menu

Boeken / Algemeen / Interessante stukjes (artikelen / essays / ...)

zoeken in:
Leuk initiatief, jammer van die cookie-wall die niet uit te schakelen is. Daarom het artikel niet kunnen lezen. Ik betwijfel of het leespubliek of het publiek van deze site activistisch genoeg is op sociale media om iets trending te kunnen maken. Principieel ben ik het wel met je eens, zeker als allerlei winkels nog open zijn, alleen praktisch heb ik er op dit moment eigenlijk niet zoveel last van.

Ted Kerkjes schreef:
Ik ben dat gezeur van en over "de literaire wereld" wel een beetje beu eigenlijk. Ik ken geen andere kunstdiscipline die zo vaak de media opzoekt om te klagen als "de literatuur". Muziek, theater, dans, film - allemaal kunstvormen die het op één of andere manier wel moeilijk hebben, maar die hoor ik eigenlijk nooit klagen. Al dat geklaag maakt de literaire wereld een beetje irritant. Ze zeuren zo vaak dat ze het moeilijk hebben, maar tegelijkertijd is er in kranten en op televisie volop aandacht voor literatuur - meer dan voor andere kunstvormen, voor mijn gevoel.
[NB: Ik schrijf wel over "het literaire wereldje" en over "auteurs" en over "ze", maar ik ben me er wel van bewust dat dit geen homogene groep is.]

Dat er om de haverklap geklaagd wordt door de literaire wereld vind ik eigenlijk gewoon vermoeiend. Ik volg alle gedoetjes wel, en soms laat ik me ook zelf kennen als ik me laat meeslepen door een polemisch columnpje van Buwalda, maar het is allerminst bevredigend. Iedere twee maanden is er wel ergens een auteur die ergens een mening heeft over wat literatuur is en wie wat moet lezen en blablabla. Vandaag is het Akyols essay en morgen is het weer iemand anders die de boel een beetje wil opschudden. Iedere auteur met een mening zoekt maar wat graag De Media op. En dit zijn vaak dezelfde media die bijdragen aan de inhoudsvernietigende commercie van de aandachtseconomie, die (o.a.) de kunstsector verstoort. Auteurs zouden misschien minder vaak de media op moeten zoeken en hun tijd beter besteden. Lees eens een goed boek. Of beter nog: schrijf er een.

Ben het helemaal met je eens. Misschien wat offtopic, maar ik moest nu even denken aan een scene uit Cheers waar Sam, aangespoord door dat elitaire blondje, een 'goed boek' gaat lezen. Hij kiest Oorlog en vrede.
Nadat hij met veel pijn, moeite, zweten en vloeken deze pil heeft doorgeworsteld, hoort hij van iemand dat dit boek ook verfilmd is.
Dat gezicht van hem.

Micha Wertheim over 'Remainder' van Tom McCarthy|Vimeo
Zojuist vond ik een interview met Micha Wertheim dat ik nog niet gezien/gelezen/beluisterd had, en het gaat nog over een boek ook, namelijk Remainder van Tom McCarthy. Voor de mensen die al heel veel interviews met Wertheim kennen, bevat het filmpje niet per se heel veel nieuws, maar het is voor de liefhebber wel geinig om eens te zien. (En 'Remainder' klinkt wel interessant, dus die gaat op het lijstje.)

Is Google Making Us Stupid? - The Atlantic - theatlantic.com

Intrigerend artikel over de negatieve gevolgen van het internet/google.

#life goals.

Ha, dat is gewoon een flinke verzamelstoornis.

Dat zou deels inderdaad het geval zijn. Ik ben echter bezig met het lezen van de The Black Swan van Nassim Nicholas Taleb. Daarin bespreekt hij Eco's anti-bibliotheek. Van de 30.000 boeken die Umberto Eco had, heeft hij weliswaar veruit de minderheid gelezen, maar de veelvoud aan pillen in de kast benadrukte keer op keer dat er altijd meer informatie is dan dat je in een mensenleven kunt bevatten. Wat je niet weet is altijd vele malen veelomvattender dan wat je wel weet, Vind ik wel een mooie gedachte.

Weer een sterke column van Micha Wertheim, waarin hij ook nog eens één van mijn lievelingsprentenboeken aanhaalt: O.V.T column: Leo Lionni|Het Micha Wertheim Genootschap
(Bovendien lijkt Wertheim ook alvast toe te werken naar het essay dat deze zomer bij Prometheus verschijnt.)

Afgelopen zaterdag mocht Micha Wertheim op het ILFU (International Literature Festival Utrecht) een lofrede houden op het werk van Raynor Winn. Deze tekst is nu op zijn website te lezen: A guide for the reluctant reader.

Begin oktober zette de Universiteit van Vlaanderen dit mini-college van Vanessa Joosen online: Waarom moet elke volwassene kinderboeken lezen?.
De Universiteit van Vlaanderen kende ik nog niet, maar de filmpjes van de Universiteit van Nederland wel. De mini-colleges van Geert Buelens zijn de moeite waard: Hoe kan een roman een land bij elkaar brengen?, Kan lezen gevaarlijk zijn?, Moet een goed gedicht rijmen?, Waarom schrijven we maar één keer per jaar gedichten? en Zou Bob Dylan een Nobelprijs voor de Literatuur kunnen winnen?

Veel te laat, maar hier alsnog Maaike Meijers sterke essay in de Trouw van 11 oktober, naar aanleiding van Corina Koolens Dit Is Geen Vrouwenboek.

Interessant stuk ja. Ik ben er ook pas de afgelopen jaren achter gekomen dat vrouwen ook heel goed kunnen schrijven. Op basis van een paar voorbeelden van vroeger was ik ervan overtuigd dat schrijven iets is wat mannen beter kunnen dan vrouwen. Dat dat allemaal nergens op slaat, weet ik inmiddels wel, maar mijn top10 staat nog altijd vol mannen, en de allerbeste boeken die ik dit jaar las, zijn ook allemaal geschreven door mannen. Raar iets.

wát voor membranen? | reddend zwemmen - rvessen.wordpress.com

Vond dit wel een interessant stuk. Gaat over de reacties op de nieuwe roman van Lize Spit, waarbij het boek vergeleken wordt met Netflix, en dat is in de recensies een negatief ding.

Ik ben het wel eens met Van Essen. Kan me ook ergeren aan de (te) nauwe definitie van literatuur die vaak gehanteerd wordt. Het fijne van literatuur (en andere kunstuitingen) is juist dat het allerlei vormen aan kan nemen en dat er zoveel verschillende manieren zijn om meeslepend te zijn, of dat hem nou zit in slimme verteltrucs, prikkelende ideeën of een imponerende stijl (het liefst natuurlijk alle drie).

Er is inmiddels ook een PS bij het stuk:

PS bij wát voor membranen? | reddend zwemmen - rvessen.wordpress.com

Interessante stukken inderdaad!
Ik vind het zo merkwaardig dat dit bij literatuur nog steeds zo'n kwestie is. Een toneelstuk is gewoon theater, een film is gewoon cinema (al denkt opa Scorsese daar anders over) en een liedje is gewoon muziek, maar een roman is niet automatisch literatuur, blijkbaar.

geplaatst:
Een erg sterk stuk van onze Dichteres des Vaderlands: Lieke Marsman: Taal is te belangrijk om te verminken

geplaatst:
Een mooie bijeenkomst over avontuurlijk lezen en Wim Brands: Brandsalarm | Vimeo
Stefanie Liebreks heeft de eerste Brandsalarm in ontvangst genomen.

geplaatst:
Ik ben eigenlijk meer een schrijver dan een lezer: zelfs nu ik me heb voorgenomen om te stoppen met schrijven en in de plaats daarvan literatuur te gaan lezen betrap ik me erop dat ik meteen na een paar pagina's te hebben gelezen pen en papier pak om mijn analyse en interpretatie van de roman in kwestie op te schrijven...

M'n laatste (filosofische) stuk gaat over postmodernisme en is misschien wel op z'n plaats op dit forum, omdat postmodernisme wellicht in de eerste plaats literatuurkritiek is en dus zeker ook gaat over een hoop auteurs en werken die op dit forum worden besproken. Sowieso werd de bekendste of belangrijkste postmodernistisch denker, Jacques Derrida, gedreven door de vraag wat literatuur is (en wat het verschil is met filosofie) en behandel ik in mijn stuk vrij uitvoerig de postmoderne elementen van literatuur. Ik weet niet of de gemiddelde lezer hier uberhaupt bezig is met dergelijke classificaties (dit is romantisch, dit is gothic, dit is postmodern, etc), maar hier is een link naar het PDF-bestand: https://apollinischeessays.files.wordpress.com/2021/04/postmodernisme.pdf.

Op die website (https://apollinischeessays.wordpress.com/) vind je overigens nog veel meer stukjes die meestal een filosofische insteek hebben (en in het stuk Infectieziekte.en maatschappij speelt literatuur ook een belangrijke rol).

geplaatst:
Zo op het eerste oog een indrukwekkend stuk. Ik heb het niet gelezen maar qua thematiek, omvang en notenapparaat is het geen kattenpis. Hoe lang ben je met zoiets bezig? En voor wie schrijf je het?

geplaatst:
Pecore schreef:
Zo op het eerste oog een indrukwekkend stuk. Ik heb het niet gelezen maar qua thematiek, omvang en notenapparaat is het geen kattenpis. Hoe lang ben je met zoiets bezig? En voor wie schrijf je het?

Over het stuk over postmodernisme heb ik zo'n vijf maanden gedaan, al weet ik eigenlijk zelf nooit waar ik de tijd vandaan heb gehaald: ik werk fulltime dus vijf dagen in de week, 's avonds lig ik suf op de bank voor de TV en in het weekend lig ik meestal onder tafel in coma van de alcohol, haha, naast de verplichte huishoudelijke taken e.d. In gedachten schrijf ik voor de gemiddelde student of geïnteresseerde maar ietwat ontwikkelde leek, maar ik heb inmiddels geleerd voor mezelf te schrijven - ik wil zelf bv. het postmodernisme doorgronden en probeer daarom een gestructureerd verhaal erover op te schrijven - omdat ik weet dat waarschijnlijk niemand anders het leest. Dat brengt ook wat extra vrijheid mee zoals de afwezigheid van bronvermelding.

geplaatst:
De Filosoof misschien interessant om hier je mening te geven over postmoderne schrijvers zoals b.v. Willem Brakman.

geplaatst:
...stilte... schreef:
De Filosoof misschien interessant om hier je mening te geven over postmoderne schrijvers zoals b.v. Willem Brakman.

Ik heb nog nooit van Willem Brakman gehoord maar wie weet komt hij nog op mijn pad!

geplaatst:
Dan valt er op literair gebied nog een hoop voor je te ontdekken... maar je bent hier op BoekMeter in ieder geval op het juiste adres.

geplaatst:
over welk boek gaat het hier als ik vragen mag

geplaatst:
ik heb ook een aanrader als ik dat mag vertellen natuurlijk.

geplaatst:
henkvandesteeg1 schreef:
over welk boek gaat het hier als ik vragen mag

Niet over een boek maar over een schrijver ging het.

geplaatst:
henkvandesteeg1 schreef:
ik heb ook een aanrader als ik dat mag vertellen natuurlijk.

Alles mag hier (of bijna alles).

geplaatst:
Je mag niet naakt posten.

geplaatst:
Oei, dat wist ik niet.

geplaatst:
Boekenquiz 2021 - VPRO Boekengids - VPRO Gids - vprogids.nl

Een heel erg moeilijke, maar leuke boekenquiz!

Gast
geplaatst: vandaag om 16:47 uur

geplaatst: vandaag om 16:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.