menu

Overig / Algemeen / Mooie en lelijke woorden

zoeken in:
avatar van mjk87
Vinex vind ik dan nog wel een aardig woord.

Mooie woorden:
- doch
- grauw
- briljant
- desalniettemin
- zulks

avatar van liv2
Nieuw lelijk woord en opgenomen in 'van Daele'

'Tentslet' (je)



Kan het lelijker qua klank en inhoud, vreselijk woord gewoon.
Het in de 'verkeinvorm' zetten maakt het iets minder hard maar het is en blijft vreselijk!

avatar van mjk87
Bekt toch lekker? Met die dubbele t-klank en de dubbele e-klank?

En mijn eerste bericht sloeg op een post van de kat, die hij echter daarna heeft verwijderd.

avatar van the Cheshire cat
Klopt, de kat had weer es last van zijn kuren. Moderne woorden vind ik meestal lelijk en opper-
vlakkig: breezersletje, facebook, IT-er..., en dan die namen die ze tegenwoordig aan nieuwe
straten geven, wat theatraal allemaal zeg: Laan, Dreef, Boulevard, Promenade, ja ja


Mooie woorden oa:
boegbeeld
caleidoscoop
gaper
planetarium
klaarblijkelijk
gifmengster
gillende keukenmeiden
industriële revolutie
Spaanse laars
lantaarnopsteker

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Het woord slet vindt ik nog wel sterk, net als snol of slons; de verkleinwoorden ervan vind ik dan weer vreselijk.
Het woord koekwous vind ik erg leuk.

avatar van Freud
Ik heb altijd 'achterhaald' een heel mooi woord gevonden, zuiver vanwege de klank.

Vaak merk je pas hoe woorden klinken als je met buitenlanders begint te spreken die geen Nederlands kennen. Zo is 'fiets' altijd heel populair heb ik gemerkt, maar onlangs had ik ook een hilarisch gesprek met een duitstalige Zwitserse over de woorden voedsel, winkel, rommel en knutselen - vooral het (niet helemaal bestaande, maar toch) woord 'voedselwinkel' vond ze absoluut ongeëvenaard

avatar van eRCee
Ontegenzeggelijk vind ik een mooi woord.


avatar van eRCee
Je hebt van die woorden die eigenlijk zelden worden gebruikt, tenzij in een vaste combinatie. Zo is daar bijvoorbeeld "puissant rijk", maar de mooiste vind ik "[een] ravissante schoonheid". Je krijgt direct allerlei beelden van zwartharige en donkerogige beauty's, niet onaangenaam (ik geloof ook niet dat dit woord voor mannen wordt gebruikt, corrigeer me als ik verkeerd zit).

avatar van the Cheshire cat
De Wereld Draait Door: Het lelijkste woord

(Participatiemaatschappij is wel heel erg lelijk)

avatar van liv2
Dit woord vind ik qua klank en betekenis bloedmooi:

"serendipity"



"Afgeleid worden vd. route die gevolgd wordt omdat men onderweg iets anders leukers tegen is gekomen" oftewel "het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders"

Het feit dat zo een complex gegeven in één woord kan schuilgaan vind ik fenomenaal, wie doet beter???

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
De Nederlandse versie 'serendipiteit' klinkt daarentegen weer heel erg gemaakt...

avatar van Pageturner
liv2 schreef:
Het feit dat zo een complex gegeven in één woord kan schuilgaan vind ik fenomenaal, wie doet beter???

De Vuurlanders! Zij hebben het woord mamihlapinatapai voor 'de blik die wordt uitgewisseld door twee mensen die geen initiatief willen of durven nemen om iets aan te bieden, maar wel hopen dat de ander dat doet'.

avatar van mjk87
liv2 schreef:
Dit woord vind ik qua klank en betekenis bloedmooi:
"serendipity"


Dat is anders wel een barslechte film.

Halley23 schreef:
De Nederlandse versie 'serendipiteit' klinkt daarentegen weer heel erg gemaakt...


Klinkt ook een beetje als stupiditeit (wat ik overigens wel een mooi woord vind).

avatar van liv2
Pageturner schreef:
(quote)

De Vuurlanders! Zij hebben het woord mamihlapinatapai voor 'de blik die wordt uitgewisseld door twee mensen die geen initiatief willen of durven nemen om iets aan te bieden, maar wel hopen dat de ander dat doet'.


Dat is inderdaad een hele mooie!

avatar van Snuifdoos
Ik vind poes erg mooi.

avatar van the Cheshire cat
Snuifdoos schreef:
Ik vind poes erg mooi.

Dank je.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Ik houd van korte woorden die impact hebben, zoals snol, slons, slet, kwal, kwee etc.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
the Cheshire cat schreef:
(quote)

Dank je.

Hij bedoelde niet jou, vrees ik.

avatar van the Cheshire cat
PeterW schreef:
Hij bedoelde niet jou, vrees ik.

Weet ik.


avatar van Finn
lelijk: uitbuiken, vleesboom, dagdagelijks

avatar van franso
Flapdrol! Een lelijk woord wat mooi klinkt...

avatar van the Cheshire cat
'Bolleboos' verkozen tot mooiste woord sinds 1864.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Bah.

ags50
Wat ik bij al dat soort verkiezingen mis is de mogelijkheid om aan te geven welke je absoluut NIET wilt, een tegenstem zogezegd. En ik vraag mij telkens weer af waarom zovelen enige moeite doen om te gaan stemmen op dergelijke onzin, waarmee ik niet uitsluitend het mooiste woord bedoel. Zoals onlangs nog met de Televizierring bekroningen, programma's, presentatoren en overige personen die bij mij steevast onder de uit-knop verkeren.

avatar van the Cheshire cat
Ik ben het met jullie eens: vreselijk.

avatar van Snuifdoos
In alle oprechtheid was het voor mij zojuist een verrassing om mijzelf hier al eens met iets soortgelijks aan te treffen. Maar ik wilde dus eigenlijk deze keer tot uiting gaan komen met het feit dat ik 'kutje' eigenlijk ook erg mooi vind. Zowel smaakvol als vertederend en bovendien zeer aanlokkelijk op het eerste gehoor.

Je bent al bijna klaar om direct aan tafel te gaan.


ags50
Snuifdoos
En waarom verbaast het mij geenszins dat uitgerekend jij met dat k-woord komt aandragen?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:51 uur

geplaatst: vandaag om 06:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.