menu

Mijn Updates +
Boeken / Nieuws / Boekennieuws

zoeken in:
Inderdaad. De campagne moet gaan om literatuur, en dat kan wel gekoppeld worden aan een thema, maar in dit geval lijkt het er sterk op dat het thema zelf belangrijker wordt gemaakt dan datgene waar de campagne om zou moeten gaan. En daarnaast, is er al niet enorm veel aandacht voor voeding?

Hopelijk komt er een manifest van allerlei schrijvers om protest aan te tekenen.

Eens, heel jammer dat het dit jaar geen klassieker is die uitgedeeld wordt. Asimov vond ik zo tof en de korte verhalen waren ook erg geslaagd, maar het gratis boek van dit jaar sla ik over.

Ted Kerkjes (moderator)
Ja, en als Pierre Wind een bijdrage mag leveren aan Nederland Leest, waarom mag André Kuipers dan geen boekje schrijven voor de Kinderboekenweek?

Literatuurplein: Kinderboekenweek 2019 met Anna Woltz, André Kuipers en Natascha Stenvert

Ted Kerkjes (moderator)
Als ik zo mijn berichtjes in dit forum bekijk, lijk ik wel een heel somber persoon - blijkbaar voel ik bij treurig nieuws eerder de behoefte om het te delen.
Maar goed, hier is weer wat jammerlijk nieuws: Literatuur zonder leeftijd stopt.
Waarschijnlijk is de eerste reactie van velen: 'wat stopt?', en dat verklaart meteen waarom het stopt.
Ach ja, het tijdschrift Literatuur zonder leeftijd stopt, maar literatuur zonder leeftijd blijft gelukkig bestaan.

Ted Kerkjes (moderator)
Zowaar van mij een wat vrolijker bericht: Tzum | Nieuws: De literaire voorspellingen voor 2019
Best grappig

In Boeken > Nieuws > Debuut: korte verhalen met foto's!:

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in een debuut dat de moeite waard is: The Magic Apple op Kickstarter. 12 Engelstalige fantastische vertellingen van Simon van de Heuvel, uitgegeven door mijzelf, als beginnend uitgever. Kijk op Kickstarter voor meer informatie (zoek op "Magic Apple" op de site van Kickstarter)!

Dank voor het delen op social media, laten we hier een succes van maken.

Ted Kerkjes (moderator)
Poëzieweek 2019

Morgen (donderdag 31 januari 2019) gaat de Poëzieweek van start! Hoera!
Het thema van dit jaar is 'Vrijheid', onder het motto 'Zonder handen, zonder tanden'. (Ik weet niet of het motto met het thema te maken moet hebben, maar zelf zie ik het verband tussen die twee niet echt. Het motto doet mij vooral denken aan die ene mop.)
De week begint met de Gedichtendag. Andere activiteiten zijn: de Grote Startshow in Antwerpen, het NK Poetry Slam, de Turing Gedichtenwedstrijd, de bekendmaking en uitreiking van de eerste Grote Poëzieprijs en de uitreiking van de Awater Poëzieprijs aan Radna Fabias, voor Habitus. En verder zijn er talloze "lokale" activiteiten doorheen het Nederlandse taalgebied.
Natuurlijk kun je ook deze week iets gratis van je boekwinkel ontvangen: bij aankoop van € 12,50 aan poëzie krijg je het Poëziegeschenk cadeau: Vrij - wij? van Tom Lanoye. (Ironisch genoeg werd Lanoye geacht zich aan het thema van de Poëzieweek te houden.)
Ook de bibliotheken geven gratis dingen weg: je kunt Poëziekaarten cadeau krijgen. Er is keuze uit vijf kleurrijke kaarten met een gedicht bij het thema van de Poëzieweek van Ankie Peypers, Bart Moeyaert, Ester Naomi Perquin, Geert De Kockere en Rodaan Al Galidi.
Interessant: blijkbaar wordt er ook ieder jaar met de Poëzieweek een lesprogramma ontwikkelt om op scholen, zowel basis als middelbaar, poëzie onder de aandacht te brengen. Dat wist ik zelf niet.

En na de Poëzieweek legt iedereen de bundeltjes terzijde en gaat "echte boeken" lezen, toch?

Heel veel plezier allemaal!

poëzieweek.com

Ted Kerkjes (moderator)
Of dit nou echt nieuws genoemd mag worden, weet ik niet, maar op Tzum las ik deze zeer menselijke column van hoofdredacteur Coen Peppelenbos: De poëziechallenge.
Zijn hier misschien gebruikers die interesse voelen voor een dergelijke poëziechallenge? Een bundel per maand is niets: de meeste bundels tellen pakweg zestig pagina's aan witregels, dus dat moet te doen zijn?

Ted Kerkjes (moderator)
De Week van het Korte Verhaal 2019

Een lezer heeft ook nooit rust: we hebben nauwelijks De Poëzieweek achter de rug en dan begint morgen alweer De Week van het Korte Verhaal.
Waar lezers tijdens De Poëzieweek nog getrakteerd werden op gratis boekjes en prentkaarten en zelfs een heus lesprogramma, lijkt De Week van het Korte Verhaal eigenlijk niet heel veel meer dan een naam. Op de agenda op de website is enkel te lezen dat gisteren Lidewijde Paris in Amsterdam de workshop ‘Hoe lees ik een kort verhaal?’ gaf en dat maandag 18 februari de uitreiking van de vijfde J.M.A. Biesheuvelprijs plaatsvindt in de Tolhuistuin in Amsterdam. De genomineerde verhalenbundels zijn De geur van miljoenen van Merijn de Boer, De voorhuidenverzamelaar van Gamal Fouad en Diepe aarde van Maria Vlaar. De gelukkige winnaar van de J.M.A. Biesheuvelprijs ontvangt een geldbedrag dat via crowdfunding bijeengebracht wordt. Doneren kan via deze link tot 17 februari. Als je meer dan 25 euro doneert, kun je allemaal leuke cadeautjes krijgen. Welke prijzen dat zijn, kun je via de link zien. De jury van de J.M.A. Biesheuvelprijs 2019 bestaat uit Fiep van Bodegom (recensent, schrijver), Femke Essink (letterkundige), Theo Hakkert (journalist, recensent), Thomas Heerma van Voss (schrijver) en Marischka Verbeek (boekverkoper en publicist).

Maar goed, voor de mensen die niet genomineerd zijn voor de J.M.A. Biesheuvelprijs, die niet doneren en die de workshop van gisteren gemist hebben, is De Week van het Korte Verhaal niet zo spannend.

De Week van het Korte Verhaal
J.M.A. Biesheuvelprijs

Ted Kerkjes (moderator)
Lancering Queerboeken.nl

Misschien is het ondertussen alweer een oud nieuwtje, maar daarmee is het niet minder leuk om het hier te melden.

Op 14 februari 2019 ging de site Queerboeken.nl de lucht in. De site is een samenwerkingsverband van de Leescoalitie en COC Nederland en heeft als doel scholieren en docenten (en verder vast ook lezers in het algemeen) te wijzen op "de vele prachtige LHBTI-rolmodellen die er bestaan in de literatuur".
De site kwam tot stand tijdens de campagne ‘Lees met andermans ogen’, waarin de Leescoalitie mensen wil aanmoedigen eens wat vaker een boek te lezen over iemand die anders is dan zijzelf.
Uit recent onderzoek van COC Nederland in samenwerking met Colombia University blijkt dat LHBT(I)-leerlingen het nog steeds zwaar hebben op school. Een van de manieren waarop de situatie verbeterd kan worden, is door in de lessen aandacht te besteden aan LHBTI-onderwerpen en ruimte in het curriculum te maken voor LHBTI-rolmodellen uit sport, geschiedenis en literatuur. Queerboeken.nl hoopt hieraan bij te kunnen dragen door tips te geven voor mooie LHBTI-boeken vol literaire rolmodellen. Rolmodellen die LHBTI-leerlingen herkenning kunnen bieden, maar ook niet LHBTI-leerlingen meer inzicht kunnen geven in het leven van LHBTI-medeleerlingen. (queerboeken.nl)
De leestips op de website zijn samengesteld door schrijver Pim Lammers. Vier keer per jaar worden deze aangevuld met nieuwe boeken. Alle boeken zijn leverbaar. Persoonlijk vind ik het altijd wat jammer als boeken die niet meer leverbaar zijn 'buitengesloten' worden: er zijn zo veel prachtige boeken die niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, maar misschien wel bij de bibliotheek te leen. Ted van Lieshout schreef op zijn blog ook: "Er staat al flink veel op de lijst, maar compleet is hij bij lange na niet. Ik mis ook wel wat werk uit het verdere verleden, zoals van Jacob Israel de Haan en Steven Membrecht, maar het kan goed zijn dat hun werk helemaal niet meer in druk te krijgen is." Ook Coen Peppelenbos schreef over het aanbod op Tzum: "De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de site queerboeken.nl me ook wat tegenviel. Niet omdat het aanbod van boeken wel een beetje mager was. Bij Tzum hebben we met onze top 250 van homoliteratuur en top 150 van lesbische literatuur wel een wat breder aanbod (en allemaal zonder subsidie mensen!). (...) Maar oké, het begin is er en nu maar hopen dat deze site niet net zo snel op een dood spoor raakt als de met bombarie aangekondigde site Boekbuis in 2014."

Natuurlijk riep de lancering van de website wat weerstand op. Zo liet de polemist Jamal Ouariachi weer van zich horen. (Hij drukte zich nogal ongenuanceerd en provocerend uit, wat natuurlijk nogal wat boze reacties van schrijvers en lezers opriep - enfin, zoals zoiets op Twitter werkt.) Voor een korte samenvatting van het relletje kun je hier terecht. Ik heb destijds de volledige discussie op Twitter gevolgd, maar ik kan het nu niet meer vinden. Volgens mij zijn de tweets van Ouariachi zelfs verwijderd... Ergens wel jammer.

De lancering van de website ging gepaard met de verkiezing van het Beste Queer Fragment. Deze verkiezing moet je echter wel een korreltje zout nemen, want voor deze verkiezing kozen vijf BN’ers (of zoals Ted van Lieshout schreef "vijf min of meer bekende Nederlanders" ) hun favoriete liefdesscène uit de queerliteratuur en hier kon dan op gestemd worden. Op 23 februari kwam een passage uit De dagen van de bluegrassliefde van Edward van de Vendel als winnaar uit de bus.

Een mooi initiatief met de beste bedoelingen op touw gezet. Het aanbod van 51 boeken (als ik het goed geteld heb) is inderdaad nog wat karig, maar dat zal hopelijk nog wel groeien. Ik snap niet waarom Pim slechts vier keer per jaar het aanbod bijwerkt. Als die site nou gewoon een toevoegfunctie zou hebben, dan zou Pim het toevoegwerk kunnen uitbesteden aan gebruikers en hoefde hij enkel de toevoegingen te controleren. Op die manier zou Queerboeken ongetwijfeld in no-time aan de 73.335 boeken zitten.

queerboeken.nl

geplaatst:
Heel leuk om te zien, vooral die boekpresentaties.

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Tzum lanceert een nieuwe rubriek: 'Cum laude'

Vandaag plaatste het literaire weblog een nieuwe rubriek: 'Cum laude'. Dit ging gepaard met de volgende mededeling:
Regelmatig krijgen we als redactie de vraag van docenten of we stukken willen plaatsen van hun briljante leerlingen of geweldige studenten. Het leek ons een goed idee om dan maar een nieuwe rubriek te starten: Cum laude geheten. Als er meer docenten zijn die hun goede leerlingen willen promoten, reageer dan via info@tzum.info. (bron: Tzum)

De eerste bijdrage aan deze rubriek is van Thomas Groenenberg, een leerling uit 6 VWO van het Huygens Lyceum in Eindhoven. Hij schreef 'De Zevende Hemel ontdekt', een essay over De ontdekking van de hemel van een zekere Harry Mulisch.

Puh. In mijn tijd plaatsten we dat soort stukjes gewoon op BoekMeter... ( )

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Misschien niet per se boekennieuws, maar zeker wel 'boek en nieuws'.
Tzum | Recensie: Thierry Baudet – Houellebecq’s Unfinished Critique of Liberal Modernity

geplaatst:
Vier nieuwe boeken in Potter-universum. Beetje in de Fantastic Beasts-stijl. Lijkt me mosterd na de maaltijd. Wel blij dat ze geen echte vervolgen schrijft op Potter (tenminste, nu nog niet).

Gast
geplaatst: vandaag om 18:11 uur

geplaatst: vandaag om 18:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.