menu

Boeken / Nieuws / Tiener geeft eerste boek uit

zoeken in:
Ik kopieer even een krantenartikel;)

Een boek schrijven is moeilijk, een uitgever vinden die het boek uit wil geven is nog moeilijker, en voor een tiener al bijna onmogelijk. Toch is het de Groningse tiener Kirsten Ronda gelukt.

''Ik begon met schrijven toen ik 9 jaar oud was. Ik kreeg een leeg boekje en besloot om de verhalen er zelf in te schrijven. Zo ontdekte ik dat ik het superleuk vond!''

Haar 300-pagina's tellende boek: 'Vechten tegen de waarheid' gaat over vier tieners die terecht komen in een andere dimensie. Er is slechts één weg terug, een weg met levensgevaarlijke opdrachten, die niemand ooit gehaald heeft.

Dit boek schreef Kirsten toen ze 13 jaar oud was. Inmiddels heeft ze er al veel meer geschreven, ze kan eigenlijk niet meer zonder. ''Het is mijn grootste hobby, ik weet dat ik altijd door zal gaan met schrijven. Want als je een film kijkt leef je mee met de hoofdpersoon, maar als je een boek schrijft bén je de hoofdpersoon. Dat maakt het ook zo leuk, het is levensecht en je vergeet al je eigen problemen.''

En toen moest er een uitgever gevonden worden. Dat is veel moeilijker dan veel mensen denken, het grootste gedeelte van wat binnenkomt wordt ongelezen teruggestuurd of afgewezen. Boeken geschreven door kinderen hebben een nog kleinere kans. Uitgeverij boekscout.nl, die eigenlijk geen boeken door kinderen aanneemt, accepteerde het verhaal toch. En zo is de droom van een 15-jarige nu al uitgekomen.

''De mensen uit mijn omgeving zijn enthousiast. Ze vinden hem erg spannend en zeggen dat ze hem niet weg kunnen leggen'' vertelt Kirsten trots. ''Ik hoop dat de mensen die hem lezen hem leuk blijven vinden''.

En natuurlijk zijn er ook voordelen aan een kinderboekenschrijfster die net zo jong is als de hoofdpersoon. Want wie weet beter wat er in het hoofd van een tiener omgaat, dan een tiener zelf?

Het boek is te bestellen bij www.boekscout.nl of bij een plaatselijke boekwinkel.

avatar van psyche
psyche (crew)
kirstentjuhh schreef:

En natuurlijk zijn er ook voordelen aan een kinderboekenschrijfster die net zo jong is als de hoofdpersoon. Want wie weet beter wat er in het hoofd van een tiener omgaat, dan een tiener zelf?



Een hele prestatie Kirsten, van harte gefeliciteerd

avatar van katie morosky
Sorry, maar het is niet zo dat het voor kinderen en tieners moeilijker is om een boek uit te geven. Net niet. Uitgevers zitten te popelen om jonge schrijvertjes omdat die net heel veel publiciteit krijgen. Maar niettemin toch een proficiat!

avatar van Micha
Het is en blijft een prestatie. Proficiat

avatar van thomzi50
Ja, zeker een prestatie. Ben benieuwd of het ook nog een beetje goed is

Maar wauw.. echt goed gedaan! Proficiat!

Knap gedaan inderdaad! Is er ook al iemand geweest die het gelezen heeft?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:14 uur

geplaatst: vandaag om 16:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.