menu

Overig / Algemeen / Kunst (en literatuur)

zoeken in:
Op MusicMeter heb ik al een topic over kunst, dus probeer ik het hier ook eens.
Ik kan gelijk goed beginnen met dit schilderij van mijn favoriete schilder ooit: René Magritte.
Het heet 'The Empire of Light', dus 'Het rijk der lichten' en is in feite geïnspireerd op een gedicht, maar weet niet zo welk.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.artsfairies.com/Magritte/The%20Empire%20of%20Light.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


avatar van Freud
Dat is nu echt mooi . Mijn vader heeft mij toen ik klein was jarenlang voorgelezen (zelf de volledige In de Ban van de Ring) in een zetel in zijn werkkamer, en daar hing aan de muur een poster van dit schilderij. Omdat je tijdens het voorlezen enkel moet luisteren, zat ik meestal de hele tijd naar die poster te staren, en ik ken het schilderij dus tot in de allerkleinste details. Het leukste is dat ik pas na vier of vijf jaar (ik was toen negen denk ik) ontdekt heb dat er iets helemaal niet klopt aan het beeld, namelijk dat dag en nacht vermengd worden! Ik was het zo gewend geraakt dat ik het me niet meer opviel, en de eerste keren was ik te klein om het überhaupt op te merken

Dat heb ik inderdaad met iedereen die dat schilderij bekeek, ikzelf ook, gehad.
Nog twee Magritte-schilderijen die geinspireerd zijn op geschreven werk:

Het domein van Arnheim, versie 1 (Naar het gelijknamige werk)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.abcgallery.com/M/magritte/magritte43.JPG

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



En volgens mij ook deze:
De wandelingen van Euclides:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://manuel.cerezo.name/archives/Los%20pasesos%20de%20Euclides.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



(Is trouwens een andere versie van zijn werken 'Het menselijke tekort'):

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://k-punk.abstractdynamics.org/archives/magritte-thumb.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


avatar van Arkadi

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.artquotes.net/masters/bacon/bacon_study1953.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.




Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.monofonica.com/images/depechemodeviolator.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



mijn schilder en muziek favorieten.

Voor literatuur zie mijn top 10

Dit werk, ook van Magritte, is gebruikt op de kaft van een boek over het bewustzijn:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.ac-amiens.fr/pedagogie/arts_plastiques/capes04/magritte2.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Reproductie verboden

Dit is trouwens een 'portret' van Edward James, en er bestaat nog een werk met die man erop, dat eigenlijk ook geen portret is, ook van Magritte:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://web.syr.edu/~bgates/magritte/the%20pleasure%20principle%201937_std.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Het genotsprincipe

Deze twee werken zijn op dit mijn moment mijn favorieten

avatar van psyche
psyche (crew)
GhostWriter schreef:
Deze twee werken zijn op dit mijn moment mijn favorieten

Prachtig

avatar van ultramarijn
Margritte is fantastisch! Zijn schilderijen hebben iets speciaals, omdat ze zo helder zijn, denk ik. Deze stijl is hij zo meester, dat als je een schilderij ziet, je meteen weet dat het van hem is. Slechts weinig kunstenaars hebben zo'n volledig eigen stijl. En degene die het hebben, zijn de grote meesters onder hen.

Meer Margritte: ga eens kijken in het Ludwig Museum in Keulen: Er hangt ook veel Warhol, Picasso en Dali!
Echt een aanrader.

avatar van Freud
Mijn absolute voorkeur gaat uit naar de semi-abstracte werken van Mirò, Kandinsky of Klee, maar ik vind de meeste kunst op zijn minst 'interessant' (en inderdaad, het Ludwig museum in Keulen is een absolute aanrader!). Een selectie van mijn drie lievelingsschilders:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.antoniogramsci.com/garcia-lorca/miro_carnival.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://cgfa.sunsite.dk/kandinsky/kandinsky17.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.rcs.k12.va.us/csjh/06_07_web/andrewS/klee8.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


De eerste van de twee onderstaande foto's heb ik al eens in de MovieMeter-equivalent van dit topic gepost, maar de vergeten 'art of Civil War photography' kan wat mij betreft niet genoeg aandacht krijgen.

Hoewel de foto's natuurlijk niet in de eerste plaats gemaakt zijn met de bedoeling om kunst te creëren en de fotografen derhalve niet als pure artiesten kunnen worden beschouwd, hadden hun werkwijzen wel veel raakvlakken met het kunstzinnige. Vaak werden kostuums, wapens en andere militaire attributen en zelfs soldatenlijken verplaatst of bijgezet om een foto van meer drama te voorzien. Deels was dit ook noodzaak, want de techniek van toen liet niet toe om de strijd in al zijn hevigheid vast te leggen (alle foto's genomen van het front zijn van na de gevechten, zoals de twee hieronder).
Toch zijn het IMO schitterende beelden, beangstigend. Het feit dat er in sommige gevallen met lijken is gesleept om de compositie te verbeteren, (zoals bekend is van onderstaande foto van Gardner) ontnuchtert niet, maar maakt het meer luguber. De Civil War was ook de eerste oorlog die zo extensief op de gevoelige plaat is vastgelegd en waarbij de fotografen zo nadrukkelijk het fenomeen Oorlog wilden ontdoen van alle romantiek en heldenmythen die er tot dan toe aan kleefden. Memento mori op zijn best, hoewel het voor 'ons' Europeanen heel moeilijk is om te beseffen wat voor een ontzettend diepgaande culturele, etnische en mentale gevolgen deze specifieke oorlog heeft gehad voor de Amerikaanse samenleving.

Om een bruggetje naar literatuur te maken, Stephen Crane (1871-1900) heeft een boek over de Civil War geschreven, genaamd The Red Badge of Courage, meteen zijn meest bekende en geroemde werk. De titel geeft de ironie die het boek kenmerkt reeds aan, aangezien het aansluit bij de fotografische trend van ontmythologisering. Crane is na de oorlog geboren, heeft dus alles uit de tweede hand. Hij heeft zich voor The Red Badge laten inspireren door de foto's van Mathew Brady, over het algemeen beschouwd als de 'Godfather' van Civil War photography. Ik heb dit boek pas gekocht na er een aantal losse fragmenten van gelezen te hebben. Naar men zegt weet Crane met woorden net zo'n levendig beeld te schetsen van oorlog als een O' Sullivan deed met zijn camera. De fragmenten waren te kort om die bewering te staven danwel tegen te spreken, maar dat komt wel zodra ik het boek in zijn totaliteit heb gelezen. Ben zeer benieuwd in ieder geval.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://home.clara.net/stevebrown/html/expeience_of_war/harvest_of_death.png

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


A Harvest of Death, 1863, Timothy O'Sullivan.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://memory.loc.gov/ammem/cwphtml/cwpcam/cw00171.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


The Home of a Rebel Sharpshooter, 1863, Alexander Gardner.

avatar van psyche
psyche (crew)
Dionysos schreef:

Om een bruggetje naar literatuur te maken, Stephen Crane (1871-1900) heeft een boek over de Civil War geschreven, genaamd The Red Badge of Courage, meteen zijn meest bekende en geroemde werk. De titel geeft de ironie die het boek kenmerkt reeds aan, aangezien het aansluit bij de fotografische trend van ontmythologisering. Crane is na de oorlog geboren, heeft dus alles uit de tweede hand. Hij heeft zich voor The Red Badge laten inspireren door de foto's van Mathew Brady, over het algemeen beschouwd als de 'Godfather' van Civil War photography. Ik heb dit boek pas gekocht na er een aantal losse fragmenten van gelezen te hebben. Naar men zegt weet Crane met woorden net zo'n levendig beeld te schetsen van oorlog als een O' Sullivan deed met zijn camera. De fragmenten waren te kort om die bewering te staven danwel tegen te spreken, maar dat komt wel zodra ik het boek in zijn totaliteit heb gelezen. Ben zeer benieuwd in ieder geval.

(afbeelding)
A Harvest of Death, 1863, Timothy O'Sullivan.

(afbeelding)
The Home of a Rebel Sharpshooter, 1863, Alexander Gardner.


Ik was bij het begin van je bericht erg benieuwd naar de link tussen de foto's (kunst) en literatuur. Het bruggetje met het boek van Crane maak je, maar ik begrijp niet goed of je overtuigd me niet goed waarom je het woord onmythologisering hierbij gebruikt.
Crane heeft e.e.a. weliswaar uit de tweede hand, wie weet van ouders, grootouders of andere bekenden; hij is kort na deze oorlog geboren. Bij een mythe denk ik aan een verzonnen verhaal, bij mythologie aan de verzonnen verhalen van een volk.
Ik bedoel hoeveel auteurs zijn er die de gevolgen van een oorlog die naasten en/of bekenden hebben meegemaakt aan den lijve hebben ondervonden? Bijvoorbeeld Ischa Meijer, Arnon Grünberg, Carl Friedman. Natuurlijk zal van de tweede en eventueel volgende generaties een soort voorstellingsvermogen voor nodig zijn: wat is er (daadwerkelijk) gebeurd?
Ik begrijp ook dat wanneer er 'extra' lichamen t.b.v. een foto worden neergelegd dit is om de situatie aan te dikken. Wie weet om extra aandacht te vragen. De foto's of kranten waarin ze eventueel geplaatst werden beter te verkopen. Hoe dan ook het zal verschillen welk belang eraan hangt.
Maar hoe zit dat met Het Rode Ordeteken voor Moed (waarbij de kleur rood voor gevaar en/of bloed geïnterpreteerd kan worden)? Je hoeft niet eens een oorlog meegemaakt te hebben, éen keer het journaal aanzetten met een bericht over welk oorlogsgebied dan ook maakt m.i. duidelijk dat je dàt, moed, op zijn minst nodig hebt.

psyche schreef:
Ik was bij het begin van je bericht erg benieuwd naar de link tussen de foto's (kunst) en literatuur. Het bruggetje met het boek van Crane maak je, maar ik begrijp niet goed of je overtuigd me niet goed waarom je het woord onmythologisering hierbij gebruikt.
Crane heeft e.e.a. weliswaar uit de tweede hand, wie weet van ouders, grootouders of andere bekenden; hij is kort na deze oorlog geboren. Bij een mythe denk ik aan een verzonnen verhaal, bij mythologie aan de verzonnen verhalen van een volk.
Ik bedoel hoeveel auteurs zijn er die de gevolgen van een oorlog die naasten en/of bekenden hebben meegemaakt aan den lijve hebben ondervonden? Bijvoorbeeld Ischa Meijer, Arnon Grünberg, Carl Friedman. Natuurlijk zal van de tweede en eventueel volgende generaties een soort voorstellingsvermogen voor nodig zijn: wat is er (daadwerkelijk) gebeurd?


Met dat woord refereerde ik aan datgene wat ik in de eerste alinea over de foto's schreef. Zowel Brady, O'Sullivan, Gardner en co. als Crane delen een herwaardering van het fenomeen oorlog en trachten er allen een door realisme (en naturalisme ook) ingegeven interpretatie aan te geven. Oorlog was geen groot heroïsch en episch gebeuren waar helden werden geboren en iedereen als het ware lachend voor het grote doel wilde sterven; het was chaotisch, het was eng, het was allemaal dood en verderf. Vandaar ontmythologisering: er werd afgerekend met de heldenmythe, inderdaad een verzonnen, niet bestaande werkelijkheid.

Ik begrijp ook dat wanneer er 'extra' lichamen t.b.v. een foto worden neergelegd dit is om de situatie aan te dikken. Wie weet om extra aandacht te vragen. De foto's of kranten waarin ze eventueel geplaatst werden beter te verkopen. Hoe dan ook het zal verschillen welk belang eraan hangt.
Maar hoe zit dat met Het Rode Ordeteken voor Moed? Je hoeft niet eens een oorlog meegemaakt te hebben, éen keer het journaal aanzetten met een bericht over welk oorlogsgebied dan ook maakt m.i. duidelijk dat je dàt, moed, op zijn minst nodig hebt.


Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je hier nu probeert te zeggen? (Is dat echt de Nederlandse vertaling van de titel trouwens? Wat vreselijk.)

avatar van psyche
psyche (crew)
Bedankt voor je antwoord ik moet er even over nadenken; op dit moment snap ik er vrees ik helemaal niets meer van. Maar dat ligt misschien meer aan mij dan aan jou.

Waarschijnlijk heb ik het sowieso verkeerd geinterpreteerd omdat je het stukje van mij niet begrijpt.

Die vertaling is van mij .

avatar van psyche
psyche (crew)
Dionysos schreef:

Toch zijn het IMO schitterende beelden, beangstigend. Het feit dat er in sommige gevallen met lijken is gesleept om de compositie te verbeteren, (zoals bekend is van onderstaande foto van Gardner) ontnuchtert niet, maar maakt het meer luguber. De Civil War was ook de eerste oorlog die zo extensief op de gevoelige plaat is vastgelegd en waarbij de fotografen zo nadrukkelijk het fenomeen Oorlog wilden ontdoen van alle romantiek en heldenmythen die er tot dan toe aan kleefden. Memento mori op zijn best, hoewel het voor 'ons' Europeanen heel moeilijk is om te beseffen wat voor een ontzettend diepgaande culturele, etnische en mentale gevolgen deze specifieke oorlog heeft gehad voor de Amerikaanse samenleving.


Ik geloof dat het muntje is gevallen, ik had bovenstaand stukje niet goed gelezen. Ik vind het inderdaad schitterende en beangstigende beelden. Ik heb even in een andere 'richting' gedacht en dingen door elkaar gehaald denk ik. Zoiets als wat extra lijken erbij 'verzonnen' i.p.v. dat men dat toen niet zo goed kon vastleggen als nu. En dat erbij verzinnen zag ik als aandikken vanwege de ernst, en dacht ten onrechte dat je zoiets bedoelde als verzinnen om er een mythe van te maken.
Oorlog heeft voor sommige mensen vooral met als heldenom en heroïek te maken (gehad), wat natuurlijk in een oorlog wel voorkomt maar wat nooit geïdealiseerd mag worden: oorlog om de oorlog. Daar wilden de fotografen tegen in gaan net als Crane. Bedoel je het zo?

psyche schreef:
Die vertaling is van mij .


Oh, haha, dan mag het .

Maar ja, je hebt de strekking van het verhaal goed te pakken nu.

Ik geloof dat dit schilderij wel van toepassing is op ons dialoogje, hehe. En het is nog gebaseerd op een boek ook.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://home.planet.nl/~bouwl003/images/torenbabel.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


avatar van psyche
psyche (crew)
Het lijkt op iets van Jeroen Bosch. Ik denk aan de toren van Babel ... maar het boek waar daarover is geschreven bedoel je denk ik niet ?

avatar van psyche
psyche (crew)
Uhm Babylonische spraakverwarring!

ultramarijn schreef:
Margritte is fantastisch! Zijn schilderijen hebben iets speciaals, omdat ze zo helder zijn, denk ik. Deze stijl is hij zo meester, dat als je een schilderij ziet, je meteen weet dat het van hem is. Slechts weinig kunstenaars hebben zo'n volledig eigen stijl. En degene die het hebben, zijn de grote meesters onder hen.

Meer Margritte: ga eens kijken in het Ludwig Museum in Keulen: Er hangt ook veel Warhol, Picasso en Dali!
Echt een aanrader.


Klopt. Wat ik goed vind aan hem is gewoon dat hij het erg realisch neerzet, terwijl het overduidelijk surrealisme is

avatar van katie morosky
Misschien is de vraag ook interessant wat jullie als kunst beschouwen. Kunst ervaren is natuurlijk een zeer persoonlijk iets: voor mij moet kunst een impact hebben, kunnen roeren. Het mag niet zomaar mooi zijn omwille van de esthetische ervaring. Daarbinnen heb ik voornamelijk een voorkeur voor baanbrekend pionierswerk: Kandinsky, Malevich, Duchamps, Picasso, Andy Warhol, Cindy Sherman, Nan Goldin,...

avatar van katie morosky
ultramarijn schreef:
Margritte is fantastisch! Zijn schilderijen hebben iets speciaals, omdat ze zo helder zijn, denk ik. Deze stijl is hij zo meester, dat als je een schilderij ziet, je meteen weet dat het van hem is. Slechts weinig kunstenaars hebben zo'n volledig eigen stijl. En degene die het hebben, zijn de grote meesters onder hen.
Excuse me, maar dat noem ik geen argument. Zonder afbreuk te willen doen op het werk van Margritte, vele kunstenaars hebben een volledige eigen zeer herkenbare stijl. Binnen het surrealisme kan je een Delvaux van een Dalì van een Margritte onderscheiden. Binnen eenzelfde stroming: je kan een Manet van een Monet van een Renoir van een Degas onderscheiden. Tuurlijk, dit zijn grote meesters. Maar ook Jan met de pet die schilder is heeft een zeer herkenbare eigen stijl. Dit komt, geloof ik, omdat je altijd vanuit jezelf (je eigen unieke zelve) dingen creëert en dan is het maar de vraag in hoeverre mate je je (onbewust) laat beïnvloeden. Maar nogmaals: geen afbreuk op de gave van Margritte.
Meer Margritte: ga eens kijken in het Ludwig Museum in Keulen: Er hangt ook veel Warhol, Picasso en Dali!
Echt een aanrader.
Ja, is een aanrader. 'k Ben tevens de trotse bezitter van de catalogus.

avatar van psyche
psyche (crew)
katie morosky schreef:
Dit komt, geloof ik, omdat je altijd vanuit jezelf (je eigen unieke zelve) dingen creëert en dan is het maar de vraag in hoeverre mate je je (onbewust) laat beïnvloeden.


Helemaal mee eens. Wat betreft schrijvers zeg ik altijd: de stijl ìs de schrijver. Dit gaat naar mijn idee en gevoel op voor alle vormen van kunst.

avatar van katie morosky
Tenzij als we spreken over het Classicisme waarin de perfecte nabootsing de hoogste kunstvorm genoot. Maar ja, dat is slechts een kleine kanttekening en doet helemaal niks af op het algemeen wijdverbreid gegeven.

Francis Bacon!
Wat een verschil met het bedachtzame magisch realisme. Emotie vs trucs.

avatar van Arkadi
m.a.a.i.k.e. schreef:
Francis Bacon!
Wat een verschil met het bedachtzame magisch realisme. Emotie vs trucs.


Mee eens!!! nog maar eentje dan

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://members.tripod.com/~pinkfreudian/beefsmall.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


Scribble
Francis Bacon:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.artquotes.net/masters/bacon/bacon_study1953.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



HR Giger:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i168.photobucket.com/albums/u193/jacob_snow/hr_giger_satan_I.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Luis Royo:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://farm3.static.flickr.com/2028/2316784955_57bbdfac37.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Yoshitaka Amano:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.rpg-z.com/tests/pictures/SNES/FFVI_hyades/art-01.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


avatar van SockMonkey

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://mwcapacity.files.wordpress.com/2008/11/richter_betty.jpg?w=207&h=300

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Betty van Gerhard Richter. Een magisch doek.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://anothersligo.files.wordpress.com/2007/10/13782-large.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.



Martin Parr legt genadeloos de mensheid vast in zijn foto's, deze is uit de serie 'Brighton'.

En deze maakte in één klap mijn vakantie in Florence onvergetelijk:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://veritasetcaritas.files.wordpress.com/2009/02/fra_angelico_annunciation.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.


Fra Angelico's annunciatie in het San Marco-klooster, een verstilde puurheid waar weinig schilders aan kunnen tippen.

Overigens zijn mijn eerbiedwarige echtgenoot en ik trouwe bezoekers van de Biënnale van Venetië, in de hoop door moderne kunst beroerd te worden gelijk de ervaring in Florence. Dat is overigens de afgelopen 4 edities helaas niet vaak voorgekomen...


avatar van PeterW

Knap hoor, maar het zijn wel stofnesten.
Die stoel is geeneens zo gek, als je die boeken dan ook nog kunt lezen.

avatar van Marcel


Boeken als kunst is alvast niet mijn ding. Ik ben obsessief in het mooi houden.

avatar van Marcel
Het boek De Druivenplukkers van A. den Doolaard kent een uitgave waarvan de boekomslag is gesierd met een fragment van een schilderij van Vincent van Gogh. Om welk werk van Van Gogh het hier gaat weet ik echter niet.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.boekmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img.literatuurplein.nl/blobs/B/125704/1/1.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat BoekMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe BoekMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:21 uur

geplaatst: vandaag om 14:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.