menu

Boeken / Algemeen / Hoe krijg je weer zin om te lezen?

zoeken in:
avatar van Jakob
Het is inmiddels weer een hele tijd geleden dat ik nog eens een boek las en ik krijg mezelf er maar niet toe gezet om een nieuw boek te beginnen. Ik heb op dit moment een redelijk drukke periode in mijn leven maar de weinige vrije tijd die ik heb besteed ik eerder aan breinloos surfen op het internet dan aan lezen, hoewel ik weet dat dit mij meer ontspant en meer voldoening geeft. Komt dit gevoel jullie bekend voor? Wat doen jullie om deze sleur te doorbreken?

avatar van handsome_devil
Ik heb een aantal jaren niet tot nauwelijks gelezen, en wat mij uiteindelijk weer aan het lezen gekregen heeft is door van soort boek te veranderen. Ik las eerst bijna alleen maar klassiekers en ben toen ruim een jaar geleden eens begonnen met hedendaagse Engelstalige literatuur te lezen. Dat beviel me uitstekend en heeft me weer helemaal aan het lezen gebracht. Inmiddels lees ik weer alles wat los en vast zit, vooral de variatie in 'makkelijke' en 'moeilijke', nieuwe en oude boeken zorgt er bij mij voor dat het lezen leuk blijft en dat ik na ieder boek weer zin heb in het volgende boek.

Ook werkte bij mij in de tijd dat ik doelloos hersenloze films en series keek en het moeilijk vond om een boek op te pakken de regel die ik mezelf gaf om iedere avond een half uur - uur eerder naar bed te gaan zodat ik dan nog even in bed kon lezen. Als ik dan een heel goed boek las, ging de rest van het lezen eigenlijk vanzelf en pakte ik ook overdag dat boek eerder op dan dat ik de televisie aanzette.

avatar van HALVE TAMME.
Ik heb ook een lange tijd in een dip gezeten. Druk hier dan weer druk daar. Dan weer dit en dan weer dat. Ook mijn tijd verspeelt aan breinlose dingen. Nu! Nu ben ik laatst begonnen met een short story (92 pagina's en uitgelezen). Prima te doen dan zo een dikke pil waar je tegenaan hikt omdat je motivatie niet honderd is. Uitstekend bevallen en begin de smaak naar het lezen weer een beetje terug te krijgen. Pak nog 2 a 3 short story's en dan probeer ik weer een boek van 200 a 300 pagina's (of ietsje meer). Ondanks dat ik geen zin/motivatie had om te lezen (druk, moe of het was te laat ect ect) miste ik het wel elke dag voor het slapen gaan (vreemd). Hoop dat deze tactiek mijn uiteindelijk succes zal brengen.

1 december hoop ik samen met mijn boeken bro Jason82 te beginnen in The Ghosts of Sleath - James Herbert (1994) of Midnight - Dean Koontz (1989)

Ik wens jou veel goeds toe met alle adviezen die je zal ontvangen.

H. T.

avatar van dutch2.0
Ik heb eigenlijk nooit een leesdip gehad, en volgens mij komt dat door iets wat handsome_devil ook al aanstipt. Een uur voor ik ga slapen gaat alle elektrische zooi uit en pak ik een boek. Totdat ik te slaperig wordt of het echt aan de late kant wordt. Schijnt trouwens ook goed te zijn voor mensen die niet goed kunnen slapen, maar dat weet ik verder niet.

Door die (bijna) dagelijkse leesroutine pak ik ook in de weekends overdag eerder een boek, zeker als het een erg goed of spannend boek is. Fijne afwisseling met Netflix, film of gewoon een beetje internetten.

avatar van Shaky
Jakob, ik begrijp precies wat je bedoelt. Datzelfde heb ik net zo ervaren, totdat ik 2018 het vuur terugvond via een collega. Soms is het een aanbeveling die je krijgt, een passage die je leest, een recensie die je tegenkomt; alles kan je weer aan het lezen brengen.

Zie hier hoe het voor mij ging:

Boekjaar 2018 met leesvoornemens richting 2019

Hoe dan ook: uiteindelijk komt het, zoals met vrijwel alles in het leven, neer op intrinsieke motivatie. Begin sowieso met iets dat je bijvoorbeeld al een hele tijd hebt willen lezen, of een boek dat je nu op deze site tegenkomt dat je reuze interessant lijkt. Dat gevoel komt dan uiteindelijk wel terug, hopelijk.

Veel plezier met het ontwaken van het leesvirus; wij lezen ondertussen gestaag met je mee

avatar van Lalage
Stap 1 is inderdaad om er tijd voor te maken. En dan de keuze van het boek... Leuk dat hierboven korte verhalen worden aanbevolen, die lees ik ook graag. Maar het is best lastig om goede verhalenbundels te vinden, doordat het zo'n impopulair genre is. Als je wil kan ik je wel een paar tips geven.

Je zou ook kunnen starten met een jeugdboek, dat leest makkelijker. Ik ben nu bezig in een boek van Anna Woltz en dat is zo fijn!

Wat mij altijd het beste helpt bij een leesdip, is een boek van één van mijn lievelingsschrijvers. Dan weet ik dat de kans groot is dat het me wel bevalt.

avatar van eRCee
Precies dat laatste; gewoon een boek kiezen van een schrijver waar je al meer goede boeken van hebt gelezen. Liefst niet te dik. En om het dan concreet te maken: Afscheidswals van Kundera zou volgens mij heel geschikt zijn.

avatar van misterfool
Shaky schreef:
Hoe dan ook: uiteindelijk komt het, zoals met vrijwel alles in het leven, neer op intrinsieke motivatie.

Dat is mijn indruk ook. Die intrinsieke motivatie ontstond bij mij pas in de laatste jaren van mijn studie. Uiteraard had ik daarvoor wel het e.e.a gelezen in mijn tienerjaren, maar toch bracht dat geen liefde voor lezen teweeg. Zo moet je op de middelbare school boeken lezen binnen het kader van het lesprogramma. Daar zit een zekere tijdsdruk achter en bovendien had ik, hoewel ze redelijk flexibel waren qua boekkeuzes, nooit echt het idee dat ik zelf boeken uitkoos. Lezen wordt zo geframed als een taak, als werk, of wellicht nog sterker: als een soort last.

Het heeft eigenlijk jaren geduurd voordat ik zelf weer een boek oppakte. Langzamerhand groeide mijn liefde voor het lezen weer. Zo kreeg ik ooit eens een boekenbon voor een praatje dat ik mocht houden op de unie. Heb daar een drietal boeken van gekocht. Verder had iemand in Nijmegen zo'n kastje voor zijn huis staan; met boeken die je gratis mee mocht nemen. Een Vlucht Regenwulpen had ik zo in mijn bezit. Dat bleek best aangenaam leesvoer tijdens een vliegtuigreis. Het hek was echter pas echt van de dam toen ik een geschiedenisboek uit eigen beweging kocht . Zo ondervond ik aan der lijve dat zelfstudie/zelfontwikkeling iets heel moois kan zijn. Ook betrekkelijk eenvoudig heden ten dagen. Sinds 2017 lees ik dan ook regelmatig.

De tips om een leessleur te voorkomen dan wel te verhelpen zijn daarom eigenlijk de welbekende open deuren. Loop je eigen interesses achterna en lees dus niet een boek enkel omdat het hoog aangeschreven staat, maar ook omdat je geïnteresseerd bent in wat de schrijver te vertellen heeft. Daarnaast geef ik mijzelf de vrijheid om een boek neer te leggen als het me echt niet meer aanstaat. Op het moment dat lezen een moeten wordt, verandert de lust namelijk al snel in een last. Zo lang je dat voorkomt, denk ik dat enig sleurgevoel uitblijft.

Herkenbaar wat de topic-starter schrijft. Ben ook een persoon die nog amper leest. Ophouden met deze hobby zou te radicaal zijn. Verwacht met de vervanging van de laptop en het verdwijnen van Literatuurplein, alsmede verandering op sociaal vlak toch wel een omslag. Dan wordt het wat rustiger met toevoegmarathons en is het laatste muziekalbum haast wel besproken op MM, kan de tijd anders ingedeeld worden.

avatar van metalfist
Ik ben zelf al sinds 30 oktober 2006 op de site ingeschreven, maar mijn laatste bezoek dateerde van 2011. Althans, dat was zo totdat ik ergens in 2016 weer wat boeken begon te lezen en uiteindelijk weer begon in te loggen op de site. Als ik zowat kijk naar wat ik toen heb gelezen, dan zie ik nu eigenlijk veel zaken terugkomen die hier ook al zijn gepasseerd: een nieuw boek van je favoriete schrijvers of boeken rond een thema dat je interesseert.

Zo passeerden die afgelopen maanden bij mij 3x Stephen King, 1x Ernest Hemingway (welke nu nog altijd in mijn top 10 staat) en de biografie van actrice Ava Gardner. Het tempo van toen kan ik echter nu niet meer volhouden (werken, een eigen huis gekocht met verbouwingen, gewoon nog talloze andere interesses) en ik merkte dat het de laatste tijd ook niet meer zo vlotte. Daar is dan nu weer iets van verandering in gekomen doordat ik opnieuw in Dune ben begonnen.

Ik heb ooit eens de 3 eerste delen gelezen maar ik heb dan de andere delen recent gevonden en had ik wel weer zin om me in dat universum te onderdompelen. Niet dat ik wil aanraden dat je enkel maar dingen moet lezen die je vroeger tof vond, dat kan nogal eens lelijk tegenvallen, maar misschien is dat ook nog een haalbare tip.

Geralt of rivia
Herkenbaar zeker nu ik zo weinig tijd heb staat het nu op een lager pitje en dvds kijken op een hoger pitje . Als ik iets lees moet het echt goed Zijn ik pak nietzomaar een onbekend thriller/horror boek. Meestal Krijg ik weer Zin om te lezen als ik echt een auteur zoals King tolkien of Rowling lees . En in de vakantie lees ik echt heel erg veel

Wachel
Zin om weer te lezen krijg ik vaak door maar te beginnen in een boek dat ik al ken en erg goed vind. Bijvoorbeeld Watership Down, Sult, Catcher in the Rye of Turks Fruit.
Nadeel van de methode is dat ik dan geneigd ben alleen het betreffende boek uit te lezen. Maar vaak wil ik daarna nog verder lezen. Lezen gaat bij mij vaak niet om het boek, maar om de handeling. Ben je eenmaal aan het lezen, dan wil je verder lezen, welk boek het ook is.
Tot het een slecht boek is natuurlijk, dan stop je met lezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:47 uur

geplaatst: vandaag om 16:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.