menu

Boeken / Algemeen / Boeken en je leeftijd

zoeken in:
avatar van Jason82
Geralt of rivia schreef:
(quote)
ok denk dat ik het maar een ga proberen . en misery heb je die ook gelezen .groet geralt of rivia

Ik heb vrijwel alles van King al gelezen ?

Geralt of rivia
Jason82 schreef:
(quote)

Ik heb vrijwel alles van King al gelezen ?
ok dan ga ik op
Zoek naar pet sematary en misery dankje voor de info jason . ?

Geralt of rivia
Vanaf welke leeftijd zijn de boeken vqn baantjer geschikt het leken me wel leuke boeken en ze stonden op de leeslijst dus weet iemand hier vanaf welke leeftijd groet geralt of rivia .

...stilte...
Lijkt me lichte kost voor jou

Geralt of rivia
...stilte... schreef:
Lijkt me lichte kost voor jou
leek me wel leuk voor tussendoor ?

avatar van handsome_devil
Ik heb een paar van die Baantjerboeken gelezen toen ik 11/12 was. En vond het allemaal wel meevallen qua spanning. Ik heb kinderboeken gelezen die ik een stuk enger/spannender vond.

...stilte...
Zie je wel Geralt, zelfs je oma zal dit nog leuk vinden
Doe haar de groeten en ook aan je moeder niet te vergeten.

Geralt of rivia
Thanks . Ben net in deze begonnen
De Cock en Geen Excuus voor Moord - A.C. Baantjer (2003) hij zal vanavond mij kenende al weer uit zijn ?

Geralt of rivia
Vanaf welke leeftijd Zijn de boeken van Hannibal lecter? Heb king en barker ook al gelezen

Hannibal Lecter zal wel niet voor een al te jeugdig publiek geschreven zijn. Als je boeken voor je eigen leeftijd zoekt Geralt of rivia kon je ook eens bij Jeugd & Jongeren - bibliotheek.nl kijken.

In Boeken > Algemeen > minimumleeftijd van dit boek:

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag. Ik heb een nieuw boek gekocht, en ik was benieuwd wat ongeveer de doelgroep/leeftijdscategorie van dit boek is. Het boek heet: “ik had alleen maar een knuffeldier” Ik hoop dat iemand me iets verder kan helpen.

Groetjes.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Broodjekaas schreef:
In Boeken > Algemeen > minimumleeftijd van dit boek:

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag. Ik heb een nieuw boek gekocht, en ik was benieuwd wat ongeveer de doelgroep/leeftijdscategorie van dit boek is. Het boek heet: “ik had alleen maar een knuffeldier” Ik hoop dat iemand me iets verder kan helpen.

Groetjes.
Het is oorspronkelijk een Amerikaans boek getiteld 'They Cage the Animals at Night: The True Story of a Child Who Learned to Survive' en uitgegeven door Dutton Adult en dus bedoeld voor volwassenen.

In Boeken > Algemeen > Dochtertje 9 leest Stephen King boeken:

Mijn dochter van 9 (groep 7) leest veel boeken, eerst 12+ toen 15+ nederlandse en ook Engelse boeken. Nu wil ze Stepen King lezen, ze kan die niet lenen met haar bieb-kaart, dus gaat ze naar de bibliotheek om daar te lezen. Ik vind het niet geschikt voor haar.
Heeft iemand ook zo'n soort ervaring? En wat te doen, haar gang laten gaan of verbieden?

avatar van Pythia
Frans928 schreef:
Ik vind het niet geschikt voor haar.
Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Jij bent de opvoeder en verantwoordelijk voor je dochter. Je zult op zoek moeten naar alternatieven als je Stephen King niet geschikt vindt voor haar.
(Jules Verne in het Frans? Een sportvereniging?)

avatar van Robsessie
Wat kan er misgaan? Een slapeloos nachtje? Hoort er toch een beetje bij op die leeftijd.

avatar van Pythia
Robsessie schreef:
Wat kan er misgaan? Een slapeloos nachtje? Hoort er toch een beetje bij op die leeftijd.
Je hebt vast zelf geen kinderen. Het meisje is pas negen. Beelden die eenmaal in je hoofd zitten raak je niet zo makkelijk kwijt. Op die leeftijd kun je daar flink last van hebben. Drie jaar eerder geloofde ze misschien nog in sinterklaas.

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Blijkbaar is ze haar leeftijd toch wel wat vooruit, als ze nu al 12+ en 15+ Nederlandse en Engelse boeken leest. Maar of dat gelijk Stephen King moet inhouden?

avatar van Pythia
Cognitief kan ze dat allemaal wel aan zo te horen maar ze is wel pas negen. Laat haar kind zijn en zoek het in de breedte.

avatar van Robsessie
Ik heb inderdaad geen kinderen. En ik heb ook nog nooit wat van King gelezen, ik ken alleen de verfilmingen.

Maar ik ben wel ooit jong geweest en ik was altijd ontzettend gefascineerd door de wat spannendere dingen, vooral films en televisie. Dit heeft mij de nodige slapeloze nachten opgeleverd , maar het prikkelde ook mijn fantasie en nieuwsgierigheid. En dat laatste zie ik wel als een positief iets. Het is ook niet alsof de dochter in kwestie overstapt van de Bobo (vergeef me, zoals ik zei: ik heb geen kinderen, haha) naar Stephen King, volgens mij gaat het geleidelijk. Snel, maar geleidelijk. Over een jaar zit ze in groep 8, en als ik me bedenk waar we het toen onderling allemaal al over hadden en wat we zagen... en toen hadden we thuis nog een inbelverbinding. Kinderen hebben vandaag de dag allemaal een telefoon, gok ik.

Het zal ongetwijfeld per kind verschillen, maar ik vind het wel een interessante discussie. Volgens mij was kinderhorror, of het nou in boeken of op tv is, vroeger sowieso een groter ding dan nu. Ik denk aan The Witches, met dat vreselijke masker van die opperheks, de Kippenvel-serie op tv, Courage the Cowardly Dog, Ik Mik Loreland.

Af en toe je grenzen opzoeken als kind kan geen kwaad, denk ik. Maar misschien moet je meelezen als ouder? Of even napraten over wat er gelezen is en wat ze daar van vond?

avatar van handsome_devil
Toen ik jong was las ik alleen maar horror en thrillers, ik zat ook al snel aan boeken die voor volwassenen geschreven werden. Ik zocht toen al graag de grenzen op en nam een slapeloze nacht voor lief (of nee, dat was juist HET bewijs dat het een goed boek was geweest).

Mijn ouders lieten me daar ook heel erg vrij in en heb nooit last gehad van wat ik las (alleen het kijken van The Sixth Sense had een groter effect dan verwacht, heb daar echt maandenlang nachtmerries van gehad en heb heel lang niks meer durven kijken waar 'geesten' in voorkwamen). Je gaat ook gewoon het gesprek aan met elkaar over waarom je de dingen leuk vindt die je leuk vindt en waarom je aangetrokken wordt door de meest gruwelijke dingen, en als je merkt dat er iets is geweest dat een te groots effect heeft kun je op basis daarvan besluiten dat ze beter niet een bepaald soort boeken kan lezen.

Ik kan me zo ook voorstellen dat de ene Stephen King niet de andere is (heb gek genoeg nooit wat van hem gelezen). Bovendien spelen alle thrillers en horrors weer in op andere angsten en het ene zal ze minder vatbaar voor zijn dan het andere. Ik zou zeggen, blijf vooral in gesprek over wat ze leest, en kinderen zijn net mensen, ze weten vaak heel goed wat ze aan kunnen en wat ze willen en gaan wel eens een grens over, maar goed, dat is nodig om te leren en wijzer te worden.

Bij mij kwam trouwens een omslag in mijn leesgedrag toen ik kennis maakte met W.F. Hermans en zo van oppervlakkige vrees naar existentiële angst overstapte. Ik weet niet wat je liever wil voor je kind.

avatar van Robsessie
Ruik ik hier een eerste leesvoornemen voor 2023? Een boek van Stephen King?

avatar van handsome_devil
Robsessie schreef:
Ruik ik hier een eerste leesvoornemen voor 2023? Een boek van Stephen King?


Ik neem me dat al lang voor maar zo door het jaar heen word ik altijd weer verleid door andere boeken.

avatar van Pythia
Robsessie schreef:
Maar misschien moet je meelezen als ouder? Of even napraten over wat er gelezen is en wat ze daar van vond?

Pythia schreef:
Cognitief kan ze dat allemaal wel aan zo te horen maar ze is wel pas negen. Laat haar kind zijn en zoek het in de breedte.


Bedankt allemaal voor het meedenken. Ja, ons dochtertje is wat voorlijk op haar 9-e, alles vanaf 12 is tegenwoordig al kinderachtig, maar ik denk dat daar ook wel wat prepuberaal gedrag in zit.
Goeie tip is om zo nu en dan even een boekbespreking te houden na de samenvatting te hebben gelezen.
Gister heeft ze zelf nog 4 boeken bij de bieb gehaald van Heleen Vreeswijk (Ontvoerd, Leugens, Eerwraak, Bloedbroeders).
We gaan haar overhoren

avatar van eRCee
Een neefje en nichtje van mij begonnen op hun 8e/9e aan de Harry Potter reeks, en lazen de zeven delen achter elkaar uit. Daar sta ik eigenlijk versteld van. Ik zou dan als ouder toch na deel 3 nog een of twee jaar op de rem gaan staan.

Ik heb zelf The Witches klassikaal gezien in groep 8 en dat was geen succes voor mij. Je kan het, eens gezien, echter niet meer terugdraaien.

avatar van Sol1
Sol1 (moderator)
Frans928 schreef:
We gaan haar overhoren

Als ze een beetje goed schrijft, kan je haar stimuleren hier een recensie te plaatsen.
Kunnen wij eventueel ook nog meedenken

avatar van Mug
Mug
eRCee schreef:
Een neefje en nichtje van mij begonnen op hun 8e/9e aan de Harry Potter reeks, en lazen de zeven delen achter elkaar uit. Daar sta ik eigenlijk versteld van. Ik zou dan als ouder toch na deel 3 nog een of twee jaar op de rem gaan staan.

Ervaringsdeskundige hier. Mijn dochter van 9 moest en zou na de eerste drie delen ook deel 4 voorgelezen krijgen. Op een kwart, op haar eigen verzoek, een pauze. "Het wordt nu echt te spannend, dan kan ik misschien niet meer goed slapen."
Luisteren naar een kind. Niks verbieden, maar wel bewust maken. Ga in gesprek over het verhaal, het boek, over van alles en nog wat. Het gebeurt te weinig.
In het basisonderwijs zie ik genoeg kids rondlopen met slaapgebrek ivm16+ gamen, horrorfilms etc. Het lijkt de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig, maar de kids hebben er wel last van. Opvoeden is in gesprek gaan.

avatar van handsome_devil
eRCee schreef:
Een neefje en nichtje van mij begonnen op hun 8e/9e aan de Harry Potter reeks, en lazen de zeven delen achter elkaar uit. Daar sta ik eigenlijk versteld van. Ik zou dan als ouder toch na deel 3 nog een of twee jaar op de rem gaan staan.

Ik heb zelf The Witches klassikaal gezien in groep 8 en dat was geen succes voor mij. Je kan het, eens gezien, echter niet meer terugdraaien.


Bij ons werd in groep 7 of 8 Amistad klassikaal vertoond. Het zal je niet verbazen dat vele kinderen getekend voor het leven werden.

Echt onbegrijpelijk om dat soort dingen (The Witches ook) in een groep te vertonen. Kinderen kunnen zo verschillend reageren op zoiets. Bij individuen is het vaak makkelijker inschatten, maar zelfs dan kunnen er videoclips, YouTube filmpjes, verhalen enz. voorbijkomen die ogenschijnlijk onschuldig zijn maar die een heel eigen leven gaan leiden in de belevingswereld van kinderen. Ik zie dat ook bij de kinderen om me heen.

Ik herken overigens de gedachte van de dochter van Frans928 wel. Ik vond ook al vrij snel alles infantiel.

avatar van psyche
psyche (crew)
eRCee schreef:
Een neefje en nichtje van mij begonnen op hun 8e/9e aan de Harry Potter reeks, en lazen de zeven delen achter elkaar uit. Daar sta ik eigenlijk versteld van. Ik zou dan als ouder toch na deel 3 nog een of twee jaar op de rem gaan staan.

Ik heb zelf The Witches klassikaal gezien in groep 8 en dat was geen succes voor mij. Je kan het, eens gezien, echter niet meer terugdraaien.


Het is inderdaad voor mij ook onbegrijkelijk zoals handsome_devil aangeeft dat dat in een groep, groep 8 nog wel werd laten zien.

Toen onze oudste jaren geleden in groep 8 zat liet de docent ‘Tinekes paranormale wereld’ zien, weer later (serieus) een horrorfilm, ‘It’ geloof ik. Zo stoer, ze is toen uit zichzelf de klas uit gelopen. Het grootste gedeelte van de klas in tranen. M.i. ben je als docent dan niet helemaal in orde … (was een idee van twee jongens, moest kunnen vond die docent).

Wat betreft Harry Potter en/of verfilmingen inderdaad keken we mee. Soms haakten ze zelf af, bij de boeken idem. Inderdaad na de eerste delen, drie geloof ik. Onze zoon heeft wel alles gelezen en gezien maar hij was beduidend ouder toen.

avatar van misterfool
Klassikaal IT kijken is inderdaad niet verdedigbaar. Sowieso moet je dan neigen naar de veilige optie. Als kind moet je je kunnen ontrekken van iets dat té spannend of heftig is. In mijn tijd werd Disney's The Hunchback of Notre Dam klassikaal opgezet. Dat is passender.

Daarentegen herinner ik mij ook dat ik rond het einde van de basisschool/begin middelbare school zelf heftigere onderwerpen opzocht. Zo ging ik o.a. science fiction-films en detective-series kijken. Mijn ouders stonden toe dat ik Terminator 2 zag. Regelmatig keek ik naar Baantjer. De eerste Alien vonden ze nog te eng voor me. Ik kijk nog steeds warm terug op deze tijd (The Matrix met name) . Je verzet zo je bakens. Dat past ook wel in die levensfase. Je krijgt immers ook meer mee van het nieuws (9/11, Moord op Fortuyn o.a.).

Nee, de 'littekens' kwamen eerder door de wilde westen-dagen van het internet: screamers, het ophangen van Hussein, Happy Tree Friends etc Hoewel ik geen voorstander ben van censuur, ben ik blij dat het internet iets meer gekuisd is. Het waren echter dingen die doorgestuurd werden door klasgenoten of die uit eigen energie werden aangeklikt ; los van het ouderlijk of educatief gezag. Uiteindelijk zie je in de jeugd wel iets dat (te) naar is.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:05 uur

geplaatst: vandaag om 23:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.