menu

Overig / Algemeen / Vegetarisme en veganisme

zoeken in:
geplaatst:
Bij Amalia - Claudia de Breij:

Ik kan me juist wel vinden in de argumentatie van Misterfool. Dat het juist (meer) inhumaan is om naar de supermarkt te sloffen en daar een stuk vlees te kopen, dan dat je daadwerkelijk gaat jagen.
Je doet dan helemaal geen moeite voor je vlees en je hoeft ook niet te weten hoe het gemaakt wordt.
De redenatie is denk eerder dat je liever niet de loterij wil winnen maar dat je wilt werken voor je geld omdat je daar uiteindelijk gelukkiger van wordt en beter omgaat met geld. En dus als je jaagt meer respect hebt voor het vlees en daar minder van eet...

Vegans vinden dit heel moeilijk altijd. Die redenen dan dat je een soort psychopaat bent ofso die geniet van het afmaken van dieren en dat het daarom zou gaan. Ik weet ook niet of ik het zou kunnen maar ik begrijp de redenatie en denk hier ook weleens aan. Dus de mechanische superslachterijen waarin al die dieren op lopende banden vetgemest worden, in een kleine ruimte verblijven en dan afgeslacht worden, zou dan humaner zijn dan met je geweer of pijl en boog in de natuur jagen.

En insecten hebben een bewustzijn. In het boek Animals and psychedelics wordt daar op ingegaan dat zelfs insecten opzoek zijn naar geestverruimende middelen, net zoals alle dieren en mensen. Best interessant. We willen allemaal naar de klote

geplaatst:
Je kunt ook gewoon naar de supermarkt lopen en vleesvervangers halen, dat lijkt me het minst inhumane.
Met inheemse stammen die jagen heb ik overigens geen enkele moeite.

geplaatst:
the Cheshire cat schreef:
JIk schat dat supermarkten over 20 tot 30 jaar zo'n 80 procent vegan zijn.

Ik schat van niet, of kweekvlees en kweekzuivel komen in en worden als vegan gezien. Maar het percentage vegatarisch in Nederland is nu zo'n 5% en niet heel erg stijgende en vegan zelfs minder dan 0,5%, het aantal kg vlees per persoon is al jaren redelijk gelijk (behalve tijdens corona waar uiteten vooral minder was). Ik zie geen reden hoe dat in 20 jaar naar 80% vegan zal gaan (en dan tel ik pasta, brood etc niet mee, want al met al wordt al 50-80% vegan gegeten op die manier).

geplaatst:
Je kunt ook gewoon naar de supermarkt lopen en vleesvervangers halen, dat lijkt me het minst inhumane.

Behalve dat de meeste niet te eten zijn, en ja, ik heb er behoorlijk wat geprobeerd. Als ik vega of vegan eet (zo'n driemaal per week zeker) dan maar op andere manieren. Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe vegetarische biefstuk van Loetje uit de Israëlische 3D-printer, schijnt goed te zijn.

geplaatst:
30 jaar geleden kon je in de supermarkt slechts 4 vegetarische producten krijgen, en dat weet ik omdat ik toen in de supermarkt werkte: tofu en de vegetarische producten van Linda McCartney! Dat aantal is inmiddels verhonderdvoudigd (met name in de laatste 5 jaar) en die trend zet zich de komende jaren vrolijk door.

Dat vleesvervangers niet te eten zijn heeft alles te maken met je eigen kookkunsten. Ik pleit daarom ook voor 1 a 2 uur in de week vegan kookles op de lagere en middelbare school. Wordt de wereld alleen maar mooier van.

geplaatst:
Toch nog even terug hoor, maar de koninklijke jachtpartijen hebben toch niks te maken met vlees eten als zodanig? Denken jullie dat ze avonden achtereen ree zitten te eten daar in Het Loo? Volgens mij is het gewoon jagen als traditie, met een grote groep, met honden enz., daar is helemaal niks eerlijks aan en met voedselvoorziening heeft het ook niks te maken.
In Spencer zit een scene over de fazanten 'jacht' (ergo: je staat met 20 man op een rij, de honden doen het werk en knallen maar) en daar gaan de fazanten naar het personeel en de rest wordt weggegooid.

Dus vergeef me mijn cynisme als het dan ineens gaat over het wel of niet recht hebben dieren te eten in algemene zin, dat is gewoon een heel andere discussie.

(Onze vleesindustrie heeft dan weer niks met de natuur te maken en de problemen die daarbij spelen zijn veel groter dan al of niet het morele 'recht' van de mens om een ander dier te eten. Als je het daartoe versmalt, dan ben je willens en wetens niet het probleem aan het onderzoeken.)

WildeOscar (moderator)
geplaatst:
eRCee schreef:
Toch nog even terug hoor, maar de koninklijke jachtpartijen hebben toch niks te maken met vlees eten als zodanig?

[...]

Dus vergeef me mijn cynisme als het dan ineens gaat over het wel of niet recht hebben dieren te eten in algemene zin, dat is gewoon een heel andere discussie.

Vandaar dat ik dit topic ook geopend heb, en de discussie verplaatst heb
Maar dit maakt jouw huidige bericht hier weer een beetje off-topic, helaas
Maar om dat weer bij het boek terug te gaan zetten voor die halve bladzij over de jacht aldaar...
Ik laat je bericht hier dan ook maar gewoon staan, het is hier in ieder geval beter op zijn plek!

geplaatst:
30 jaar geleden kon je in de supermarkt slechts 4 vegetarische producten krijgen, en dat weet ik omdat ik toen in de supermarkt werkte: tofu en de vegetarische producten van Linda McCartney! Dat aantal is inmiddels verhonderdvoudigd (met name in de laatste 5 jaar) en die trend zet zich de komende jaren vrolijk door.

En toch zie ik bij mijn Jumbo al jaren slechts 1 meter met zulke vervangers, de Albert Heijn is in 5 jaar van 1 meter naar 1,5 gegaan. Meer niet. En de zaken als Soja-zuivel wordt ook al jaren niet meer. Wel staat er op veel producten Vegan, maar dat was het al jaren (zoals halvarine, veel pasta waar geen ei in zit etc) En er komen steeds wel nieuwe producten bij, maar veel andere verdwijnen ook weer. Ik weet niet hoe jouw bubble is qua vegetarisme, maar het is echt maar een beperkt deel van Nederland dat zo eet en zeker die vervangers is nog maar een beperkt deel. Ik eet met mijn driemaal per week echt bovengemiddeld vaak vega, ook in mijn behoorlijk progressieve vriendenkring.

Dat vleesvervangers niet te eten zijn heeft alles te maken met je eigen kookkunsten. Ik pleit daarom ook voor 1 a 2 uur in de week vegan kookles op de lagere en middelbare school. Wordt de wereld alleen maar mooier van.

Dat heeft in dit geval niets met wel of niet kunnen koken te maken. Ik kan zelf vrij aardig eten bereiden, mijn ex (die vegetarisch is) heel goed zelfs (en ze heeft mij ook wel dingen erin geleerd hoe het nog beter te bereiden is), maar veel van die vervangers zijn simpelweg niet lekker. De burger van Beyond Meat is goed, sommige vervangers van de Vegetarische Slager of Valess ook (maar burgers zoals de ereburger zijn simpelweg ranzig), de Gegrilde Stukjes van Garden Gourmet ook (mijn favoriet toch wel). Dus dat heeft niets met bereiden te maken. Dingen als rookworst (die van Valess gaat nog) en spekjes zijn sowieso nog niet goed vervangen tot nog toe.

Veel producten zijn ook op basis van soja en dat vind ik simpelweg niet lekker en smaakt naar karton. Die Alpro-kwark heb ik weleens geprobeerd, meerdere smaken, maar altijd proef je die kartonsmaak erdoor.

geplaatst:
Alpro yoghurt vind ik lekker. Pak zonder plastic deksel. De vanille of de kokos of de lemon-variant vooral. De naturel variant pimp ik op met wat biologische honing.
Qua broodbeleg is de vegetarische kip-kerrie van de Jumbo een dikke tip (veel beter dan die van de AH, die in het algemeen wel een beter assortiment heeft op dit vlak).

Vegetarische rookworst is inderdaad niet te eten en in de kaasvervangers ben ik ook nog nooit wat tegengekomen wat goed is.

Maar je kan ook gewoon werken met noten, champignons, linzen enz. Het hoeft niet perse 'vleesvervanger' te schreeuwen.

geplaatst:
eRCee schreef:
Maar je kan ook gewoon werken met noten, champignons, linzen enz. Het hoeft niet perse 'vleesvervanger' te schreeuwen.

Meestal gebruik die ook wel. Al kennen noten en veel soorten bonen relatief veel calorieën, dus daar let ik ook op. Maar zeker champignons gebruik ik met grote regelmaat vanwege de structuur en bite. En veel Aziatische gerechten zijn ook prima zonder vlees en vis te eten. En sojaroom door een gerecht heen is ook prima te doen, zolang ik maar geen sojamelk puur heb.

Ook typisch (of misschien juist niet), uitgerekend fastfood-ketens zoals McDonald's, Burger King en Subway hebben uitstekende vegetarische en soms zelfs vegan producten. Net ook weer de Vegan Supreme gehad bij laatstgenoemde. En de vegan Whopper is ook prima te eten.

geplaatst:
eRCee schreef:
Toch nog even terug hoor, maar de koninklijke jachtpartijen hebben toch niks te maken met vlees eten als zodanig? Denken jullie dat ze avonden achtereen ree zitten te eten daar in Het Loo? Volgens mij is het gewoon jagen als traditie, met een grote groep, met honden enz., daar is helemaal niks eerlijks aan en met voedselvoorziening heeft het ook niks te maken.
In Spencer zit een scene over de fazanten 'jacht' (ergo: je staat met 20 man op een rij, de honden doen het werk en knallen maar) en daar gaan de fazanten naar het personeel en de rest wordt weggegooid.

Juist.

geplaatst:
mjk87 schreef:

En toch zie ik bij mijn Jumbo al jaren slechts 1 meter met zulke vervangers, de Albert Heijn is in 5 jaar van 1 meter naar 1,5 gegaan. Meer niet. En de zaken als Soja-zuivel wordt ook al jaren niet meer.

Dat heeft in dit geval niets met wel of niet kunnen koken te maken. Ik kan zelf vrij aardig eten bereiden, mijn ex (die vegetarisch is) heel goed zelfs (en ze heeft mij ook wel dingen erin geleerd hoe het nog beter te bereiden is), maar veel van die vervangers zijn simpelweg niet lekker.

Veel producten zijn ook op basis van soja en dat vind ik simpelweg niet lekker en smaakt naar karton. Die Alpro-kwark heb ik weleens geprobeerd, meerdere smaken, maar altijd proef je die kartonsmaak erdoor.

Ik heb zelf 2 jaar in een vegetarisch restaurant gewerkt. De gerechten die we daar maakten (meestal deed ik het voorbereiden ervan, want in koken zelf ben ik niet zo goed) waren echt héérlijk. Helaas ben ik die recepten vergeten.
Toen ik 4 jaar geleden in het ziekenhuis lag had ik de keuze in een vegetarische maaltijd, was ook ontzettend lekker zeg, mét vleesvervanger.
Wat ik wil zeggen is dat als je goed kunt koken je die vleesvervangers helemaal niet nodig hebt. En er zijn echt wel lekkere vleesvervangers hoor. Dat argument van 'het is niet lekker' hoor ik nu al jaren. Het is gewoon wel lekker, als je maar weet hoe je 't moet bereiden.
Mijn broer kan het ook, doet dat in een handomdraai, zonder receptenboek.
Champignons vind ik sowieso lekker.
Van Alpro heb ik altijd soja -yoghurt vanille, doe ik crunchy muesli doorheen van de Lidl. Heerlijk, hoeft geen suiker bij. En in mijn koffie doe ik Alpro Barista-oat.
Vegetarische shoarma van de Jumbo, ook lekker.
Vegetarische saucijzenbroodjes van de AH to Go, niet van echt te onderscheiden.
In kroketten zit sowieso amper vlees, dus die kunnen ze net zo goed vegetarisch maken, geen hond die het proeft..

Supermarkten hebben de afgelopen 2 jaar hun vega-assortiment flink uitgebreid, dus dat daar geen groei in zit is pertinent onwaar. Het lijkt misschien weinig maar ten opzichte van vroeger is het enorm gegroeid. Zuivelassortiment bij de Lidl is vorig jaar verdubbeld en het aanbod van vegetarisch vlees verdrievoudigd zelfs en bedraagt nu 21% van het totale aanbod.

geplaatst:
Dat is ook mijn indruk hoor, dat het aanbod echt toeneemt en ook in mijn omgeving en op het werk zie ik dat het steeds meer ingeburgerd is (jawel) om tenminste een paar keer per week vegetarisch te eten.

De getallen van mjk87 ken ik ook wel maar misschien loopt zulks toch een paar jaar achter?

geplaatst:
Wat een heerlijke discussie! Mijn vrouw en ik zijn al heel lang vegetariër en de soep met oesterzwammen staat op tafel...

geplaatst:
Wat te denken van de vega filet americain van de Lidl? En de bitterballen / kroketten. En ze hebben ook lekkere champignonburgers (al vind ik het ook leuk om zelf groenteburgers te maken, eindeloos in te variëren!). Er zijn heel veel goede alternatieven voor vlees, en vaak is het niet eens nodig om gebruik te maken van een vleesvervanger (al lik ik mijn vingers wel af bij gekruide tempeh). Het enige waar ik naar smacht is een goed alternatief voor worst. Vega braadworst, vega rookworst, ik vind het gewoon echt niet lekker. Maarja, tegenwoordig ben ik gewend om dan mijn stamppotjes te maken met vegaballetjes in kerriesaus of zo, dat is dan wel weer zeer smakelijk. Ik kook ook veel Japans, Midden-Oosters, Indiaas en dat is ook altijd zonder vlees. De kookboeken die ik heb zijn zo goed dat ze echt niet doen verlangen naar een stukje vlees. Vandaag staan er wraps met chili sin carne (zonder vleesvervanger) op het menu met avocadospread en zoete aardappel- gerookte paprika spread. Zeer voldoenend na een dag bosmaaien.

Ik ben overigens geen vegetariër, heel af en toe vind ik het het echt wel waard om een stukje vlees of vis te eten, maar ik eet inmiddels zo vaak vegetarisch dat ik het steeds minder ga missen en (bepaald) vlees ook echt minder lekker begin te vinden.

Het is wel verfrissend om vanuit mijn oorspronkelijke achtergrond / bubbel (Nijmegen-filosofie) terecht te komen in verpleeghuizen en groenvoorziening. Ik val daar als flexitariër vreselijk uit de toon bij alle fervent (soms principieel, wat ik dan weer heel treurig vind) vleeseters.

geplaatst:
Vlees is moord!

(Of ging dit gesprek net een constructieve en genuanceerde richting op?)

geplaatst:
Haha, nu we toch activistisch bezig zijn..

DIERVRIENDELIJK VLEES BESTAAT NIET!

WildeOscar (moderator)
geplaatst:
Dan kan ik toch even niet achterblijven qua cultuurreferenties:

https://i.pinimg.com/originals/b8/90/64/b890642a891a0f381d5f36d5600739a6.jpg

Dan even au sérieux:
Ik voel hier nu wel een topic opkomen waarin vegetarische en veganistische recepten uitgedeeld gaan worden
Dan wordt enige eventuele resterende bekeerdrang geuit in het uitdagen van 'ongelovigen' in het maken van deze recepten, - en dan nog maar eens durven zeggen dat het niet lekker is!

geplaatst:
Mijn lijflied..

WildeOscar (moderator)
geplaatst:
Mijn lijflied..
(embed)

Bedankt, zeg! Echt super!
Ik kende dit dynamische duo alleen afzonderlijk van elkaar. Mooi om hen samen te zien, love it!

geplaatst:
Zoete aardappelsoep

Ingredienten

1 zoete aardappel
2 winterpenen
2 rode uien
1 rode paprika
3 tenen knoflook
2 groentebouillonblokjes
peterselie
3 el olijfolie
750 ml water
cayennepeper

Bereiden

1. Maak de groente schoon. Pel en snipper de uien en snij de knoflook fijn. Snij de zoete aardappel, winterpenen en paprika in stukjes.

2. Verhit 1 eetlepel olijfolie in een soeppan en fruit hierin de ui en knoflook 3 minuten op lage temperatuur. Voeg de zoete aardappel, winterpeen en paprika toe en bak 5 minuten op middelhoge temperatuur. Schep het mengsel af en toe om.

3. Voeg het water en de groentebouillonblokjes toe, breng aan de kook en laat de soep afgedekt 20 minuten zachtjes koken.

4. Hak de peterselie fijn. Pureer de soep met een staafmixer, proef en breng op smaak met cayennepeper.

4. Schenk de soep in soepkommen en garneer deze met de fijngehakte peterselie.

TIP: Geef de soep een vollere smaak door aan elke kop een lepel crème fraîche light en een handvol cashewnoten toe te voegen.

Men neme verder een Russische roman ter hand en een biologisch speciaal biertje naar keuze. Een kind kan de was doen. Ik kook liever.

WildeOscar (moderator)
geplaatst:
Raspoetin schreef:
Een kind kan de was doen. Ik kook liever.

Die kende ik nog niet, dat is een goeie afsluiter!

geplaatst:
Je mag best eens voor mij komen koken Raspoetin. Als tegenprestatie doe ik dan mijn eigen was.

geplaatst:
Verrassend draadje
Ik eet nu een jaar of zeven helemaal plantaardig, de jaren daarvoor waren een aanloop daarnaartoe. Wel leuk om te merken dat het zo'n vlucht neemt: de meeste restaurants hebben tegenwoordig een vegan optie op de menukaart, terwijl ik zeven jaar geleden nog tevoren moest mailen met uitleg wat het was.

geplaatst:
eRCee schreef:

Haha, dat is ook zo natuurlijk. Al zou ik het wel heel gaaf vinden als Amalie besluit om gewoon zelf te zorgen voor haar stukje vlees De enige reden dat we het hierover hebben is omdat Amalia en haar jachtvergunning het meest opzienbarendste was uit het boek van Claudia de Brei....

geplaatst:

Al zou ik dat ook niet veel eten. Heb het wel vroeger regelmatig gegeten maar het is ook maar geproduceerd rommel eten dat veelal bestaat uit oliën. Al begrijp ik niet waarom je het vaak zou eten. Als je echt verlangd naar een hamburger maar je wil geen vlees eten? Mijn vegan maal is falafel ballen in wraps met groenten en een sausje. Simpel maar lekker en gezond.

geplaatst:
Ballen ja, ook heel lekker...

geplaatst:
Ballen ja, ook heel lekker...

Alle ballen behalve haarballen

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.