menu

Boeken / Algemeen / Welke schrijvers heb je al ontmoet?

zoeken in:
geplaatst:
Een leuk idee voor deze bruisende gemeenschap, dacht ik (en ik had het nog nergens teruggevonden). Met welke schrijvers heb je al eens over het leven, het universum en alles gefilosofeerd? Of gewoon wat gebabbeld en er iets van opgestoken? Bijvoorbeeld:

Herman Brusselmans
Liep ik tegen het lijf in de Veldstraat in Gent. Ik weet dat veel fans hem aanspreken op straat, maar met mij heeft hij een spirituele band: ik ben namelijk geboren op de dag dat hij is gestopt met drinken. Dat vond hij een bijzondere manier om een gesprek aan te knopen. Ik heb niet durven zeggen dat ik De man die werk vond zijn beste boek vind, want dat hoort hij blijkbaar niet graag (alsof hij zijn hoogtepunt al beleefd heeft in 1985). We hebben het even over Gerard Reve en Karel Van de Woestijne gehad (die ik nog steeds moet gaan lezen).

Stefan Hertmans
Nam bij een signeersessie ruimschoots de tijd om met zijn lezers te praten. Ik vroeg hem waarom het zo lang geduurd heeft voor Vlaamse schrijvers proza over de Eerste Wereldoorlog begonnen te schrijven, toch één van de meest bepalende perioden uit onze geschiedenis. Hij verwees naar de Vlaamse Beweging, die na WO I dat thema wat 'gekaapt' heeft, waardoor schrijvers die zich niet met het flamingantisme verbonden voelden, wat schroom ervoeren om over de Groote Oorlog te schrijven.

Paul Baeten Gronda
Besprak tijdens Bibliotheeknacht in Leuven (volgens mij bestaat dat evenement al niet meer, wie is er buiten mezelf ook zo gek om een nacht in de bibliotheek door te brengen) zijn toen recentste boek, Wanderland. Met een grote dosis humor en zelfrelativering, zoals in zijn columns waardoor ik hem heb leren kennen. Voor de schrijvers-in-de-dop had hij de volgende goede raad: weet vooral hoe je boek afloopt, dan zit je op de goede weg. Dat klinkt logisch, maar velen beginnen te schrijven zonder goed te weten waar het heen moet.

geplaatst:
Leuk onderwerp

* Kader Abdolah, die signeerde na een fantastische lezing in zijn typische stijl. Ik was zo verlegen dat ik haast niks kon uitbrengen, maar heb wel zijn handtekening in zijn versie van de Koran.
* Marijke Schermer, bij de lezersjury van de ECI Literatuurprijs, die ik een compliment gaf over de statistiek-metaforen in 'Noodweer'
* Bregje Hofstede bij de Nacht van de Literatuur. Ineens stond zij bij de uitgang, terwijl ik eigenlijk al op weg was naar het volgende onderdeel. En weer kon ik door mijn bewondering haast niet uit mijn woorden komen, maar kon nog wel uitbrengen dat ik Drift werkelijk prachtig vond.
* Anne Eekhout die me voorlas in haar bed midden in de boekhandel. Ze vertelde dat niemand hetzelfde leest en iedereen mag zelf bedenken hoe het verhaal nu eigenlijk in elkaar steekt.
Op een nacht - Anne Eekhout | Lalagè leest - lalageleest.nl
* Eva Kelder tijdens een bijeenkomst van een stuk of 15 lezers in een café, waar we een gezellig gesprek met haar hadden over haar mooie debuut 'Het leek stiller dan het was'

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Disclaimer: ik heb het begrip 'schrijver' wat ruim opgevat

* Ongeveer vier jaar terug heb ik voor mijn profielwerkstuk op de middelbare school vier tekstdichters geïnterviewd. Ik had besloten om mijn profielwerkstuk aan te grijpen als een excuus om met mijn liefhebberijen bezig te zijn (dat doe ik nu ik studeer eigenlijk nog steeds zo veel mogelijk) dus ik deed mijn "onderzoek" over het schrijfproces van kleinkunstliedjes. Ik sprak daarvoor met Ted van Lieshout, Rob Chrispijn, Yentl Schieman en Christine de Boer, die allemaal zo ontzettend aardig waren om mij te ontvangen. Het waren lange gesprekken over met name de technische aspecten van het schrijven van liedteksten (wat is de functie van rijm? wat moet de muziek met de tekst doen? wanneer is een liedtekst af? hoe werkt taal als gereedschap?) en het was ontzettend interessant en bijzonder om te mogen doen. Het zijn ook vier ontzettend aardige en gastvrije mensen, die ik ook nog eens (in meer of mindere mate) bewonder, dus het was een fantastische ervaring!

* Tijdens mijn studie ben ik bij de redactie terecht gekomen van een literair-wetenschappelijk tijdschrift - waar ik af en toe, heel subtiel, sluikreclame voor heb gemaakt Voor dat tijdschrift heb ik afgelopen december samen met een ander redactielid Micha Wertheim mogen interviewen. Dat interview staat in het themanummer over satire dat deze maand moet verschijnen! [/einde reclamemodus] Het gesprek ging dan ook vooral over zijn kijk op satire, maar we dwaalden regelmatig af naar andere onderwerpen. Uiteraard ben ik een trouwe fanboy van Micha Wertheims werk, dus ook dat vond ik een geweldige ervaring. En dat het interview ook nog in een écht tijdschrift gepubliceerd wordt, maakt het voor mij nóg bijzonderder. Ook Wertheim was sympathiek en gastvrij trouwens - niet dat het voor mij veel uitmaakt of de artiesten die ik bewonder ook leuke mensen zijn, maar het is wel mooi meegenomen.

* In oktober had ik een vak waarvoor Niña Weijers een "gastcollege" verzorgde. Het was eigenlijk meer een groepsgesprek met alle studenten en de docenten over Weijers' Kamers, Antikamers. Hoewel ik gemengde gevoelens heb over het boek was het een heel leuk en interessant gesprek! Ze had ook haar hondje meegenomen (ik ben helaas de naam vergeten), dat vrolijk door het lokaal begon te snuffelen, dus dat droeg ook wel bij

Ik heb wel wat meer schrijvers/artiesten ontmoet/gesproken na een voorstelling of presentatie of zo, maar dat was te vluchtig om echt een gesprek te heten, denk ik. Het is ook niet echt iets voor mij om zomaar een gesprekje aan te knopen: ik ben al niet zo goed in small talk met mensen die ik persoonlijk ken, laat staan met auteurs

geplaatst:
Ik heb ooit meegedaan aan de glazen kluis: een evenement, dat gelijktijdig met het glazen huis werd georganiseerd, waarin jongeren gezamenlijk gedurende 24 uren meedenken over de toekomst van de wereld. Een aantal BN'er schoof bij het gesprek aan om een uurtje mee te praten. Een van die mensen was Jan Terlouw. Maakte best wel een indruk. Sympathiek persoon. Hij sprak onder meer over zijn herinneringen aan de tweede wereldoorlog, weet ik me nog te herinneren.

geplaatst:
Jan Wolkers bij Fons Pessers (slager Tilburg).
Toen ik hem zei dat hij goede boeken had geschreven was zijn antwoord: " Daar heb ik mijn hele leven ook hard aan gewerkt"
Hij was waarschijnlijk in Tilburg omdat zijn zoon hier studeerde.

geplaatst:
Leuk topic! Jammer dat ik vrijwel niets heb toe te voegen aan dit onderwerp

Ik kan me slechts twee momenten herinneren waarbij ik contact heb gehad met een schrijver:

* Op de basisschool moest ik een spreekbeurt geven in groep acht. Ik besloot een spreekbeurt over Paul van Loon te houden. Geen idee meer wie op het idee kwam om een briefje naar hem of zijn uitgever te sturen, maar ik kreeg een telefoontje terug waarbij ik Paul van Loon aan de telefoon kreeg en al mijn vragen mocht stellen. Je kunt je wel voorstellen dat dit voor mij als klein menneke helemaal geweldig was. De échte Paul van Loon aan de telefoon: zenuwachtig dat ik was . Ik durfde ook vrijwel niets te vragen, heb hem uiteindelijk maar een vraag of drie, vier, gesteld. Blijft wel een prachtige ervaring.

* Op de middelbare school ben ik naar een lezing van Ronald Giphart gegaan die bij ons in de aula kwam spreken. Ik had (en heb) niets van de man gelezen, maar was wel reuze geïnteresseerd in zijn verhaal omdat ik benieuwd was naar een verklaring voor zijn populariteit en omdat ik gewoon heel graag een dergelijke lezing wilde bijwonen. Dat het dan niet met een schrijver van mijn keuze zou zijn, maakte me niet uit. Ik weet nog dat hij niet al te vriendelijk overkwam in zijn communicatie naar de docenten en medewerkers, maar wel naar ons als studenten.

Voor een derde ontmoeting moet ik een beetje vals spelen.

* Vorig jaar heb ik Bill Duke ontmoet. Hij is natuurlijk voornamelijk bekend als acteur en regisseur, maar hij heeft ook een autobiografie geschreven. Deze heb ik via Amazon gekocht en gelezen voordat ik Bill ging ontmoeten. Uiteraard nam ik het boek mee om gesigneerd te krijgen. Wat een ervaring! Een heel weekend lang zat hij aan een tafel en fans konden één voor één langskomen om iets te signeren of om een gesprekje aan te knopen. Ik wilde niet in een rij gaan aansluiten, dus ik besloot om de tweede dag meteen vroeg in de ochtend naar hem toe te gaan in de hoop dat ik even rustig met hem kon spreken. Dat werkte: er was maar één iemand voor me. Deze man was echter nogal irritant, hing aan de tafel, vroeg alleen maar naar Arnold Schwarzenegger (Bill en Arnold zaten samen in Predator (1987), en probeerde steeds foto's mee te nemen die op de tafel van Bill lagen. Toen deze gast weg was, zag Bill er vermoeid en zichtbaar lichtelijke geïrriteerd en verveeld uit. Als een zenuwachtige bakvis liep ik naar zijn tafeltje en stelde me voor. Hij groette me terug en vroeg of hij iets moest signeren. Op dat moment haalde ik zijn boek tevoorschijn, gaf ik aan dat ik het een prachtig boek vond en behoorlijk heftig vond wat hij heeft moeten doorstaan en dat ik me nooit zal kunnen voorstellen waar hij doorheen is moeten gaan in zijn leven. Hij lichtte helemaal op, ging rechtop zitten en pakte plots mijn handen vast. 'Oh my god! You have got my book??!!' 'How did you get that?' 'I didn't know we sold this in Europe!' . Ik zei dat ik het boek een paar dagen eerder binnen had gekregen vanuit Amerika. 'Ow... so you haven't read it yet then?'. Jawel hoor, ik heb het boek gisteren gelezen. 'But you just got it, and you've already read it? wow!' 'Man, you have no idea how much that means to me'. 'And thank you very much for understanding my story.' *hij had mijn handen overigens nog steeds vast en leek ook steeds een soort van te buigen, ik voelde me ontzettend humbled door zijn opstelling.* Toen nam hij het boek over en tekende hij het voor me. Hij bedankt me nog tig keer en gaf aan dat hij hoopte me nog tegen te komen die dag.
Ik wilde weglopen toen hij opeens riep: 'Rob!, come back please'. Ik loop terug en hij zegt: 'Please, can I take a picture of you?' Uhm... ik zeg, u wilt een foto van mij?? Uhm... okay.. I guess... 'It's for my family back home, they will never believe it when I tell them a man from The Netherlands has read my book' Of ik het boek omhoog wilde houden. Hij liet me meteen heel trots zien dat hij de foto naar allerlei familiecontacten in zijn telefoon appte. Hij kreeg van iemand meteen een antwoord via de app terug:
Was een geweldige ervaring en later die dag heb ik nog een q&a en fotoshoot met hem gehad. It was a good day.

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Wat een mooi verhaal van Bill Duke, Shaky!

geplaatst:
Ted Kerkjes schreef:
Wat een mooi verhaal van Bill Duke, Shaky!

Erg leuk Ook al ken ik de hele man niet

geplaatst:
Super mooi verhaal Shaky!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:48 uur

geplaatst: vandaag om 11:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.