menu

Boeken / Nieuws / Nieuwe Boeken

zoeken in:
avatar van Freud
Pas verschenen boeken worden wel eens getoond op de beginpagina van Boekmeter, maar vaak worden ze pas na verschijnen op de site gezet of is de releasedatum te laat ingevuld, zodat ze toch niet dat beetje schijnwerperaandacht krijgen dat ze desondanks verdiend hebben. Vandaar dit topic: is er een nieuw boek verschenen, of een nieuwe uitgave van een al bestaand boek, of heb je een recensie gelezen over een geweldig boek dat ondanks zijn geweldige (schijnt het) kwaliteit hier nog geen stemmen of berichten heeft - dan zou dit topic misschien een oplossing kunnen bieden!

Lange recensies kun je beter met een link bij het boek in kwestie zetten, maar het kan denk ik geen kwaad om ook hier even melding te geven van dat je dat gedaan hebt - met link naar het boek dan welteverstaan!

avatar van Freud
In nieuwe nederlandstalige uitgave verschenen bij Uitgeverij Thomas Rap:

Outsiders, The - S.E. Hinton (1967)

Blijkbaar een van de eerste 'young adult novels' (wat een lelijke benaming trouwens), geschreven in 1967 door een meisje van 16 jaar.

avatar van Freud
In nederlandse vertaling verschenen bij Nieuwezijds:

Mathematician's Apology, A - Godfrey Harold Hardy (1940)

Ooit was hij een van de meest toonaangevende wiskundigen van zijn tijd, maar toen hij ouder werd, voelde hij dat zijn wiskundig talent tanende was. "I have never done anything 'useful'. No discovery of mine has made, or is likely to make, directly or indirectly, for good or ill, the least difference to the amenity of the world," zei Hardy, en schreef een boekje over zijn job dat zeventig jaar later nog steeds beschouwd wordt als een van de mooiste beschrijvingen van waar wiskunde eigenlijk om gaat.

avatar van eRCee
In nederlandse vertaling verschenen:

De Graf Zeppelin of De lijdensweg van Emile - René de Obaldia.

Het boek staat (nog) niet op de site omdat het volgens mij oorspronkelijk uitkwam samen met een ander boek, en daarvan is geen cover te vinden.

Delen van een recensie van NRC-boeken:

De Frans-Panamese schrijver René de Obaldia weet wel raad met verbeelding en zwarte humor

De nu door Mirjam de Veth vertaalde en van een nawoord voorziene roman kreeg in 1956 de Grand prix de l’humour noir. Doorgaans leidt dit soort humor nauwelijks tot een succes dat eeuwen overstijgt. Toch is René de Obaldia, vooral dankzij zijn autobiografie en zijn romans, die steevast als ‘fantasievol’ worden gekarakteriseerd, in 1999 toegetreden tot de Onsterfelijken van de Académie française.

De zwarte, absurdistische humor die Obaldia bezigt in De Graf Zeppelin of de lijdensweg van Emile is tegenwoordig nauwelijks meer te vinden in de Franstalige literatuur; film, strip en stand- up comedy zijn inmiddels geschikter voor dit soort humor. Toch lees je ook nu nog het verhaal van Emile, ‘broeder van blunders en mist’, met ongelofelijk veel plezier. Met iedere stap schrijdt Emile voort naar ‘het rijk van de waanzin’, als ‘hogepriester van de wanhoop’ vraag hij zich steeds vaker af of hij wel echt bestaat.

avatar van Freud
Is me ook opgevallen, maar het is een moeilijk boek om toe te voegen omdat de originele uitgave nogal onduidelijk is, zoals je zelf al aangeeft Desondanks: klinkt heel leuk!

avatar van Freud
Een nieuw boek van Jeroen Brouwers:

Bittere Bloemen - Jeroen Brouwers (2011)

avatar van Freud
En een nieuwe dichtbundel van Peter Verhelst:

Zoo van het Denken - Peter Verhelst (2011)

avatar van eRCee
De opvolger van Jose Saramago schijnt te zijn opgestaan: Goncalo M. Tavares, de hoop van de Portugese literatuur.

Op NRC-boeken.nl een interview met deze schrijver, vanwege het verschijnen van de vertaling van zijn roman, Jerusalem.

Sinds José Saramago hem een Nobelprijs in het vooruitzicht stelde, geldt Gonçalo M. Tavares (Luanda 1970) als het grootste talent van de nieuwe generatie Portugese schrijvers. Onlangs werd voor het eerst een boek van hem in het Nederlands vertaald: Jeruzalem, een roman over de diffuse grens tussen waanzin, normaliteit en geweld. In Jeruzalem wordt het verhaal verteld van een psychiatrisch patiënte, Mylia en haar ex-man, de vooraanstaande zenuwarts Theodor Busbeck. Als Mylia te horen krijgt dat ze dodelijk ziek is, gaat ze, op zoek naar verlossing van de pijn, midden in de nacht de straat op. In die ene nacht, waarin alle personages en hun verhalen samenkomen, vindt het boek zijn gewelddadige ontknoping.
Tavares publiceerde al 26 boeken sinds hij in 2001 debuteerde.

"Tussen mijn 18de en mijn 30ste leefde ik met ijzeren discipline. Ik stond elke dag om half zes op en begaf me op weg naar een café om te schrijven. Om kwart over zes stond ik daar dan op de stoep, terwijl de cafés pas een half uur later opengingen. [...] Ik schreef zonder inhouden, hield niet op. Maar ik schreef niet om te publiceren. Dat idee had ik heel sterk. Pas als ik veel had gelezen en veel boeken had geschreven zou ik iets kunnen laten verschijnen.”

"Wanneer ik een boek heb geschreven laat ik het eerst een paar jaar liggen. Ik schrijf snel en terwijl ik schrijf corrigeer ik niets. Of het nu vol spelfouten staat en verschrijvingen, zelfs als ik midden in het boek belangrijke dingen verander, zodat het begin niet meer klopt. Ik laat het zo en schrijf door, anders raak ik uit het boek. Is zo’n ruwe versie klaar, dan laat ik deze liggen en ga er pas weer mee verder als ik er geen enkele binding meer mee heb; wanneer ik het door de ogen van een vreemde kan lezen. Dan begin ik met herschrijven en redigeren, en vooral, met schrappen. Van het ruwe materiaal blijft niet de helft over. Ik gebruik zo min mogelijk woorden. Ik wil de lezer niet van zijn tijd beroven. Bijvoeglijke naamwoorden gaan er waar mogelijk meteen uit, daar heb ik een hekel aan, morele oordelen ook.”


Volledige interview

avatar van Freud
Waaw, klinkt erg interessant!

avatar van eRCee
Voor de liefhebbers van engelse literatuur;

Bas Heijne bespreekt de nieuwe roman van Alan Hollinghurst, The Stranger's Child, in het NRC:

EEN IEDER IS KIND VAN EEN VREEMDE
Het grootse talent van Alan Hollinghurst om een werkelijkheid achter de werkelijkheid te tonen

"De mens beseft nauwelijks wanneer zich in zijn leven grote verschuivingen voordoen. De tijd is simpelweg ongrijpbaar", aldus Alan Hollinghurst in zijn fenomenale, nieuwe roman.

Of de nieuwe roman van Alan Hollinghurst een meesterwerk is, moet de tijd uitwijzen – meesterlijk vind ik hem in ieder geval. Hollinghurst, die zeven jaar geleden de Booker-prijs won met The Line of Beauty, schreef in ruim twintig jaar slechts vier romans, die thematisch ook nog eens nauw met elkaar verstrengeld zijn.
[...]
In zijn nieuwe grote roman, The Stranger’s Child, drijft hij die spanning op tot het uiterste. Meer dan ooit leunt hij tegen de Engelse literaire traditie aan – grote landhuizen, verborgen emoties. De stijl neigt vaak naar pastiche. Veel scènes echoën scènes uit romans van klassieke voorgangers, Henry James, E.M. Forster en Evelyn Waugh. Alles lijkt te verwijzen naar iets anders.
[...]
In The Stranger’s Child herneemt hij de thema’s van zijn eerdere werk, maar geeft ze een nieuwe, diepe resonans. De Engelse literaire traditie waaraan hij zo schatplichtig is, zet hij stevig naar zijn hand. Niet alleen onthult hij aan zijn lezers een werkelijkheid achter de werkelijkheid, de ongrijpbare stroom van de tijd; hij laat ook de macht en onmacht van de literatuur zelf zien.

bron

avatar van eRCee
En voor de liefhebbers van italiaanse literatuur;

Joyce Roodnat bespreekt het boek Gravin van de hemel van Milena Agus in het NRC:

Milena Agus trekt de taal naar zich toe. Met kabbelende, soms bijna harkerige zinnen, verleidt ze tot dromen. Maar droom niet mee want je schrikt wakker van haar snerpende observaties. Hoewel… daarna strooit ze met magische mededelingen die de lezer troosten met de onthulling van wonderen van alledag. Ze maakt van ons allen Doornroosje: we slapen tussen de rozen, we worden wakker tussen de doornen. Maar Agus wijst op de kleuren en de geuren, en dan is alles te accepteren. Want het leven siddert in en om ons, en daar gaat het om.

bron

Hallo allemaal,

Dit is de trailer voor mijn debuutroman Koude Grond, die 29 augustus a.s. bij Meulenhoff verschijnt:



avatar van eRCee
Toe maar, een heuse trailer. Was dat een idee van de uitgever?

avatar van mjk87
Nieuwe uitgaven (en vertalingen) van Ayn Rand komen vandaag uit via Sijthoff. Ayn Rand is in Europa niet bekend, in Amerika des te meer. Zij is de grondlegger van het zogenaamde Objectivisme en zij verzet zich hevig tegen staatsbemoeienis.
Kandidaat Vice President Paul Ryan zegt door haar geïnspireerd te zijn. Voor volgers van de verkiezingen kan een kennismaking geen kwaad (voor mij ook niet dus).

Atlas Shrugged

The Fountainhead

Jammer dat je zelf geen nieuwe boeken toe kan voegen!

Miss verstand - Astrid Harrewijn

Alles lijkt kinderpsychologe Iris voor de wind te gaan. Het leven knipoogt vrolijk naar haar. Ze heeft een nieuwe praktijkruimte in Den Haag, een sociaal leven met leuke vrienden en dan wordt ze ook nog eens gevraagd als deskundige voor een televisieprogramma.
Maar als Iris een groot familiegeheim ontdekt, gaat alles wankelen. Ellende kruist haar pad. Iris lijkt zich er dapper doorheen te slaan, maar als ze ook met de liefde de degens moet kruisen, kan ze niet zonder de hulp van haar beste vriendinnen Lein en Didi.Miss Verstand is het slotdeel van het drieluik over Didi, Lein en Iris, drie hartsvriendinnen die lief en leed met elkaar delen.

Bron: bol.com | Miss verstand (ebook) EPUB met digitaal watermerk, Astrid Harrewijn |...

avatar van liv2
Arwen1 schreef:
Jammer dat je zelf geen nieuwe boeken toe kan voegen!

Miss verstand - Astrid Harrewijn

Alles lijkt kinderpsychologe Iris voor de wind te gaan. Het leven knipoogt vrolijk naar haar. Ze heeft een nieuwe praktijkruimte in Den Haag, een sociaal leven met leuke vrienden en dan wordt ze ook nog eens gevraagd als deskundige voor een televisieprogramma.
Maar als Iris een groot familiegeheim ontdekt, gaat alles wankelen. Ellende kruist haar pad. Iris lijkt zich er dapper doorheen te slaan, maar als ze ook met de liefde de degens moet kruisen, kan ze niet zonder de hulp van haar beste vriendinnen Lein en Didi.Miss Verstand is het slotdeel van het drieluik over Didi, Lein en Iris, drie hartsvriendinnen die lief en leed met elkaar delen.

Bron: bol.com | Miss verstand (ebook) EPUB met digitaal watermerk, Astrid Harrewijn |...


jawel hoor Arwen, onder je avatar ( als je er gaat opstaan dus) zie je de optie "boek toevoegen" Als je dit aanklikt kom je in het toevoegformulier terecht. Als je nog vragen hebt laat je het maar weten. Succes!

Sorry ben hier nieuw op forum(A). Mijn dank is groot!!

avatar van duke1999
Er is eind maart een nieuwe fantasyserie begonnen van een Nederlandse auteur.

De auteur gaat bij de naam van Ian Laverman. Zijn debuut heet Kronieken van magie: De heer van het woud.

Als je op de link klikt kan je de eerste reacties lezen.
bol.com | De heer van het woud, Ian Laverman | 9789490767914 | Boeken
Hebban.nl | De heer van het woud van Ian Laverman

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Recent verschenen bij uitgeverij New Directions te New York: 'Cat Poems', een lief boekje (ook qua klein formaat pagina), 96 pagina's, met enkele tientallen katgerelateerde gedichten van evenzovele schrijfsters en schrijvers.

Zie: New Directions Publishing | Cat Poems - ndbooks.com

Curieus citaat van de binnenflap:
If I were not a Christian, I would worship the cat.
—Muriel Spark

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
In mei 2018 verscheen bij Van Oorschot een nieuwe, herziene, vierde editie van 'Bij Mij op de Maan', een keuze uit de Russische kindergedichten vanaf de zeventiende eeuw, samengesteld door Robbert-Jan Henkes.
Deze bloemlezing lijkt redelijk geprijsd, met 575 pagina's.

Zie voor de toelichting op de eerste editie uit 2016:
Bij mij op de maan - vanoorschot.nl

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Op 22 oktober 2019 verscheen bij Goff Books in San Francisco van de schrijfster Carolyn Campbell en de fotograaf Joe Cornish het boek 'City of Immortals: Père-Lachaise Cemetery, Paris'. Het boek van 200 pagina's is rijk geïllustreerd, goed gedocumenteerd en bevat tientallen biografieën ('conversations') van zij die er rusten.

Voor wie deze beroemde begraafplaats al eens bezocht heeft of er kennis van wil nemen, of voor tafofielen in het algemeen, is het een solide werk.

Naast duizenden gewone burgers, liggen er onder andere de volgende beroemde personen begraven:
Oscar Wilde, Jim Morrison of the Doors. Frédéric Chopin, Georges Bizet, Edith Piaf, Maria Callas, Isadora Duncan, Eugène Delacroix, Gertrude Stein, Amedeo Modigliani, Sarah Bernhardt, Simone Signoret, Colette and Marcel Proust.


City of Immortals | Goff Books - goffbooks.com

avatar van the Cheshire cat
Sol1 Dank voor deze tip.

Een tafofiel.

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
the Cheshire cat schreef:
Sol1 Dank voor deze tip.

Een tafofiel.

Het boek is gewoon in Nederland verkrijgbaar. Ik ben in het verleden vaker in Parijs geweest, als eindbestemming of als tussenstop, en heb daarbij Cimetière du Père-Lachaise bezocht; bij verschillende jaargetijden met wisselend weer en wisselende lichtval. Het blijft een bijzondere ervaring.

avatar van the Cheshire cat
Lang geleden dat ik daar geweest ben, was zeker een bijzondere ervaring.
Ja, ik ben niet echt een vakantieganger verder, dus ik ken helaas maar weinig buitenlandse begraafplaatsen. Maar ook in Nederland hebben we een aantal mooie begraafplaatsen. Ik ken natuurlijk niet alles. Leiden onder andere heeft een zeer fraaie, aan de Groenesteeg. En een paar jaar geleden heb ik nog een bezoek gebracht aan de begraafplaats van Roermond, ook erg mooi, waar het wereldberoemde Graf met de handjes staat.

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Professor Emerita Whitney Chadwick heeft een aantal boeken over kunst op haar naam staan en is vooral bekend vanwege haar klassieker 'Women, Art, and Society' uit 1990.

Op 27 augustus 2020 verscheen bij nog steeds dezelfde uitgeverij Thames and Hudson alweer de zesde en opnieuw uitgebreidere editie van 599 pagina's met 331 illustraties.

Hoewel de gedachte wordt bestreden dat (goede) vrouwelijke kunstenaars een uitzondering zijn op de regel, staat het boek op zichzelf - en 'als een huis'. Zoals de uitgever stelt:
Chadwick’s survey amounts to much more than an alternative canon of women artists: it re-examines the works themselves and the ways in which they have been perceived as marginal, often in direct reference to gender. In her disussion of feminism and its influence on such a reappraisal, the author also addresses the closely related issues of ethnicity, class and sexuality.

Het boek is te vinden op:
Women, Art, and Society (World of Art) (World of Art) - thamesandhudson.com
Op die site staan ook een aantal pagina's uit het boek.
Gelet op de omvang en behandeling, is het boek vrij redelijk geprijsd met £19.99.

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Bij Batsford Books in Londen verscheen op 16 februari 2023 het fotoboek ‘Inside Ukraine: A Portrait of a Country and Its People’ van ongeveer 320 pagina’s met circa 350 afbeeldingen.

Het boek is het resultaat van vijf jaar werk en 100.000 kilometer reizen door het land door de vrijwilligers van Ukraïner; een organisatie van circa 700 personen, die Oekraïne aan zijn eigen inwoners wil uitleggen en het in de verdere wereld wil promoten.

Het boek is een weergave van dit uitgestrekte land; van pittoreske bosdorpjes tot grote stedelijke woningbouwprojecten, van prachtige berg- en estuariene landschappen tot industriële steengroeven en middeleeuwse forten.

Het introduceert de mensen van Oekraïne en hun verhalen, zoals: traditionele kerstzangers, wilde honingboeren, pottenbakkers, spoorwegmannen, kunstenaars, schapenfokkers en bezemmakers. De natuurlijke wereld is ook vertegenwoordigd, met zijn populaties wilde pelikanen, rondzwervende kuddes buffels en de charmante bewoners van een berenreservaat.

Op de website van de Londense uitgever is fotomateriaal te vinden, met een link naar het boek onderaan de webpagina: A glimpse inside Ukraine - Batsford Books

Dankzij een reeks QR-codes kan via het boek toegang worden verkregen tot langere artikelen en nog meer afbeeldingen op de website van Ukraïner. Deze gemeenschap is op internet te vinden op: Expedition through Ukraine - people, places and stories - ukrainer.net

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Bij gelegenheid van het tiende lustrum verscheen nu al nummer 70 van De Poezenkrant, ook wel kortweg 'PoeKra' of zelfs 'PoKra' genoemd. Het curieuze maar aantrekkelijke fenomeen PoeKra verschijnt onregelmatig en in diverse formaten; het eerste exemplaar verscheen op 7 februari 1974 en de huidige editie heeft dan ook als datum...7 februari 2024.

De THT-datum zou 3 juni 2025 zijn.

Er gelden diverse disclaimers, zoals:
Periodiek met oud nieuws, bladvulling en gekte. Dit product kan aanvechtbare informatie bevatten
of nog:
Dit is geen tijdschrift over katten, maar een medium voor taal en typografie, 'met als smoes de poes. Poezenliefhebbers vinden er dan ook niets van hun gading', aldus Wikipedia

avatar van eRCee
Geinig concept. Heb je wel eens een exemplaar in handen gehad?

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
eRCee schreef:
Geinig concept. Heb je wel eens een exemplaar in handen gehad?
Meerdere; het formaat springt inderdaad alle kanten uit, net zoals de inhoud. In het verleden was er zelfs een editie met een kattenstaart, verbonden aan het periodiek, als bladwijzer. Om the Cheshire cat gerust te stellen: dat was geen echte staart...

avatar van the Cheshire cat
Sol1 schreef:
In het verleden was er zelfs een editie met een kattenstaart, verbonden aan het periodiek, als bladwijzer. Om the Cheshire cat gerust te stellen: dat was geen echte staart...

O gelukkig maar pff, dat lijkt me echt iets afschuwelijks.. ik had al moeite met staartdelingen vroeger op de lagere school.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:30 uur

geplaatst: vandaag om 16:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.