menu

Boeken / Nieuws / R.I.P.

zoeken in:




avatar van eRCee
Gigant van de Finse literatuur, inderdaad, mooi gezegd. De huilende molenaar is ooit nog kwartaalboek geweest hier. RIP.




R.I.P. Edgar Hilsenrath.

Edgar Hilsenrath

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Alweer een aantal dagen geleden RIP Bea Vianen




PQV00


Ted Kerkjes
gert_r schreef:
R.I.P. Peter van Gestel
Iedere dag kijk ik op de startpagina van Wikipedia bij 'Recent overleden' om te kijken of één van mijn helden erbij staat. En vandaag is dat helaas het geval.
Peter van Gestel, één van de zogenaamde Grote Acht van de moderne jeugdliteratuur is overleden. Het was een eigenzinnige schrijver met een strikt eigen geluid. Zijn acteerverleden klinkt duidelijk in zijn werk door: zijn dialogen zijn weergaloos en hij had een geweldig oog voor de mensen in de kantlijn: de mensen die net buiten de groep vallen. Van Gestel schreef ze de kantlijn uit.
Peter van Gestels boeken werden vaak geïllustreerd door die andere Peter die ons eerder ontviel: Van Straaten. Zijn tekenstijl past perfect bij de schrijfstijl van Van Gestel: observerend, met zuinige maar trefzekere lijnen en oog voor detail en dialoog.
Willem Wilmink prees Van Gestels 'verstilde stijl' en schreef voor hem het schitterende lied 'Herinnering en droom'. 'Herinnering en droom' werd virtuoos van muziek voorzien door Harry Bannink en de eeuwigheid in gezongen door Frank Groothof.
Herinnering en droom
Rust zacht, Peter.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
R.I.P. Enrique de Hériz

Ted Kerkjes
De dichteres Patty Scholten is gisteren op 73-jarige leeftijd overleden. Ze was ook zeer actief in de stripwereld onder de naam Patty Klein.
Op Twitter poste Lieke Marsman nog een mooi gedicht.
(nieuwsbericht op Tzum)

avatar van PeterW
PeterW (crew)
R.I.P. Grumpy Cat


avatar van psyche
psyche (crew)


Jongere jaren sentiment ...

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
RIP Andrea Camilleri

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Helemaal over het hoofd gezien dat zijn autobiografie op BM staat...

RIP Rutger Hauer (19/7/2019)

lieven
RIP Toni Morrison.

avatar van Pieter
Helaas nooit iets van gelezen, maar Beloved gaat op de lijst! RIP.

avatar van manonvandebron
Toni Morrison is de enige Afro-Amerikaanse winnares van de Nobelprijs. Beloved is inderdaad het ontdekken waard. Daarin combineerde ze de geschiedenis van de slavernij met een bovennatuurlijk element.

nEMO
R.I.P. David Berman: https://www.nytimes.com/2019/08/07/arts/music/david-berman-silver-jews-dead.html

Met Actual Air (zijn enige dichtbundel) heb ik nooit die speciale klik gevoeld, maar American Water is al jaren een van mijn favoriete albums. Veel beter dan dit worden songteksten niet: Silver Jews "Random Rules" (Official Music Video) - YouTube

Ted Kerkjes
De dichter, maar vooral ook criticus Ton van Deel, beter bekend als T. van Deel, is afgelopen maandag op 74-jarige leeftijd overleden.

...stilte...
Een mooie gedichtenbundel van hem is "Nu het nog licht is".

...stilte...
OGENGNEIS

Nog steeds staart hij mij aan
uit een verleden dat ik niet
meer ben, de gneis, met ogen
groot en dof alsof een vlies
van tijd ook zijn bestaan ont-
trekt aan het verborgen heden.

T. van Deel

Gast
geplaatst: vandaag om 13:57 uur

geplaatst: vandaag om 13:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.