Boeken / Nieuws / Boekennieuws
zoeken in:
0
Sol1 (moderator)
geplaatst: 22 november 2021, 22:06 uur
In 2021 bracht de schrijver Benoît Clerc het boek 'David Bowie all the songs: the story behind every track' bij uitgeverij Black Dog in Londen uit.
De uitgever WBooks in Zwolle bracht daarvan op 18 november 2021 de Nederlandse vertaling uit in haar serie 'compleet': 'David Bowie compleet: het verhaal van de 456 songs': een boek van 608 pagina''s met onder andere 375 foto's.
Zie het inkijkexemplaar op David Bowie Compleet | Het verhaal van de 456 songs
De uitgever WBooks in Zwolle bracht daarvan op 18 november 2021 de Nederlandse vertaling uit in haar serie 'compleet': 'David Bowie compleet: het verhaal van de 456 songs': een boek van 608 pagina''s met onder andere 375 foto's.
Zie het inkijkexemplaar op David Bowie Compleet | Het verhaal van de 456 songs
0
psyche (crew)
geplaatst: 29 november 2021, 18:42 uur
In 2019 bracht E/P/A-Hachette Livres Hitchcock La Totale uit.
Uitgever WBOOKS heeft een vertaling uitgebracht van 647 pagina's.
Zie het Inkijkexemplaar
Uitgever WBOOKS heeft een vertaling uitgebracht van 647 pagina's.
Zie het Inkijkexemplaar
0
geplaatst: 16 december 2021, 11:12 uur
Leven met Reve - VPRO
Leven met Reve is een tweedelige fictie-podcast waarin dichteres Hanny Michaelis, ruim vijfendertig jaar na hun scheiding, voor de laatste maal haar voormalige echtgenoot, de schrijver Gerard Reve, bezoekt. Reve woont in een oude doktersvilla in Machelen met zijn partner Joop Schafthuizen. Het onmogelijke huwelijk van Reve en Michaelis heeft tien jaar geduurd. Met Olga Zuiderhoek, Gijs Scholten van Aschat, Peter Blok en Serge-Henri Valcke.
ONLINE - Gerard Reve middag ǀ Echt gebeurd is geen excuus - oba.nl
0
geplaatst: 28 januari 2022, 18:04 uur
Kijkcijferbooster Matthijs van Nieuwkerk is door de CPNB gevraagd om Nederland aan het lezen te krijgen tijdens de campagne #Zomerlezen nieuwe stijl. Als je deze zomer voor minstens 15 euro aan Nederlandstalige boeken koopt, dan krijg je een gratis boekje dat door hem wordt samengesteld.
Tzum | Nieuws: CPNB huurt Matthijs van Nieuwkerk in om Nederlanders aan het lezen te krijgen tijdens #zomerlezen - Tzum
Tzum | Nieuws: CPNB huurt Matthijs van Nieuwkerk in om Nederlanders aan het lezen te krijgen tijdens #zomerlezen - Tzum
1
geplaatst: 28 februari 2022, 16:55 uur
Tzum | Nieuws: Deze zes schrijvers maken nog kans op de Libris Literatuur Prijs 2022 - Tzum
De shortlist voor de Libris Literatuur Prijs 2022 is bekendgemaakt.
* Nico Dros - Willem die Madoc maakte
* Mariken Heitman - Wormmaan
* Auke Hulst - De Mitsukoshi Troostbaby Company
* Deniz Kuypers - De atlas van overal
* Renée van Marissing - Onze kinderen
* Lisa Weeda - Aleksandra
Ik heb best wat recente literatuur gelezen afgelopen jaar, en had ook een heel aantal titels van de longlist gelezen, maar deze zes even niet.
Op 9 mei wordt de winnaar bekendgemaakt dus ik heb nog even om bij te lezen.
De shortlist voor de Libris Literatuur Prijs 2022 is bekendgemaakt.
* Nico Dros - Willem die Madoc maakte
* Mariken Heitman - Wormmaan
* Auke Hulst - De Mitsukoshi Troostbaby Company
* Deniz Kuypers - De atlas van overal
* Renée van Marissing - Onze kinderen
* Lisa Weeda - Aleksandra
Ik heb best wat recente literatuur gelezen afgelopen jaar, en had ook een heel aantal titels van de longlist gelezen, maar deze zes even niet.
Op 9 mei wordt de winnaar bekendgemaakt dus ik heb nog even om bij te lezen.

3
Sol1 (moderator)
geplaatst: 28 februari 2022, 18:03 uur
Aleksandra - Lisa Weeda (2021) staat ook op de lijst van 15 boeken van 24 februari 2022 van Michel Krielaars om de oorlog in Oekraïne beter te begrijpen:
15 boeken om de oorlog in Oekraïne beter te begrijpen - NRC €
Het mes snijdt daar dus aan twee kanten...
De meeste boeken uit de lijst van Krielaars staan hier al op de site, nu nog zien of dat ook lukt met dat boek 'De Kalligrafieles' van Sjisjkin; die ligt op dit moment even dwars bij toevoegen...
1
geplaatst: 28 februari 2022, 18:08 uur
Wij hadden Lisa Weeda ook al op de radar: Noem een boek bij het nieuws.
3
geplaatst: 13 april 2022, 12:10 uur
Oproep om de vertaler van een boek standaard op het omslag te plaatsen:
Vertalers op het omslag - vertalersophetomslag.nl
Wij zijn hier uiteraard voor.
Ik heb getekend maar ben vergeten 'boekmeter' te noemen, dat zou eigenlijk wel leuk zijn om te doen. Dus voor de volgenden!
Ik heb getekend maar ben vergeten 'boekmeter' te noemen, dat zou eigenlijk wel leuk zijn om te doen. Dus voor de volgenden!
2
geplaatst: 13 april 2022, 18:50 uur
eRCee schreef:
Done!

1
Bilal030
geplaatst: 1 juni 2022, 08:21 uur
Bij De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:
Helaas! (Wist niet waar ik dit bericht kwijt kon. Hoop dat het als opmerking hier terecht kan). Karakters zal geen verrijkende artikelen meer maken. Ik kon daar heel erg van genieten. Wel gaan ze verder als uitgeverij.
Literair platform Karakters wordt volwaardige uitgeverij | Karakters
Helaas! (Wist niet waar ik dit bericht kwijt kon. Hoop dat het als opmerking hier terecht kan). Karakters zal geen verrijkende artikelen meer maken. Ik kon daar heel erg van genieten. Wel gaan ze verder als uitgeverij.
Literair platform Karakters wordt volwaardige uitgeverij | Karakters

1
...stilte...
geplaatst: 1 juni 2022, 09:24 uur
Heel jammer ja, maar ze gaan gelukkig door met het uitgeven van interessante schrijvers zoals Soseki Natsume en Roberto Arlt.
0
geplaatst: 1 juni 2022, 15:15 uur
75 jaar na zijn dood voert auteur Felix Timmermans boekenverkoop in Vlaanderen aan met Boerenpsalm; VRT NWS
Nou, op zich is dat goed nieuws. Dit boek is gewoon een kanjer van een erfgoedwerk en hoort in elke Vlaamse bibliotheek, openbaar of privé.
Anderzijds kan dit ook de huidige armoede aantonen. Te weinig goede boeken en te weinig appreciatie voor o.a. Tom Lanoye hebben deze misschien naar de toppositie geloodst.
Nou, op zich is dat goed nieuws. Dit boek is gewoon een kanjer van een erfgoedwerk en hoort in elke Vlaamse bibliotheek, openbaar of privé.
Anderzijds kan dit ook de huidige armoede aantonen. Te weinig goede boeken en te weinig appreciatie voor o.a. Tom Lanoye hebben deze misschien naar de toppositie geloodst.
3
geplaatst: 11 juni 2022, 19:20 uur
4
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 13 juni 2022, 15:06 uur
misterfool schreef:
Eind dit jaar komen er twee nieuwe boeken van Cormac McCarthy uit:zie link.
Ik ben enorm benieuwd
Eind dit jaar komen er twee nieuwe boeken van Cormac McCarthy uit:zie link.
Ik ben enorm benieuwd

Hier staan ze, de voorpret kan beginnen!

The Passenger - Cormac McCarthy (2022) - BoekMeter.nl
Stella Maris - Cormac McCarthy (2022) - BoekMeter.nl
1
geplaatst: 27 juni 2022, 23:33 uur
Summer reading: the 50 hottest new books for a great escape | Summer reading | The Guardian - theguardian.com
Niet per se boekennieuws, wel nieuwe boeken en kennelijk hot.
Niet per se boekennieuws, wel nieuwe boeken en kennelijk hot.
0
geplaatst: 22 augustus 2022, 15:19 uur
In het nieuws gisteren op de NOS.
Jongeren lezen steeds minder? TikTok biedt boekenbranche hoop - nos.nl
Leesplezier met Het bittere kruid van Marga Minco - neerlandistiek.nl
Jongeren lezen steeds minder? TikTok biedt boekenbranche hoop - nos.nl
Volgens Aendekerk schort het aan leesplezier in Nederlandse leeslijsten. Onderzoek van PISA toont aan dat Nederland daar internationaal gezien zeer laag in scoort. "Kijk naar de verplichte leeslijst. Als je niet veel leest en je moet Het bittere kruid gaan lezen, dan worden al je vooroordelen over lezen bevestigd. Dan wordt vrij vakkundig het leesplezier eruit geramd."
En een reactie hierop van het tijdschrift Neerlandistiek.Leesplezier met Het bittere kruid van Marga Minco - neerlandistiek.nl
Leesplezier kan inderdaad worden bedorven. Door slecht leesonderwijs, omarming van mobiele telefoons, bezuinigingen op schoolbibliotheken en door commerciële propaganda voor arme teksten die niet leiden tot een literaire ontwikkeling (Van Dijk en Klaver, 2022; Van Dijk en Klaver, 2021). Fantastische boeken als die van Minco bederven het leesplezier niet.
1
geplaatst: 5 december 2022, 12:33 uur
De Dag - Beluister #1232 - Boeken en tv, een moeizaam huwelijk | Podcasts | NPO Radio 1 - nporadio1.nl Voor de derde keer in drie jaar tijd verdwijnt er een boekenprogramma van de NPO. Na de VPRO-programma's Boeken en Mondo, keert ook Brommer op Zee in het nieuwe jaar niet terug. Wel zal Eus' boekenclub in het voorjaar weer te zien zijn, maar - zo luidt de kritiek in literaire kringen: in dat programma zou entertainment boven verdieping gaan en is er minder ruimte voor inhoud of onbekendere schrijvers. Waarom is het óf-óf en niet én-én?
In podcast De Dag vertellen twee schrijvers, Alma Mathijsen en Hans Maarten van den Brink - die naast schrijver ook oud-hoofdredacteur tv van de VPRO is - over hun liefde voor en het belang van de in hun ogen inhoudelijkere boekenprogramma's. Wat is de kunst van een succesvol boekenprogramma op tv en wat betekent het voor schrijvers om erin op te treden?
Vooral het stuk met Hans Maarten van den Brink is interessant om te horen. Geeft veel te denken.
In podcast De Dag vertellen twee schrijvers, Alma Mathijsen en Hans Maarten van den Brink - die naast schrijver ook oud-hoofdredacteur tv van de VPRO is - over hun liefde voor en het belang van de in hun ogen inhoudelijkere boekenprogramma's. Wat is de kunst van een succesvol boekenprogramma op tv en wat betekent het voor schrijvers om erin op te treden?
Vooral het stuk met Hans Maarten van den Brink is interessant om te horen. Geeft veel te denken.
1
geplaatst: 16 december 2022, 13:56 uur
Leesbevordering in Nederland heeft altijd iets smekends. Maar literatuur zielig maken werkt niet. - NRC £
De Nederlandse leescultuur lijkt af te brokkelen. Hoe houd je literatuur levend in het mediatijdperk? Pleidooi voor oude en nieuwe klassieken.
Lees - en cultuurbevordering heeft in Nederland altijd iets smekends. Het is het smeken van de gedumpte geliefde die nog één keer met zijn ex naar bed hoopt te gaan.
1
geplaatst: 28 januari 2023, 13:29 uur
Dat is het gevolg van een steeds internationaler wordende wereld. Het Nederlandse boek moet concurreren met alle buitenlandse literatuur; dan moet je als schrijver van goede huizen komen. Al zal exotisme meespelen. Menig lezer - inclusief ondergetekende bij tijd en wijlen, veronachtzaamt wat zich afspeelt in de culturele achtertuin. Herkenning helt immers snel over naar verveling, vervreemding fijnst diepgang.
0
geplaatst: 30 januari 2023, 18:28 uur
Longlist 2023 - Libris Literatuur Prijs - librisprijs.nl
De longlist van de Libris Literatuurprijs is bekend. Ik heb afgelopen jaar voor mijn doen raar weinig nieuwe literatuur gelezen (al lijk ik over het algemeen weinig last te hebben van het 'exotisme' dat misterfool noemt, ik vind de literatuur uit het Nederlands taalgebied over het algemeen van goede kwaliteit en blijf graag op de hoogte van de recent bejubelde boeken) dus ook nog niks van deze lijst gelezen. Ik moet wel zeggen dat ik nu zin heb om een flinke inhaalslag te gaan maken.
De longlist van de Libris Literatuurprijs is bekend. Ik heb afgelopen jaar voor mijn doen raar weinig nieuwe literatuur gelezen (al lijk ik over het algemeen weinig last te hebben van het 'exotisme' dat misterfool noemt, ik vind de literatuur uit het Nederlands taalgebied over het algemeen van goede kwaliteit en blijf graag op de hoogte van de recent bejubelde boeken) dus ook nog niks van deze lijst gelezen. Ik moet wel zeggen dat ik nu zin heb om een flinke inhaalslag te gaan maken.

0
geplaatst: 30 januari 2023, 18:37 uur
Dank voor de link! Ik lees graag recente Nederlandse literatuur, maar van deze lijst heb ik er nog maar eentje gelezen... dat is Buitenleven van Nina Polak. Ik vond het wel aardig, maar zie er niet in wat de jury kennelijk wel ziet.
0
geplaatst: 14 februari 2023, 07:14 uur
Morgen komt het nieuwe boek van Minke Douwesz in de winkel! Haar vorige, heerlijke boeken waren uit 2003 en 2009, dus dit is toch bijzonder. Het staat niet in het lijstje met boeken die deze week verschijnen, dus hier even een link voor wie het onverhoopt heeft gemist:
Het Laatste Voorjaar - Minke Douwesz (2023) - BoekMeter.nl
Het Laatste Voorjaar - Minke Douwesz (2023) - BoekMeter.nl
* denotes required fields.