menu

Overig / Algemeen / Studio Sport #2

zoeken in:
wavanbuuren schreef:
(quote)

Toen ik dat een maand geleden beweerde verklaarde je me nog voor gek.
Goed te zien dat je tot inkeer bent gekomen.
Een trainer die elke wedstrijd met een andere opstelling op de proppen komt en waarvoor de spelers overduidelijk geen stap extra willen zetten is geen knip voor de neus waard.

Dat was geen maand geleden maar direct na de wedstrijd tegen Liverpool, half september.
Een trainer er na de eerste de beste nederlaag uitgooien blijf ik onzin vinden. Je had sterker gestaan als je niet na de eerste nederlaag was gekomen maar al toen ze de eerste 7 wedstrijden allemaal wonnen.

Oh wat zijn we goed, we vinden Qatar erg! En we zeggen dat we niet gaan kijken. En we spreken ons uit op internet en in de media. Maar frankly we don’t give a fuck.

Column Babah Tarawally in Trouw:

Je hoort geen Afrikaans land klagen over de mensenrechtenschendingen in Qatar, terwijl westerse landen dat wel doen. Uiteraard heel goed dat dit op de agenda staat, maar hypocriet is het wel. Klagen over schendingen van mensenrechten terwijl Afrikaanse vluchtelingen wekelijks onnodig verdrinken in zee onder toeziend oog van het Westen – is dat geen mensenrechtenschending?

Als ik zou kunnen, zou ik zonder enige wroeging zelf naar het WK in Qatar gaan. Ik ben de nep-heiligen op tv, die Qatar hekelen, een beetje beu. Kritiek uiten terwijl in eigen land het lot van migranten en vluchtelingen er niet beter op wordt?

Het schiereiland in de Perzische Golf telt ongeveer driehonderdduizend staatsburgers en meer dan tweeënhalf miljoen arbeidsmigranten. Maar de inwoners van Qatar hoor je niet klagen dat ze vol zitten. Nederland moet eerst eens de hand in eigen boezem steken. In ons eigen land worden ook migranten onderbetaald, terwijl werkgevers niet
of niet voldoende beboet worden.

Clairy Polak op vpro gids.nl
Want is het niet hypocriet dat we nu, vlak voor het WK, op onze achterste benen staan vanwege de slechte arbeidsomstandigheden en de vele omgekomen arbeidsmigranten, terwijl we wel kleding dragen die in Bangladesh is gemaakt en bellen met mobieltjes waarvoor de grondstoffen onder erbarmelijke omstandigheden worden gedolven? ‘Onze hele maatschappij is gestoeld op moderne slavernij,’ zegt Polak. ‘Waarom maken we ons daar veel minder druk over? Dat is hypocriet.’

Dat we boter op ons hoofd hebben waar het gaat om mensenrechten, daar kan ik me wel in vinden. Het is wellicht ook moeilijk om een land te vinden dat helemaal vrijuit gaat als het om dergelijke zaken gaat. Tegelijk geeft dit WK wel de kans om wat druk op een land als Qatar te zetten, in de hoop dat ze een paar kleine stapjes gaat zetten naar wat meer rechtvaardigheid. Of niet.

Toch ben ik niet van plan om heel veel wedstrijden van dit WK te kijken. In de eerste plaats vanwege het breken met een zomerse traditie. Ik volg het WK al vanaf 1974, en ik associeer dit evenement met lange zomerse avonden, voor de wedstrijd barbecueën met vrienden of familie, na de wedstrijd een vrolijke nabespreking in de tuin, en dan terug naar de stad waar drie weken lang schermen op de pleinen staan waar voetballiefhebbers van alle leeftijden en nationaliteiten hebben genoten (of niet) van de wedstrijden. En nu? Niets van dat alles.

Verder is Qatar natuurlijk geen echt voetballand. Organiseer je zo'n evenement in Europa of Zuid-Amerika, dan zitten de tribunes vol liefhebbers voor wie voetbal dagelijkse kost is. Nu zal dat een stuk minder zijn, waarbij ik een beetje vrees dat we straks Qatari zien die (al dan niet betaald door de overheid) zich in een Engels, Frans of Duits shirtje steken en dan net doen of ze het helemaal begrijpen. Een WK in Qatar is wat dat betreft net zo idioot als een WK schaatsen in Istanboel, de Super Bowl in Rio de Janeiro of het WK darten in Hanoi.

Normaal zou je over zo'n anomalie nog wel kunnen lachen, maar dan beginnen toch weer al die doden, doden, doden, doden en doden zich te roeren. En ja, we zijn hypocriet als het gaat over arbeidsomstandigheden en mensenrechten. Maar dan nog ben ik bang dat dit WK voor altijd een flinke smet zal zijn op de geschiedenis van onze geliefde sport.

Iedereen snapt dat het een slechte keuze was om voor Qatar te gaan, ingegeven door financiële belangen. Ook oud FIFA voorzitter Blatter snapt dat inmiddels, nu gedane zaken geen keer meer nemen. Totaal niet serieus te nemen, noch de man noch deze hele organisatie. Dit patroon zie je ook vaak terug bij oud-politici, die hun hele leven zo rechts als de neten zijn geweest en dan als ze eenmaal in ruste zijn ineens een sociale kant opduikelen.

Ben al nauwelijks meer geïnteresseerd in voetbal of in Oranje dus het zal me niet moeilijk vallen om dit hele WK straal te negeren.

WK vind ik altijd wel leuk.
Dat zal dit keer echt niet anders zijn.
Al mis ik wel de hele voorbereiding nu we vorige week nog Eredivisie speelden.
Maar erg benieuwd naar maandag, op zich best wel vertrouwen in dit Oranje.

Johan de Witt schreef:
WK vind ik altijd wel leuk.
Dat zal dit keer echt niet anders zijn.
Al mis ik wel de hele voorbereiding nu we vorige week nog Eredivisie speelden.
Maar erg benieuwd naar maandag, op zich best wel vertrouwen in dit Oranje.

Mee eens, ik mis de periode waarin je steeds meer zin krijgt in zo'n WK. Oefenwedstrijden, er is allemaal geen tijd voor. Zo kijk je naar de Eredivisie en een week later zit je ineens middenin het WK. Maar als het balletje rolt, komt dat wel weer en krijg ik er zelf in ieder geval altijd weer zin in. Prachtig, die wedstrijden tussen landen uit diverse continenten. Knock-out wedstrijden tussen Brazilië en Frankrijk, of Argentinië en België... ik noem maar wat. We gaan het meemaken!

Ecuador maakt een goeie indruk, Qatar verre van. Voor NL morgen des te belangrijker om te winnen. Qatar winnen ze alle 3 van.

Draak van een 2e helft, dit viel me niet mee.

Ben benieuwd of de gewone man in Qatar ervan genoten heeft.

eRCee schreef:
Ben benieuwd of de gewone man in Qatar ervan genoten heeft.

Wonen die wel in Qatar dan?

De gewone man in Qatar? Lid van het koningshuis met een dikke sportwagen voor de deur? Die zal inderdaad wel ontgoocheld zijn dat het vele geld dat in het toernooi is gepompt niet automatisch betekent dat je spelers goed kunnen voetballen.

Vreemde sfeer wat mij betreft gisteren.

David vs Goliath in de eerste helft waarbij David maar geen keitje kon vinden om zijn leven te redden.
Dan krijg je beelden van woest supporterende Qatari, alsof ze op het punt stonden de beker te winnen. Wellicht betaald om te supporteren, dacht ik dan.

Vervolgens een tweede helft die staat voor alles wat in het moderne voetbal fout gaat. De betere ploeg houdt zich in want het heeft nog andere katjes te geselen. Die dienen zich door een overvolle kalender al razendsnel aan, dus een demonstratie van hun kunnen, een enthousiaste, allesverslindende golf van Zuid-Amerikaanse voetbalpassie werd ons andermaal onthouden.
De Qatari stonden erbij, keken ernaar en toonden vooral waarom een WK met 48 landen een ultra slecht idee is. Want binnen 4 jaar kunnen we ons ook nog eens op landen als Irak, de VAE en Oman verlekkeren.

Straks kijk ik even de eerste helft van Engeland en hoop op een leuke tijd. Nederland wil ik in normale omstandigheden altijd wel een keer gezien hebben. Als het goed gaat, is het vaak erg goed en als het slecht gaat, is er de Schadenfreude die ons Belgen zo typeert. Maar dit keer lijkt het allemaal niet om Oranje te gaan. Het moederland van het verzorgde voetbal moet plaats maken voor de fratsen van de heer van Gaal. Quotes in oerslecht Engels halen met gemak voorpagina's en media snippets. SIgn of the times alweer, het gaat om de randgebeurtenissen, niet langer om het spelletje.

En dan moeten de Duivels nog in actie treden. Een team dat er duidelijk geen zin in heeft, al jaren niet meer. En de Belgische media blijven maar hopen op een Last Dance, dolblij dat ze ook een Netflix modewoordje kunnen gebruiken, waar ik denk dat ze er in de eerste ronde al uitflikkeren.

Ik heb er helemaal geen zin in en vermoed dat het pas in de kwartfinales wat interessant kan worden. Al zullen wedstrijden tussen grootmachten ook weer risico beperkend en wachten op een flits worden.

Bah.

Spannend potje lads. Als NL zorgvuldiger wordt, moet de overwinning binnen te halen zijn.

Het is niet evident om te stellen dat het een heel verdiende overwinning is. Maar lekker is ie wel zo last-minute

https://thumbs.gfycat.com/ColorfulSlowGosling-size_restricted.gif

Heerlijke overwinning tegen een erg lastige tegenstander.
Nog 6 te gaan

H€yoka schreef:

En dan moeten de Duivels nog in actie treden. Een team dat er duidelijk geen zin in heeft, al jaren niet meer. En de Belgische media blijven maar hopen op een Last Dance, dolblij dat ze ook een Netflix modewoordje kunnen gebruiken, waar ik denk dat ze er in de eerste ronde al uitflikkeren.

En ook nog een pittige klus te klaren mochten ze wel de groepsfase overleven, waarschijnlijk direct al Spanje of Duitsland.

We worden geen wereldkampioen, maar kunnen het, mits iedereen fit blijft, elk land moeilijk maken denk ik. Prima begin ondanks matig spel, laten we niet vergeten dat van Gaal op z'n best wordt naarmate hij meer tijd krijgt.

Abubakari schreef:

En ook nog een pittige klus te klaren mochten ze wel de groepsfase overleven, waarschijnlijk direct al Spanje of Duitsland.

Yup. Ik kijk meer uit naar jouw mening over Geef pappa maar een kusje dan naar de fratsen van De Bruyne & co.

Jason82 schreef:
We worden geen wereldkampioen, maar kunnen het, mits iedereen fit blijft, elk land moeilijk maken denk ik. Prima begin ondanks matig spel, laten we niet vergeten dat van Gaal op z'n best wordt naarmate hij meer tijd krijgt.

Dan kun je dus ook wereldkampioen worden
Drie wedstrijden top zijn of geluk hebben en je staat in de finale.

H€yoka schreef:
(quote)

Yup. Ik kijk meer uit naar jouw mening over Geef pappa maar een kusje dan naar de fratsen van De Bruyne & co.

Wordt ook een pittige klus, want ik ben er nog niet echt uit wat ik ervan vind. Een erg raar boek, dat weet ik wel.

Johan de Witt schreef:
(quote)

Dan kun je dus ook wereldkampioen worden
Drie wedstrijden top zijn of geluk hebben en je staat in de finale.

De finale halen is 1 ding, maar een WK finale winnen, hoe doen we dat?

Zondag tegen Spanje kan het al voorbij zijn

Immer Gerade Haus!!!

Ongelofelijk dat de Duitsers er zo beroerd voor staan...

Zo slecht is Costa Rica nou ook weer niet zou je zeggen...
Maarre Duitsland kan 't wel shaken nu...

België - Canada leuk potje tot nu toe

luigifort schreef:
Zo slecht is Costa Rica nou ook weer niet zou je zeggen...
Maarre Duitsland kan 't wel shaken nu...

Ik ben wel benieuwd of Spanje hetzelfde kan brengen tegen de Duitsers.

Lucky België zeg. Argentinië had alles tegen qua VAR, de Belgen mogen juist absoluut niet klagen!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:58 uur

geplaatst: vandaag om 16:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.