Boeken / Nieuws / R.I.P.
zoeken in:
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 23 maart 2023, 22:19 uur
R.I.P. Mark Van Tongele
Mark van Tongele was een vaste waarde onder de Vlaamse dichters. Hij publiceerde ruim veertien dichtbundels. Zijn meest recente was Roeivlucht, in 2021.
''Taalplezier was zijn levenselixir''
Mark van Tongele was een vaste waarde onder de Vlaamse dichters. Hij publiceerde ruim veertien dichtbundels. Zijn meest recente was Roeivlucht, in 2021.
''Taalplezier was zijn levenselixir''
0
geplaatst: 27 maart 2023, 11:58 uur
Televisiemaker Wim de Bie (83) overleden - nos.nl
Satiricus Wim de Bie is op 83-jarige leeftijd overleden. De VPRO meldt dat hij vandaag thuis in Den Haag in het bijzijn van familie overleed. Hij was al langere tijd ernstig ziek.
1
geplaatst: 4 april 2023, 20:08 uur
R.I.P. Klaus Teuber
Donkere wolken pakken zich samen boven het vreedzame eiland Catan 
Hij was de favoriete spellenontwerper van mijn jeugd. In de zomer van 2000 begon het allemaal met KvC. Direct verkocht natuurlijk. Hier ontstond m'n liefde voor (strategische) bordspellen
Donkere wolken pakken zich samen boven het vreedzame eiland Catan 
Hij was de favoriete spellenontwerper van mijn jeugd. In de zomer van 2000 begon het allemaal met KvC. Direct verkocht natuurlijk. Hier ontstond m'n liefde voor (strategische) bordspellen

4
geplaatst: 10 april 2023, 12:44 uur
Theoloog en dichter Huub Oosterhuis (89) overleden - nos.nl
Een respectabele leeftijd. Onlangs nog in bezit gekomen van zijn bundel 150 Psalmen Vrij - Huub Oosterhuis (2011), naast alles wat hij nog meer deed, voor hem een belangrijk levenswerk. Oosterhuis was een taalvirtuoos, en inderdaad, de vader van ...
Een respectabele leeftijd. Onlangs nog in bezit gekomen van zijn bundel 150 Psalmen Vrij - Huub Oosterhuis (2011), naast alles wat hij nog meer deed, voor hem een belangrijk levenswerk. Oosterhuis was een taalvirtuoos, en inderdaad, de vader van ...
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 12 april 2023, 15:59 uur
RIP Julien Weverbergh. De voormalige uitgever, auteur en polemist is dinsdag 4 april op 92-jarige leeftijd in Antwerpen overleden.
3
WildeOscar (moderator)
geplaatst: 26 april 2023, 12:06 uur
Gisteren zijn zowel Harry Belafonte (96) als Paul van Vliet (87) overleden.
Respectabele leeftijden, voor respectabele mensen, zo ik meen!
Edit: En allebei zijn ze toevallig vooraanstaande Unicef-ambassadeurs geweest!
Respectabele leeftijden, voor respectabele mensen, zo ik meen!
Edit: En allebei zijn ze toevallig vooraanstaande Unicef-ambassadeurs geweest!
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 8 mei 2023, 21:22 uur
RIP Wim Kayzer. Journalist, presentator en schrijver Wim Kayzer - de man met het ooglapje - is vandaag op 76-jarige leeftijd overleden.
0
geplaatst: 20 mei 2023, 23:20 uur
Op 19 mei overleed Martin Amis.
Britse schrijver Martin Amis (73) overleden - nos.nl
Britse schrijver Martin Amis (73) overleden - nos.nl
2
geplaatst: 13 juni 2023, 23:18 uur
Dit is ronduit vervelend nieuws om de dag mee af te sluiten.
Als er één kunstenaar is die recent een diepe indruk op mij heeft gemaakt, is het Cormac McCarthy wel. Enerzijds was hij een auteur die schaamteloos de geweldadige, (zelf)destructieve kant van de mensheid beschreef. Anerzijds was hij een auteur waarbij een optimistische medemenselijkheid immer naar boven kwam. The Crossing is om die reden een van de meest aangrijpende boeken die ik ooit heb gelezen.
R.I.P. Cormac McCarthy
Als er één kunstenaar is die recent een diepe indruk op mij heeft gemaakt, is het Cormac McCarthy wel. Enerzijds was hij een auteur die schaamteloos de geweldadige, (zelf)destructieve kant van de mensheid beschreef. Anerzijds was hij een auteur waarbij een optimistische medemenselijkheid immer naar boven kwam. The Crossing is om die reden een van de meest aangrijpende boeken die ik ooit heb gelezen.
R.I.P. Cormac McCarthy
0
Halley23 (moderator)
geplaatst: 15 juni 2023, 15:45 uur
Op 12 juni is politicoloog, schrijver en rasprovocateur Meindert Fennema overleden. Hij vond dat vrijheid van meningsuiting er voor iedereen was, dus ook voor racisten. En dat riep de nodige weerstand op.
0
geplaatst: 15 juni 2023, 17:15 uur
Wat een laaghartig bericht. Dat je het oneens bent met Meindert Fennema is jouw goed recht, maar volsta dan met het enkel opmerken dat een politicoloog en een schrijver is overleden. Dit is niet de plaats om zijn standpunt t.a.v. vrijheid van meningsuiting ter kwestie te stellen, of om hem weg te zetten als rasprovocateur.
Edit: Al lees ik overigens zojuist dat het Parool een vergelijkbare kop hanteert (1). Dat is evenzeer mijns inziens niet passend, maar daar wordt het nog wel gerelateerd aan zijn strijd tegen totalitair gedachtegoed, hetgeen het e.e.a binnen de context afzwakt.
Edit: Al lees ik overigens zojuist dat het Parool een vergelijkbare kop hanteert (1). Dat is evenzeer mijns inziens niet passend, maar daar wordt het nog wel gerelateerd aan zijn strijd tegen totalitair gedachtegoed, hetgeen het e.e.a binnen de context afzwakt.
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 15 juni 2023, 20:22 uur
Tja wellicht had ik kunnen volstaan met alleen maar vermelden van zijn overlijden maar een beetje toelichting leek me wel gepast. Het spijt me dat zulks jouw weerstand opwekt. Ik heb het begrip nu tussen aanhalingstekens geplaatst zoals het hoort. Ik had het e.e.a. wat zorgvuldiger moeten formuleren...
2
geplaatst: 15 juni 2023, 20:53 uur
Wat mij betreft is de wrevel opgelost; met een kleine afzwakking en ook het paroolartikel als context, kan de lezer een betere indruk vormen waar Fennema voor stond. Verder ging het mij om het punt dat enige voorzichtigheid moet worden betracht met de typering van de persoon indien iemand pas is overleden; voornamelijk wegens het gebrek aan weerwoord. Al zal enige twitterergenis op dit punt mij wel iets te prikkelbaar gemaakt hebben.
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 17 juni 2023, 20:12 uur
RIP Daniel Ellsberg , klokkenluider avant la lettre, degene die de Pentagon Papers naar buiten bracht, is op 92-jarige leeftijd overleden. De de Pentagon Papers waren duizenden geheime documenten over de oorlog in Vietnam. Daaruit bleek dat opeenvolgende Amerikaanse presidenten hadden gelogen over het verloop van de oorlog.
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 23 juni 2023, 18:43 uur
RIP Willem Nijholt. Hij is vandaag op 88-jarige leeftijd overleden. Hij was een veelzijdig mens. Hij acteerde, zong, danste, presenteerde en schreef.
2
Sol1 (moderator)
geplaatst: 6 juli 2023, 21:48 uur
De Oekraïense schrijfster Victoria Amelina werd het dertiende slachtoffer van de Russische raketaanval op een populair restaurant in Kramatorsk op dinsdag 27 juni 2023. Zij overleed zaterdag 1 juli 2023 op 37-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Dnipro.
Zie de twee links in het eerste bericht op de pagina van de auteur: Victoria Amelina - BoekMeter.nl
Zie de twee links in het eerste bericht op de pagina van de auteur: Victoria Amelina - BoekMeter.nl
6
geplaatst: 12 juli 2023, 11:41 uur
Auteur Milan Kundera (94) overleden, bekend van "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" | VRT NWS: nieuws
Milan Kundera overleden. Echt zo’n naam die ik associeer met vroeger en eigenlijk niet wist dat hij nog leefde tot vandaag. 94, prachtige leeftijd.
Milan Kundera overleden. Echt zo’n naam die ik associeer met vroeger en eigenlijk niet wist dat hij nog leefde tot vandaag. 94, prachtige leeftijd.
5
geplaatst: 12 juli 2023, 19:55 uur
Milan Kundera was mijn favoriete schrijver uit het voormalige Oostblok. Met lichtheid wist hij zwaarwichtige onderwerpen te behandelen. Op politiek, filosofie, kunst en relaties had hij een onconventionele kjjk. Behalve zijn klassieker De ondraaglijke lichtheid van het bestaan zou ik vooral zijn debuut aanraden: De Grap, waarin de absurditeit van een totalitair regime aangeklaagd wordt. Later verhuisde hij om politieke redenen naar Frankrijk en ging hij in het Frans schrijven.
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 14 juli 2023, 22:09 uur
RIP Marga Minco . De schrijfster is op maandag 10 juli op de trotse leeftijd van 103 jaar overleden. Ze was de enige van het gezin die aan deportatie ontkwam en de oorlog overleefde. Minco won in 2005 de Constantijn Huygensprijs en in 2019 de P.C. Hooftprijs.
4
geplaatst: 14 juli 2023, 22:14 uur
Indrukwekkende rouwadvertentie met de namen van ouders, broers/zussen en zwagers: allen overleden in Auschwitz of Sobibor: https://twitter.com/oostveenm/status/1679940707308703744?s=46&t=dfLYneguYlZWdr2CbisGDg
2
geplaatst: 15 juli 2023, 06:47 uur
mjk87 schreef:
Indrukwekkende rouwadvertentie met de namen van ouders, broers/zussen en zwagers: allen overleden in Auschwitz of Sobibor: https://twitter.com/oostveenm/status/1679940707308703744?s=46&t=dfLYneguYlZWdr2CbisGDg
Rust zacht Marga Minco.
Heel indrukwekkend, maar vooral verdrietig, pijnlijk, er zijn eigenlijk geen woorden voor.
Het idee om zo oud te mogen worden is heerlijk, maar dit je leven lang mee dragen......

5
geplaatst: 18 juli 2023, 08:10 uur
mjk87 schreef:
Auteur Milan Kundera (94) overleden, bekend van "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" | VRT NWS: nieuws
In mijn ogen is Milan Kundera één van de grote romanschrijvers van de vorige eeuw geweest. Hij was ook vooral een oeuvre-schrijver, die veel meer onvergetelijks op papier heeft gezet dan alleen 'de ondraaglijke lichtheid'. Nooit las ik iets van hem dat slecht was of zelfs maar middelmatig. Ik hou van zijn inzichten, zijn humor, zijn passie voor de roman als kunstvorm en zal zijn boeken blijven lezen en herlezen. RIP.
2
Halley23 (moderator)
geplaatst: 28 juli 2023, 12:48 uur
R.I.P. Hiske Dibbets . Op 17 juli jl. is de schrijver aan de gevolgen van kanker overleden in haar woonplaats Amsterdam.
* denotes required fields.