menu

Overig / Algemeen / Het 'ongenoegenkabinet'

zoeken in:
liv2 schreef:
Maar hoe kan iemand nou in godsnaam een oordeel vellen zonder ooit een hedendaags boek de kans te geven? Het gaat toch niet over 'vroeger is goed' en vandaag trekt het op geen zak. Voor mij gaat het nog altijd over 'een gelezen boek'.

Ik begrijp niet helemaal waar je nu zo fel op reageert, deze discussie gaat nadrukkelijk niet om wat er op de voorpagina staat of hoort te staan mocht je dat denken. Dat is wat mij betreft namelijk prima zoals het is.

Pythia uit hier een ongenoegen, waarbij er een bepaalde tendens in de hedendaagse boekenmarkt wordt gesignaleerd. Ik ben het met die signalering eens, en geef daarvoor ook onderbouwing. Concrete boeken binnen die tendens heb ik volgens mij niet bekritiseerd.
Het doel van mijn bijdragen tot nu toe was vooral om aan te geven dat je als lezer niet afhankelijk bent van het aanbod aan nieuwe boeken, omdat er al heel veel goede boeken geschreven bent, en je daar gemakkelijk naar kan teruggrijpen als je je niet zo thuis voelt in de hedendaagse literatuur.

eRCee

Nee hoor, het gaat me niet om de voorpagina.Wel om dit:

Je hebt literatuur, die in principe tijdloos is, en je hebt de actuele boeken die op televisie worden besproken en in de boekwinkel liggen opgestapeld, waar het meer gaat om verkoop, mode en inspelen op de hedendaagse cultuur.

Ik heb er gewoon een ander gevoel bij. Volgens mij doen uitgeverijen heden ten dage nog altijd hele grote inspanningen om pure fictie uit te brengen. Zelfs boeken waarvan ze op voorhand moeten weten 'dit zal geen groot succes' worden. Dat er weinig fictie verkocht wordt is natuurlijk iets helemaal anders... Volgens mij zijn uitgeverijen blij dat pakweg een kookboek/(of andere non-fictie) een enorm succes is om fictie te kunnen blijven aanbieden (misschien zelfs verlieslatend). Dat kan ik enkel waarderen.En om dat te onderschrijven lees ik die boeken ook, met soms verrassend resultaat....Dus met andere woorden, naast die grote stapels liggen ook andere boeken, je moet ze alleen maar zien natuurlijk.

Al een geluk dat non-fictie het nog goed doet, anders zou het pas echt kommer en kwel worden in boekenland. Het ene segment houdt het andere recht. Want het gaat natuurlijk nog altijd om verkoop en het hoofd boven water houden. Uitgeverijen zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Maar dat ze hun best doen? ja zeker!

Enfin, gewoon een andere mening toegedaan, of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook.

Treinspringers. Vandaag is het weer feest met zo'n gekkie. Kost een hoop tijd, om over de machinist nog maar te zwijgen.

Tabula Rasa
Schokkend.

Het valt me op dat een zoektocht bij de plaatselijke bieb steeds vaker geen resultaat oplevert en dat het er steeds leger wordt. Nieuwe aanwinsten zijn meestal waan-van-de-dag-boeken.
Bij navraag blijkt dat een boek dat twee jaar niet is uitgeleend wordt 'weggedaan'.
Waar is zo'n bieb dan nog voor?

Ted Kerkjes
Herkenbaar verhaal, Pythia.
Ik zie het een beetje als de taak van een bibliotheek om zogenaamde "klassiekers" te allen tijden in hun assortiment te hebben en onbekendere boeken. In ieder geval niet enkel en alleen de uitgekauwde boeken die je ook bij iedere AKO of Bruna vindt. Op die manier komen mensen die niet van het populaire genre houden ook aan hun trekken en wie weet stuiten bezoekers zo ook op titels die ze anders nooit zouden tegenkomen.
Als de bibliotheek hetzelfde in de kasten heeft als de Bruna of de AKO in de schappen, schiet zij toch haar doel voorbij?

Het komt voornamelijk door gebrek aan geld. De laatste jaren is er enorm bezuinigd op cultuur, daar hebben bibliotheken ook onder geleden.

Pythia schreef:
Het valt me op dat een zoektocht bij de plaatselijke bieb steeds vaker geen resultaat oplevert en dat het er steeds leger wordt. Nieuwe aanwinsten zijn meestal waan-van-de-dag-boeken.
Bij navraag blijkt dat een boek dat twee jaar niet is uitgeleend wordt 'weggedaan'.

Jaaaa...dat valt me ook steeds vaker op. Bij één van mijn buurtbibliotheekjes is het godsonmogelijk om iets naar mijn gading te vinden, terwijl (alvast sorry aan de liefhebbers van klassiekers) het vol ligt met vertaalde titels als 'Pride and Prejudice', 'Jane Eyre' en 'Uncle Tom's Cabin'. Ik vind dat echt een verschraling t.o.v. hoe rijk literatuur kan zijn.

Ik voel me niet meer zo alleen met dit probleem
In de hoop op verbetering heb ik vandaag wat 'verzoeken om aanschaf' gedaan.

Pythia Dat doe ik ook weleens! En vaak wordt het dan gehonoreerd Maar dan moet het boek nog wel ergens te koop zijn. De meerwaarde van de bibliotheek is juist dat je er ook boeken kunt lenen die niet meer in de winkel liggen. Maar ik snap ook wel dat ze niet alles kunnen bewaren, dus er gaan ook een hoop boeken de prullenbak in.
Ik houd ontzettend van de bieb, want als ik alles zou kopen wat ik las dan kon ik zelf wel een boekenwinkel beginnen (wat ik in kleine versie ook wel doe op het internet). En het is ook heel fijn dat er steeds meer e-books te leen zijn.

Ik ben het ook eens met de signalering van Pythia en de opmerking van Ted Kerkjes. Men heeft de neiging om van nieuwe boeken meerdere exemplaren aan te schaffen (soms tot wel een stuk of acht) en de wat oudere boeken weg te doen. Zelfs niet in het magazijn te houden.
Ik denk dat het aan ons lezers is om hierover met je eigen bibliotheek in contact te treden, tenminste, ik ben dat wel van plan als ik binnenkort mijn abonnement moet opzeggen vanwege verhuizing.

Misschien een paar van die nutteloze beveiligers d'r uit mikken, kunnen daar weer nieuwe boeken van aangeschaft worden. En dan geen boeken van bekende Nederlanders, want daar puilen de bibliotheken op het moment van uit.

Pythia schreef:

Dan moet ik toch vaststellen dat België, voor één keertje dan toch, op cultureel gebied, het beter doet. Misschien omdat de 'waan van de dag' hier op boekengebied niet bestaat. Wij hebben een Brusselmans, een Lanoye, een Aspe en een Coppens. En misschien ook nog een Verhulst, ja dat ook. Maar daar blijft het dan ook bij. Dus de aanschaf, buiten onze vijfling, gebeurt meestal op kwaliteit en is eigenlijk zeer goed. En is je boek er niet in de plaatselijke bib (zo goed als gratis lidmaatschap) dan wordt het in de centrale aangevraagd, en ligt het de volgende dag(en) voor je klaar.

liv2 Je vergeet Griet op de Beeck! Of is die in Nederland populairder dan in Vlaanderen?

Reserveren is bij ons ook mogelijk, uit de hele provincie! Uit de regio is het gratis en anders kost het je 1 euro. Toch overkomt het me weleens dat ik een boek van 20 jaar oud zoek, waarvan ik eerder had genoteerd dat het er was en dat ineens niet meer te krijgen is...

Pythia schreef:
Nieuwe aanwinsten zijn meestal waan-van-de-dag-boeken.
Het antwoord van de bibmedewerker op een verzoek om aanschaf verklaart veel van mijn ongenoegen:
"Zo begint het slechte / Javier Marias hebben we niet in bestelling genomen. Het boek is al wat ouder en wat minder toegankelijk".

Pythia schreef:
(quote)
Het antwoord van de bibmedewerker op een verzoek om aanschaf verklaart veel van mijn ongenoegen:
"Zo begint het slechte / Javier Marias hebben we niet in bestelling genomen. Het boek is al wat ouder en wat minder toegankelijk".

Pythia schreef:
(quote)

Ik vond het zo moeizaam om door te komen... heb het eind niet eens gehaald *oeps* Maar ja, dat is ook maar een mening. Anderen vinden het prachtig. Ik snap wel dat de bieb niet alles kan hebben.

Lalage schreef:
Ik snap wel dat de bieb niet alles kan hebben.
Dat ben ik met je eens.
Deze bieb kiest ervoor alleen nog "nieuw en niet te moeilijk" aan te schaffen en ik houd helemaal niet van biografieën van bekende voetballers. Snel op zoek naar een bieb met een andere smaak.

Pythia schreef:
Deze bieb kiest ervoor alleen nog "nieuw en niet te moeilijk" aan te schaffen en ik houd helemaal niet van biografieën van bekende voetballers. Snel op zoek naar een bieb met een andere smaak.

Dat is wel echt jammer. Die voetbalboeken leest toch niemand. Volgens mij worden die alleen maar als cadeautjes gekocht om vervolgens bij het oud papier te belanden. Ik kan trouwens wel bijna alles vinden wat ik wil in de bibliotheek. Is het niet hier, dan wel elders in de provincie Utrecht. Dus ik ben er heel gelukkig mee. En als ik iets aanvraag (een enkele keer) wordt het vaak wel gehonoreerd. Ze doen ook regelmatig enquetes om te kijken waar mensen behoefte aan hebben. Ik vind dat er weinig poëzie is, maar in de boekhandel staat dat ook maar weinig, omdat het nu eenmaal weinig gelezen wordt.

Naar zo'n bieb ga ik op zoek.

Vooral het argument dat het boek 'al wat ouder is', bij een roman die eind 2015 in de Nederlandse boekhandels lag, om uit je vel te springen.

Ted Kerkjes
Iets wat mij de laatste tijd opvalt, is dat er op achterzijdes en -flappen steeds vaker superlatieven van forumsites worden aangehaald als recensie.

Neem de achterflap van "Pijn" van Mel Wallis de Vries. Daar staat het volgende:
"De pers over Mel Wallis de Vries:

‘Mel is by far de beste jeugdauteur van Nederland.’ – Chicklit.nl
"

Sinds ik zie dat er steeds vaker van forumsites geciteerd wordt, doe ik meer mijn best op mijn stukjes!

Het toppunt daarvan is dat élke Zweedse schrijfster die mijn moeder in huis haalt, volgens de achterflappen 'de meest gelezen Scandinavische misdaadauteur' is.

Sol1 (moderator)
Pageturner schreef:
Het toppunt daarvan is dat élke Zweedse schrijfster die mijn moeder in huis haalt, volgens de achterflappen 'de meest gelezen Scandinavische misdaadauteur' is.

Waaruit onomstotelijk voortvloeit dat Scandinavië slechts één enkele misdaadauteur kent, die onder tientallen pseudoniemen schrijft.

De gruwelijk irritante kookfilmpjes die tegenwoordig op youtube vastgeplakt worden aan de video die je werkelijk wil zien. Op welke markt wordt hier in vredesnaam ingespeeld?

Dat je iets koopt en dat er dan op het product een sticker zit die niet te verwijderen valt zonder dat er lijmresten achterblijven, en die lijmresten kan je alleen verwijderen met speciale stickerverwijderaar.

(Wat ik dan ook erg vind: er is dus ooit iemand geweest die dit probleem van de stickerresten is opgevallen, en in plaats van stickers maken die geen resten achterlaten heeft diegene een goedje ontwikkeld om de gevolgen te bestrijden.)

Sol1 (moderator)
eRCee schreef:
... en dat er dan op het product een sticker zit die niet te verwijderen valt zonder dat er lijmresten achterblijven ...

Met in het verlengde daarvan: dat er volgens na verwijdering kleine krasjes achterblijven op een overigens ongeschonden en glanzende kaft ...

Sol1 (moderator)
Ted Kerkjes schreef:
Sinds ik zie dat er steeds vaker van forumsites geciteerd wordt, doe ik meer mijn best op mijn stukjes!
Als de uitgevers zelf ook hun best doen, geeft dat een mooi resultaat. Ik kom met enige regelmaat taalfouten tegen, die uitgevers in de plotomschrijvingen van hun boeken laten staan. Op hun site, op het boek zelf. Dat gaat bijvoorbeeld om slordigheden met de interpunctie of de beruchte 'dt', om onlogische wisselingen tussen verleden tijd en tegenwoordige tijd of idem tussen enkelvoud en meervoud. Een recente vondst in een plot van een uitgever is de kreet 'vrouwelijke componistes'.

PeterW (crew)
eRCee schreef:
Dat je iets koopt en dat er dan op het product een sticker zit die niet te verwijderen valt zonder dat er lijmresten achterblijven, en die lijmresten kan je alleen verwijderen met speciale stickerverwijderaar.

(Wat ik dan ook erg vind: er is dus ooit iemand geweest die dit probleem van de stickerresten is opgevallen, en in plaats van stickers maken die geen resten achterlaten heeft diegene een goedje ontwikkeld om de gevolgen te bestrijden.)

Hier erger ik me dus ook groen en geel aan. Ik heb van die speciale stiften gekocht om die lijmresten te verwijderen. Maar soms heb je van geplastificeerde stickertjes die er met geen mogelijkheid af te krijgen zijn. Volgens mij is dit ook de bedoeling van de fabrikant.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Laatst weer een gruwelijke ervaring opgedaan. Ik kocht een fraai nieuw boek in een boekhandel in een andere stad (ook dat nog). Dat kost me wat, maar dat heb ik ervoor over juist omdat het boek ongeschonden en helemaal nieuw is. Prachtig vind ik dat. Maar dom, dom... vergeten om de verkoper te vragen de sticker zelf te verwijderen (wat ik tegenwoordig altijd doe als een sticker me niet aan staat). Twijfels... zal ik eraan beginnen of niet. Na een heel klein stukje weggehaald te hebben concludeerde ik dat het makkelijk ging, dus ik ging verder. Fout. Het ging helemaal niet. Gevolg, hele delen krijg ik gewoon niet weg. En het stuk wat wel weg is ziet er niet uit ??? Dit overkomt me niet weer!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:46 uur

geplaatst: vandaag om 04:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.