menu

Boeken / Nieuws / Waar haal jij je porties boekennieuws, recensies en interviews vandaan?

zoeken in:
Weet even niet of er een apart topic is over podcasts, maar De Correspondent tipt deze boekenpodcast van De Groene Amsterdammer en Das Mag: Boeken FM.

Met niemand minder dan Joost de Vries, Ellen Deckwitz en Charlotte Remarque!

Ja dat is een geweldige podcast, leuk dat ze nu ook iedere week een nieuwe aflevering doen, daarvoor slechts één per maand. Ik ben groot liefhebber, heb een kleine crush op Ellen Deckwitz (wie niet), en heb al best veel boeken ontdekt door hun enthousiaste verhalen.

Boeken FM mag ik ook graag luisteren, vooral als ik het boek zelf gelezen heb. Soms een beetje hysterisch, maar dat mag de pret niet drukken. De toevoeging van Charlotte vind ik een welkome, maar ik mis Peter Buurman wel nog af en toe.

Ik ken eigenlijk weinig andere Nederlandse boekenpodcasts. NPO heeft, of had?, er eentje, maar dat vond ik maar een saaie bedoeling. En De Krokante Leesmap heeft ook een seizoen gehad waarin ze boeken bespraken, weinig literair, maar met een hoop humor.

Voor ander boekennieuws kijk ik vooral op Boekmeter, waar ik graag doorklik van boek naar boek naar auteur naar user naar... De Volkskrant en Groene Amsterdammer blader ook soms door.

De Grote Vriendelijke Podcast is erg goed en leuk! Het gaat over jeugdliteratuur, maar is gericht op volwassenen. Vaak zijn er schrijvers te gast worden geïnterviewd, zowel hedendaagse als die je nog kent uit je eigen jeugd, zoals Tonke Dragt.

Het nu 3 afleveringen van Boeken FM geluisterd (deels), maar het is wel erg langdradig en weinig op de inhoud gericht naar mijn smaak. Bij Jane Eyre hebben ze alleen het hele plot naverteld en een cijfer gegeven.

Ik kan me niet herinneren dat ze Jane Eyre ooit hebben besproken?

En God ja, laat podcasts alsteblieft niet te serieus worden, die luister ik gewoon voor het plezier om bij in slaap te vallen, dan vind ik een paar droge opmerkingen van Joost de Vries en een paar leuke grapjes van Ellen Deckwitz perfect hoor.

Als je echt naar diepgravende analyses op zoek bent kun je beter The History of Literature proberen (zoals ik die ook al in het door mij gestarte podcasttopic noemde).

handsome_devil schreef:
(zoals ik die ook al in het door mij gestarte podcasttopic noemde).

Snap!

Ik zie 'm nu handsome! Ik heb oprecht gekeken naar een topic waar ik het over die podcast kon hebben.
Jane Eyre werd besproken in een aflevering rond kerst 2020 waarbij ze het ook over Wuthering Heights hebben gehad. Maar kwam erop neer dat Marja Pruis (dacht ik) het verhaal op een idioot gedetailleerde manier navertelde en vervolgens een 10 uitdeelde. Wel een aardige introductie over het leven/de opvoeding van de Bronte-zusjes.

Hahaha, klinkt goed, ik kan me die helemaal niet herinneren. De nieuwe Boeken FM gaat over de nieuwe Jonathan Franzen, daar ga ik vanavond eens even lekker voor liggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:09 uur

geplaatst: vandaag om 01:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.