menu

Boeken / Nieuws / Het Beste Boek

zoeken in:
avatar van Jord
De NPS organiseert, in samenwerking met het NRC, Het Beste Boek. Internetstemmers gaan bepalen wat het beste Nederlandse boek is.

Ziehier:
http://www.hetbesteboek.nl/

Mijn stem ging naar Nooit meer Slapen van W.F. Hermans

De mijne ging alvast naar De Ontdekking van de Hemel door Mulish. Ik ben eens benieuwd naar de resultaten. Ik ga de boeken die ik nog niet gelezen heb alvast toevoegen aan mijn lijstje 'nog te lezen boeken'.

avatar van Jord
Jord schreef:

Mijn stem ging naar Nooit meer Slapen van W.F. Hermans


Mede daardoor nu ook bij de laatste 10.

Dit is de volledige shortlist van tien boeken:

* Kader Abdolah: Het huis van de moskee (2006)
* Bernlef: Hersenschimmen (1984)
* Willem Frederik Hermans: De donkere kamer van Damokles (1958)
* Willem Frederik Hermans: Nooit meer slapen (1966)
* Harry Mulisch: De ontdekking van de hemel (1992)
* Multatuli: Max Havelaar (1860)
* Nescio: De uitvreter; Titaantjes; Dichtertje (1911-1918)
* Gerard Reve: De avonden (1947)
* Thomas Rosenboom: Publieke werken (1999)
* J.J. Voskuil: Het bureau (1996-2000)


Ik ben blij dat Voskuils Het Bureau er ook tussen staat.

avatar van Arkadi
21:37 11 Maart 2007
Ontdekking van de Hemel beste boek

Het boek De Ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch is gekozen tot beste Nederlandse roman aller tijden. Dat is bekendgemaakt tijdens De Avond van het Boek door Geert Mak, die dit jaar het boekenweekgeschenk heeft geschreven.

De verkiezing van het beste boek was een initiatief van NRC Handelsblad en de NPS. Meer dan 15.000 mensen kozen op internet hun favoriete boek uit een lijst van 250 titels. Daarvan bleven er uiteindelijk tien over.

Het recentste boek van de shortlist, Het Huis van de Moskee van Kader Abdolah uit 2006,werd tweede en Max Havelaar van Multatuli eindigde als derde.


Bron:ww.nos.nl


Tsja daar kan men het alleen maar mee eens zijn toch?

avatar van Dexter
Het Huis van de Moskee dan toch maar eens snel gaan lezen als het Hermans uit de top 3 weet te houden.

Dennis
Hier de hele top tien:
1 Harry Mulisch - De Ontdekking van de Hemel
2 Kader Abdolah - Het Huis van de Moskee
3 Multatuli - Max Havelaar
4 Bernlef - Hersenschimmen
5 Willem Frederik Hermans - De Donkere Kamer van Damokles
6 Willem Frederik Hermans - Nooit Meer Slapen
7 J.J. Voskuil - Het Bureau
8 Nescio - Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes.
9 Gerard Reve - De Avonden
10 Thomas Rosenboom - Publieke Werken

Ik heb slechts nummer één en zes gelezen. Nummer twee en drie spreken met totaal niet aan; de rest ben ik wel benieuwd naar en die zal ik vanaf de zomer ook wel gaan lezen.

Zijn er nog mensen die ook het programma gisteren hebben gezien? Presentatie wist mij niet te bekoren; ook jammerlijk dat er spoilers uit Madame Bovary en Аnna Karenina ten gehoren werden gebracht.

dutch2
Tja. Ik heb zelf de nummers 3,5,6, en 8 gelezen maar van een lijst zonder Elsschot, Boon, Haasse, Nooteboom, Springer of Vestdijk word ik eerlijk gezegd een beetje verdrietig.

ik lees nu het boek Het laatste offer, erg spannend en je leest het zo uit, heel fijn dat soort boeken!

Het meisje met de parel is een prachtig boek. Eenvoudig maar zo mooi.
geheime leven van een ploetermoeder is een heel andere genre maar even goed.
Sandra

'De lammeren' is de fenomenale debuutroman van de huidige Genkse stadsdichter Mustafa Kör. Hij is een natuurtalent in de hoogste graad en zijn boek is bedwelmend mooi. Voor ieder die houdt van wervelende taalvirtuositeit en een vleugje poëzie, zal dit 'boek van het jaar' verslavend werken. Net zoals Connie Palmen, weet Kör op introspectieve wijze zijn hart en ziel in zijn boek te leggen, en dit op zeer natuurlijke wijze, zonder 'exhibitionistisch' over te komen.
Een juweel van een boek dat vermoedelijk een snelle opmars zal maken. Ik draag het alvast in mijn hart.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:16 uur

geplaatst: vandaag om 07:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.