menu

Boeken / Algemeen / Spookboeken: Boeken die nooit verschenen

zoeken in:
Ted Kerkjes
[NB: niet te verwarren met de net niet verschenen boeken van Gummbah]

Soms kondigen uitgevers boeken aan in catalogi, die uiteindelijk nooit daadwerkelijk verschijnen. Op het internet blijven de sporen achter, vooral bij webwinkels. Omdat BoekMeter over een geweldige crew beschikt, worden deze nooit verschenen boeken verwijderd, omdat deze site zich zoveel mogelijk richt op bestaande werken.
Omdat ik het ergens ook wel jammer vind om alle sporen te wissen, dacht ik: laat de nooit verschenen titels in een nieuw forumtopicje doen. Of dat leuk is, weet ik niet, maar het stelt ons wel in staat om tóch over boeken te praten die nooit verschenen.

Ted Kerkjes
Titel: De belevenissen van Abori en Ribius
Auteur: Hafid Bouazza https://media.s-bol.com/7lEgJp8qrG8/763x1200.jpg Flaptekst:
In 1970 arriveert Abori vanuit Marokko in het zuiden van Nederland. In een klein dorp gaat hij aan het werk in een ijzer- en staalfabriek. Hij wil geld sparen om zijn jonge en bekoorlijke bruid, naar wie hij hevig verlangt, te kunnen laten overkomen. Aan haar schrijft hij regelmatig brieven over zijn nieuwe omgeving en over zijn beslommeringen en verlangens. Zijn vrije tijd brengt hij door met het verkennen van dorp en omstreken; dit doet hij met fiets, Zündapp of lopend. In de nabije stad ontmoet hij een man, Ribius genaamd, die op een woonboot leeft. Deze gezette, door het leven getekende man heeft zich teruggetrokken en het verleden volledig achter zich gelaten. Tussen Abori en Ribius ontstaat een hechte vriendschap, die zich kenmerkt door lange gesprekken in de nacht doordeweeks en overdag in het weekend. Bij Ribius kan Abori zijn verlangen uiten en Ribius laat Abori meer van het nieuwe land zien.
Aangekondigde gegevens eerste druk: Hollands Diep, Amsterdam, 256 bladzijden

NB: Het boek werd aangekondigd in het najaar van 2018. De verwachte verschijningsdatum werd aldoor verschoven, in januari 2020 gaf de site van uitgeverij Hollands Diep zelfs aan dat het boek pas in 2050 zou verschijnen (bron). Ondertussen is Hafid Bouazza niet meer onder ons, en ziet het ernaar uit dat het boek, in ieder geval voorlopig niet verschijnt. Wellicht beleeft het boek in de toekomst nog een postume druk.

Ted Kerkjes
Titel: Omruilexemplaar
Auteur: Kees Torn https://media.s-bol.com/Yy1qw9XBwM9O/550x784.jpg
Flaptekst:
Omruilexemplaar is een bundeling van kees Torns theater- en liedteksten waarin op lichtvoetige, soms spottende wijze zware onderwerpen als sterfelijkheid, rouw, religie en de zin van het leven worden behandeld, evenals de levende natuur en enkele elementaire deeltjes. Alledaagse huishoudelijke klusjes worden verheven tot filosofische problemen, en zekerheden worden in twijfel getrokken. Torn gebruikt taal om van wat saai lijkt, verwarrend of erg, iets grappigs te maken. Ook van taal zelf, en niet alleen van de Nederlandse taal.
Aangekondigde gegevens eerste druk: Nijgh & van Ditmar, Amsterdam, 192 bladzijden

NB: Deze bundel werd ooit aangekondingd voor februari 2013, in de periode na het verschijnen van de oeuvrebox met alle registraties van Torns theaterprogramma's. Het zou een aanvulling zijn op de eerste bundeling theaterteksten, Inkijkexemplaar uit 2001. Tot op de dag van vandaag is Omruilexemplaar nooit verschenen, al zou het natuurlijk wel kunnen dat er nog ooit een bundeling verschijnt van de teksten. (Al lijkt de pluche-reeks van Nijgh & Van Ditmar niet meer te bestaan.)

avatar van eRCee
Leon de Winter, kom er maar in:

https://media.s-bol.com/mL34v1vrQVG/539x840.jpg

Ondanks het geniale plot lijkt het er maar niet van te komen.

Ted Kerkjes
eRCee schreef:
Leon de Winter, kom er maar in
Hahaha ja, het moest er maar eens van komen om dat boek, en daarmee ook het mooie gesprek daaronder, van de site te halen. Mocht De dood van Europa toch ooit van de grond komen, dan komt het wel weer op de site.
eRCee schreef:
Ondanks het geniale plot lijkt het er maar niet van te komen.
Voor de nieuwsgierigen met wat tijd over:
Alexandrowna Ivanova heet ze voluit, maar ze noemt zich Ropa Ivanov. Geboren in 1991 in Griekenland uit Russische ouders, opgegroeid in Rotterdam. Blond, voluptueus, schor van het roken en zingen, harde drinker, wilde danser, twaalf ambachten en dertien ongelukken. Onenightstands, twonightstands, soms een verhouding die een week duurt - tot ze Matthijs Keeman ontmoet. Met Matthijs runt Ropa een succesvolle cokehandel. Als dat uit de hand loopt, besluiten ze af te kicken in het Drentse vakantiepark van de vader van Matthijs. Intussen stromen vluchtelingen Nederland binnen en het zieltogende vakantiepark verandert in een lucratief azc, een asielzoekerscentrum. Dan verdwijnt Ropa. Na een week wordt haar lichaam gevonden. Tientallen messteken, een uitbarsting van blinde haat. Ellen de Graaf, gescheiden en uitgeputte moeder van een zoon die niet wil deugen, is de regionale rechercheur die het onderzoek naar Ropa's dood moet leiden. Al snel merkt ze dat ze op alle mogelijke manieren wordt tegengewerkt: te veel financiële belangen, te veel politieke pijnlijkheden en dus behoefte aan een doofpot. Maar de zaak ontspoort in de media: de onvrede die bij velen leeft over asielzoekers krijgt vorm, inhoud - en een gezicht. Ropa's dood haalt de voorpagina's, de talkshows. Er wordt brand gesticht in het azc, rellen en vechtpartijen slaan over naar de rest van het land. Den Haag moet ingrijpen. Maar kan iemand de bom die Ropa's dood is nog op tijd ontmantelen?

Ted Kerkjes
Titel: Wie is u? Kunst- en vliegwerk van Wim T. Schippers
Auteurs: Ingmar Heytze en Vrouwkje Tuinman
https://www.uitgeverijcossee.nl/uploads/nieuws/Het-verhaal-van----Wim-T--Schippers.jpg
Flaptekst:
‘We gaan het toch niet over mijn leven hebben. Alsjeblieft. Wat doet het ertoe waar ik op vakantie ga of wanneer het uitging met mijn eerste vriendinnetje. Ik wil helemaal geen biografie. Als ik al iets wil, dan maar een antibiografie.’ Was getekend: Wim. T. Schippers.
Authenticiteit, eigengereidheid en het doorbreken van conventies vormen de rode draad in het leven van Wim T. Schippers. Met Sjef van Oekel, Fred Haché, Ronflonflon en Hoepla schreef hij tv-geschiedenis. Zijn pindaklaasvloer werd wereldberoemd, net als zijn toneel voor herdershonden, maar muziek blijft voor hem de hoogste kunstvorm. Vrouwkje Tuinman en Ingmar Heytze lichten met Wie is u? voor het eerst in zijn roemrijke loopbaan een tipje van de sluier op. Jarenlang spraken ze Wim T. over uiteenlopende onderwerpen als zijn jeugd, rituelen, formulierenangst, hoofdrolspelers in zijn leven en zijn visie op kunst. Dit alles maakt Wie is u? tot een onmisbaar boek dat virtuoos is vormgegeven door Peter te Bos.

Aangekondigde gegevens eerste druk: Uitgeverij Pluim, Amsterdam

NB: De boekpresentatie van deze biografie was ooit gepland voor 13 november 2019. In januari 2020 werd bekend gemaakt dat het in februari van dat jaar zou verschijnen. Hierna werd het alleen maar verder en verder verschoven: eerst april 2020, toen december, toen toch weer oktober, maar toen toch liever weer december. Daarna stond er een poos geen verschijningsdatum meer vermeld op de website, en daarna maakte uitgeverij Pluim bekend dat de biografie niet meer zou doorgaan. De titel bleek dus toch niet zo onmisbaar als de flaptekst eens beloofde.

Wim T. Schippers, die aanvankelijk weinig voor een biografie voelde, zal dit hele gehannes zelf ongetwijfeld op een metaniveau als een fluxusiaans A-dynamisch manifest beschouwen. De zuivere zinloosheid van een biografie waar een hoop tijd en moeite in gestoken is, maar uiteindelijk nooit zal bestaan, vind ik ten minste wel iets poëtisch hebben. Heel Schipperesque.

https://media.s-bol.com/gLnxvDmOX4wG/781x1200.jpg

Prima initiatief dit topic. Hier een boek dat ik 15-01-2019 toegevoegd heb en waar de releasedatum keer op keer verschoven wordt. Nu naar 29-10-2021. Nederlands / Psychologisch / 208 pagina's / Eerste druk: Het Spectrum, Amsterdam (Nederland). Ben er wel klaar mee en ga de toevoeging verwijderen.

bol.com | Das Gay, Chris Buur | 9789000354016 | Boeken

Ted Kerkjes
[moderatoractie:] In de berichten van chris reifert en eRCee heb ik de links naar de omslagen vervangen, zodat de afbeeldingen nog te zien zijn. (De links naar de omslagen op BoekMeter werken niet meer als de boeken van de site zijn verwijderd.)

Ted Kerkjes
Wat mij betreft is dit forum ook de plaats om te praten over boeken die al dan niet ooit toch nog verschijnen.

Dat ik We lachen ons dood: Wanhoop en woede in een nieuwe brave wereld van Micha Wertheim nog niet in dit forum heb geplaatst is eigenlijk een soort ontkenningsgedrag van een trouwe fan. (Ik geef toe dat dergelijk onprofessioneel gedrag een crewlid onwaardig is.) Op 3 mei 2020 voegde ik het essay toe aan de site. Destijds stond de titel aangekondigd voor juni 2020. Vervolgens werd het verplaatst naar september 2020, toen november, vervolgens februari 2021 en nu staat het op juni 2021. Het ziet er dus niet al te best uit. In de (adembenemende) online voorstelling Niemand anders leek Wertheim ook en passent op dit boek te hinten als één van de projecten die tijdens de lockdown niet van de grond was gekomen.
Stuk voor stuk slechte voortekens aan de wand. Maar ik blijf onverstoorbaar verder hopen dat het essay tóch nog verschijnt.

avatar van Pleun
Murder at Full Moon van John Steinbeck

Murder at Full Moon

...stilte...
Dit is een al héél lang verwachte:

The Passenger | CormacMcCarthy.com

Ted Kerkjes
Dit nooit verschenen boek heeft ondertussen ook wel een plaatsje in deze oubliëtte verdiend.

Titel: De man achter het gordijn
Auteur: Marcel van Roosmalen

https://media.s-bol.com/mYDND7BV2v30/NxBWWAp/771x1200.jpg
Flaptekst:
Soms, bij 'technisch weer' (een ambtelijke term voor 'mooi weer'), mocht Van Roosmalen senior wel eens op de fiets de polder in. De uitstulping in de aktetas onder de snelbinders verraadde een broodtrommel en het aantrekkelijke vooruitzicht op een lunch in de berm. Dat waren de uitjes, 'de krenten in de pap van het ambtelijk bestaan'. Van Roosmalen senior werkte veertig jaar als ambtenaar bij de Provincie Gelderland en schreef rapporten die niemand las. Na zijn dood besloot Marcel van Roosmalen een boek over zijn vader te schrijven, een plan waarvoor hij zich terugtrok in het ouderlijk huis, maar waar zijn voornemen vanaf het begin werd tegengewerkt door zijn bejaarde moeder. De man achter het gordijn is een tragikomisch, maar liefdevol portret van een man die zich bezighield met 'makkelijke vragen waarop geen simpel antwoord mogelijk was'. Tegelijkertijd is het een schrijnend relaas over een bejaarde moeder voor wie het leven geen zin meer heeft en over een zoon die zijn vader te laat leert kennen.
Aangekondigde gegevens eerste druk: Atlas/Contact, 224 pagina's

NB: De oudste vermelding van deze roman komt uit juni 2016, in de personalia van Hard gras:
"Marcel legt de laatste hand aan zijn roman De man achter het gordijn, een boek over zijn vader maar ook over zijn moeder."
Daarna liep het waarschijnlijk storm met al zijn mediaoptredens, televisieprogramma's, columns voor dagbladen en radio en theatertournees, en schoot het schrijven van de roman er bij in.

avatar van eRCee
Of misschien omdat de markt al verzadigd is van boeken over vaders en moeders van allerhande schrijvers?

avatar van misterfool
Nochtans best een interessant onderwerp, zeker indien het leidt tot een vergelijk in tijdsgeest en cultuur. Op zichzelf genomen is het echter ietwat banaal . Bovendien is het ook nog eens rijp voor de schrijverskwaal om de eigen persoon en de kindertijd té belangrijk te vinden. Niet elke jeugd is het lezen waard. We kunnen immers niet allen Pau 't Hart als vader hebben.

Bilal030
Özcan Akyol stelt inmiddels zijn nieuwe boek ook al heel lang telkens uit.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:14 uur

geplaatst: vandaag om 08:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.