menu

Boeken / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:
avatar van handsome_devil
Het Leven is Verrukkulluk R.i.p. Remco Campert

Bilal030

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Op 11 juli 2022 is de Curaçaos auteur Diana Lebacs na een kort ziekbed overleden in Willemstad.

avatar van gert_r
Voormalig Vrij Nederland-hoofdredacteur Rinus Ferdinandusse (90) is overleden.

Rinus Ferdinandusse overleden - nos.nl



avatar van misterfool
Heel erg spijtig. Een buitengewoon intrigerend auteur gaat heen. Hij was een schrijver waarbij je vanaf de eerste pagina merkte dat je met een geboren verhalenverteller van doen had.

R.I.P. Javier Marías.

avatar van dutch2.0
Oei oei, een van mijn grote literaire helden. Ik ontdekte hem puur bij toeval, en heb daarna met veel plezier en interesse zijn oudere boeken verslonden en zijn nieuwere werk blind aangeschaft. Als schrijver was hij volstrekt uniek, met zijn elegante, kommarijke, erudiete en altijd weer boeiende proza. Je wist nog net waar een zin begon, maar nooit welke afslag hij zou nemen, de lezer meevoerend in een hoogst persoonlijke gedachtewereld. En als het maar even kon ook nog ontroerend en meeslepend. Er is een groot schrijver heengegaan, wat zullen we hem missen.

avatar van eRCee
Mooi gezegd dutch. Ik heb hem dankzij jou ontdekt. Je had ooit een bericht over je drie favoriete boeken, waaronder 'De zwarte rug van de tijd'. Dat boek vond ik niet zo geweldig, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik bij een stedentrip in Amsterdam in m'n eentje, het eerste deel van 'Jouw gezicht morgen' mee had en dat ik volledig in de ban was van wat ik las en op een bankje aan de gracht maar bleef zitten lezen. Marías had een uniek talent en laat in elk geval vele prachtige boeken na.

...stilte...
Ik las zojuist dat Marias aan een longontsteking veroorzaakt door corona is overleden.

Een groot schrijver te vroeg heengegaan... triest.

avatar van Pieter
Dame Hilary Mantel: Booker Prize winning novelist dies aged 70.

RIP. Ik moet dringend eens aan de Cromwell-trilogie beginnen.

avatar van handsome_devil
Ach jee. R.I.P. Hilary Mantel. Vooral de eerste twee boeken uit de Wolf Hall trilogie zijn echt fenomenaal.

avatar van dutch2.0
Ook dat nog… Die Cromwelltrilogie is nu al een klassieker, en wie weet wat er nog in het vat had gezeten. Zou toch wel mooi zijn als er een hemel is waar ze met Cromwell een mooie boom kan opzetten. En wuiven naar de verschrikkelijke Henry, een paar verdiepingen lager.



avatar van PeterW
PeterW (crew)
R.I.P. Jessica Fletcher (Angela Lansbury)

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Voor wie belangstelling voor het leven van Angela Lansbury heeft: er staan twee boeken over haar op de site (overigens toegevoegd door PeterW).
Balancing Act
Angela Lansbury: A Life on Stage and Screen


avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
RIP Hugo Camps

Vandaag is journalist, columnist en schrijver Hugo Camps overleden. Camps begon zijn carrière als verslaggever voor Het Belang van Limburg. Vanaf de jaren '90 werkte hij freelance voor Nederlandse en Belgische media. Hij schreef columns voor onder andere De Morgen, NRC en de VRT. Hij bundelde die teksten in zowat vijftien boeken over politiek, sport en vrouwen.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
RIP Paula D’Hondt

...kajotster, vijand van Vlaams Blok, vriendin van koningin Fabiola

Ter verduidelijking: Oorspronkelijk werd een lid van de Kristelijke Arbeidersjongeren, kajotter genoemd. Later werd het woord algemeen gebruikt voor alle leden van de jeugdbeweging, als groep.

Vlaams Blok hoeft - naar ik aanneem - geen verdere verduidelijking, evenmin als koningin Fabiola.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
RIP Hans Magnus Enzensberger. Op 24 november jl. te München overleden.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Helemaal gemist maar op 22 november jl. is Hannemieke Stamperius alias Hannes Meinkema overleden.

Hannemieke Stamperius werd beroemd met de feministische cultroman 'En Dan Is Er Koffie ' en bereidde de weg voor andere vrouwen in de literatuur.

Henk de Velde, de zeezeiler overleed op 3 november 2022.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
RIP C.C. Krijgelmans. Afgelopen 5 december is de experimentele schrijver C.C. Krijgelmans in Reston, Virginia (Verenigde Staten) overleden.

avatar van gert_r
Op 7 december jl. is Helen Knopper overleden.

Tzum | Nieuws: Helen Knopper (1934-2022) overleden - Tzum

Op 17 januari 2023 overleed de reisboekenschrijver- zeiler Jonathan Raban. Hij werd 80 jaar. Werd geboren in Engeland, verhuisde later naar Seattle aan de westkust van de Verenigde Staten waar hij ook overleed. Schreef een aantal mooie reisverhalen, onder andere Coasting, Bad Land en Passage to Juneau.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
3 maart jl. is Kenzaburo Oë overleden, de Nobelprijswinnaar van 1994: "Wie met poëtische kracht een fantasiewereld, waar leven en mythen condenseren om een verontrustend beeld van de huidige complexe menselijke situatie te vormen."


avatar van handsome_devil
R.I.P. Kenzaburo Oë, een van die schrijvers die me ervan overtuigde dat Japanse literatuur geweldig is. Het Eigen Lot was wat dat betreft een openbaring.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
R.I.P. Dubravka Ugrešić . De van oorsprong Kroatische auteur, die al sinds de jaren negentig in Nederland woonde, is afgelopen vrijdag gestorven, meldt haar uitgever Nijgh & Van Ditmar.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:57 uur

geplaatst: vandaag om 13:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.