menu

Overig / Algemeen / Het 'ongenoegenkabinet'

zoeken in:


avatar van Donkerwoud


Hahahahaha. Heb je ze al een boze mail gestuurd!? Met héél veel uitroeptekens!

avatar van Ted Kerkjes
Ted Kerkjes (moderator)
Donkerwoud schreef:
Hahahahaha. Heb je ze al een boze mail gestuurd!? Met héél veel uitroeptekens!
Nee, nog niet. Maar die komt er zeker!!!!!!!!!!

avatar van Ted Kerkjes
Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Zijn er meer Volkskrant-lezers die zich ergeren aan dat rubriekje van Arjan Peters, waarin hij in nog geen vierhonderd woorden een gedicht neersabelt en een ander gedicht ophemelt? Het is onnodig zuur en niet eens sterk onderbouwd. Ik vind het echt raar en zonde van de ruimte in toch al schaarse cultuurbijlage.

avatar van mjk87
geplaatst:
Ted Kerkjes schreef:
[...]Volkskrant[...]zuur[...]


Algemeen bekend toch?

Bert Wagendorp ook vandaag met zijn populistisch onderbuikcolumpje.

avatar van Ted Kerkjes
Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
mjk87 schreef:
Algemeen bekend toch?

Bert Wagendorp ook vandaag met zijn populistisch onderbuikcolumpje.
Ik ben verder over het algemeen heel tevreden met de Volkskrant, hoor
En bij columns probeer ik er sowieso met een grote boog omheen te lezen.

avatar van Ted Kerkjes
Ted Kerkjes (moderator)
Ted Kerkjes schreef:
Ik ben verder over het algemeen heel tevreden met de Volkskrant, hoor
Aaargh, Matthijs van Nieuwkerk heeft sinds kort een eigen bladzijde in het boekenkatern(tje) van de Volkskrant en het is echt meer dan vre-se-lijk. (Of misschien juist minder.)
Dit weekend voegde Van Nieuwkerk een nieuw dieptepunt toe aan zijn imposante verzameling: eerst geeft hij af op zijn oude poëziedocent Ton van Deel, die "te analytisch" zou zijn. Ik kan dit moeilijk anders lezen dan een sneer naar de studie Nederlands, die het op dit moment al moeilijk heeft. Hiermee mag Matthijs zich wat mij betreft voegen bij Lubach en alle andere nitwits die een ongeïnformeerde stem lieten horen in het debat rondom literatuuronderwijs. En dan te bedenken dat de Volkskrant het opiniestuk van Jeroen Dera, die zich met literatuuronderwijs bezighoudt, niet wilde plaatsen, omdat het 'te specialistisch' zou zijn. Nou, bij Matthijs hoeven ze in ieder geval niet bang te zijn voor enige specialisme.

Vervolgens schrijft Matthijs het volgende over Van Deel:
Van Deel was verder de kwaadste niet; een vriendelijke mandarijn, jureerde er iets te lustig op los, had ook veel te veel literaire vrienden voor een eerlijk oordeel in zijn recensies, maar achter deze zweem van nepotisme klopte een groot hart voor de Letteren.
Ik wil best geloven dat Van Deel te veel literaire vriendjes had om in een jury te zitten, hoor, maar mij lijkt Van Nieuwkerk niet per se de juiste persoon om in een columnpje een ander van nepotisme te betichten. Uit de pen van Matthijs kan ik deze zijdelingse kritiek moeilijk verteren.

Maar het wordt nog erger. Als Van Nieuwkerk ein-de-lijk aan het boek van Ellen Deckwitz toekomt, lijkt hij zich doordrongen van zijn hypocrisie, en schrijft hij:
Ik zeg er in het licht van het voorafgaande even bij: ik ken [Ellen Deckwitz] helemaal niet.
En dat terwijl Ellen Deckwitz wel degelijk te gast is geweest bij De Wereld Draait Door. (Toen noemde de presentator zijn gast Deckwitz wel consequent 'Sjuul' in plaats van Ellen. Misschien dat ie daardoor wat in de war was.)

En als je denkt dat het niet erger kan, vindt Van Nieuwkerk het nodig om in zijn stukje nog even de loftrompet te steken over de dichter en sportjournalist Nico Scheepmaker, aan wie de motto van Deckwitz' boek is ontleend én naast wie Matthijs altijd op de perstribune van Ajax zat. (Ja, zo eindigt het stukje echt. Dat is de "uitsmijter".) Aaargh. Het is precies dit mengsel van schaamteloos nepotisme, zelfcentralisering, misplaatste pretenties en vooral arrogantie dat ik gemist heb sinds DWDD is gestopt. Echt aaargh.

avatar van eRCee
Wat was er mis met dat stuk van Lubach dan?

avatar van Ted Kerkjes
Ted Kerkjes (moderator)
eRCee schreef:
Wat was er mis met dat stuk van Lubach dan?
Het is een beetje lastig om kritiek te leveren op Lubachs items, want het is natuurlijk een mix van comedy en journalistiek. Ik ben er daarom ook niet zo'n grote fan van: de humor is mijn ding niet zo en inhoudelijk mis ik vaak de nuance.
Zo ook bij het item over leesonderwijs. Dat item is mij toch te veel een rant die naar een onvermijdelijke, harde conclusie dendert, namelijk: begrijpend lezen is de bron van het kwaad.

Voor mij loopt er in het item van ZML een aantal zaken hinderlijk door elkaar. Het begint al met de groep over wie het gaat: uit het PISA-rapport dat Lubach aanhaalt blijkt dat het gaat om jongeren van vijftien jaar oud. Toch spreekt Lubach ook over kinderen en is de zogenaamde aanleiding voor het item de Kinderboekenweek. Kinderen zijn geen jongeren en vijftienjarigen hebben weinig met de Kinderboekenweek van doen, volgens mij. Dit blijft ook in de rest van het item een probleem. "Dit was vroeger toch wel echt beter," zegt Lubach over lezende jongeren, waarna hij vervolgens een reportage uit de jaren zeventig laat zien waarin kínderen vertellen hoe graag ze lezen in hun vrije tijd. Maar dat rapport gaat toch echt over jongeren. Nu lijk ik misschien een beetje zeurderig, maar het lijkt me toch echt van belang dat die mensen van onder de vijftien jaar en mensen boven de vijftien jaar in deze kwestie een beetje goed uit elkaar gehouden worden. Want Lubach wijst vervolgens het schoolvak begrijpend lezen aan als grote boosdoener, maar daar hebben alleen middelbare scholieren mee te maken.

Verder heeft Lubach het erover dat de Nederlandse jongeren niet goed zouden kunnen lezen, maar als je het PISA-rapport leest, is dat helemaal niet de precieze issue:
In PISA-2018 wordt leesvaardigheid uitgesplitst in drie begripsprocessen: Informatie opzoeken, Begrijpen, en Evalueren en reflecteren.

Bij opgaven die betrekking hebben op Informatie opzoeken (25%) moeten leerlingen informatie uit een relevant deel van een tekst kunnen opzoeken en selecteren, ook informatie die in een tabel of grafiek wordt weergegeven.

Bij de opgaven voor Begrijpen (45%) moeten ze de letterlijke betekenis van een tekst kunnen herleiden, en verbanden kunnen leggen tussen zinnen en alinea’s of tussen meerdere teksten over eenzelfde onderwerp.

Bij de opgaven voor Evalueren en reflecteren (30%) moeten leerlingen in staat zijn de kwaliteit en geloofwaardigheid van een tekst te beoordelen, en te reflecteren op de inhoud en vorm van een tekst. Ook moeten ze conflicterende informatie binnen teksten en tussen teksten over eenzelfde onderwerp kunnen herkennen.

Wat blijkt nu, als we de scores op die drie begripsprocessen bekijken? Nederlandse leerlingen scoren gemiddeld hoger dan de andere onderzochte landen op Informatie opzoeken. Voor Begrijpen is er geen verschil tussen Nederland en de gemiddelden van de andere landen. Alleen voor Evalueren en reflecteren scoort Nederland onder het gemiddelde. Er is dus geen sprake van dat bijna een kwart van de 15-jarigen een eenvoudige mededeling niet zou kunnen begrijpen. Het probleem van de Nederlandse leerlingen lijkt veel meer dat ze niet goed zijn in het nadenken over wat ze lezen.
(bron: PISA: wat kunnen onze 15-jarigen eigenlijk niet? | Neerlandistiek)
In zijn item heeft Lubach het continu over jongeren (of kinderen) die niet goed zouden kunnen lezen, maar dat is dus niet zo zeer het geval. Ook heel veel grapjes van Lubach gaan over laaggeletterdheid of analfabetisme en zo, maar daarmee wekt Lubach onterecht de suggestie dat jongeren laaggeletterd zouden zijn.

Verder weet ik niet hoe eerlijk het is om leesvaardigheid en het lezen van literatuur zo samen te trekken. Literatuur lezen is geen begrijpend lezen en het samentrekken van die zaken lijkt mij niet helemaal juist.

De conclusie van Lubach (laat kinderen/jongeren gewoon weer lekker lezen!) vind ik ook wat naïef: hoe vaak hoor je geen leerlingen zeuren dat hun leesplezier vergald werd op de middelbare school doordat ze verplicht boeken moesten lezen? En dat terwijl je tegenwoordig niet zo veel boeken hoeft te lezen: een havo-leerling moet minimaal acht Nederlandstalige boeken lezen voor het eindexamen en een vwo-leerling twaalf. Dat zijn vier boeken per jaar.

Dit zijn zo een beetje mijn puntjes bij Lubachs betoog. Ik ben ook geen expert op dit gebied, en ik denk ook zeker dat literatuur- en leesonderwijs beter kan. Maar ik denk niet dat het item van Lubach ons daadwerkelijk verder heeft gebracht.

Je zou het kunnen prijzen dat Lubach een debat heeft aangewakkerd, maar in het gesprek naar aanleiding van het item van Lubach wordt ook weer van alles door elkaar gehaald. Allerlei zaken als zakelijk lezen, begrijpend lezen, fictielezen, leesplezier, mondelinge examens en literatuuranalyse worden door elkaar gehaald. Ach ja, dat zijn zo'n beetje mijn ongenoegen dus.

avatar van eRCee
Oh zo.

avatar van liv2
Lieve mensen, sommigen kennen me goed, na al die jaren, sommigen niet. Ik heb beslist om na 10 jaar mijn crew taken naast me te leggen. Ik heb samen met vooral Halley23 psyche gert_r en chris reifert een hele weg afgelegd. De site van jordy was puur en ik heb daarom me volledig gegooid. het was boeiend, leerrijk en een fantastische hobby.

avatar van mjk87
Dank voor al je werk hiervoor liv. Blijf je wel als lid?

avatar van Jason82
liv2 bedankt voor alles! Hopelijk blijf je wel aan de site verbonden als lid en frequent bezoekster.

avatar van handsome_devil
Bedankt voor alles!

avatar van Pythia
Lieve liv2, dankjewel dat je boekmeter (samen met de overige crew) zo'n fijne plek hebt gemaakt. Dat was veel werk. Hopelijk hoeven we je hier niet helemaal te missen.

avatar van -JB-
Bedankt liv2!

avatar van ...stilte...
Jammer liv2... bedankt!

avatar van psyche
psyche (crew)
Lieve Liv, ontroerd lees ik wat je schrijft, ik weet dat we elkaar blijven ontmoeten; ik hoop en wens dat dit op een andere manier ook op deze site zo zal blijven, waar ik u graag zie ...

avatar van slowgaze
Dank voor al je harde werk, liv2!

avatar van Shaky
Bedankt voor alle gedane zaken liv2.

avatar van liv2
dank u allen. nu nog het lezen opnemen en eens een vlammende recensie schrijven, yes we can xxxx

avatar van Pageturner
Lieve liv, bedankt voor je tomeloze inzet die het hier altijd zo'n warme gemeenschap heeft gemaakt. Naar die vlammende recensies kijk ik reikhalzend uit!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:16 uur

geplaatst: vandaag om 12:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.