuitreiking plaats. Dit is op zondagmiddag 22 januari 2017 in het Theater aan het Spui in 's-Gravenhage. Voor het gemak worden dan ook gelijk de overige Haagse Literatuurprijzen van de Jan Campert-Stichting uitgereikt, want er zijn er meer! (Bijvoorbeeld de Nienke van Hichtum-prijs voor jeugdliteratuur en de Jan Campert-prijs voor poëzie.)

Voor een langer fragment uit het juryrapport en nog meer: Constantijn Huygens-prijs 2016 voor Atte Jongstra | Literatuur Nieuws | Literatuurplein.nl

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Janneke Weijermars wint Elaut-prijs 2016 - Nieuws - Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde - kantl.be

De Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) heeft de Prof. dr. Leon Elautprijs toegekend aan Janneke Weijermars, voor haar boek Stiefbroeders. Zuid-Nederlandse letteren en natievorming onder Willem I, 1814-1834.

Ted Kerkjes
De nominaties van de Boekenleeuw en de Boekenpauw 2016 zijn bekend

Boek.be reikt ter gelegenheid van de Boekenbeurs de Boekenleeuw en de Boekenpauw uit. De Boekenleeuw bekroont het mooiste en de best geschreven Nederlandstalige kinder- en jeugdboeken van de afgelopen anderhalf jaar en de Boekenpauw het best geïllustreerde kinder- of jeugdboek van het voorbije jaar bekroont.

De winnaars van de Boekenleeuw en -pauw worden op zondag 6 november op de Boekenbeurs in Antwerpen bekendgemaakt. De winnaars ontvangen vijfentwintighonderd euro. De topfavorieten voor de Boekenleeuw zijn Victor van Catharina Valckx, Hotel Bonbien van Enne Koens, De tuin van de walvis van Toon Tellegen en De zee zien van Koos Meinderts.
De topfavorieten voor de Boekenpauw 2016 zijn Mama Medusa met illustraties van Kitty Crowther, Kunst met taart met illustraties van Thé Tjong-Khing, Ik zie jou, zie jij mij? met illustraties van Alain Verster en Hoe Tortot zijn vissenhart verloor met illustraties van Ludwig Volbeda.

Op de site van de boekenbeurs kun je een stem uitbrengen op jouw favoriet. Er valt ook wat te winnen, dus wat let je? Om te stemmen en om wat meer te lezen: Nominaties Boekenleeuw en Boekenpauw 2016 gekend | Boekenbeurs 2016

avatar van liv2
Paul Beatty wint met The Sellout de Man Booker Prize 2016:

Paul Beatty’s ‘The Sellout’ - The New York Times - nytimes.com

The Sellout by Paul Beatty review – a galvanizing satire of post-racial America | Books | The Guardian - theguardian.com


Voorlopig staat bij geen enkele uitgeverij de vertaling aangekondigd.

avatar van liv2
De genomineerden voor de NS publieksprijs zijn bekend:

KLIK

avatar van mjk87
Neem een Geit

avatar van eRCee
Het is natuurlijk sowieso de minst aansprekende literaire prijs van Nederland, maar het lijstje is weer treurig hoor. Drie keer een BN'er die het schrijven er een beetje bij doet, een literaire biografie, een verhalenbundel en dan nog Hendrik Groen. De roman komt er bekaaid vanaf.


Ted Kerkjes
"De zee zien" van Koos Meinderts wint de Boekenleeuw 2016

Koos Meinderts heeft de Boekenleeuw 2016 gewonnen met zijn boek De zee zien. Dit is een Vlaamse prijs voor het beste kinder- en jeugdboek. Zondagmiddag 6 november nam Meinderts de prijs tijdens de Boekenbeurs in Antwepren in ontvangst. De jury zei dat de winnaar dit jaar duidelijk en onomstreden was.

Meer uit het juryrapport lezen? Uitgeverij De Fontein - ‘De zee zien’ wint Boekenleeuw 2016 - uitgeverijdefontein.nl


Donkerwoud schreef:
Irvine Welsh “I’m a Dylan fan, but this is an ill conceived nostalgia award wrenched from the rancid prostates of senile, gibbering hippies."

Eens met dat ze de grenzen van wat literatuur wel/niet is uitbreiden, maar dan had ik liever gezien dat ze bijvoorbeeld Art Spiegelman er een gegeven zouden hebben voor de graphic novel Maus.


Persoonlijk zie ik Maus als een mislukking, maar ik ben er helemaal voor om de stripschrijver Alan Moore een nobelprijs voor de literatuur te geven

avatar van Donkerwoud
Ook best.

nummer2 schreef:
(quote)

Het is uiteraard een wat cynische uitdrukking, maar heb er wel moeite mee dat een kunstwerk uit elkaar wordt getrokken om zo van een prijs voorzien te kunnen worden.

Wel een terechte vraag die je stelt, en ik zou het niet weten. Ik heb te weinig kennis van die auteurs om daar inhoudelijk veel over te kunnen zeggen. Zijn hun toneelstukken niet los geschreven van de uiteindelijke uitvoering? (dus: als los kunstwerk, met een mogelijkheid tot uitvoering, maar niet de noodzakelijkheid tot uitvoering?) Praktisch dus: dat ze worden geschreven, en als een regisseur geinteresseerd is, hij/zij deze op kan kopen?

Een filmscript wordt bijv. vaak geschreven met het oog op de uiteindelijke film, en valt daarom wellicht buiten de boot?

Ik vind het problematisch dat alles wat met 'tekst' te maken heeft, nu een literaire prijs kan winnen. Acteurs spreken ook met hun ogen...is dat ook tekst, ook literatuur? Ik denk dat een classificatie op basis van het medium praktisch beter haalbaar is. Wie lang genoeg doorredeneert, kan geen principieel onderscheid maken tussen welke kunstvorm of uitdrukkingsvorm dan ook.


Zo denk ik er ook over, ik ben het met je eens dat dat in principe toch wel het wezenlijke verschil is tussen theater en een filmscript. Een filmscript wordt in de regel maar één keer verfilmd (de enige uitzondering die ik nu zo even kan bedenken is Psycho).

Theater(scripts) valt traditioneel ook onder literatuur, iets oudere bekende Nederlandse schrijvers zoals Mulisch en Hermans waagden zich er ook gewoon aan, die hebben verschillende toneelstukken geschreven en in bundels gepubliceerd als onderdeel van hun oeuvre. Dat hoorde ook wel een beetje als je een beetje schrijver was.

Overigens werd veel dichtkunst vroeger ook onder muziek opgevoerd en was het dikwijls onderdeel van het proces van creatie ervan, dus de keuze van Dylan staat toch gewoon in een traditie.

Ik hoorde trouwens dat Saskia Noort over de toekenning aan Dylan twitterde "Nu hoeven we de nobelprijs ook nooit meer serieus te nemen", ik wist niet dat zij naast het schrijven van pulp thrillertjes ook een grote Bob Dylan-kenner was. Tenminste, je zegt zoiets toch niet zonder verstand van zaken, toch?

avatar van liv2
National Book Award 2016:

Fictie: Colson Whitehead – The Underground Railroad
Non-fictie: Ibram X. Kendi – Stamped From the Beginning: The Definitive History of Racist Ideas in America
Poëzie: Daniel Borzutzky – The Performance of Becoming Human
Jeugdliteratuur: Andrew Aydin en Nate Powell – March: Book Three


2016 National Book Awards - nationalbook.org

avatar van eRCee
eRCee schreef:
Het is natuurlijk sowieso de minst aansprekende literaire prijs van Nederland, maar het lijstje is weer treurig hoor. Drie keer een BN'er die het schrijven er een beetje bij doet, een literaire biografie, een verhalenbundel en dan nog Hendrik Groen. De roman komt er bekaaid vanaf.

Toch maar mooi gewonnen door de roman!

Maar wat is er mis met een verhalenbundel of een literaire biografie dan?

avatar van eRCee
Het is een teken dat de literaire fictie, met name de roman, onder druk staat, en ik vind dat jammer.


Ted Kerkjes
Hanna Bervoets wint BNG Bank Literatuurprijs

Afgelopen donderdagmiddag (12 januari) nam Hannah Bervoets in de Amstelkerk in Amsterdam de BNG Bank Literatuurprijs 2016 in ontvangst. Geestig genoeg is dit haar tweede literaire prijs in twee dagen: woensdag won zij tevens de Frans Kellendonk-prijs 2017.
De prijs behelst een sculptuur van Theo van Eldik en een bedrag van vijftienduizend euro. Op de website van de BNG Bank wordt de prijs omschreven als een oeuvreprijs voor Nederlandstalige auteurs van veertig jaar of jonger die meerdere literaire prozawerken op hun naam hebben staan en nog niet doorgebroken zijn en bovendien nog geen grote literaire prijs hebben gewonnen. Het is dus achteraf maar goed dat Bervoets die woensdag niet de Libris Literatuurprijs won; dan had ze deze prijs immers maar mooi misgelopen.
De jury prijst Bervoets' onbegrensde eigengereidheid en het feit dat ze nauw voeling houdt met "onze tijd".

Voor een uitgebreider en subjectiever persbericht met een passage uit het juryrapport: Hanna Bervoets wint BNG Bank Literatuurprijs | Literatuur Nieuws | Literatuurplein.nl

avatar van Donkerwoud
Vond haar 'laatste' Ivanov (2016) echt een verademing, volgens mij gaat die inderdaad ver komen. (Verder zeggen prijzen m.u.v. 'The Man Booker Prize' mij weinig.)

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Ter overweging, voor degenen die nieuwe Russische auteurs willen toevoegen aan hun bestaande lijst, gaat hierbij een link naar de winnaars tot en met 2015 van de 'Russian Booker Prize':
Russian Booker Prize - Wikipedia - en.wikipedia.org
Ik heb de lichte overtuiging dat ik een zeker aantal auteurs uit die lijst heb overgeslagen ... ...

Sol1 schreef:
Ter overweging, voor degenen die nieuwe Russische auteurs willen toevoegen aan hun bestaande lijst,


Zelf raad ik het bizarre werk van de Rus Victor Pelevin aan

Mooi trouwens van Hanna Bervoets. De Nederlandse literatuur heeft naar mijn mening echt een bekrompen fixatie op de traditionele psychologische roman. Bervoets stopt in haar boeken ook dikwijls sciencefiction-elementen etc., hopelijk krijgen we meer Nederlandse literaire schrijvers die buiten de geijkte paden gaan treden.

eRCee schreef:
Het is een teken dat de literaire fictie, met name de roman, onder druk staat, en ik vind dat jammer.


Omdat één van de vijf een literaire biografie is? Dat is toch eerder een teken dat er goede literaire biografieën geschreven worden, is toch goed? Verhalenbundels zijn ook literaire fictie, ik zou zelf juist zeggen, als er iets in Nederland decennia onder druk heeft gestaan, dan is het voor zover ik weet de verhalenbundel/ het korte verhaal wel. In het buitenland werd dat altijd veel meer gewaardeerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:38 uur

geplaatst: vandaag om 12:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.