menu

Boeken / Algemeen / Recensies en leeservaringen

zoeken in:
avatar van Lalage
Er ontstond net een discussie bij het nieuwe boek van Griet op de Beeck. Die verplaats ik graag hierheen.

Lalage schreef:
Zo zie je maar weer dat professionele recensenten op andere dingen letten dan 'gewone' lezers. Daarom lees ik liever boekenblogs dan krantenartikelen over boeken...


Ted Kerkjes schreef:
Ik vind het juist heel nuttig om recensies te lezen van recensenten. Een voordeel van professionele recensenten is dat zij vaak een groot referentiekader hebben en dat zij zich goed onderbouwen. Niet dat je dit op fora van 'gewone lezers' niet hebt - ik sta soms versteld van de kundige recensies op BoekMeter - maar veel 'gewone lezers' missen de gave om hun (subjectieve) mening over het boek goed te onderbouwen met (objectieve) elementen en technische aspecten en dergelijke, waardoor het toch vaak stukjes worden die niet voor een groot publiek interessant zijn.
Ik vind dat Dirk Leyman zijn mening heel goed onderbouwt en ik ben blij dat er in deze jubelcultuur nog plaats is voor serieuze kritiek. Want met kritiek kom je vooruit.
Zullen we een forum aanmaken waarin we recensies kunnen recenseren? ?


Ted heeft hier een goed punt!
Hoe denken jullie hierover?

avatar van liv2
Omdat ik de nieuwe boeken toevoeg en ze dus eigenlijk allemaal onder ogen krijg, samen met de bijkomende info die de uitgeverijen verstrekken, maak ik mijn eigen leeslijst op. Het leuke aan recensies is te ontdekken of mijn buikgevoel goed zat. Ik plaats deze dan wel op de site maar eigenlijk lees ik de recensies niet door voor lezing. Wel erna om te ontdekken of de betrokken recensent mijn eigen mening beaamt of juist tegenspreekt. En goede recensenten verwoorden het allemaal beter, dieper, gefundeerder. Die geven je soms toch wel een andere insteek. Daar heeft Ted gelijk in.

Ik laat me dus nooit door een recensie verleiden om een boek aan te schaffen ( dan begin je al met bepaalde verwachtingen aan een boek en dat wil ik niet) maar het is wel interessant om je eigen mening en smaak te toetsen.

avatar van misterfool
Lalage schreef:
Ted heeft hier een goed punt!
Hoe denken jullie hierover?

Als het op boeken aankomt, ben ik verre van een professionele recensent.
Ik leer echter graag bij. Zo'n beoordelingstopic voor recensies lijkt me deswege erg leerzaam.

avatar van Arkan
Ik ben eigenlijk gewoon een lezer, die leest wat mijn pad kruist en wat me interessant lijkt. Ik ga dus niet echt af op recensies. Desalniettemin zal ik ze wel lezen, maar officiële recensies of commentaren in kranten of magazines kunnen me niet beïnvloeden.

Toch lees ik wel de recensies/beoordelingen die hier op het forum staan en vooral de opmerkingen van bepaalde personen kunnen me ertoe aanzetten om toch eerst een bepaald boek te gaan lezen.


En ik ben het roerend eens met het feit dat professionele recensenten beter onderbouwd zijn dan de gewone lezer. Dat merk ik soms zelf bij mezelf wanneer ik een mening over een gelezen boek geef.
Dan klinkt het zo gewoon en ja, onprofessioneel. Ik heb dan vaak het probleem dat ik het beter wil verwoorden, maar dat ik daar dan de juiste woorden niet voor vindt.
Toch zet ik die beoordeling dan maar neer, want ik hoop dan maar dat de andere gewone lezer er misschien wel eens baat bij zal hebben.

Ted Kerkjes
Ik lees zelden of nooit recensies (geen professionele en geen BoekMeter-recensies), omdat ik mijn eigen ervaring niet wil beïnvloeden. Van boeken die ik sowieso niet van plan ben om te gaan lezen, wil ik wel nog eens de beoordeling lezen.
Zelf vind ik het ook vaak moeilijk om mijn mening goed te funderen, maar oefening baart kunst, merk ik wel. Vaak maak ik het stukje heel persoonlijk of probeer ik mijn mening zo te formuleren dat het in ieder geval aardig is om te lezen, los van de onderbouwing.

avatar van Prowisorio
Ik las een paar jaar geleden vaker (Nederlandse) recensies dan tegenwoordig, maar dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ik niet zo heel vaak meer op zoek 'moet' naar het volgende te lezen boek. Ik volg nog wel de recensies in The Guardian en The New York Times, maar niet zozeer om het oordeel over een boek te weten te komen, maar om kennis te maken met nieuwe schrijvers (en hun verhalen). Ik kijk of het verhaal me bevalt dat meestal in het eerste deel van de recensie staat, en ik lees de laatste alinea waarin het oordeel geveld wordt.

Ik heb pas het boek My absolute darling aangeschaft vanwege deze recensie:
- a remarkable debut
- de ondertitel klinkt interessant:
A strange and impressive novel that frames big questions about abuse and civilisation against the wilderness of northern California

- de rest scannend viel mijn oog op:
From the point that Jacob and his friend Brett appear on the scene, the novel becomes a fast-paced adventure story, which explains why it has a puff from Stephen King, who has called it a masterpiece. This phase of the story is too heavily plotted for my liking, because when you’re anxiously turning the pages wondering what will happen next there’s less time to appreciate the detail along the way, and it’s detail that Tallent is so good at.

- en van de laatste alinea heb ik slechts het volgende gelezen:
At the end of this strange and remarkable book...

Allemaal triggers om het boek aan te schaffen... zeker gezien de huidige prijs die ik er voor mag betalen

Dit doe ik precies zo bij de recensies van, laten we ze maar 'gewone lezers' blijven noemen. Afhankelijk van wie het schrijft kan een juichende recensie reden zijn voor mij om het boek te willen lezen of het boek te mijden. Maar dat geldt net zo goed voor 'professionele recensenten' wiens voorkeuren ik een beetje heb leren kennen.

Ik blijf vooralsnog weg van de nieuwste van Griet, alleen al om het stukje dat in de Volkskrantrecensie wordt geciteerd... daar kreeg ik namelijk (ook) pukkels van. Bovendien heb ik ergens tussen al die andere tot nog toe ongelezen boeken nog een boek van haar liggen. Eerst die maar eens.

Tenslotte: een topic over recensies? Ik doe mee!

avatar van dutch2.0
Ik schrijf zelf al 13 jaar semi-professionele* filmrecensies voor Cinemagazine (voorheen Movie2Movie) en toevallig ben ik een tijdje geleden gevraagd voor een gastblog op een andere filmsite. Die ging, hoe toevallig, over de rol van de recensent. Je vindt dat gastblog op filmsite Indebioscoop. Ik denk dat wat voor filmrecensies geldt, ook min of meer voor boekrecensies opgaat. Maar misschien ook niet.

*semi-professioneel in de zin dat ik tekstschrijver/redacteur ben én filmliefhebber, maar dat ik er geen cent voor betaald krijg

avatar van Prowisorio
dutch2.0 schreef:
Je vindt dat gastblog op filmsite Indebioscoop. Ik denk dat wat voor filmrecensies geldt, ook min of meer voor boekrecensies opgaat. Maar misschien ook niet.
Oh ja wel, hoor... absoluut! Leuk en vooral herkenbaar verhaal.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Bericht stijndewit verplaatst naar Villa des Roses - Willem Elsschot (1913)

avatar van LimeLou
Een gedachte die mij de laatste tijd in beslag neemt:

Naar mate ik ouder word, heb ik steeds minder moeite met mensen die een compleet andere smaak dan ik hebben of die de boeken die ik leuk vind, niet goed vinden. Ik moet de laatste tijd denken aan hoe opgewonden ik vroeger kon raken als iemand op MovieMeter en GamesMeter iets bekritiseerde wat ik als geweldig zag. Tegenwoordig zie ik het juist eerder als een positief iets dat mensen een werk (boek, film, album, game, etc.) dat ik leuk vind, bekritiseren.

Als iemand iets bekritiseert of oneffenheden opmerkt, geeft mij dit een goede reden om terug te blikken op het werk dat ik aanvankelijk als vlekkeloos ervoer. Wat vind ik goed en wat minder? Ik heb ook het idee dat ik hierin groei bij het schrijven van recensies. Ik anticipeer bij voorbaat, dat mensen het oneens met me zullen zijn. Dat vooruitzicht vond ik vroeger intimiderend, maar tegenwoordig juist aangenaam. Het toont dat mensen oprecht ideeën en uitgangspunten willen delen met elkaar bij zaken die hen interesseren.

Het lezen van boeken is voor mij de afgelopen jaren een minder vanzelfsprekende bezigheid geweest dan het kijken van films en het spelen van games. Hierdoor heb ik (en ben ik) langzaam maar zeker meer in contact gekomen met de diversiteit die boeken kunnen brengen.

De grootste (en belangrijkste) verandering die ik, nu ik zo terugkijk, heb meegemaakt op literair gebied in 2017, is dat ik mijn gebrek aan leeservaring niet meer ervaar als een vloek, maar eerder als een zegening. Er is namelijk nog zo veel te ontdekken qua genre's, auteurs, schrijfstijlen en meer. Misschien dat voor velen dit bericht ietwat geforceerd aanvoelt, maar wat is het toch mooi om nieuwe boeken te kunnen ontdekken en om te leren, te lezen en om er af en toe naast te zitten, om daarbij vervolgens tot nieuwe inzichten te komen.

avatar van Lalage
LimeLou Mooi verwoord! Juist vanwege die verschillende smaken vind ik boekenclubs, online en in het echte leven, zo interessant. Soms vind ik een boek maar niks en hebben we er toch een boeiend gesprek over, waaruit blijkt dat we er toch wat van hebben opgestoken op één of andere manier. Het kan inderdaad wel teleurstellen als je een boek aan iemand aanraadt en het valt niet in goede aarde, maar des te leuker is het als het je lukt om iemand een tip te geven die goed uitpakt.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:33 uur

geplaatst: vandaag om 11:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.