menu

Boeken / Algemeen / Stemmen zonder een boek uit te lezen

zoeken in:
avatar van Jakob
Stemmen jullie ooit voor een boek zonder dit uit te lezen? Ik zie soms dat mensen reageren dat ze een boek echt niet konden uitlezen omdat ze het zó slecht vonden en daarom bvb. 1,5* geven.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind persoonlijk dat je een boek in zijn geheel moet beoordelen. Het einde van een boek bepaalt voor mij vaak wel hoe ik dit boek beoordeel (hoewel dit zeker niet geldt voor elk boek: voor welke boeken dit meer geldt dan andere is misschien discussiestof voor een ander topic...).

avatar van handsome_devil
Ik heb wel eens een onvoldoende gegeven zonder het boek uit te lezen, ja. Het komt heel zelden voor, maar soms weet je gewoon halverwege dat er geen enkele rek meer in zit. Ik ben ook wel eens opgehouden met lezen omdat ik een bepaalde manier van vertellen zo stuitend vond dat het echt niet meer had uitgemaakt wat er verder nog in het boek zou gebeuren, een diepe onvoldoende was onafwendbaar.

Ik denk dat niemand hier op de site uit een soort van gemakzucht, of hoe je het ook noemen wil, stemt zonder het hele boek gelezen te hebben. Ik vind zelf ook een lage niet-uitlees-stem en een berichtje waarom dat zo is waardevoller dan 5* zonder toelichting, maar uiteindelijk heeft iedereen hier zijn/haar eigen manier van boeken lezen, boeken beoordelen en omgaan met de site.

Ik stem zelf bijvoorbeeld toch op boeken die ik niet heb uitgelezen, niet om het gemiddelde te beïnvloeden of zo, maar omdat BoekMeter voor mij een persoonlijk naslagwerk is van wat ik wel en niet gelezen (of geprobeerd) heb. Het zou voor mij bijvoorbeeld heel raar en onvolledig voelen om NIET te stemmen op boeken waar ik echt niet doorheen kon komen.

...stilte...
Wanneer ik een boek slecht vind en niet uitlees geef ik geen sterretjes. Maar ik heb wel een keer 5 sterren gegeven aan een roman waar ik tot driemaal toe in vastliep: Het Slot van Franz Kafka.

avatar van eRCee
Haha, dat is wel origineel.

Ik heb volgens mij alleen bij De slinger van Foucoult een stem staan zonder dat ik het boek helemaal uitlas. Hierbij vergelijkbare redeneringen als handsome_devil. Het feit dat je ergens niet doorheen komt zegt heel veel en als je daar geen stem aan mag verbinden valt de score bij een boek misschien wel onterecht hoog uit. Ik vind wel dat je er dan in elk geval een bericht bij zou moeten plaatsen met een toelichting.
Verder probeer ik het probleem zoveel mogelijk te voorkomen door of veel vroeger te stoppen, of niet te stoppen.

avatar van Lalage
Ik strand regelmatig en heb er zelfs een blogserie over...
niet uitgelezen | Lalagè leest - lalageleest.nl

Soms ben ik al halverwege en dan vind ik dat ik wel sterren kan geven. Een enkele keer lees ik dan ook het einde nog om te kijken hoe het afliep. Het gebeurt ook wel dat ik een boek toch uitlees en daar dan een beetje spijt van heb, omdat ik eigenlijk al wist dat het me niet aansprak. Dan kan je maar beter stoppen.

Maar ook als je al na 50 bladzijden strandt, vind ik dat je wel een indruk heb van het boek. Als de schrijfstijl me niet aanspreekt, dan weet ik dat het niet beter gaat worden. En dan geef ik ook sterren, want dan wil ik anderen waarschuwen dat dit weleens kan tegenvallen, net zoals je bij goede boeken anderen wilt aanmoedigen om het te gaan lezen. Dat is toch het hele doel van die sterretjes.

Er zijn ook mensen die uit principe nooit sterren geven, waar ik ook wel wat in vind zitten. Maar ik kijk er zelf toch wel naar, dus dan wil ik ook meedoen met oordelen.

...stilte...
Bedankt Lalage. Ik heb nog een mooi boek uit je blog gevist:

Rotgrond Bestaat Niet - Gerbrand Bakker (2018)

Uit principe niet stemmen is iets voor puristen. Dat die sterretjes de grootste onzin zijn begrijpt toch iedereen

avatar van Lalage
...stilte... schreef:
Bedankt Lalage. Ik heb nog een mooi boek uit je blog gevist:

Rotgrond Bestaat Niet - Gerbrand Bakker (2018)

Dat is typisch zo'n boek dat mij niet lag, maar waarvan ik me kan voorstellen dat anderen het fijn vinden. Ik heb het geen sterren gegeven, omdat ik al zo snel door had dat het niks voor mij was.

ZAP!
Ik snap niet hoe je halverwege een boek kan komen om het vervolgens niet uit te kunnen lezen, maar het komt kennelijk voor. Heb ik verder ook geen probleem mee. Ik heb sommige van mijn stemmen op wel heel oude leesbeurten gebaseerd, overigens...

avatar van handsome_devil
Lalage schreef:
Ik strand regelmatig en heb er zelfs een blogserie over...
niet uitgelezen | Lalagè leest - lalageleest.nl



Leuk om te lezen. Zitten wel best een aantal boeken tussen die ik juist wel heel erg kon waarderen (en dus ook met veel plezier uit heb gelezen).

avatar van Lalage
ZAP! schreef:
Ik snap niet hoe je halverwege een boek kan komen om het vervolgens niet uit te kunnen lezen, maar het komt kennelijk voor.

Wat snap je daar niet aan? Als het me niet bevalt, dan ga ik toch niet tegen heug en meug verder zitten lezen. Er zijn zo veel andere mooie boeken die nog liggen te wachten.

...stilte...
Volgens mij vraagt hij zich juist af waarom je dan niet eerder bent gestopt in plaats van verder te lezen.

ZAP!
Lalage - Wat ...stilte... zegt...

avatar van Lalage
...stilte... schreef:
Volgens mij vraagt hij zich juist af waarom je dan niet eerder bent gestopt in plaats van verder te lezen.

ooooh, tja, dat komt omdat ik eerst nog hoop dat het toch wat wordt, bijvoorbeeld omdat iemand het heeft aangeraden die het geweldig vond.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:58 uur

geplaatst: vandaag om 15:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.