menu

Boeken / Algemeen / Interessante stukjes (artikelen / essays / ...)

zoeken in:
Wel als je streeft naar een beter programma, dat meer mensen aanspreekt. Ik vond VPRO-boeken ook niet om aan te zien eerlijk gezegd, de hele "dit is het einde van de beschaving"-reactie vanuit de literaire kringen was toch wel een beetje lachwekkend als je de kijkcijfers hoort.

Kijk, klassieke muziek op tv was ook jarenlang een moeizaam huwelijk totdat Podium Witteman met een geweldige succesformule kwam. Zoiets moet met boeken ook mogelijk zijn, waarschijnlijk inderdaad binnen een breder cultuurprogramma (zoals Mondo probeert te zijn). Om te starten zou je geen schrijvers moeten uitnodigen om over hun nieuwste boek te praten. Waarom ze niet laten praten over een andere schrijver, of ze uitnodigen als ze niet iets te verkopen hebben? Of lezers, vertalers, recensenten, boekverkopers, noem het maar op. Dan ben je ook niet zo gebonden aan het Nederlandse wereldje qua onderwerpen dat VPRO Boeken domineerde.

Smaken verschillen. Vrije geluiden vond ik leuker dan Podium Witteman.
En 80.000 kijkers is toch best veel voor een programma over literatuur? Na de dood van Wim Brands werd het wel minder moet ik toegeven...

...stilte... schreef:
Vrije geluiden vond ik leuker dan Podium Witteman.

Vrije geluiden vond ik ook best te pruimen, maar is natuurlijk geen programma rondom klassieke muziek. Daarnaast matig gepresenteerd door Giovanca.

Neem nou de podcast 'In our time' van de BBC, daar heb je gewoon afleveringen dat men met drie slavisten 'Misdaad en Straf' bespreekt, of Tsjechov. Dát zijn nou boeiende gesprekken over literatuur. Ook het uitbreiden van alleen maar het format van interviews naar bijvoorbeeld een discussie of rondetafelgesprek zou het al vele malen interessanter kunnen maken.

Geen idee hoeveel mensen er naar Van Nieuwkerks Moby Dick keken (een jaar of anderhalf geleden), maar dat vond ik voor het grote publiek (en mezelf) wel een aardig programma. En onlangs ontdekte ik Wim Helsens Winteruur (beter laat dan nooit), bij vlagen ook erg interessante televisie. Verder ben ik eigenlijk alleen geneigd naar tv-/boekenprogramma’s te kijken als iets besproken wordt dat van te voren mijn interesse weet te wekken, dus wat dat betreft is het jammer dat literatuurbesprekingen schaars beginnen te worden.

Ted Kerkjes (moderator)
LuukRamaker schreef:
Geen idee hoeveel mensen er naar Van Nieuwkerks Moby Dick keken (een jaar of anderhalf geleden), maar dat vond ik voor het grote publiek (en mezelf) wel een aardig programma.
Destijds heb ik wel een aantal afleveringen gekeken. Persoonlijk vond ik dat programma vreselijk. Heel gehaast, en eigenlijk gewoon geen boeiende gesprekken met de bloedirritante en talentloze Matthijs van Nieuwkerk. De titel van het programma is eigenlijk een perfecte metafoor voor het programma: pure namedropping zonder enige relevantie.
LuukRamaker schreef:
En onlangs ontdekte ik Wim Helsens Winteruur (beter laat dan nooit), bij vlagen ook erg interessante televisie.
Winteruur vind ik dan weer wel erg leuk! Wim Helsen is geweldig (zijn theaterprogramma's vind ik meesterlijk, ik werk al heel lang aan een lofrede op 'Het uur van de prutser' die ik nog een keer op deze site wil plaatsen) en hij weet heel goed opvallend te zijn zonder op de voorgrond te treden.

Ik vind Winteruur een heel mooi programma, en ik hoop dat het nog lang mag bestaan - al hoop ik nog meer dat Wim weer met een programma komt, een theaterprogramma welteverstaan.

Wim Helsen heb ik hoog zitten, maar van het programma Winteruur heb ik nog nooit gehoord. Maar eens uitchecken dus.

Ted Kerkjes (moderator)
Wat leuk om te lezen dat jij ook een liefhebber bent van Helsens werk!

Ik zou Winteruur trouwens niet direct een boekenprogramma willen noemen; eigenlijk is het meer een human interest-achtig iets. Daardoor is het kijkplezier ook wel sterk afhankelijk van de gast, moet ik zeggen. Maar omdat het enorm korte afleveringen zijn, gepresenteerd door Wim Helsen, vind ik het altijd wel leuk om te zien.

Ted Kerkjes (moderator)
Zijn er trouwens hier mensen die ooit naar Mondo hebben gekeken?

Ja, ik.

Ted Kerkjes (moderator)
En hoe is dat programma?

Wel aardig, misschien moet het nog groeien. De gesprekken missen wat aan diepgang...
Af en toe schuift er een schrijver aan, zoals vorige week Sandro Veronesi over zijn nieuwe roman "De kolibrie"...het interview liep niet zo.

Hoezo mag een muzikant niet de muziek of de nieuwe plaat van een andere muzikant beoordelen? Of een schrijver niet het boek van een andere schrijver recenseren? Zolang hij of zij dat eerlijk en onafhankelijk doet, is dat toch de normaalste zaak van de wereld dat een vakgenoot het werk van een ander op waarde schat? Nee, een voetbalprogramma dat zijn eigen uitgegeven voetbalbiografieën promoot wat daarop een verkoopsucces wordt dat is pas eerlijke televisie en een ethische manier om de kunst van de letteren aan de man te brengen. Ik vond dat werkelijk een behoorlijk bezopen uitleg van de corrupte wereld van de literatuur.

Ik geloof best dat Eus een punt heeft en dat er een kliek in de Nederlandse literaire wereld bestaat die gesloten is voor nieuwkomers, neerkijken op schrijvers die in hun ogen minder literair zijn en geen goed doen voor het toegankelijker en aantrekkelijker maken van de literatuur voor het lezerspubliek (en daarmee de boekenverkoop), maar dat werd mij in die 15 minuten niet erg duidelijk. Daarnaast is Eus dikke vrienden met Van Nieuwkerk en Van Dis die ook hun invloed en netwerk in Hilversum zullen hebben, en sinds een poos maakt Eus het ene televisieprogramma na het andere en is hij bijna iedere week wel op de TV. De pot verwijt de ketel, zeg maar.

Op het einde dat Eus suggereert dat het een goede zaak is dat ze het 'kutprogramma' VPRO Boeken van de buis hebben gehaald, omdat er toch geen hond naar keek is helemaal mesjogge. Welk podium blijft er dan nog over voor onbekende schrijvers en verborgen boeken en sinds wanneer zijn kijkcijfers daar leidend in? De VPRO gaat daar altijd non conformistisch mee om en is de enige omroep in het publieke bestel die met vernieuwende programma's komt en daarmee weet te inspireren en te verrassen of daar nu veel mensen naar kijken of niet. Ik denk aan alle reisprogramma's en documentaires die zij maken.

Daarentegen vind ik het nieuwe VPRO programma Mondo op prime time zaterdagavond, waarvoor de twee cultureel verantwoorde unieke programma's op de zondagochtend zijn geslachtofferd, niet veel toevoegen aan wat er reeds te zien is en het zal me hoogst verbazen wanneer dit programma een lang leven beschoren is.

Raspoetin schreef:
Hoezo mag een muzikant niet de muziek of de nieuwe plaat van een andere muzikant beoordelen? Of een schrijver niet het boek van een andere schrijver recenseren? Zolang hij of zij dat eerlijk en onafhankelijk doet, is dat toch de normaalste zaak van de wereld dat een vakgenoot het werk van een ander op waarde schat?

Op zich eens, maar het pijnpunt lijkt me dat de Nederlandse boekenwereld zodanig klein is dat men elkaar ook daadwerkelijk kent en dan is het zeer de vraag hoe onafhankelijk je vervolgens kan blijven.

Ted Kerkjes (moderator)
eRCee schreef:
Op zich eens, maar het pijnpunt lijkt me dat de Nederlandse boekenwereld zodanig klein is dat men elkaar ook daadwerkelijk kent en dan is het zeer de vraag hoe onafhankelijk je vervolgens kan blijven.
Dit sluit mooi hierop aan: Hoe incestueus is de boekenwereld? | De Volkskrant

Ha, dus die Akyol heeft alleen iets tegen de recensenten van De Groene Amsterdammer en de VPRO uit frustratie dat ze hem niet serieus nemen.

Volgens mij heb je het artikel niet goed gelezen. Twee van de vier schrijvers treden Akyol in elk geval deels bij. Ze dragen ook goede andere punten aan, bijvoorbeeld dat ontlezing heel andere oorzaken heeft, waar ik het volkomen mee eens ben.
Verder is De Groene natuurlijk top, dus elke kritiek daarop kan automatisch naar het rijk der fabelen worden verwezen.

Ach, ik heb me zo geërgerd aan hem... Excuses!

Pak eens een boek dat níet door DWDD is aanbevolen - NRC stuk van Herman Stevens.
Echtheid
Akyols tirade bij DWDD over het incestueuze wereldje van de hedendaagse literatuur was schokkend geweest als het niet een vast nummer was in onze literatuur. Er is altijd wel een schrijver die meent dat hij een betere kijk heeft op het echte leven. Alleen is Akyols polemiek geen pleidooi voor een betere literatuur. Door in te haken op de vooroordelen over elitaire grachtengordel-schrijvers geeft hij vooral de niet-lezers gelijk.

Niemand verbiedt het publiek om gemakzuchtige boeken te lezen, maar opkomen voor bestsellers vergt geen grote durf. Het zou goed zijn als Akyol eens terugkeek naar Reinbert de Leeuw, die zonder vrees pleitte voor muziek die ver boven de pet van de kijkers ging. Toch keken mensen graag want hij meende het. Zo verruimde hij de blik van zijn publiek. De Leeuw was echt. Wie bij de vaste-gastencarroussel van DWDD zit en klaagt over incestueuze connecties, kan geen echtheid claimen

Massaproduct
Literatuur is een massaproduct geworden. Dat zou op zich goed nieuws zijn, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Er is alleen veel verloren gegaan. Want we lezen niet meer één op één. We lezen wat de buren lezen, aangespoord door dezelfde mediaprikkels. Zelfs als we het boek uiteindelijk niet zo geweldig vinden, lezen we liever een bestseller omdat we dan niet alleen lezen. Niets is zo beschamend, kennelijk, als een boek lezen dat niemand anders leest op dat moment.

Dat is toch wel triest.

Zijn allemaal van die onbewijsbare analyses. Vooral die laatste twee zinnen geloof ik niet. Overigens was literatuur in de 19e eeuw bijvoorbeeld ook veel meer een massaproduct, waarin iedereen hetzelfde las en erover converseerde (binnen bepaalde kringen dan). Ik vind zelf wel dat literatuur veel meer een commercieel item is geworden, een product inderdaad, sterk onderhevig aan de waan van de dag, maar daarin spelen de media een grote rol, kranten niet uitgezonderd ("dit zijn de 125 boeken van 2019 die je gelezen moet hebben!").

Donderdag bij Jinek ontstond wel weer een interessant gesprek rondom Eus. Ik kan het filmpje niet plaatsen zonder mezelf allerlei cookies door de strot te laten duwen (en daar pas ik voor), dus zelf maar even terugkijken. Ook het filmpje over VPRO-boeken komt voorbij.

geplaatst:
Juist goed toch dat van tijd tot tijd iemand de ballon even komt doorprikken?

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Ik ben dat gezeur van en over "de literaire wereld" wel een beetje beu eigenlijk. Ik ken geen andere kunstdiscipline die zo vaak de media opzoekt om te klagen als "de literatuur". Muziek, theater, dans, film - allemaal kunstvormen die het op één of andere manier wel moeilijk hebben, maar die hoor ik eigenlijk nooit klagen. Al dat geklaag maakt de literaire wereld een beetje irritant. Ze zeuren zo vaak dat ze het moeilijk hebben, maar tegelijkertijd is er in kranten en op televisie volop aandacht voor literatuur - meer dan voor andere kunstvormen, voor mijn gevoel.
[NB: Ik schrijf wel over "het literaire wereldje" en over "auteurs" en over "ze", maar ik ben me er wel van bewust dat dit geen homogene groep is.]

Dat er om de haverklap geklaagd wordt door de literaire wereld vind ik eigenlijk gewoon vermoeiend. Ik volg alle gedoetjes wel, en soms laat ik me ook zelf kennen als ik me laat meeslepen door een polemisch columnpje van Buwalda, maar het is allerminst bevredigend. Iedere twee maanden is er wel ergens een auteur die ergens een mening heeft over wat literatuur is en wie wat moet lezen en blablabla. Vandaag is het Akyols essay en morgen is het weer iemand anders die de boel een beetje wil opschudden. Iedere auteur met een mening zoekt maar wat graag De Media op. En dit zijn vaak dezelfde media die bijdragen aan de inhoudsvernietigende commercie van de aandachtseconomie, die (o.a.) de kunstsector verstoort. Auteurs zouden misschien minder vaak de media op moeten zoeken en hun tijd beter besteden. Lees eens een goed boek. Of beter nog: schrijf er een.

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Micha Wertheim schreef trouwens voor OVT een (wat mij betreft goede) column: Column OVT: De Zieke Roos | Het Micha Wertheim Genootschap

geplaatst:
Ted Kerkjes Wat jij beschrijft is volgens mij het gevolg van een klein land met aardig wat schrijvers en "schrijvers" gecombineerd met een vreemd mediastelsel. In grote landen, bijvoorbeeld Amerika, heb je dit soort gedonder veel minder en als het er is, gaat het meestal ook om een interessante discussie. Neem bijvoorbeeld de recentelijke heisa omtrent de roman American Dirt.

Ted Kerkjes (moderator)
geplaatst:
Dat zou heel goed kunnen, Sandaba
Hoe dat in Amerika zit, durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik heb niet per se het idee dat het mediastelsel in Amerika nou zo anders is, maar ik heb daar dan ook geen verstand van.

geplaatst:
In Boeken > Nieuws > Deel het artikel 'Bibliotheken behoren tot de noodzakelijke voorzieningen die geopend moeten blijven!':

Hallo lezend Nederland,

Kunnen wij er misschien gezamenlijk in slagen om dit opinie artikel 'viral' of 'trending' te krijgen op sociale media??

/nieuws/bibliotheken-behoren-nu-tot-de-noodzakelijke-voorzieningen/ ..... op CustomerTalk per 24 maart

Om zo in het belang van lezend Nederland proberen te voorkomen dat bibliotheken gesloten blijven tot 1 juni of misschien zelfs nog wel véél langer.....

'Lezerlijke' groet,

Art Huiskes
Onderzoeksjournalist

geplaatst:
“Bibliotheken behoren nu tot de noodzakelijke voorzieningen”
CustomerTalk. nl
gepubliceerd op 24 maart

geplaatst:
Sorry, maar ik mag de eerste 48 uur geen linkjes publiceren

geplaatst:
Hoi Art, prima artikel. Ik kan je redenatie goed volgen, maar betwijfel of het zal slagen in zijn opzet, aangezien elke aanzet tot extra bewegingen ingaat tegen het landelijk advies om zoveel mogelijk thuis te blijven. Maar goed wie weet.

Zelf heb ik nog een halve boekenkast ongelezen, dus ik red me nog wel even zonder bieb.

Misschien leuk als je als nieuwe bezoeker nog een paar stemmen plaats of een mening over een boek? Wees welkom!

geplaatst:
Leuk initiatief, jammer van die cookie-wall die niet uit te schakelen is. Daarom het artikel niet kunnen lezen. Ik betwijfel of het leespubliek of het publiek van deze site activistisch genoeg is op sociale media om iets trending te kunnen maken. Principieel ben ik het wel met je eens, zeker als allerlei winkels nog open zijn, alleen praktisch heb ik er op dit moment eigenlijk niet zoveel last van.

geplaatst:
Ted Kerkjes schreef:
Ik ben dat gezeur van en over "de literaire wereld" wel een beetje beu eigenlijk. Ik ken geen andere kunstdiscipline die zo vaak de media opzoekt om te klagen als "de literatuur". Muziek, theater, dans, film - allemaal kunstvormen die het op één of andere manier wel moeilijk hebben, maar die hoor ik eigenlijk nooit klagen. Al dat geklaag maakt de literaire wereld een beetje irritant. Ze zeuren zo vaak dat ze het moeilijk hebben, maar tegelijkertijd is er in kranten en op televisie volop aandacht voor literatuur - meer dan voor andere kunstvormen, voor mijn gevoel.
[NB: Ik schrijf wel over "het literaire wereldje" en over "auteurs" en over "ze", maar ik ben me er wel van bewust dat dit geen homogene groep is.]

Dat er om de haverklap geklaagd wordt door de literaire wereld vind ik eigenlijk gewoon vermoeiend. Ik volg alle gedoetjes wel, en soms laat ik me ook zelf kennen als ik me laat meeslepen door een polemisch columnpje van Buwalda, maar het is allerminst bevredigend. Iedere twee maanden is er wel ergens een auteur die ergens een mening heeft over wat literatuur is en wie wat moet lezen en blablabla. Vandaag is het Akyols essay en morgen is het weer iemand anders die de boel een beetje wil opschudden. Iedere auteur met een mening zoekt maar wat graag De Media op. En dit zijn vaak dezelfde media die bijdragen aan de inhoudsvernietigende commercie van de aandachtseconomie, die (o.a.) de kunstsector verstoort. Auteurs zouden misschien minder vaak de media op moeten zoeken en hun tijd beter besteden. Lees eens een goed boek. Of beter nog: schrijf er een.

Ben het helemaal met je eens. Misschien wat offtopic, maar ik moest nu even denken aan een scene uit Cheers waar Sam, aangespoord door dat elitaire blondje, een 'goed boek' gaat lezen. Hij kiest Oorlog en vrede.
Nadat hij met veel pijn, moeite, zweten en vloeken deze pil heeft doorgeworsteld, hoort hij van iemand dat dit boek ook verfilmd is.
Dat gezicht van hem.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:23 uur

geplaatst: vandaag om 15:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.