menu

Overig / Algemeen / Studio Sport #2

zoeken in:
avatar van Abubakari
Jason82 schreef:
Als de nieuwe trainer de beste spelers op de juiste plek zet, kan Ajax nog kampioen worden. Daar geloof ik in, of Feyenoord moet onverwachts toch heel stabiel blijven en weinig punten verspillen.

Tadic en Bergwijn samen linksbuiten?
En wie is dan de beste rechtsback en de beste linksback? En de beste rcv?
Als je kijkt naar hoe ze het seizoen begonnen dan kan het nog wel, maar ik heb het idee dat het zelfvertrouwen ver onder nulpunt gezakt is en dat het wel even duurt voor ze een serie neerzetten.
Zou mij ook niet verbazen mocht Excelsior uit ook weer geen zege opleveren. En in Heitinga heb ik als hoofdtrainer weinig vertrouwen. Ze gaan denk ik even aankijken hoe die het doet, als die de eerste paar wedstrijden wint mag ie het seizoen vast af maken. Weer een voorbeeld van het we zien wel beleid wat Ajax momenteel voert.

avatar van Robsessie
Geen peil op te trekken die scheidsrechter bij Twente - Feyenoord. Je fluit voor hands, en als dan blijkt dat je verkeerd zat met wié 'm dan aanraakt, besluit je ineens dat je tóch floot voor duwen; eikel.

avatar van luigifort
John "El Salvador" Heitinga

Alfred had deze niet gewonnen...

avatar van Johan de Witt
Maakte een goeie indruk op me, zowel voor als na de wedstrijd, El John

avatar van luigifort
Dan zien wij dingen die Alfred niet ziet

avatar van Johan de Witt
Alfred zag dingen die níemand zag

avatar van Abubakari
Heitinga wordt gelijk heilig verklaard (oa) op Showtime. Lijkt mij wat prematuur. Kijk het liever nog even wat langer aan. Hoop wel van ganser harte dat ie mijn ongelijk volledig bewijst, maar ook gister was het (vooral voor rust) nog een enorme bende achterin. Het is dat die Driouch het vizier niet op scherp had, anders sta je 3 of 4-1 achter. Wat een geschutter weer, ongelooflijk dat dat halverwege het seizoen nog steeds niet opgelost is, schijnbaar een stel tactische onbenullen in het veld dat ze dat niet op kunnen lossen cq begrijpen wat je wel en niet moet doen. Het doet maar wat. Ook een brevet van onvermogen voor Schreuder, benieuwd of verdediger Heitinga het wel lukt om ze bij te brengen hoe de restverdediging dient te staan. Onder ten Hag was het ook wel eens probleem, maar zat er schijnbaar genoeg gogme in de ploeg om het niet zo uit de klauw te laten lopen.

Maar goed, tegen NEC en Volendam geef je 1 kans weg en dat was gelijk puntverlies, nu geef je een stuk of 5 grote kansen weg en win je met 4-1, wat is wijsheid en logica?
Wat trouwens wel opvalt is dat 3 van de 4 tegentreffers een kopbal uit een lange voorzet vanaf de flank is.
Ook al bizar dat je dat nog steeds niet fatsoenlijk kunt verdedigen.

avatar van Jason82
Johan de Witt schreef:
Maakte een goeie indruk op me, zowel voor als na de wedstrijd, El John

Hij is daarin wel verbeterd, want vroeger kon ik niet naar hem luisteren. Alleen maar clichés kwamen uit zijn mond.

avatar van luigifort
Elk nadeel heb zijn voordeel hè

avatar van El Ninjo
luigifort schreef:
Peter "ik win nooit wat" Bosz


...wordt de nieuwe bondscoach van België? Hij schijnt ergens bovenaan het lijstje kandidaten te prijken.

avatar van luigifort
Die passen prima bij elkaar, winnen allebei geen prijzen

avatar van luigifort
Gaat niet door, dus de weg staat open naar Ajax

avatar van Jason82
luigifort schreef:
Gaat niet door, dus de weg staat open naar Ajax

Dan krijg je wel weer van die heerlijke knotsgekke wedstrijden haha

avatar van Johan de Witt
Heitinga blijft, maakt seizoen af.
Lodeweges assistent.

avatar van Robsessie
Zei er iemand KNOTSGEK?!

Heb er niet echt van kunnen genieten, helaas. Sloeg nergens op dit. Tegen 10 man.

avatar van Abubakari
Robsessie schreef:
Zei er iemand KNOTSGEK?!

Heb er niet echt van kunnen genieten, helaas. Sloeg nergens op dit. Tegen 10 man.


Terwijl Feyenoord zelf al vlot met 10 had moeten staan, wat een idiote overtreding van Hartman en wat een blunder dat de scheids daar zelfs geen geel voor gaf. Lucky Feyenoord.

avatar van Johan de Witt
Ja ze krijgen wel veel kadootjes de laatste wedstrijden…

Maar goed, ben vooral benieuwd waar Ajax staat onder Heitinga. Vanavond eerste test.

avatar van DMF
DMF
Johan de Witt schreef:
Ja ze krijgen wel veel kadootjes de laatste wedstrijden…

Maar goed, ben vooral benieuwd waar Ajax staat onder Heitinga. Vanavond eerste test.


Uiteindelijk event zich dat wel uit over een heel seizoen. Feyenoord is dit seizoen ook al een aantal punten kwijtgeraakt door arbitrale fouten immers.

avatar van Abubakari
DMF schreef:
(quote)


Uiteindelijk event zich dat wel uit over een heel seizoen.

Echt niet, topclubs hebben over een heel seizoen altijd meer voordeel gehad dan clubs als Cambuur of Go Ahead Eagles. Of in dit geval NEC.

avatar van DMF
DMF
Abubakari schreef:
(quote)

Echt niet, topclubs hebben over een heel seizoen altijd meer voordeel gehad dan clubs als Cambuur of Go Ahead Eagles. Of in dit geval NEC.


Dat is mooi, dan kan Feyenoord nog op wat cadeautjes rekenen.

avatar van Abubakari
Misschien nog wat meer blessuretijd?

avatar van DMF
DMF
Een strafschop voor een potje handbal in de eigen zestien keuren we ook goed.

avatar van Abubakari
DMF schreef:
Een strafschop voor een potje handbal in de eigen zestien keuren we ook goed.

Een strafschop tegen dus. Da’s meer een kado voor de concurrentie van Feyenoord, maar ik kan daar prima mee leven.

avatar van luigifort
Nee, dan de boeren

avatar van Johan de Witt
Uitgerekend Ocampos en Gudelj die PSV vellen

avatar van iggy
Uitgerekend Doekhi die Ajax definitief velt

avatar van luigifort
Ik ben alle enthousiasme allang alweer verloren, na een tijdje schakel ik weg. Paar mooie jaren gehad in Europa, nu weer 20 wildernisjaren...

avatar van Slainte_Mhath
luigifort schreef:
Ik ben alle enthousiasme allang alweer verloren, na een tijdje schakel ik weg. Paar mooie jaren gehad in Europa, nu weer 20 wildernisjaren...


Als Portugal ons zo weer inhaalt en we minder punten blijven genererenm zou dat zomaar weer kunnen.
Denk dat het van groot belang is wat Ajax en PSV na dit seizoen gaan doen.

avatar van Gretz
Eindbaas Tadic, al meer dan 150 eredivisiewedstrijden op rij van de partij

'Pak schaal, pak beker, pak alles!'
12.00 uur,

7 mrt. 2023
Achtergrond
Het gaat vaak over zijn goals en assists. Of over zijn leiderschap, zowel binnen als buiten het veld. Maar van alle eigenschappen van Dusan Tadic is simpelweg niet geblesseerd raken of tegen een schorsing aanlopen misschien wel de meest onderschatte kwaliteit. De 34-jarige Serviër is topfit, al 151 competitieduels op rij aanwezig en excelleerde in februari.
Marc Overmars vertelde het twee jaar geleden eens in een interview met VI. In de periode waarin Ajax furore maakte in Europa en vol op titelkoers lag, volgden de wedstrijden elkaar in rap tempo op. De KNVB-beker hing er een beetje bij en de directeur voetbalzaken gaf terloops bij Erik ten Hag aan dat daar de prioriteit niet lag. ‘Jawel, ook die beker moeten we pakken!’, was direct de reactie van de succestrainer. Overmars kon er van genieten en het was tekenend voor de voortdurende honger naar meer en meer van de Tukker. De trainer vond met Dusan Tadic de beste aanvoerder die hij zich kon wensen.
Dit verhaal is afkomstig uit het VI-weekblad. Bekijk hier wat er nog meer in de laatste editie staat.
Sinds de Servische aanvaller naar Ajax kwam, kreeg de visie van Ten Hag een dagelijks gezicht in de spelersgroep. Goed is niet goed genoeg. Genoegdoening maakt lui. Stilstand is achteruitgang. Elke dag beter willen worden. Het zijn de befaamde lijfspreuken van Ten Hag waarmee hij Ajax terug bracht naar de vaderlandse en Europese top. Tadic vormde daarin binnen en buiten de lijnen het verlengstuk. Er gaat nog altijd geen dag voorbij of de 34-jarige routinier is gedreven en vol passie met zichzelf en zijn omgeving in de weer. Door te praten, door spelers mee te nemen naar de gym, door op het veld extra oefeningen te doen en bovenal door met de bal het verschil te maken. En altijd maar weer die omgestikte honger naar meer en beter. ‘Pak Schaal, Pak Beker, Pak Alles’, komt met grote regelmaat uit de mond van de aanvoerder van Ajax.
In zijn overvolle prijzenkast pronkt sinds deze week ook de bokaal van Speler van de Maand van VI. Sinds dit seizoen is die uitverkiezing gekoppeld aan een prijs. Voor een ervaren prijzenpakker als Tadic lijkt zoiets verwaarloosbaar, maar op deze vrijdagochtend is de Serviër oprecht blij met de bokaal. ‘Dit is een blijk van waardering, dat is voor elke speler mooi’, stelt Tadic, terwijl hij op trainingscomplex De Toekomst met de prijs op de foto gaat. ‘We hebben in de competitie en de beker een uitstekende maand februari gehad. Alles gewonnen, precies wat we moesten doen. Voor Ajax moet zoiets normaal zijn, maar we weten allemaal dat het dit seizoen niet vanzelf gaat. Dan is het mooi dat we deze serie konden neerzetten en zelf heb ik als spits daarin mijn rol gehad. Dat ging goed en dat is blijkbaar opgevallen met deze uitverkiezing. Mooi.’


Altijd fit

Terug naar de kern, naar de prestaties van Tadic. Het is te hopen dat de archivaris van Ajax het wedstrijdformulier van Excelsior-uit in 2018 heeft bewaard, want het is inmiddels een uniek exemplaar. Je moet terug naar mei 2018 voor het laatste competitieduel van de Amsterdammers zonder Tadic in de selectie. Het is de slotdag van seizoen 2017/18 en Ajax bolt uit op Woudestein. Matthijs de Ligt schiet die middag Excelsior op koddige wijze op voorsprong, met een mislukte terugspeelbal op Kostas Lamprou. Na rust zorgen Kasper Dolberg en Justin Kluivert, in zijn laatste wedstrijd voor Ajax, alsnog voor een driepunter. Voor de stand maakt het allemaal niets meer uit. De ploeg van de in de winterstop aangestelde trainer Erik ten Hag wordt tweede, en loopt zo voor het vierde jaar op rij de landstitel mis.
Het is te hopen dat de archivaris van Ajax het wedstrijdformulier van Excelsior-uit in 2018 heeft bewaard, want het is inmiddels een uniek exemplaar
In de zomer van 2018 gaat het roer om in de hoofdstad. Ajax trekt de portemonnee om de jonge selectie van ervaring te voorzien en haalt Daley Blind en Dusan Tadic op uit de Premier League. Die investering blijkt een gouden greep, en de start van een succesvolle periode onder Ten Hag. Tadic maakt tijdens speelronde 1 van 2018/19 zijn competitiedebuut voor de Amsterdammers en komt in de daaropvolgende honderdvijftig Eredivisie-wedstrijden steeds in actie. Geen last van blessures, oververmoeidheid of schorsingen – de Serviër is altijd aanwezig. Drie keer als invaller, de rest in de basis.
Het is een unieke reeks in de clubhistorie van Ajax. En ook breder, in de complete geschiedenis van de Eredivisie, zijn er maar acht andere veldspelers die minimaal honderdvijftig wedstrijden op rij voor één club in actie kwamen (zie tabel hieronder). Neem je de jaren bij FC Groningen (68 duels) en FC Twente (66) ook nog mee, dan heeft Tadic in bijna negen Eredivisie-seizoenen slechts twee competitiewedstrijden gemist.

Met die fitheid en onverzettelijkheid oogst Tadic veel lof van ploeggenoten. Combineer je in het archief van Voetbal International de woorden machine en Tadic, dan rollen diverse quotes uit de computer. Zo is de in Amsterdam al bijna vergeten aanvaller Mohamed Daramy afgelopen jaar vol lof over zijn teamgenoot. ‘Hij is een machine en werkt keihard. We vechten voor dezelfde positie, maar hij is een ontzettend goede kerel. Hij zorgt voor me en probeert mij overal bij te betrekken.’

De Deense verdediger Andreas Bjelland gebruikt in 2014 nagenoeg dezelfde bewoording om zijn voormalig ploeggenoot bij FC Twente te bewieroken. ‘Zijn lichaam is als een machine. Hij speelde altijd, was als eerste op het trainingsveld en ging als laatste weg. Hij is een beetje gek, maar heeft een goede manier gevonden om dat om te zetten naar het veld.’
Tadic staat geregeld vooraan bij opstootjes, is niet te beroerd om uit te delen en is vaak als eerste bij de scheidsrechter om verhaal te halen. Toch heeft hij bij Ajax nog nooit een competitieduel gemist door een schorsing
In die laatste zin van Bjelland schuilt een eigenschap van Tadic die hem – naast zijn fitheid – ook heeft geholpen aan de ononderbroken reeks van 151 wedstrijden. Hij weet zijn Servische temperament om te zetten in rendement, en combineert dat met een gewiekstheid om uit grote problemen te blijven. Tadic staat geregeld vooraan bij opstootjes, is niet te beroerd om uit te delen en is vaak als eerste bij de scheidsrechter om verhaal te halen. Toch heeft hij in zijn Amsterdamse jaren nog nooit een competitieduel gemist door een schorsing. In zijn eerste seizoen zat hij er met vier gele kaarten dicht tegenaan, maar in de afgelopen drie jaar kreeg hij in totaal slechts vier kaarten in de Eredivisie.

Stroef

Dit seizoen verloopt stroever voor Tadic en dat zie je terug in zijn kaartenlast. De teller in de competitie staat al op drie en tijdens de Champions League-oorwassing tegen Napoli (6-1 nederlaag) krijgt de Ajax-aanvoerder twee keer geel en moet dus inrukken. Het is voor het eerst in zijn loopbaan dat Tadic uit het veld wordt gestuurd en het kost hem de uitwedstrijd tegen de Napolitanen.
Er daalt in die eerste maanden van het seizoen een hoop kritiek neer op Daley Blind en de 94-voudig Servisch international. En op zijn trainer Alfred Schreuder, die zijn captain te veel de hand boven het hoofd zou houden. Ingegeven door de slechte zomerse transferperiode van Ajax, het gebrek aan balans in de selectie, de zoektocht naar de ideale basiself en de mindere resultaten moet Tadic het ontgelden. Met Steven Bergwijn is voor een recordbedrag een nieuwe linksbuiten aangetrokken, waardoor Schreuder met Tadic gaat schuiven door de ploeg. Hij komt als spits, op 10 en vanaf rechts te spelen. De aanvoerder zegt steevast dat hij speelt waar de trainer hem nodig heeft, maar heeft zichtbaar moeite om in een slecht draaiend elftal vanaf een afwijkende positie als rechtsbuiten zijn stempel te drukken op het aanvalsspel van Ajax. Hij probeert de ploeg te helpen, is voortdurend in woord en gebaar aanwezig, maar slaat daarin door.
Tot die conclusie komt Tadic zelf, als hij tijdens de winterstop eerlijk in de spiegel kijkt. ‘Als ik kritisch naar anderen kijk, dan moet ik beginnen met kritisch naar mezelf te kijken’, stelde Tadic anderhalve maand geleden. ‘Zo zit ik in elkaar. Tijdens de winterstop heb ik dat ook gedaan. Ik was soms te veel met de ploeg bezig en dat ging ten koste van mijn eigen spel. Ik blijf energie steken in mijn omgeving, in mijn ploeggenoten, in iedereen bij Ajax. Daar wil ik alles voor geven, maar de focus op het veld moet allereerst bij mijn eigen spel liggen. Ik heb daar goed over nagedacht. Ik kan niet alles voor iedereen oplossen om me heen, en tegelijkertijd zelf ook alles goed doen. Het moet niet doorslaan dat ik mezelf vergeet en alleen maar met anderen bezig ben. Mijn eigen goede spel moet de basis zijn en daarnaast zal ik waar dat kan alles geven voor mijn ploeg.’
In cijfers laat de mindere periode zich vooral vangen in het aantal doelpunten. In de competitie zijn het er slechts drie, in de Champions League niet één
In cijfers laat de mindere periode zich vooral vangen in het aantal doelpunten. In de competitie zijn het er slechts drie, in de Champions League niet één. Daarentegen sluit Tadic de eerste seizoenshelft af met negen assists in veertien competitiewedstrijden en creëert hij met afstand de meeste kansen uit open spel in de Eredivisie. Ook ligt het percentage balverlies in die maanden opvallend genoeg lager dan in de drie voorgaande jaargangen – en zelfs lager dan na de winterstop. Dat is opmerkelijk, want na de WK-onderbreking lijkt het Tadic makkelijker af te gaan in de competitie. In februari komt de 34-jarige aanvaller echt op stoom, met drie goals en drie assists in vier Eredivisie-duels.
Met Tadic in de spits leeft Ajax weer wat op. In Europa zorgde het niet voor het gewenste resultaat, maar in Nederland zijn de Amsterdammers verwikkeld in de strijd om twee prijzen. Met de aanvoerder voorop. Altijd fit, altijd hongerig, altijd op zoek naar meer en beter.

Privacyinstellingen op VI.nl

avatar van Johan de Witt
Onze beste aankoop sinds Jari Litmanen!
Wat een cijfers

Gast
geplaatst: vandaag om 17:33 uur

geplaatst: vandaag om 17:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.