menu

Boeken / Algemeen / Het grote e-boekentopic

zoeken in:
Naar aanleiding van het gesprek bij 2666, was ik eigenlijk wel benieuwd hoe iedereen hier tegenover e-boeken staat. Lees jij e-boeken, en zo ja, ben je volledig overgestapt naar de e-reader of lees je ook wel papier? Hoe lees je e-boeken? Hoe kom je aan e-boeken? Ik wil alles weten van je e-boekgewoonten.

Misschien ook een handig topic om links naar gratis e-boeken te delen of zo. Ik weet bijvoorbeeld dat de site Hebban in december altijd een adventskalender heeft waarbij iedere dag een ander e-boek gratis beschikbaar komt.

Ook via Gutenberg kun je allerlei gratis e-boeken downloaden. Veelal klassiekers waarvan de rechten verlopen zijn.

Mijn e-reader is al een jaar of tien oud en heb ik destijds gekocht voor mijn studie om op een makkelijke manier alle verplichte literatuur te lezen. Het is dus een oudje, een Sony, maar wel echt een degelijk dingetje. Werkt nog steeds heel goed en de batterij gaat maanden mee. Er komt alleen geen licht vanuit het scherm, dus ik moet wel nog altijd een leeslamp gebruiken.

Eenderde van de boeken die ik dit jaar las was een e-boek. Ik vind papieren boeken nog steeds fijner, maar e-boeken lenen via de online bibliotheek is ontzettend handig en recente boeken zijn als e-boek vaak goedkoper dan papieren boeken.Ik ben niet enorm rijk of zo dus soms geef ik wel de voorkeur aan het aanschaffen van een e-boek. Klassiekers kun je vaak zelfs voor maar een paar euro als e-boek krijgen.

Veel mensen vinden e-boeken een uitkomst voor als ze onderweg zijn, maar ik wil juist in de trein toch gewoon een papieren boek lezen. Geen idee waar deze afwijking vandaan komt. Mijn e-reader verlaat nooit het huis.

Leuk topic. Ik heb zelf een volledige transformatie doorgemaakt als het om e-boeken gaat. Toen e-readers opkwamen moest ik daar niks van hebben. Lezen associeerde ik met papieren boeken en net als de meeste liefhebbers werd ik blij van een mooie uitgave. Het kwam niet in mijn hoofd op om een e-reader aan te schaffen.

Tot ik een paar jaar terug uit verveling in de Google Play Store zat te neuzen en besloot het gewoon een keer te proberen. Het lezen van een scherm wende verrassend snel, ook al had ik nog steeds geen e-reader. Ik las met een tablet of een smartphone en dat doe ik nog steeds. Af en toe koop ik nog een papieren boek maar de drang om een boek ook echt fysiek in mijn bezit te hebben, heb ik niet meer. Ik heb er best veel en die staan alleen maar stof te verzamelen.

Waar ik e-boeken vandaan haal? Ik heb een abonnement op Kobo plus, heel soms koop ik er nog eentje via Google Play Store of een andere webshop

Kobo Plus lijkt mij ook heerlijk om te hebben, maar bij mijn weten helaas niet compatibel met de Sony reader.

Hier staat een verhaaltje over mijn ervaringen met drie e-readers:
Mijn e-readers | Lalagè leest - lalageleest.nl

Toch lees ik nog veel op papier, vooral uit de bibliotheek. Die boeken moeten dan na een paar weken weer terug en daardoor krijgen ze vaak voorrang.

Ik heb nog geen enkele ervaring met e-readers. Met name het aspect licht vind ik wel interessant. Mijn vrouw klaagt regelmatig dat ik te lang doorlees vanwege het leeslampje, wie weet kan een e-reader wel uitkomst brengen in de toekomst.

Jason82 schreef:
Ik heb nog geen enkele ervaring met e-readers. Met name het aspect licht vind ik wel interessant. Mijn vrouw klaagt regelmatig dat ik te lang doorlees vanwege het leeslampje, wie weet kan een e-reader wel uitkomst brengen in de toekomst.

E-reader in nachtmodus leest fijner in bed dan een papieren boek met een leeslampje denk ik. Misschien gewoon een keer proberen.

Ik heb een paar maanden geleden een Kobo aangeschaft. Voor die tijd las ik soms een ebook op mijn tablet, maar dat leest niet plezierig. Een van de voordelen vind ik de woordenboekfunctie, bij het lezen van Engelse of Franse boeken.

Maar het blijft alles bij elkaar een wat zielloos ding (alleen al die troosteloze zwart wit cover die je aanstaart als hij uitstaat. Het is qua gevoelswaarde een beetje alsof je een gekopieerd boek leest). Boeken die ik graag wil lezen zal ik toch in een mooie papieren versie blijven lezen.

Raskolnikov schreef:
Ik heb een paar maanden geleden een Kobo aangeschaft. Voor die tijd las ik soms een ebook op mijn tablet, maar dat leest niet plezierig. Een van de voordelen vind ik de woordenboekfunctie, bij het lezen van Engelse of Franse boeken.

De woordenboekfunctie vind ik ook een grote plus van e-readers ja. Ik lees meer Engelse dan Nederlandstalige boeken en het valt me op dat ik toch regelmatig een woord opzoek. Dat is gewoon veel fijner op een e-reader.

Pleun schreef:
(quote)

De woordenboekfunctie vind ik ook een grote plus van e-readers ja. Ik lees meer Engelse dan Nederlandstalige boeken en het valt me op dat ik toch regelmatig een woord opzoek. Dat is gewoon veel fijner op een e-reader.

VInd ik ook! Maar het woordenboek op mijn Tolino is echt niet prettig, hij kan vervoegingen niet goed opzoeken en veel woorden staan er niet in. De Kindle doet het ook wat dat betreft stukken beter.

Ik heb ook een inmiddels vrij oude Kobo (gokje, 8 jaar). Prima ding. Gebruik 'm alleen voor vakanties. Al een jaar niet meer dus.

Op één of andere manier blijven bibliotheek e-boeken op mijn Kobo voor mij eeuwig toegankelijk, heerlijk is dat. Ik heb begrepen dat dit bij anderen niet zo is, geen idee waarom.

Wat wel fnuikend is voor het leesplezier bij mijn Kobo, is de mededeling hoeveel uur het nog kost om het boek uit te lezen. Volgens mij is het idee van lezen juist de tijd te vergeten?

eRCee schreef:
Op één of andere manier blijven bibliotheek e-boeken op mijn Kobo voor mij eeuwig toegankelijk, heerlijk is dat. Ik heb begrepen dat dit bij anderen niet zo is, geen idee waarom.

Dat ligt waarschijnlijk aan je datuminstellingen

Raskolnikov schreef:
Wat wel fnuikend is voor het leesplezier bij mijn Kobo, is de mededeling hoeveel uur het nog kost om het boek uit te lezen. Volgens mij is het idee van lezen juist de tijd te vergeten?

Dat valt vast in te stellen op iets anders, bijvoorbeeld het aantal resterende bladzijden of het percentage.

Op mijn reader zie ik de bladzijde waar ik ben, maar dat slaat echt nergens op want soms moet je wel drie keer swipen voordat het bladzijdenummer verspringt. Percentage was logischer geweest.

Mijne geeft tijdens het lezen de pagina's en in de slaapstand het percentage. En hij geeft achteraf aan hoeveel uren je gelezen hebt in totaal (waarbij je 'm natuurlijk voor de gek kunt houden door wel door de pagina's te swipen maar stiekem iets heel anders te doen, gnah gnah gnah!).

Vind ze verschrikkelijk die e-readers, zal er dan ook nimmer één aanschaffen. Je kunt ze niet ruiken, je kunt geen blad omslaan..

Lezen op een e-reader = zielloos lezen.

the Cheshire cat schreef:
Vind ze verschrikkelijk die e-readers, zal er dan ook nimmer één aanschaffen. Je kunt ze niet ruiken, je kunt geen blad omslaan..

Lezen op een e-reader = zielloos lezen.

Gek dat ik tot een paar jaar geleden ook zo dacht. Het is net of ik van Jehova getuige ben geswitcht naar boeddhist. Of zoiets

eRCee schreef:
Mijne geeft tijdens het lezen de pagina's en in de slaapstand het percentage. En hij geeft achteraf aan hoeveel uren je gelezen hebt in totaal (waarbij je 'm natuurlijk voor de gek kunt houden door wel door de pagina's te swipen maar stiekem iets heel anders te doen, gnah gnah gnah!).

Dat soort statistieken zie ik ook en probeer ik zoveel mogelijk te negeren. Opdat prestatiedrang niet aangesproken wordt (nóg meer uren lezen, nóg meer pagina’s per uur, in nóg minder leessessies een boek uitlezen!). Een beetje een doorgeslagen vorm van meten is weten.

Bedankt, nu ben ik overtuigd om er nooit aan te beginnen.

Ik zie niet echt in hoe dat prestatiedrang in de hand werkt. Tenzij je de statistieken op facebook wil zetten ofzo?

Voor vakanties is het ideaal, echt, verder lees ik gewoon fysieke boeken.

Pleun schreef:
(quote)

Gek dat ik tot een paar jaar geleden ook zo dacht. Het is net of ik van Jehova getuige ben geswitcht naar boeddhist. Of zoiets

Dan maar liever Jehova's getuige, al zet ik niet graag een voet tussen een deur.

eRCee schreef:
Ik zie niet echt in hoe dat prestatiedrang in de hand werkt. Tenzij je de statistieken op facebook wil zetten ofzo? .

Het doet me denken aan de schermtijdmeldingen die je op je tablet of mobiel kunt krijgen. Als activering om je gedrag te veranderen. Laat me maar lekker in het ongewisse over m’n ‘leesprestaties’...

Mijn e-readers geven geen statistieken. Ik houd zelf wel bij welke boeken ik lees, per jaar, maar het tellen van boeken is toch als het vergelijken van appels en peren: dun, dik, literair, non-fictie, pittig of pageturner, dat kan je helemaal niet optellen.

Er is veel weerstand tegen e-readers. Dat had ik zelf ook voordat ik er eentje kreeg. Maar toch vraag ik me af waar dat vandaan komt. Wat is er zo erg aan? Je gebruikt toch ook een computer om hier op boekmeter te kijken.

Wat ik heel handig vind is dat je e-books van de bibliotheek kunt lenen op het tijdstip dat je uitkomt. Bij mijn boekenclub is het nog weleens een heel gedoe als we allemaal hetzelfde boek willen lenen voor een bepaalde datum. Het komt regelmatig voor dat het e-book te leen is en dan ben ik net een roepende in de woestijn, want ik ben nog steeds de enige van de acht die daar gebruik van maakt. Je kunt het boek natuurlijk ook gewoon in de papieren versie kopen, maar daar is men ook niet zo happig op.

Wat me opvalt is dat de pluspunten van de e-reader allemaal op het functionele, het handige liggen: de snelle beschikbaarheid van titels, het makkelijke meenemen op reis, de woordenboekfunctie, ruimtewinst, lagere prijzen van nieuwe titels enz. Anderzijds vallen er voor papieren boeken amper pluspunten te benoemen die daar over gaan. Die gaan volgens mij over zaken als uitstraling, sfeer, tastbaarheid: gevoelszaken. En daar legt een e-reader het met al zijn praktische voordelen dan toch tegen af.

Voor mij geldt dat ook een beetje. Ik verwacht de e-reader vooral te gebruiken voor Franstalige boeken, nieuwe titels en op vakantie. Misschien een kwart van mn totale leeswerk.

Lalage schreef:
Er is veel weerstand tegen e-readers. Dat had ik zelf ook voordat ik er eentje kreeg. Maar toch vraag ik me af waar dat vandaan komt. Wat is er zo erg aan? Je gebruikt toch ook een computer om hier op boekmeter te kijken.

Het is niet zozeer weerstand, maar ik vind e-readers gewoon lelijke dingen. Bij een boek geniet ik ook van de vormgeving, bladspiegel etc. De hele leeservaring gaat voor mij verloren met een e-reader.
Dat het makkelijk is om een e-reader mee te nemen met vakantie kan ik me goed voorstellen, maar zelf lees ik dan nooit meer dan twee boeken en dat kan er nog wel bij in de rugzak of fietstassen.
Een probleem is wel dat ik van mooie boeken hou, maar ook van kale lege wanden (en dan schilder ik ook nog). Ik overweeg daarom alles wat op de zolder is beland naar de kringloop te brengen of een online winkeltje te beginnen.

Een computer is iets heel anders natuurlijk (die heb je niet van papier). Maar soms denk ik wel eens dat ik een gelukkiger mens was voordat die er waren...

Ruiken jullie dan nooit aan boeken?

Wat mij ook zo tegenstaat aan e-readers is dat je ze steeds moet opladen. Het zal je maar overkomen dat je in de trein een spannende detective op een e-reader aan het lezen bent en dat net voor de ontknoping dat ding uit valt, batterij leeg.

Als je zo'n ding hebt zonder achtergrondverlichting, dan gaat die schier eindeloos mee. En je kan hem gewoon opladen met een telefoonopladertje.

Het verschil tussen e-books en boeken is kortom vergelijkbaar met het verschil tussen streaming en vinyl. E-books zijn inderdaad gebruiksvriendelijker. Je hoeft nooit meer te zoeken naar een boek, e-boeken nemen geen ruimte op in de kast, je krijgt allerlei statistieken en het is ook nog eens goedkoper. Wat echter verloren gaat, is de romantiek van het lezen. Met een fysiek boek heb je een intensievere ervaring van het lezen. Even de tijd/ jezelf verliezen. Daarnaast is een hardcover/paperback echt van jou en als je kijkt naar een boekenplank word je direct geconfronteerd met het feit dat er nog zo veel meer valt te ontdekken. Uiteraard allemaal rete-subjectief, maar toch. Ik heb niettemin het gevoel dat ik minder aandachtig lees bij een e-book. Daarentegen zijn de voordelen van een e-reader natuurlijk niet mis en met name voor non-fictie zou het voor mij een uitkomst kunnen zijn.

Vandaag ga ik Nils Holgersson uitlezen, een boek van meer dan honderd jaar oud, over de natuur en het rijke dierenleven van Zweden. Ik moet er niet denken dat ik dat boek op zo'n lichtgevende stroomvreter had moeten lezen.
In de zomer en het voorjaar, als het weer meezit, lees ik vaak in de natuur, tijdens wandelingen met mijn hond. Je moest eens weten hoe mijn boeken eruitzien na een dagje Drunense Duinen. Een e-reader zou het bij mij nog geen week volhouden, vrees ik. Ik vind het knap dat mensen zuinig zijn op hun boeken, ik hecht daar zelf niet zoveel waarde aan. Ezelsoren, vind ik ook prima.
Een e-reader heeft voor mij iets kils, iets kantoorachtigs, iets onechts. Net als plastic kunstbloemen of planten, daar heb ik ook al niks mee. Het boek echter, heeft een ziel. Je kunt ze openslaan, dichtklappen, aaien, koesteren, tijdens het lezen even gauw naar het fotootje van de auteur kijken, of naar de cover, als die mooi is tenminste. Het blad omslaan, wat een fijne sierlijke handbeweging is dat, doet me altijd denken aan hoe een juffrouw dat vroeger deed als ze ons voorlas in de klas. Daarna nog even het papier platdrukken. Is er bij zo'n e-reader allemaal niet meer bij.
Een boek leeft, ze staan te pronken in de kast of te verstoffen op een oude zolder. Ze kunnen heel oud worden, ze vergelen of vallen van ellende uit elkaar. Net mensen. Dat is nu juist de charme van het boek en daar wegen wat mij betreft al die rare (gemakzuchtige) pluspunten die jullie hier opnoemen niet tegen op.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:38 uur

geplaatst: vandaag om 01:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.