menu

Boeken / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
Halley23 (moderator)
R.I.P. Mark Van Tongele

Mark van Tongele was een vaste waarde onder de Vlaamse dichters. Hij publiceerde ruim veertien dichtbundels. Zijn meest recente was Roeivlucht, in 2021.

''Taalplezier was zijn levenselixir''

Televisiemaker Wim de Bie (83) overleden - nos.nl
Satiricus Wim de Bie is op 83-jarige leeftijd overleden. De VPRO meldt dat hij vandaag thuis in Den Haag in het bijzijn van familie overleed. Hij was al langere tijd ernstig ziek.

Halley23 (moderator)
RIP Wim de Bie

R.I.P. Klaus Teuber Donkere wolken pakken zich samen boven het vreedzame eiland Catan

Hij was de favoriete spellenontwerper van mijn jeugd. In de zomer van 2000 begon het allemaal met KvC. Direct verkocht natuurlijk. Hier ontstond m'n liefde voor (strategische) bordspellen

Theoloog en dichter Huub Oosterhuis (89) overleden - nos.nl
Een respectabele leeftijd. Onlangs nog in bezit gekomen van zijn bundel 150 Psalmen Vrij - Huub Oosterhuis (2011), naast alles wat hij nog meer deed, voor hem een belangrijk levenswerk. Oosterhuis was een taalvirtuoos, en inderdaad, de vader van ...

Halley23 (moderator)
RIP Julien Weverbergh. De voormalige uitgever, auteur en polemist is dinsdag 4 april op 92-jarige leeftijd in Antwerpen overleden.

WildeOscar (moderator)
Gisteren zijn zowel Harry Belafonte (96) als Paul van Vliet (87) overleden.
Respectabele leeftijden, voor respectabele mensen, zo ik meen!

Edit: En allebei zijn ze toevallig vooraanstaande Unicef-ambassadeurs geweest!

Halley23 (moderator)
RIP Wim Kayzer. Journalist, presentator en schrijver Wim Kayzer - de man met het ooglapje - is vandaag op 76-jarige leeftijd overleden.

Dit is ronduit vervelend nieuws om de dag mee af te sluiten.

Als er één kunstenaar is die recent een diepe indruk op mij heeft gemaakt, is het Cormac McCarthy wel. Enerzijds was hij een auteur die schaamteloos de geweldadige, (zelf)destructieve kant van de mensheid beschreef. Anerzijds was hij een auteur waarbij een optimistische medemenselijkheid immer naar boven kwam. The Crossing is om die reden een van de meest aangrijpende boeken die ik ooit heb gelezen.

R.I.P. Cormac McCarthy

Halley23 (moderator)
Op 12 juni is politicoloog, schrijver en rasprovocateur Meindert Fennema overleden. Hij vond dat vrijheid van meningsuiting er voor iedereen was, dus ook voor racisten. En dat riep de nodige weerstand op.

Wat een laaghartig bericht. Dat je het oneens bent met Meindert Fennema is jouw goed recht, maar volsta dan met het enkel opmerken dat een politicoloog en een schrijver is overleden. Dit is niet de plaats om zijn standpunt t.a.v. vrijheid van meningsuiting ter kwestie te stellen, of om hem weg te zetten als rasprovocateur.

Edit: Al lees ik overigens zojuist dat het Parool een vergelijkbare kop hanteert (1). Dat is evenzeer mijns inziens niet passend, maar daar wordt het nog wel gerelateerd aan zijn strijd tegen totalitair gedachtegoed, hetgeen het e.e.a binnen de context afzwakt.

Halley23 (moderator)
Tja wellicht had ik kunnen volstaan met alleen maar vermelden van zijn overlijden maar een beetje toelichting leek me wel gepast. Het spijt me dat zulks jouw weerstand opwekt. Ik heb het begrip nu tussen aanhalingstekens geplaatst zoals het hoort. Ik had het e.e.a. wat zorgvuldiger moeten formuleren...

Wat mij betreft is de wrevel opgelost; met een kleine afzwakking en ook het paroolartikel als context, kan de lezer een betere indruk vormen waar Fennema voor stond. Verder ging het mij om het punt dat enige voorzichtigheid moet worden betracht met de typering van de persoon indien iemand pas is overleden; voornamelijk wegens het gebrek aan weerwoord. Al zal enige twitterergenis op dit punt mij wel iets te prikkelbaar gemaakt hebben.

Halley23 (moderator)
RIP Daniel Ellsberg , klokkenluider avant la lettre, degene die de Pentagon Papers naar buiten bracht, is op 92-jarige leeftijd overleden. De de Pentagon Papers waren duizenden geheime documenten over de oorlog in Vietnam. Daaruit bleek dat opeenvolgende Amerikaanse presidenten hadden gelogen over het verloop van de oorlog.

Halley23 (moderator)
RIP Willem Nijholt. Hij is vandaag op 88-jarige leeftijd overleden. Hij was een veelzijdig mens. Hij acteerde, zong, danste, presenteerde en schreef.

RIP. Nachttrein naar Lissabon zal voortleven.

Sol1 (moderator)
De Oekraïense schrijfster Victoria Amelina werd het dertiende slachtoffer van de Russische raketaanval op een populair restaurant in Kramatorsk op dinsdag 27 juni 2023. Zij overleed zaterdag 1 juli 2023 op 37-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Dnipro.

Zie de twee links in het eerste bericht op de pagina van de auteur: Victoria Amelina - BoekMeter.nl

Auteur Milan Kundera (94) overleden, bekend van "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" | VRT NWS: nieuws

Milan Kundera overleden. Echt zo’n naam die ik associeer met vroeger en eigenlijk niet wist dat hij nog leefde tot vandaag. 94, prachtige leeftijd.

Milan Kundera was mijn favoriete schrijver uit het voormalige Oostblok. Met lichtheid wist hij zwaarwichtige onderwerpen te behandelen. Op politiek, filosofie, kunst en relaties had hij een onconventionele kjjk. Behalve zijn klassieker De ondraaglijke lichtheid van het bestaan zou ik vooral zijn debuut aanraden: De Grap, waarin de absurditeit van een totalitair regime aangeklaagd wordt. Later verhuisde hij om politieke redenen naar Frankrijk en ging hij in het Frans schrijven.

Halley23 (moderator)
RIP Marga Minco . De schrijfster is op maandag 10 juli op de trotse leeftijd van 103 jaar overleden. Ze was de enige van het gezin die aan deportatie ontkwam en de oorlog overleefde. Minco won in 2005 de Constantijn Huygensprijs en in 2019 de P.C. Hooftprijs.

Indrukwekkende rouwadvertentie met de namen van ouders, broers/zussen en zwagers: allen overleden in Auschwitz of Sobibor: https://twitter.com/oostveenm/status/1679940707308703744?s=46&t=dfLYneguYlZWdr2CbisGDg

mjk87 schreef:
Indrukwekkende rouwadvertentie met de namen van ouders, broers/zussen en zwagers: allen overleden in Auschwitz of Sobibor: https://twitter.com/oostveenm/status/1679940707308703744?s=46&t=dfLYneguYlZWdr2CbisGDg

Rust zacht Marga Minco.

Heel indrukwekkend, maar vooral verdrietig, pijnlijk, er zijn eigenlijk geen woorden voor.
Het idee om zo oud te mogen worden is heerlijk, maar dit je leven lang mee dragen......

In mijn ogen is Milan Kundera één van de grote romanschrijvers van de vorige eeuw geweest. Hij was ook vooral een oeuvre-schrijver, die veel meer onvergetelijks op papier heeft gezet dan alleen 'de ondraaglijke lichtheid'. Nooit las ik iets van hem dat slecht was of zelfs maar middelmatig. Ik hou van zijn inzichten, zijn humor, zijn passie voor de roman als kunstvorm en zal zijn boeken blijven lezen en herlezen. RIP.

Halley23 (moderator)
R.I.P. Hiske Dibbets . Op 17 juli jl. is de schrijver aan de gevolgen van kanker overleden in haar woonplaats Amsterdam.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:32 uur

geplaatst: vandaag om 17:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.