menu

Overig / Algemeen / Het 'ongenoegenkabinet'

zoeken in:
avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Ted Kerkjes schreef:
Lees dan gewoon geen recensies van je eigen werk,...

En vooral niet als je zelf al aangeeft dat je het verhaal volledig kan voorspellen en dat het geen verrassingen zal bevatten...

Ik ben het eens met dutch2.0. De recensie van Bo van Houwelingen in De Volkskrant komt mij gematigd en genuanceerd voor.

avatar van eRCee
dutch2.0 schreef:
Ze zegt dat van Straten een belangrijk thema aanroert, maar dat hij in de uitwerking daarvan niet veel verder komt dan clichés. Dat lijkt me prima literaire kritiek.

Ik heb het stuk nog een keer doorgelezen, maar het is mij echt niet duidelijk wat voor soort roman dit nu is. Wel dat het blijkbaar over de witte man gaat en dat het daarin niet overtuigt, dat heb ik begrepen, maar ik heb er geen beeld van hoe het boek in elkaar zit, welke vorm Van Straten kiest om zijn thema te brengen en uit te werken en waarom die vorm wel of niet werkt. Ik bedoel, deze analyse kan ook van toepassing zijn op Reis naar het einde van de nacht.

Ik vind de toon van de recensie ook onprettig en ik kan me wel voorstellen dat een schrijver zich daardoor een beetje persoonlijk aangevallen voelt, hoewel het stuk dat strikt genomen niet doet.

Ik vind beide stukken eigenlijk waardeloos, daar komt het op neer, maar ik waak vooral voor de tendens dat recensies een soort column worden over een actueel onderwerp en of iemand anders daar wel of niet de goede dingen over zegt. (Ook op onze mooie sites zie je dit soms een beetje gebeuren, meer op moviemeter trouwens.)

Ted Kerkjes
Televisiepresentatoren die bijschnabbelen in de "boekenbijlage" van de Volkskrant om daar in een columnpje te mekkeren "wIe LeEsT wIlLeM eLssChOt NoG?"

avatar van handsome_devil
Maar ik kan dan wel weer lachen om de venijnige stukjes op Tzum over die stukjes.

Ted Kerkjes
Jaa, dat dan weer wel!

avatar van misterfool
Beste persoon die de achterflap van De Koperen Tuin heeft geschreven; dan wel iedere uitgever die toevallig meeleest. Wilt u NOOIT, maar dan ook echt NOOIT, meer de belangrijkste plotwending vermelden. Alvast bedankt! #geensnakekilleddumbledoreopmijnkaft.

avatar van Pythia
geplaatst:
In 2024 is het thema van de boekenweek 'Bij ons in de familie'.
Nou, dat roept bij mij veel tenenkrommende frustatie op. Ieder televisieprogramma wordt bevolkt door mensen die een boekje over hun eigen leven hebben geschreven dat ook nog uitgegeven is, Gemakzucht ten top! Men is te beroerd om er een verhaal bij te bedenken, om dat wat ze willen zeggen in te verpakken, om hun problemen universeel te maken en tegelijkertijd de mensen in hun omgeving anoniem te houden. Als je je jeugd van je af wilt schrijven lijkt me dat heel gezond maar houd het voor jezelf; wat moet de rest van ons met de wraak van 1 persoon in 1 situatie?
Commercieel gezien is het vast een enorm succes want het sluit prachtig aan bij alle voyeuristische TV programma's over al dan niet bekende Nederlanders, maar aan mij is het niet besteed!

Kortom: ik ben de doelgroep niet. Waar maak ik me eigenlijk druk over?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:15 uur

geplaatst: vandaag om 10:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.