menu

Overig / Algemeen / Vegetarisme en veganisme

zoeken in:
avatar van psyche
psyche (crew)
HankMoody schreef:

Mijn vegan maal is falafel


Verrassende pm’s hier en jaaaa daar zeg je wat.
Je hebt natuurlijk falafel en falafel, ik maak hem het liefst zelf, een mix uit zowel Arabische als Joodse keuken. Ik maak altijd een flinke hoeveelheid en sta zo’n zes uur in de keuken en vries en heleboel in.
Daar kan geen supermarkt falafel tegenop.

Zelf eet ik vrijwel altijd vegetarisch, soms vegan maar ook, als ik zoals nu in Spanje aan de kust ben af en toe vis. Omdat ik zo toch echt het lekkerst vind.

Gemêleerde familie van: mijn moeder vegetarisch sinds mensenheugenis, vader carnivoor.
Mijn geliefde flextariër, onze oudste veganist leeft met een zo goed als bekeerde jager (echt waar toen ze voor het eerst bij hem in ouderlijk huis kwam hingen de konijnen ondersteboven aan de boerderij schuur), middelste flextariër met carnivoor, jongste is is carnivoor met een flextariër …


Onder mijn collega’s (totale afdeling 26 collega’s van verschillende vakgroepen) is het grootste gedeelte vegetariër of veganist, wanneer er samen gegeten wordt is er een kleine hoek met vlees. Biologisch natuurlijk.

Tot mijn grote vreugde overal zonder gezeur en elkaar de maat nemen. We zijn gewend dat het nu eenmaal niet voor iedereen hetzelfde is wat juist bij samen eten belangrijk is.

Best bijzonder vind ik. En anders koken, gevarieerd ook, lekker ook, kun je leren. Maar ja, ik word nu eenmaal zen van groente hakken en snijden. O.k. voor die falafel is een keukenmachine wel een goede hulp

avatar van Lalage
psyche schreef:
Onder mijn collega’s (totale afdeling 26 collega’s van verschillende vakgroepen) is het grootste gedeelte vegetariër of veganist, wanneer er samen gegeten wordt is er een kleine hoek met vlees. Biologisch natuurlijk.

Zo dat is wel bijzonder! Ik merk dat vooral mijn jongere collega's wel bezig zijn met duurzaamheid, maar bij een bedrijfsuitje nemen de meesten niet de moeite om iets door te geven en dan krijgen ze helaas standaard vlees.

avatar van eRCee
Op een Duitstalige menukaart zag ik laatst de onderverdeling 'vegetarisch' en 'tierisch'. De volgende stap is dat er de normale sectie is (zonder vlees) en dan nog een kleine sectie 'dierlijk'.

avatar van psyche
psyche (crew)
Lalage schreef:

Zo dat is wel bijzonder! Ik merk dat vooral mijn jongere collega's wel bezig zijn met duurzaamheid, maar bij een bedrijfsuitje nemen de meesten niet de moeite om iets door te geven en dan krijgen ze helaas standaard vlees.


Ofwel neemt bij ons iedereen zelf iets mee ofwel er wordt besteld bij vaste adressen en eten we het op eigen locaties. Die zijn er genoeg, de laatste keer in een groot atelier.
We hebben het er van te voren wel over met elkaar.

avatar van mjk87
Grenoble : le menu végétarien à la cantine ne séduit pas les parents d'élèves - rtl.fr

" La mairie de Grenoble a choisi de mettre par défaut des menus végétariens à la cantine si les parents ne choisissaient pas. Ceux-ci ont refusé à 94%."

Voor diegenen die Frans kunnen.

En voor diegene die dat niet kunnen: kortweg werd besloten door de burgemeester van Grenoble om standaard het vegetarische menu aan te bieden op scholen, tenzij de ouders aangaven dat niet te willen. In 94% van de gevallen koos men voor de optie vis of vlees en vis, slechts 6% koos voor het volledige vegetarische menu.

Ik heb overigens geen idee in hoeverre de Franse cultuur nog conservatief is op dit vlak, maar ik denk dat in Nederland en België die aantallen niet veel zullen verschillen als de vraag zo wordt gesteld: altijd vega of niet altijd vega. Want hier ligt het percentage vegetariërs ook rond de 5% (en nog enkele tientallen procenten van mensen die vlees/vis een of meerdere dagen laten staan zoals ik). Dan zou je beter nog een derde optie kunnen hebben: 2 of 3 dagen per week vegetarisch op school. Dat geeft allicht een beter beeld.

avatar van the Cheshire cat
mjk87 schreef:
Grenoble : le menu végétarien à la cantine ne séduit pas les parents d'élèves - rtl.fr

" La mairie de Grenoble a choisi de mettre par défaut des menus végétariens à la cantine si les parents ne choisissaient pas. Ceux-ci ont refusé à 94%."

Voor diegenen die Frans kunnen.

En voor diegene die dat niet kunnen: kortweg werd besloten door de burgemeester van Grenoble om standaard het vegetarische menu aan te bieden op scholen, tenzij de ouders aangaven dat niet te willen. In 94% van de gevallen koos men voor de optie vis of vlees en vis, slechts 6% koos voor het volledige vegetarische menu.

Ik heb overigens geen idee in hoeverre de Franse cultuur nog conservatief is op dit vlak, maar ik denk dat in Nederland en België die aantallen niet veel zullen verschillen als de vraag zo wordt gesteld: altijd vega of niet altijd vega. Want hier ligt het percentage vegetariërs ook rond de 5% (en nog enkele tientallen procenten van mensen die vlees/vis een of meerdere dagen laten staan zoals ik). Dan zou je beter nog een derde optie kunnen hebben: 2 of 3 dagen per week vegetarisch op school. Dat geeft allicht een beter beeld.

Frankrijk is nog héél conservatief, wat dat betreft. Wanneer je in Frankrijk op een barbecue zegt dat je vegetariër bent dan word je met de nek aangekeken of vierkant uitgelachen. Een vriend van me woont in Frankrijk, vandaar dat ik dit weet.
Die 5% zegt mij eigenlijk helemaal niets. In Nederland zie je dat steeds meer mensen voor vegetarisch gaan of er in ieder geval mee bezig zijn, het wordt ook steeds normaler om het erover te hebben. In Haarlem bijvoorbeeld is onlangs nog besloten om vleesreclame te verbieden in de openbare ruimte.

avatar van psyche
psyche (crew)
Ik denk dat het een proces is, waar (nog) alleen vlees een optie is kun je zoals mjk87 aangeeft, beginnen met een aantal keren per week vegetarisch aanbieden, en minder iets anders of helemaal niets anders.
Die zoals the Cheshire cat aangeeft 5 % zegt mij ook niet zoveel, wel dat een x aantal jaar het vegetarisch menu in een restaurant beperkt was tot pasta met tomatensaus ofzo. Dat is echt wel anders nu. De keus wordt steeds uitgebreider.
Het hangt wellicht ook van de omgeving af. Het erover kunnen hebben (al is het maar de opties bespreken en elkaar tegemoet willen komen) is éen ding.
Onze afdeling heeft voor de grap ook weleens een buffet georganiseerd voor een grotere groep collega’s binnen onze organisatie. Het werd verzord door de partner van een collega, een veganistiche kok.
We hadden niets gezegd, het zag er prachtig uit en vrijwel alles was op


avatar van Robsessie
Op mijn werk is sinds een jaar of twee de standaardoptie vegetarisch bij het bestellen (bij de cateraar) van een lunch, diner of borrel voor groepen. Andere opties zijn mogelijk wanneer deze doorgegeven worden: vlees, veganistisch, glutenvrij. Het levert af en toe nog wat opmerkingen op, maar al minder dan aan het begin. Kwestie van tijd, en gewenning, denk ik.

Het voornemen om vanaf 2025 (volgens mij) enkel veganistisch aan te bieden stuitte vooral online op de nodige weerstand. Ik denk dat de praktijk wel mee zal vallen. En anders is binnen een straal van een paar honderd meter nog allerlei vlees te verkrijgen.

avatar van mjk87
Een echt goede stap zou natuurlijk het verbieden van alle import zijn, enkel nog lokale seizoensgebonden producten. Dan helaas geen koffie, bananen en chocola meer, maar dat is sowieso beter voor het klimaat.

Bij ons zijn de avocado's in de ban gedaan omdat deze nogal wat water nodig hebben en vaak zijn het Mexicaanse drugskartels die eraan verdienen.

avatar van eRCee
mjk87 schreef:
Een echt goede stap zou natuurlijk ...

En dan gewoon even de hele wereldeconomie afschaffen.

3D-farming (of vertical farming) wordt ook wel op ingezet. Oftewel: kasteelt in de stad, met energie uit zon en gecontroleerde binnenomstandigheden.

BrotherJohn
Leuk topic. Ben vanaf 2007 vrij strikt vegetariër geweest en dat kostte weinig moeite. Maar laatste jaren toch flexitariër geworden: kan nu bijv. genieten van af en toe een biologische hamburger of een kroket. Als er vlees (voor op brood bijv.) met een tht-datum van vandaag voor 50% afgeprijsd in de supermarkt ligt wil ik het ook wel eens meenemen, beter opeten dan dat het wordt weggegooid... In ons gezin wordt er veel gegeten op basis van soja, kikkererwten, linzen en ook rijstdrink is al jaren een basisboodschap. Wat me aan mijn eigen consumentengedrag momenteel het meest knaagt is de hoeveelheid plastic verpakking. Ik probeer nu zoveel mogelijk producten in glas te kopen (alle vruchtensappen en olie bijv.), maar nog steeds hebben we veel te veel plastic afval omdat er bij veel producten geen keus is in soort verpakking. Zelfs om de bio paksoi zit vaak plastic... hoe bio is het dan nog. Plastic, zout, suiker, palmolie en kunstmatige smaakversterkers probeer ik zo min mogelijk in huis te halen, maar het is alom aanwezig.

avatar van Lalage
@BrotherJohn Je zou eens kunnen zoeken naar een verpakkingsarme winkel in de buurt. Hier in Amersfoort zit De Nieuwe Graanschuur en ik ben er zo blij mee, want het scheelt veel afval. Groentewinkels en natuurwinkels hebben groente en fruit los liggen, zonder plastic. En dan kan je ook precies de hoeveelheid kopen die je nodig hebt.
Verder kan je online bestellen bij Pieter Pot, die werken met glazen potten. En bijvoorbeeld bij Pit & pit kan je grotere hoeveelheden bestellen van houdbaar voedsel zoals havermout en rijst. Maar dan moet je wel bedenken hoe je zorgt dat de muizen daar niet bij kunnen

BrotherJohn
Bedankt voor de tips van Pieter Pot en Pit & Pit, ga ik naar kijken! Ik woon in een dorp met alleen maar een Coop, Aldi, bakker en slager... rijst kopen we meestal per 25kg bij de toko, anders blijf je bezig. De charme van een plattelandsdorp is dan wel weer dat eieren, aardappelen e.d. gewoon bij stalletjes aan de weg te koop zijn, en eekhoorntjesbrood, bramen, brandnetels e.d. zelfs gratis in overvloed te vinden zijn.

[edit: écht een leuke ontdekking dat Pieter Pot]

avatar van Lalage
Bij de bakker liggen broden vaak nog zonder zak in het schap, dan vinden ze het vast niet erg als je de broodzak van de vorige keer weer meeneemt.
Glazen potten lijken mij best zwaar en als het valt en breekt dan ligt overal glas, maar ik weet van anderen die erg blij zijn met Pieter Pot.

ZAP!
mjk87 schreef:
Een echt goede stap zou natuurlijk het verbieden van alle import zijn, enkel nog lokale seizoensgebonden producten. Dan helaas geen koffie, bananen en chocola meer, maar dat is sowieso beter voor het klimaat.
Dit is voor velen een te grote stap voor in één keer, daar kan je van op aan. Een tussenweg / eerste stap is meer doseren / minderen; drink je elke dag koffie? Begin met het om de dag te drinken. Bananen en chocola 1 keer in de maand bv..

Zelf eet ik tegenwoordig zo goed als geen vlees meer bij het avondeten. Met m'n vader hadden we porties voor 2 personen van van alles in de vriezer gemaakt, daar doet hij nu twee dagen mee. Bv. een gevulde kippensoep of snert zijn dan wel uitzonderingen. Verder eet ik wel vaak vlees op de boterham, echt vegetariër zie ik mezelf dan ook niet worden, laat staan veganist. De groenteburgers van een bepaalde supermarkt (tuurlijk wel... ) vind ik wel echt lekker btw.

ZAP!
eRCee schreef:
Toch nog even terug hoor, maar de koninklijke jachtpartijen hebben toch niks te maken met vlees eten als zodanig? Denken jullie dat ze avonden achtereen ree zitten te eten daar in Het Loo? Volgens mij is het gewoon jagen als traditie, met een grote groep, met honden enz., daar is helemaal niks eerlijks aan en met voedselvoorziening heeft het ook niks te maken.
De royalen zullen dat niet allemaal zelf oppeuzelen, maar reken maar dat er handel zit in wat er tijdens de jacht (niet alleen door Willempie, maar door het hele land) afgeschoten wordt. Dit onder onder het mom van het op peil houden van de wildstand. Ik heb een oom die inmiddels niet meer jaagt, en daar gelden allerlei regels en afspraken over wat er qua diersoorten in een bepaald gebied moet / mag zijn zonder dat de natuur verstoord wordt. Er wordt dan bv. bekeken hoeveel hazen er aanwezig zijn en wat daar eventueel van afgeschoten mag worden - bij mijn weten werd daarvan echt niets, maar dan ook niets weggegooid als het gezonde beesten betrof. Of ik het daarmee eens ben, is een tweede. Ik ben altijd afkerig geweest van die familietraditie, maar stel dat er met een overschot aan hazen veel schade aan de natuur ontstaat en andere dieren zodoende minder overlevingskansen hebben? *

Het koningshuis mag van mij per direct afgeschaft worden, maar daarmee zal de jacht niet ook meteen verdwijnen.

* Overigens lees ik wel net dat er inmiddels een verbod is op de jacht konijnen en hazen, klik en klik.

avatar van mjk87
ZAP! schreef:
Dit is voor velen een te grote stap voor in één keer, daar kan je van op aan. Een tussenweg / eerste stap is meer doseren / minderen; drink je elke dag koffie? Begin met het om de dag te drinken. Bananen en chocola 1 keer in de maand bv..


Het is vooral bedoeld om dingen in perspectief te plaatsen en richting de niet-vleeseters vooral als prikkeling om eens over te denken.

Ik zeg niet dat jij dat doet, maar in het algemeen zie ik in discussies veel vegans en vegetariërs die wel even bepalen dat de rest maar zonder vlees en dierlijke producten moet leven want dat is niet nodig en schadelijk voor mens, dier en milieu. Dat is wel makkelijk praten als je zelf er al mee gestopt bent. En als het gaat over milieu, mens en klimaat dan is dat van heel veel producten te zeggen. Ik ben vooral benieuwd hoe dat landt bij mensen die zeggen het om klimaat te doen maar dan wel geconfronteerd worden met de gevolgen als je dit van consequenter en principiëler doorvoert. Want eerlijk, morgen kunnen we per direct stoppen met het eten van chocola en bananen en drinken van koffie en thee (los even van de economische gevolgen). Dat is minder leuk, een heel stuk minder leuk zelfs, maar dat geldt voor vlees- en kaaseters ook met hetgeen zij graag eten.

Dit is dan ook niet bedoeld als opmerking richting de vegans die het enkel gaat om het stoppen van het dierenleed maar die gewoon vliegen en wie het klimaat weinig kan schelen.

avatar van mjk87
Gisteren nog bij De Aubergerie geweest in Amersfoort en het vegetarische 6-gangenmenu genomen. Erg fijn, en het klonk ook veel interessanter dan de vis- en vleesgrechten. Jammer dat het vegamenu niet op de site staat om een idee te kirjgen. (Lalage ken je die tent?)

Amersfoort vind ik i.t.t. mijn home town Apeldoorn sowieso veel beter afgstemd op niet-vleeseters. Ik kom hier in Apeldoorn echt niet verder dan de pasta pesto en de hartige groentetaart bij de meeste restaurants.

avatar van Lalage
Ik ben nog nooit bij De Aubergerie geweest. Laatst wel bijzonder verrast bij Het Lokaal met chic vegan eten, dat was erg goed. Amersfoort heeft verder niet heel veel serieuze opties wat plantaardig eten betreft. Alleen het nieuwe restaurant Rozey's heeft wel veel, daar ben ik ook nog niet geweest. In grotere steden als Utrecht, Amsterdam, München en Berlijn heb je pas keuzestress. Maar het is allemaal enorm verbeterd de afgelopen jaren. Ik weet nog dat ik een jaar of zeven geleden tevoren een e-mail stuurde als ik naar een restaurant moest (met collega's ofzo) met uitleg over plantaardig eten en de vraag of ze iets voor me konden maken. En dan kon het gebeuren dat ik een groot bord sla kreeg...

avatar van Lalage
mjk87 schreef:
in het algemeen zie ik in discussies veel vegans en vegetariërs die wel even bepalen dat de rest maar zonder vlees en dierlijke producten moet leven want dat is niet nodig en schadelijk voor mens, dier en milieu. Dat is wel makkelijk praten als je zelf er al mee gestopt bent.

Het verschilt per persoon hoe je dat aanpakt. Sommige mensen schakelen het liefst in één keer over. Anderen doen dat liever geleidelijk. Ik heb er zelf jaren over gedaan, begon ooit met één dag per week geen vlees, op een gegeven moment geen vlees meer maar wel vis, daarna ook vis weg en melk de deur uit, daarna kocht ik geen kaas meer en als allerlaatste wilde ik ook buiten de deur alleen nog plantaardig eten. Dat laatste was om gezondheidsredenen.
Elke stap die mensen zetten om minder dierlijke producten te gebruiken is goed! En de keren dat ik mijzelf betrap op afkeurende gedachten, bedenk ik dat ik zelf ook jarenlang vlees en kaas at.

avatar van Robsessie
Ik heb een beetje hetzelfde pad afgelegd als Lalage, over een spanne van een jaar of drie. Nu eet ik vrijwel geheel plantaardig. Heel af en toe neem ik nog een pizza margherita, als de plantaardige versie me echt niet aan staat, of ik eet vegetarisch wanneer ik bij mensen over de vloer kom waarvoor dat al een uitdaging is. Oja, en als ik in bepaalde delen van het land, op vakantie, buiten de deur wil eten, dan moet je schikken met vegetarisch.

Vroeger was ik een groot vleeseter. De smaak vond ik, en vind ik waarschijnlijk nog steeds, heerlijk. M'n lievelingsgerechten om te koken waren pasta alla napoletana (tomatenstoof met meerdere soorten vlees) en zoetpittige spareribs. Het water kan me nog in de mond lopen... Maar het idee van vlees eten kan ik mentaal niet meer aan, haha. Ik zou me te schuldig voelen en ik kan het niet meer loskoppelen van al het leed dat erachter zit.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie tips buiten de grote steden. Laten we het voor de toegankelijkheid op zowel vegetarisch als plantaardig houden. Ik trap af:
- Hotel Gaia, Diepenveen (nabij Deventer). Het verrassingsmenu is heerlijk, bediening zeer vriendelijk, en vooral ook toegankelijk voor de mensen die (nog) niet toe zijn aan al te veel geëxperimenteer.
- Herberg het Volle Leven, Appelscha. Ook hier verrassingsmenu, met échte verrassingen. Standaard is vega, maar vegan mogelijk.
- Oud Vuren, Vuren (nabij Gorinchem). Vooral het tuindiner in de lente- en zomermaanden is super. Vlees of vega menu mogelijk. Zelf een plekje in de tuin zoeken, rondlopen tussen de gangen, top gastvrouw.

avatar van the Cheshire cat
Gisteren de geweldige serie Dahmer op Netflix afgerond: kijktip!
Nou hoor ik jullie denken wat heeft Jeffrey Dahmer met dit topic te maken? Nou, er zitten een paar 'grappige' verwijzingen in naar vegetarisme en vleesconsumptie, onder andere het stukje dat Dahmer gaat werken bij een slagerij en dan met name de manier waarop hij dat vlees aansnijdt.. met zo'n gelukzalige glimlach haha..

In een andere scène moet de seriemoordenaar op school een dode big ontleden. Het meisje dat naast hem zit kijkt er vol afschuw naar en zegt dan tegen de leraar: 'Ik wil dit niet doen. Ik ben vegetariër.' Waarop de leraar antwoordt: 'Ach, die varkens zijn al dood, maak je niet druk.' Zegt zij weer: 'Die varkens worden doodgemaakt zodat wij ze kunnen ontleden.' En dan Dahmer, lichtelijk geamuseerd: 'Shut up Denise, we wanna do this!'

En later in de serie nog een scène waarin hij zijn buurvrouw een broodje met vlees geeft.
'Is that meat?' vraagt ze.
'Yep,' zegt Dahmer dan.
Dan valt er een heel lange stilte en denk je als kijker, nu gaat ze natuurlijk vragen wat voor soort vlees... en ja hoor, dan vraagt ze, voorzichtig: 'What kind of meat?'
'Pulled pork.'

avatar van the Cheshire cat
Rutger Bregman was weer goed in vorm gisteren bij Op1, hoewel er eigenlijk geen speld tussen viel te krijgen bij die vreselijke vleesmevrouw die gewoon glashard zat te liegen: "Er is geen bio-industrie in Nederland " ..tuurlijk joh. En steeds met d'r ogen te draaien.
Bregman blijft altijd opvallend rustig vind ik en beargumenteert alles helder en duidelijk, al zie ik liever iemand als Midas Dekkers in dit soort discussies.

Rutger Bregman en Linda Verriet in debat over de bio-industrie in Nederland - Op1 - op1npo.nl

avatar van Robsessie
Ik word een beetje moe van zulke confrontaties in de media, alsof zo'n lobbyist ook maar een haarbreed toe zal geven. Het is een beetje roepen tussen twee uitersten waarbij sympathisanten van de een of de ander zich alleen maar verder in zullen graven.

Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie.

avatar van eRCee
Verschrikkelijk die vrouw. Leugens en jij-bakken. Dit soort gesprekken is dus de reden dat ik bijna geen actualiteit meer volg.

avatar van AGE-411
mjk87 schreef:
Een echt goede stap zou natuurlijk het verbieden van alle import zijn, enkel nog lokale seizoensgebonden producten. Dan helaas geen koffie, bananen en chocola meer, maar dat is sowieso beter voor het klimaat.

Bij ons zijn de avocado's in de ban gedaan omdat deze nogal wat water nodig hebben en vaak zijn het Mexicaanse drugskartels die eraan verdienen.


En dat hoeft echt niet revolutionair te zijn.
Ik kom uit een vrij conservatief gezin. Nooit aten we sla of tomaat in de winter of witloof in de zomer. Ik kook haast altijd met de groentekalender in het achterhoofd. Een typische groente in deze tijd van het jaar: Spruiten, Savooikool, Witloof, Pastinaken, Prei, Champignons, Pompoen, Zoete aardappel, aardperen.

Bij mijn ouders was elke maaltijd vergezeld van een stuk vlees. Tegenwoordig kook ik gemiddeld 1 a 2 keer per week vegetarisch. Vorige week 'zelfgemaakte Gnocchi's van pastinaak met boschampignons'. Morgen een stukje 'lasagne met wintergroenten'. Die maak ik steeds voor 4 keer.

Ik ben een veel te grote vleesliefhebber om het helemaal te laten. Niet dat ik steeds voor de grootste steak ga, ik kies liever voor een klein maar bijzonder stukje vlees. Kwaliteit, niet kwantiteit!

avatar van psyche
psyche (crew)
Gewoon een smoesje om reclame te maken voor onderstaande bekroonde documentaire:

The Truffle Hunters - 2Doc.nl

Zo mooi… soms zou ik het beeld stil willen zetten en in willen lijsten
Maar ook het belang van, en de relatie van de bejaarde truffeljagers met hun hond … door de docu krijg ik trek in pasta met truffelroomsaus, parmezaan en rucola

(https://www.veggipedia.nl/groentenenfruit/truffel)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:59 uur

geplaatst: vandaag om 14:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.