menu

Boeken / Algemeen / ideeën voor de leeslijst

zoeken in:
Ben zelf op m,n negende van school gegaan. dus ik heb nooit verplicht boeken moeten lezen lees zelf voor mijn leeftijd 14 best veel . ik dacht dat er wel leuke dingen op de leeslijst stonden totdat mijn buurmeisje een paar jaar geleden naar me toe kwam. met de lijst om te kijken welke titels goed waren er stond werkelijk alleen maar zware litratuur op en sinds dat moment haat ze lezen dus ik dacht hier ga ik wat aan doen en toen bedacht ik me lees zelf heel veel stephen king echt dat is mijn favoriete auteur dus dacht vaak zit er meer achter zijn verhalen zoals bij IT dat die kinderen zo,n hechte band vormen en het verhaal in IT over je eigen demonen verslaan dat zou toch mooi zijn op de leeslijst deze boeken lezen lekker weg behalve IT en the stand zijn de boeken nooit zo heel erg dik denk dat dit wel echt een optie is om pubers weer te laten lezen ben zelf op m,n twaalfde in contact gekomen met de boeken van king met de donkere toren ik vond het boek destijds wel ingewikkeld maar het ging wel las eigenlijk nooit veel maar door de King boeken ben ik eigenlijk gaan lezen dus deze boeken wil ik op de leestlijst wie is het ermee eens ga mischien met de stephen King fanclub contact opnemen .om steun te vragen en hoe dit aan te pakken .

Sympathiek idee

Je moet denk ik eerst nagaan wat het doel is van literatuuronderwijs op de middelbare school. Dat is in principe niet om spannende boeken te lezen. Zelfs niet om scholieren aan het lezen te brengen. Het gaat meer om taalgebruik, Nederlandse cultuur en kennis maken met andere schrijf- en verteltechnieken.

eRCee schreef:
Je moet denk ik eerst nagaan wat het doel is van literatuuronderwijs op de middelbare school. Dat is in principe niet om spannende boeken te lezen. Zelfs niet om scholieren aan het lezen te brengen. Het gaat meer om taalgebruik, Nederlandse cultuur en kennis maken met andere schrijf- en verteltechnieken.
heb het beken het horror boek hex staat wel in de leeslijst waarom King dan niet en er staan ook buitenlandse auteurs in .

Ah, zo zie je maar.

Heb je de hele lijst voor ons?

Ik zou als ik jou was eerder voor promotie van The witcher-serie gaan Geralt.

eRCee schreef:
Ah, zo zie je maar.

Heb je de hele lijst voor ons?

Ik zou als ik jou was eerder voor promotie van The witcher-serie gaan Geralt.
ja the witcher serie promoten ook wel een aardig idee maar stephen king promoten lijkt me leuker en handiger omdat er vaak veel meer achter zijn verhalen zit .

De lijst van door mij uitgekozen boeken voor op de lijst zijn deze eRCee

De scherpschutter donkere toren 1
IT
Tweeduister
Christine
De shining
Bezeten stad
De noodzaak
De groene mijl
Werk in uitvoering

Voor Engels kan ik me best voorstellen dat je een boek van Stephen King mag lezen. Bij Nederlands ligt het aan de school/docent of die ook vertaalde literatuur toestaat voor de leeslijst.

Idd, zo mocht ik ooit eens -na veel zeuren- Umberto Eco lezen voor Nederlands.

misterfool en kwam je erdoorheen? (ik ben net begonnen...)

Lalage schreef:
misterfool en kwam je erdoorheen? (ik ben net begonnen...)
Ik vond het toentertijd erg lastig, ik heb een samenvatting als ondersteuning gebruikt, maar ik heb de Naam Van De Roos wel uitgelezen tijdens mijn middelbare schooltijd.

-
Umberto Eco is echter niet zo lastig als sommige modernistische literatuur die ik heb gelezen. In die trant kan ik scholieren wel de tip geven om niet boeken als Heart of Darkness of To The Lighthouse omwille van de lengte op de lijst zetten. Ik heb boeken die twee keer zo dik waren sneller doorgebladerd. Als je mag kiezen, pak literatuur die aansluit bij je interesses- bij mij was dat geschiedenis- en probeer een boek te vinden waar de schrijfstijl je aanstaat.

Nu ik toch volop in adviesmodus zit, hier wat tips. In wezen gewoon de boeken die ik op de leeslijst had gezet, ware ik nog een scholier geweest. Toegankelijk, niet al te lang, maar wel interessant:

De Tranen der Acacia's - Willem Frederik Hermans (1949)
Sult - Knut Hamsun (1890)
Sjinel - Nikolaj Gogol (1842)

'To the lighthouse' heb ik ook weleens geprobeerd, niet om door te komen... na een paar bladzijden gestrand!

W.F. Hermans is geweldig om te lezen maar Couperus vond ik ook heel mooi, ook al is het niet makkelijk en moet je best even wennen aan de schrijfstijl. Wij moesten ook een paar boeken rondom een thema kiezen en voor mij was dat muziek, met onder andere 'De koperen tuin' van Vestdijk en 'De schuiftrompet' van C.C.S. Crone.

En dan de ultieme tip: lees de korte verhalen van Belcampo. Die zijn briljant en niet moeilijk. Er zijn verschillende bundels verschenen.

misterfool schreef:
(quote)
Ik vond het toentertijd erg lastig, ik heb een samenvatting als ondersteuning gebruikt, maar ik heb de Naam Van De Roos wel uitgelezen tijdens mijn middelbare schooltijd.

-
Umberto Eco is echter niet zo lastig als sommige modernistische literatuur die ik heb gelezen. In die trant kan ik scholieren wel de tip geven om niet boeken als Heart of Darkness of To The Lighthouse omwille van de lengte op de lijst zetten. Ik heb boeken die twee keer zo dik waren sneller doorgebladerd. Als je mag kiezen, pak literatuur die aansluit bij je interesses- bij mij was dat geschiedenis- en probeer een boek te vinden waar de schrijfstijl je aanstaat.

Nu ik toch volop in adviesmodus zit, hier wat tips. In wezen gewoon de boeken die ik op de leeslijst had gezet, ware ik nog een scholier geweest. Toegankelijk, niet al te lang, maar wel interessant:

De Tranen der Acacia's - Willem Frederik Hermans (1949)
Sult - Knut Hamsun (1890)
Sjinel - Nikolaj Gogol (1842)
deze actie is niet voor mezelf wil alleen anderen helpen zit zelf niet op school . Ik probeer door stephen king op de leeslijst jongeren weer te laten lezen van volwassen boeken meestal zijn de young adult boeken net zo heftig als de volwassen boeken en qwa inhoud zijn de volwassen boeken beter ook

Gast
geplaatst: vandaag om 22:10 uur

geplaatst: vandaag om 22:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.