Boeken / Nieuws / R.I.P.
zoeken in:
0
geplaatst: 1 juli 2024, 16:02 uur
Ismail Kadare, grootmeester van de Albanese literatuur, overleden - nos.nl
Weer een Nobelprijskandidaat die de prijs niet gaat krijgen. Querido is sinds vorig jaar zijn romans opnieuw aan het uitgeven. Zullen nu wel wat extra aandacht voor komen.
Weer een Nobelprijskandidaat die de prijs niet gaat krijgen. Querido is sinds vorig jaar zijn romans opnieuw aan het uitgeven. Zullen nu wel wat extra aandacht voor komen.
0
geplaatst: 2 juli 2024, 11:13 uur
Ik ben niet zeker of het overlijden van een kunstenaar echt extra aandacht voor zijn werk oplevert. Misschien wel in de pers, maar bij de lezers?
1
geplaatst: 5 juli 2024, 11:51 uur
Schrijversbiograaf Wim Hazeu (83) overleden - nos.nl
Zijn biografie van Marten Toonder heb ik met veel plezier gelezen.
Zijn biografie van Marten Toonder heb ik met veel plezier gelezen.
0
geplaatst: 5 juli 2024, 12:45 uur
Hazeu heeft ook een Vestdijk-biografie geschreven, zie ik. Dat klinkt interessant.
3
geplaatst: 13 juli 2024, 11:28 uur
R.I.P. Tonke Dragt
de-brief voor de koning schrijfster tonke dragt 93 overleden
de-brief voor de koning schrijfster tonke dragt 93 overleden
4
geplaatst: 13 juli 2024, 14:37 uur
Daarmee is een van de meest eigenzinnige Nederlandse auteurs overleden. Haar beste boeken overstegen het jeugdgenre; je kunt ze ook als volwassene nog lezen. Ze creëerde vreemde fantasiewerelden, in een Nederlands dorpje, in een middeleeuwse context of op een andere planeet. Er zaten dubbele bodems en ecologische thema's in verwerkt. Haar beste boeken vind ik De Zevensprong en De Torens van Februari.
1
Halley23 (moderator)
geplaatst: 28 juli 2024, 22:00 uur
RIP Edna O'Brien
Op 27 juli jl. is in Londen, na een langdurige ziekte, Edna O'Brien overleden.
Op 27 juli jl. is in Londen, na een langdurige ziekte, Edna O'Brien overleden.
1
Halley23 (moderator)
geplaatst: 7 augustus 2024, 18:52 uur
RIP Hans Plomp. De man die er mede (o.a. Gerben Hellinga) voor zorgde dat het verlaten Ruigoord bij Amsterdam veranderde in een bruisende alternatieve gemeenschap en cultureel bolwerk, is dinsdag 6 augustus overleden op tachtigjarige leeftijd.
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 30 augustus 2024, 01:38 uur
RIP Lisette Lewin. Op 27 augustus jl. overleed auteur en journalist Lisette Lewin in Amsterdam.
1
geplaatst: 19 oktober 2024, 19:40 uur
Och (zie ik nu pas)... Oud klasgenoot van me (Rietveld Academie)
2
geplaatst: 18 november 2024, 13:52 uur
R.I.P. Ton Lathouwers
Ooit mijn zenleraar. Bij hem kon je de afgrond (zonder angst) aanschouwen...
Extra nieuwsbericht – Maha Karuna Ch’an - mahakarunachan.nl
Ooit mijn zenleraar. Bij hem kon je de afgrond (zonder angst) aanschouwen...
Extra nieuwsbericht – Maha Karuna Ch’an - mahakarunachan.nl
4
Halley23 (moderator)
geplaatst: 25 november 2024, 01:11 uur
R.I.P. Breyten Breytenbach, dichter, romanschrijver, schilder en activist. Overleden in Parijs op 24 november.
0
geplaatst: 22 december 2024, 19:36 uur
Is helemaal langs me heen gegaan..
RIP Caleb Carr (2 augustus 1955 - 23 mei 2024)
Caleb Carr, Author of Dark Histories, Dies at 68
RIP Caleb Carr (2 augustus 1955 - 23 mei 2024)

Caleb Carr, Author of Dark Histories, Dies at 68
3
geplaatst: 1 januari, 13:00 uur
Helaas is uitgeverij Kievenaar ter ziele gegaan... ze konden het financieel niet meer rond krijgen. Heel erg jammer en ik koester de paar boeken die ik van ze heb van Juan Benet en Maurice Blanchot. De laatste uitgave van Juan Carlos Onetti heeft de toepasselijke titel Een graf zonder naam.
Boeken — Kievenaar
"Het zal tot een verschraling van de Nederlandstalige literatuur leiden aangezien uitgever Ivo Kievenaar voor de absolute top ging.”
Boeken — Kievenaar
"Het zal tot een verschraling van de Nederlandstalige literatuur leiden aangezien uitgever Ivo Kievenaar voor de absolute top ging.”
3
Halley23 (moderator)
geplaatst: 6 januari, 21:01 uur
Op 3 januari is Peter Schaap in zijn woonplaats Roden overleden. Een multitalent want musicus en zanger ('Adem mijn adem'), schrijver van kinderboeken en van de betere Nederlandse fantasyboeken.
0
Sol1 (moderator)
geplaatst: 7 januari, 22:02 uur
Op 30 december 2024 overleed in Parijs de oud-hoogleraar filosofie, oud-docent, schrijver en fotograaf Pascal Lainé op 82-jarige leeftijd.
Auteur van een 30-tal romans en een 10-tal essays, is hij vooral bekend geworden door het in diverse talen vertaalde La Dentellière ('De Kantwerkster').
Het boek is hier op BoekMeter echter vrijwel onbekend gebleven.
De verfilming La Dentellière (Film, 1977) - MovieMeter.nl scoort ook goed. De al bestaande carrière van Isabelle Huppert, die diverse prijzen voor haar rol won, kwam daarmee pas goed op gang.
Auteur van een 30-tal romans en een 10-tal essays, is hij vooral bekend geworden door het in diverse talen vertaalde La Dentellière ('De Kantwerkster').
Het boek is hier op BoekMeter echter vrijwel onbekend gebleven.
De verfilming La Dentellière (Film, 1977) - MovieMeter.nl scoort ook goed. De al bestaande carrière van Isabelle Huppert, die diverse prijzen voor haar rol won, kwam daarmee pas goed op gang.
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 23 januari, 14:14 uur
RIP Esther Jansma. Op 23 januari overleed archeoloog en dichter Esther Jansma.
1
psyche (crew)
geplaatst: 27 februari, 12:15 uur
Acteur/auteur Gene Hackman (95) en vrouw (63) thuis dood aangetroffen
https://nos.nl/l/2557485
Jeetje hier schrik ik toch van ook al is hij 95 geworden … ja, het raakt me, de situatie eveneens.
Fijne acteur om naar te kijken, onvergetelijk ook: The French Connection
Ik kom er net pas achter dat hij zowel acteur als auteur was Gene Hackman - BoekMeter.nl
https://nos.nl/l/2557485
Jeetje hier schrik ik toch van ook al is hij 95 geworden … ja, het raakt me, de situatie eveneens.
Fijne acteur om naar te kijken, onvergetelijk ook: The French Connection
Ik kom er net pas achter dat hij zowel acteur als auteur was Gene Hackman - BoekMeter.nl
2
geplaatst: 29 maart, 21:02 uur
Journalist Dick Verkijk is overleden. Hij is 95 jaar geworden. Verkijk werd vooral bekend als verslaggever in voormalig Joegoslavië. Ook schreef hij:
Radio Hilversum 1940-1945 - Dick Verkijk (1974) - BoekMeter.nl
Radio Hilversum 1940-1945 - Dick Verkijk (1974) - BoekMeter.nl
0
geplaatst: 14 april, 14:07 uur
Pieter schreef:
Had geen idee dat hij nog leefde...RIP
Had geen idee dat hij nog leefde...RIP
Er is dit jaar nog een nieuw boek van hem verschenen in vertaling, Ik draag mijn stilte op aan jou. Hij had al aangekondigd dat dit zijn laatste boek zou zijn, maar erg lang heeft hij niet kunnen genieten van zijn pensioen. Wel een mooie leeftijd bereikt.
1
Halley23 (moderator)
geplaatst: 3 mei, 16:05 uur
Op 28 april overleed de Engelse schrijfster Jane Gardam. Haar geestige en scherpzinnige romans beschreven de pijn van jonge liefde, de teleurstellingen van de ouderdom en de schemering van het Britse wereldrijk.
* denotes required fields.