menu

Boeken / Nieuws / Waar haal jij je porties boekennieuws, recensies en interviews vandaan?

zoeken in:
Ik ben nieuwsgierig naar welke kranten, tijdschriften, websites en andere media de Boekmeter-bezoeker leest om op de hoogte te blijven. En ook vooral waarom uitgerekend het betreffende medium. Zelf forens ik tussen diverse platformen, en niet dat ik dat zozeer een probleem vind, maar toch heb ik het gevoel dat er geen enkel compleet literair platform in Nederland bestaat. Of wellicht zie ik die simpelweg over het hoofd, ook vandaar de vraag.

Ik zal zelf aftrappen. Veel nieuwtjes en persoonlijke recensies krijg ik overigens via Boekmeter mee, waarvoor hulde, en daarnaast bezoek ik voor recensies en nieuws de websites van de Volkskrant, CultuurBewust, Literair Nederland, 8Weekly, Recensieweb en Nu.nl. En via de zoekmachines en dergelijke beland ik regelmatig op andere websites en blogs, maar die zal ik later benoemen als ze me weer te binnen schieten. Ik heb geen vast abonnement op een krant, maar op televisie volg ik sinds kort Het boek van de maand bij De Wereld Draait door en VPRO's Boeken. Literaire bladen koop ik zelden, al lees ik wel regelmatig Schrijven Magazine, en lees ik soms korte verhalen op webzine De Optimist.

En waarom lees ik deze? Vooropgesteld, ik lees lang niet alle recensies en interviews, maar voornamelijk de artikelen die aansluiten op mijn persoonlijke smaak, waar weinig logica achter zit. Doorgaans lees ik overigens pas recensies als ik zelf heb boek heb gelezen, puur omdat ik een boek onbevangen in wil gaan. Daar schiet ik meestal wel in door, want ook flapteksten lees ik zelden uit omdat ze te vaak, te veel weggeven over het verhaal. Als ik het dan een goed boek vind, dan merk ik dat ik graag wil dat het boek goed ontvangen wordt, en dan ga ik even lezen wat men er van vindt. Bij boeken die me minder bevallen doe ik dat ook, maar dan eigenlijk vooral om te controleren waarom ik de eventuele kwaliteit ervan niet herken.

Qua nieuws lees ik overigens heel veel bij de genoemde media, ook die over schrijvers en boeken die ik wellicht nooit zal lezen. Wat kan ik ervan maken? Pure interesse, hobby.

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die nog interessante tips voor me hebben, of die me kunnen overhalen om toch eens dat bepaalde literaire tijdschrift te kopen (Das Magasin of Op Ruwe Planken heb ik bijvoorbeeld nog nooit gelezen, dus ik heb geen flauw idee wat ik mis).

liv2 (crew)
Dit vind ik nou een goed topic!

Het is inderdaad enorm zoeken en het heeft me heel wat tijd op het net gekost om een beetje mijn weg te vinden in al het nieuwe dat verschijnt.

Deze website vind ik de handigste omdat je daar alle nieuwe besproken boeken in de verschillende media bij elkaar vindt:

Libris Besproken boeken Radio, TV en krant

Ik bekijk ook altijd dagelijks de websites van NRC, 8weekly,Literair Nederland,Literatuurplein en Knack.be.
Maar inderdaad, iets echt complementair bestaat niet denk ik, ik heb het in alle geval nog niet gevonden.

Een tweede probleem (voor mij dan toch) is het achterhalen welke boeken nieuw uitkomen. Enerzijds zijn er natuurlijk de sites van de grote boekenverkopers: cosmox, Selexyz, Standaard Boekhandel enz. maar die dekken de lading helemaal niet. Daar vind je op het eerste zicht enkel grote titels. Er zit dus niet anders op dan de uitgeverijen zelf te raadplegen (toch wel een 40tal, de kleintjes erbij gerekend) Dus het overzicht hier op Boekmeter vind ik best wel goed uitgebouwd. Ook hier bestaat volgens mij echt niets anders waar je overzichten kan vinden, als iemand dit wel weet, dan hoor ik het graag!

Als laatste wil ik toch wel vermelden dat het zo opvallend is dat het uitgeven van boeken in Nederland geweldig is, in België daarentegen is het echt huilen met de pet op, vreselijk eigenlijk.
Alle Belgische auteurs zitten in Nederland, zelfs iemand als Brusselmans zit bij Prometheus.
Ook de aandacht in de pers voor cultuur (in het algemeen) is in Nederland top in vergelijking met België.

Boekhandels kopen over het algemeen heel zuinigjes in. Grote titels, uiteraard, maar een Nederlandse debutant, dat is nog maar de vraag.

Wat betreft releases, ik sta ingeschreven voor de nieuwsbrief van enkele uitgeverijen, en volg die ook op de sociale media, en krijg van sommige uitgeverijen (ik vermoed omdat ik wel eens wat recenseer of iemand interview) wel eens de te-verwachten-catalogus toegestuurd.

Nu je het zegt, er zitten inderdaad veel Belgische auteurs bij een Nederlandse uitgeverij. Merkwaardig. Verhulst ook al. Toch ook geen kleine jongen. Of Louis Paul Boon vroeger.

Bedankt voor die link trouwens. Ik was er nog nooit geweest.

liv2 (crew)
Bassievrucht schreef:

Wat betreft releases, ik sta ingeschreven voor de nieuwsbrief van enkele uitgeverijen, en volg die ook op de sociale media, en krijg van sommige uitgeverijen (ik vermoed omdat ik wel eens wat recenseer of iemand interview) wel eens de te-verwachten-catalogus toegestuurd.

De verschillende prospectussen kan je inderdaad bekijken, maar overzichten van alle boeken per dag/week zoals hier op de site is niet te vinden. Ik vermoed dat Boekmeter in het Nederlandstalig gebied op dat vlak vrij uniek is.
Ik heb het toch in alle geval nog niet echt gevonden of ik moet een site over het hoofd hebben gezien.

De vrijdag-editie van NRC en die op zaterdag van de Volkskrant kijk ik elke week in. Ook enola.be bekijk ik, maar die vooral voor film en muziek waar toevallig ook boeken worden besproken. Zo heb ik daarna blind Doctor Faustus van Mann aangeschaft. Bij goede recensies ga ik eens op zoek naar dat boek. Het meeste andere nieuwe komt of via deze site, of toevallig tot mij. Ik zoek daar niet nadrukkelijk na.

liv2 (crew)
mjk87 schreef:
Ook enola.be bekijk ik,.

Deze kende ik nog niet, goede tip !

Bassievrucht schreef:
Ik ben nieuwsgierig naar welke kranten, tijdschriften, websites en andere media de Boekmeter-bezoeker leest om op de hoogte te blijven.
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die nog interessante tips voor me hebben,

Ik denk dat ik je helaas geen extra tips kan geven, ik zoek er ook niet echt nadrukkelijk naar,
bij films doe ik dat gek genoeg wel. Meestal loop ik gewoon de bibliotheek in en zie ik wel
met welke boeken ik weer naar buiten wandel. Of puur toeval, zo ben ik bijvoorbeeld Life
Of Pi
van Yann Martel gaan lezen toen ik op televisie Hanneke Groenteman er iets
over hoorde zeggen, er fonkelde iets in haar ogen.

Spontaan een boek oppakken kan een heel leuke leeservaring opleveren (want: weinig verwachtingen, je laten verrassen). Wat dat betreft merk ik dat titels en het artwork relatief vaak doorslaggevend zijn om een boek op te pakken, waar vooral het tweede eigenlijk maar een bijzaak is.

@Mkj, bedankt voor de tip!

Ik ben een heel belangrijke vergeten:

www.tzum.info

Uitgebreide en vrij complete website met veel aandacht voor nieuws en recensies. Helaas maar weinig interviews, maar wel essays, columns, reportages en meer.

Dit topic houd ik ook in de gaten!

The Paris Review

Hier zijn veel en vaak bijzonder lange interviews te vinden. Ook voornamelijk over het vak schrijven zelf. En de namen zijn niet kinderachtig. Denk Paul Auster, Julian Barnes, William S. Burroughs, Truman Capote, John Cheever et cetera. Het archief gaat terug tot de jaren '50 (!)

Interviews, Writers, Quotes, Fiction, Poetry - Paris Review - theparisreview.org

Morgen komt mijn eerste bespreking voor Literair Nederland online. Het is een onafhankelijke site met een literair onderlegde redactie die de ruimte geeft voor wat langere besprekingen. Je kan je ook abonneren op een nieuwsbrief.

Voor mijn recensies hoeven jullie het hier niet te doen trouwens, want ik zal ze wel linken bij het betreffende boek en probeer er altijd een kleine BM-versie bij te schrijven (zeg ik nu ).

liv2 (crew)
eRCee schreef:
Morgen komt mijn eerste bespreking voor Literair Nederland online. Het is een onafhankelijke site met een literair onderlegde redactie die de ruimte geeft voor wat langere besprekingen. Je kan je ook abonneren op een nieuwsbrief.

Voor mijn recensies hoeven jullie het hier niet te doen trouwens, want ik zal ze wel linken bij het betreffende boek en probeer er altijd een kleine BM-versie bij te schrijven (zeg ik nu ).

He, Ho,

Wat fijn! Literair Nederland is zeer goed vind ik.

Betreft het dan nieuwe boeken? Want daar staat LN toch voor?

Ik kijk er naar uit eRCee

Wat morgen verschijnt was m'n "proefrecensie", die gaat niet over een nieuw boek. Maar in de toekomst inderdaad boeken die nu worden uitgegeven (nieuw of heruitgaves).

eRCee schreef:

Gefeliciteerd, leuk!

eRCee schreef:

Cool! Onafhankelijk en literair onderlegd, dat klinkt helemaal goed.

Overigens hoop ik niet dat het ten koste gaat van jouw (niet te onderschatten) functie als chef Kwartaalboek, want ook daar hebben we een onafhankelijke en literair onderlegde leidsman nodig!

Hoe dan ook: succes met recenseren!

Ik lees sporadisch wat er in De Groene Amsterdammer/Vrij Nederland/De Volkskrant voorbij komt aan recensies. Ga er niet specifiek naar op zoek, maar soms lees ik wat. Daarnaast zie ik wekelijks cultuurprogramma's als Boeken (Wim Brands...) of soms Buitenhof. Uiteindelijk interesseert het meer wat een schrijver te melden heeft over zijn of haar eigen thema's, dan dat ik de meningen van academici/recensenten serieus neem. We kunnen zelf denken en voelen; daar heb je geen sturing bij nodig van mensen die hun argumenten retorisch dicht weten te timmeren.

dutch2.0 schreef:
Overigens hoop ik niet dat het ten koste gaat van jouw (niet te onderschatten) functie als chef Kwartaalboek, want ook daar hebben we een onafhankelijke en literair onderlegde leidsman nodig!

Heheh, ik doe m'n best. Het cheffen zal nog wel lukken, alleen met het lezen moet ik misschien iets selectiever worden want ik wil ook m'n 'eigen' literatuur uit kunnen blijven zoeken.

Op Literair Nederland wordt nagedacht over de functie van de recensent, zoals wij allen natuurlijk een beetje zijn, zie hier en hier.

Ik moet zeggen dat ik het probleem nog niet helemaal duidelijk heb, maar goed, ik lees zelf dan ook weinig recensies. Wel merk ik dat ik het met de beoordelingen vanuit het NRC zelden eens ben, vaak vind ik hun waarderingen veel te hoog.
Aan de functie van de recensent die Vervoort hier beschrijft als 'voorproever' voor de lezer zou ik toch ook de analyse willen toevoegen. Dat wil zeggen: een goede recensie moet volgens mij zowel gelezen kunnen worden door iemand die het boek nog niet gelezen heeft en wellicht wil gaan lezen, maar moet ook inzicht bieden aan degene die het boek al wel gelezen heeft.

Op 'Literatuurplein' kom ik ongeveer net zo vaak als op BM, maar dat er ook meer dan 1000 recensies op stonden had ik nog niet ontdekt. Nu wel, dankzij psyche. Meer dan 600 zijn van de hand van Guus Bauer.

Recensies | Literatuurplein.nl

Guus Bauer schrijft inderdaad fijne recensies. Zakelijk en to the point, maar met een warme, persoonlijke toon. Op Tzum lees ik ook wel eens wat van zijn collega Coen van Peppelenbos, maar die is soms wat hinderlijk met zichzelf ingenomen.

Verhip, het lijkt erop alsof onze Kaj een site heeft gevonden waar hij nog langere verhalen kan schrijven:

klik

Jullie krijgen een scoop: hij stond ingepland voor 4/5 mei, maar we zijn overeengekomen dat een titel als 'De schoonheid van oorlogsgruwelen' misschien wat misplaatst is op die dagen.

liv2 (crew)
Donkerwoud

Wat leuk! En ja, recensies schrijven kan je, dat weten we hier al lang.... Geef er maar eens een goeie lap op, enne, hou je vooral niet in...

Zonder jullie had ik het niet gekund, ontzettend bedankt!

Knap hoor Donkerwoud!

Waar is the site The-ledge.org (of .com?) gebleven? Was altijd heel informatief, staan ook diverse linkjes op deze site naar hen. Iemand een idee?

Een vriend van mij vliegt morgen naar Madrid voor een interview met Javier Marías, bij hem thuis. Als redacteur van één van de twee Nederlandse kranten die hem interviewen. Ik heb wat input gegeven qua vragen, maar ben vooral stikjaloers natuurlijk. Volgende week vrijdag verschijnt het in het Nederlands Dagblad samen met de recensie van Berta Isla.

Wie weet zit er wel een gesigneerd recensie exemplaar in...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:57 uur

geplaatst: vandaag om 10:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.