menu

Boeken / Algemeen / Het grote e-boekentopic

zoeken in:
the Cheshire cat schreef:
Een boek leeft, ze staan te pronken in de kast of te verstoffen op een oude zolder. Ze kunnen heel oud worden, ze vergelen of vallen van ellende uit elkaar. Net mensen. Dat is nu juist de charme van het boek en daar wegen wat mij betreft al die rare (gemakzuchtige) pluspunten die jullie hier opnoemen niet tegen op.
Ik ben het lang niet altijd met onze vriend de kat eens, maar in dit geval ga ik helemaal met hem mee. Hoe subjectief het verder ook is, bij een echt boek heb ik het gevoel een levend iets in handen te hebben. Het eerste wat ik doe bij een nieuw boek is hem even flink besnuffelen. Daarbij heeft de hele handeling van lezen net zoveel te maken met wat ik lees, als met het gevoel en de reuk van papier, de stroeve of gladde kaft, de bladspiegel, enz.

Ik heb het trouwens echt wel geprobeerd met het e-book, maar ik vond het maar niks. Lekker op de bank hangen met een goed glas wijn en een e-reader? Nah, niet echt.

Wat een romantici hier. Het gaat mij toch vooral om de inhoud van het boek, al die randzaken boeien me een stuk minder. Heb dat overigens ook met muziek. Bezit fysiek zo'n 1000 albums, waarvan honderden op vinyl, maar ik luister eigenlijk alleen nog maar via Spotify of Bandcamp.

En toch ben ik op de een of andere manier zo gehecht aan mijn verzamelingen dat ik ze nooit weg zal doen. Dat dan weer wel.

Randzaken?

Voor mij is een boek ook "een ding".

Een gedichtenbundel is toch een compleet kunstwerk...iets om te koesteren.

Mooie reacties, te lezen valt dat iedereen zijn of haar eigen gevoel meeneemt in deze kwestie. Dat is geheel persoonlijk, dus het is allemaal helemaal ok!

Een e-reader lijkt me vooral in bed wel praktisch. Niet zwaar en goed, gedimd licht zodat vrouwlief me geen ellebogen op ooghoogte geeft

Verder ben ik ook de ouderwetse romanticus met veel te veel fysieke boeken op allerlei plekken in huis. Minutenlang kan ik mijmerend op zolder vertoeven. Beneden de drukke geluiden van een gezin, boven alleen met mijn gedachten en de vele prachtige boeken die me zo dierbaar zijn. De een valt bijna uit elkaar en is door velen voor mij gelezen, de ander nog gloednieuw in afwachting van het moment dat ik als lezer de eerste bladzijden open sla. 2e hands via internet of rommelmarkten, nieuw gekocht in de plaatselijke boekhandels van de plaatsen waar ik gewoond heb, gekregen voor een verjaardag, etc. Ik weet het nog allemaal. Zo heb ik ooit eens een doos met Stephen King boeken opgehaald "op" Urk, nadat ik daar een klus had afgerond bij een enorme visfabriek. Vrij kalm rondde ik de transactie met de vriendelijke Urker af. Ik reed rustig weg, om vervolgens om de hoek van de straat mijn auto onmiddellijk te parkeren en de doos uit de kofferbak te halen. Een kwartier lang stond ik daar al die boeken te bewonderen met kloppend hart. Wat een enorme kick gaf het om die parels in eigen bezit te hebben. De boeken die ik allemaal als jonge jongen geleend had van de bieb had ik nu zelf in bezit! Een koop- en verzamelverslaving werd daar zo'n 16 jaar geleden geboren.

Waar ging dit ook al weer over? Excuses, mijn gedachten dwaalden wat af....

handsome_devil schreef:
En toch ben ik op de een of andere manier zo gehecht aan mijn verzamelingen dat ik ze nooit weg zal doen. Dat dan weer wel.
Dat heb ik nou weer helemaal niet. Boeken die ik heb gelezen geef ik zo snel mogelijk weer weg, zodat iemand anders er weer plezier van heeft. Alleen non-fictie bewaar ik, omdat die nog weleens als naslagwerk kan dienen. Mijn cd- en dvd-collecties heb ik dan nog wel, niet uit sentimentele overwegingen maar omdat ik ze nog regelmatig bekijk en beluister. Maar goed, ik heb makkelijk spreken. Ik ben geen veellezer, dus voor mij is het ook niet echt een dure hobby.

Er valt zeker iets voor te zeggen een e-reader en vooral vanwege het aspect van de bezitloosheid spreekt het me aan. Maar toch veranderd dit topic steeds meer in een liefdesverklaring aan het papieren boek.

...stilte... schreef:
Er valt zeker iets voor te zeggen een e-reader en vooral vanwege het aspect van de bezitloosheid spreekt het me aan. Maar toch veranderd dit topic steeds meer in een liefdesverklaring aan het papieren boek.

Dat is niet zo gek. Volgens mij is het percentage omzet in de boekenbranche dat uit verkochte e-boeken bestaat niet heel erg groot. Het romantische heeft het bij mij echter afgelegd tegen het praktische. En e-boeken zijn ook veel goedkoper (de nieuwe boeken dan). Een boek dat ik graag wilde hebben was €60 in de papieren versie. Mooie uitgave, maar dan kies ik toch voor het e-boek van €10

...stilte... schreef:

De bibliotheek combineert het beste van alle werelden. En je kan er tevens e-boeken lenen.
Ik moet er niet aan denken dat ik alle middelmatigs dat ik ooit hebt gelezen ook fysiek had aangeschaft en ergens in kasten moest onderbrengen.

Je kunt middelmatige boeken ook naar de kringloop brengen of weggeven.
In mijn boekenkast staan alleen boeken die ik hier 5 of 4,5 ster heb gegeven.

Gek eigenlijk, maar naar de bibliotheek ga ik nooit. Alleen als kind, maar ik vond het verschrikkelijk de boeken weer terug te moeten brengen en kreeg ze ook niet binnen de termijn uit (altijd een langzame lezer geweest). En ik stoorde me aan de geplastificeerde omslagen en de stempels in het boek. Vandaar ook dat een e-reader voor een estheet als ik geen optie is.
Alles wat ik nu aan boeken heb is van de laatste 15 jaar (ik heb eens van al mijn bezit afstand gedaan), maar het is schrikbarend hoe snel het weer aangroeit. Ik denk dat ik iedere week wel een boek koop (reken maar uit). En dan nog probeer ik alleen mooie boeken te kopen (meestal een tweedehands exemplaar). Middelmatige boeken lees ik niet, dat vind ik echt zonde van mijn tijd.
Desondanks is het weer eens tijd voor een grote opruiming...

Ja, ik geef ze helemaal gelijk de e-reader lezers!

Een minibieb is een prima plek om boeken uit te wisselen of door te geven, vooral als die in de buitenlucht staat in coronatijd.
E-readers zijn de natuurlijke vijand van minibiebs.
(ik heb altijd al die paarse emoji willen gebruiken)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:26 uur

geplaatst: vandaag om 02:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.