menu

Boeken / Algemeen / Hulp gezocht met kiezen van een versie/editie

zoeken in:
Hoi allemaal,

ik wil Dante's goddelijke komedie gaan lezen maar ik kwam op een hoop verschillende NL'se vertalingen.
Ik las ergens dat hij rond de 900 bladzijdes is, maar degene die me bij bol.com worden aangeraden zijn 'maar' 500-600 blz... Ik wil uiteraard wel het hele boek lezen.

Iemand enig idee van de beste versie van dit boek?

Sowieso zou ik geen boek bij bol.com kopen, en zeker niet een dergelijk boek, dat is tip 1 (omdat dit soort grote websites de gewone winkels kapot concurreren).

Het is een tamelijk onmogelijke vraag. Ik weet dat er een vrij recente metrische vertaling is (uit 2001-2002), die parallel ook de Italiaanse tekst bevat (vertaler Rob Brouwer). Voorafgaand aan elk canto wordt een synopsis gegeven waardoor je de algehele lijn wat makkelijker volgt (met name in het laatste deel wel handig). Na een canto wordt achtergrond-uitleg gegeven betreffende de personages en verwijzingen uit de tekst. Meestal is dit redelijk relevant.

Er bestaan ook vertalingen in proza (Frans van Dooren). Dit zal over het algemeen gemakkelijker lezen, misschien ook wel meer letterlijk de oorspronkelijke tekst volgen, maar staat wel wat verder af van het gevoel dat het origineel moet geven.

PeterW
davquak schreef:
Hoi allemaal,

ik wil Dante's goddelijke komedie gaan lezen maar ik kwam op een hoop verschillende NL'se vertalingen.
Ik las ergens dat hij rond de 900 bladzijdes is, maar degene die me bij bol.com worden aangeraden zijn 'maar' 500-600 blz... Ik wil uiteraard wel het hele boek lezen.

Iemand enig idee van de beste versie van dit boek?

De Goddelijke Komedie heeft ongeveer 600 pagina's. Ik heb de uitgave van Athenaeum, en die heeft inderdaad bijna duizend pagina's, maar die overige 400 zijn noten, aantekeningen en verklaringen. Als je het werk tot in detail zou willen begrijpen zijn die onontbeerlijk; maar je kunt ook goed zonder.
Vertaling van Ike Cialona en Peter Verstegen, rijmende en metrische vertaling.

...stilte...
De goddelijke komedie die ik in huis heb is de vertaling van Frans van Dooren uit 1987. Uitgegeven bij Ambo. Het is een proza vertaling van zo'n 400 pagina's (met aftrek van inleiding en noten). Mij is deze versie goed bevallen.

Bedankt allemaal hier heb ik heel veel aan!

eRCee schreef:
Sowieso zou ik geen boek bij bol.com kopen, en zeker niet een dergelijk boek, dat is tip 1 (omdat dit soort grote websites de gewone winkels kapot concurreren).

Er was eens... | Record Store Day - recordstoreday.nl

Ik moest toch even aan je opmerking denken.

PeterW
Er valt niks meer kapot te concurreren; ze zijn al kapot.

Geralt of rivia
In Boeken > Algemeen > Wil iemand me helpen met mijn boek:

Ik heb it gekocht tweedehands heete dat boek het maar er is iets raars volgens bol.com gaat het boek over de 1000 pagina,s hier zitten er maar
576 moet ik een nieuwere editie kopen die komt namelijk binenkort uit of is er iets anders het is de editie met een jongetje dat naar een gele ballon kijkt jongetje georgie hebt gele regenjas dankje voor de komende antwoorden is ene ouwe druk volgens mij eerste weet het niet zeker Jason82

(quote)

Wat is de uitgever, jaar van uitgave en ISBN nummer? Heb je nog een link naar het gekochte artikel?

Geralt of rivia
Isbn 90-245-1613-7
Eerste druk
Uitgeverij luitingh
1986
Hopelijk heb je hier iets aan
Dankje voor de tijd groet geralt of riviacenturion81 hoe maak je
linkjes via deze site

Geralt of rivia schreef:
Isbn 90-245-1613-7

Dankje voor de tijd groet geralt of riviacenturion81 hoe maak je
linkjes via deze site

Als je een berichtje tikt zie je grijze knopjes boven het venster waarin je typt. Het tweede knopje (twee in elkaar linkende ringen) kun je gebruiken om een link in te voegen!

Geralt of rivia schreef:
Isbn 90-245-1613-7
Eerste druk
Uitgeverij luitingh
1986
Hopelijk heb je hier iets aan

Yep, dank je!
Op ISBN gezocht: Gelezen Boek | Stephen King - Het - 90-245-1613-7 - 1987 | Eric's Boekensite

Aantal pagina's klopt gewoon. Een combinatie van kleinere marges, kleiner font, uitlijning dichter bij de rand van de pagina's en grotere pagina's kan dit blijkbaar doen Veel leesplezier!

Ik vermoed zelf dat het hier gaat om de verkorte versie. De uitgebreide versie bevat inderdaad de meer dan 1000 pagina's

Die is te koop voor 15 euro (filmversie met jongetje + gele ballon).

Geralt of rivia
[quote]
(quote)
denk ik ook je hebt gelijk de nieuwe versie dan maar weer kopen ben gellukig net betaald van mijn baantje gestopt bij de kringloop heb de boeken op volgorde gezet net 15 betaald gekregen dus ik ga vrijdag effe naar de boekhandel dankje voor de tip

Geralt of rivia
centurion81 schreef:
(quote)

Yep, dank je!
Op ISBN gezocht: Gelezen Boek | Stephen King - Het - 90-245-1613-7 - 1987 | Eric's Boekensite

Aantal pagina's klopt gewoon. Een combinatie van kleinere marges, kleiner font, uitlijning dichter bij de rand van de pagina's en grotere pagina's kan dit blijkbaar doen Veel leesplezier!
nee heb per ongeluk de verkorte editie gekocht

...stilte...
gestopt bij de kringloop heb de boeken op volgorde gezet net 15 betaald gekregen

goed werk dat zouden ze bij alle kringloopwinkels moeten doen

Geralt of rivia
Die is te koop voor 15 euro (filmversie met jongetje + gele ballon). [/quote]
Waar is ie te koop bij de boeken winkel of kringloop

Geralt of rivia
Geralt of rivia schreef:
Die is te koop voor 15 euro (filmversie met jongetje + gele ballon).

Waar is ie te koop bij de boeken winkel of kringloop [/quote]

Dit is toch een onverkorte editie? bol.com | Het, Stephen King

En dit een ingekorte bol.com | Het, Stephen King

Welke boekenwinkel of kringloop hangt een beetje af waar je zelf woont, maar in de regel vallen al die Kings wel tweedehands te vinden. Dan moet ik zelf vroeger die ingekorte versie hebben gelezen, die me dik genoeg was.

Geralt of rivia
chris reifert schreef:
Dit is toch een onverkorte editie? bol.com | Het, Stephen King

En dit een ingekorte bol.com | Het, Stephen King

Welke boekenwinkel of kringloop hangt een beetje af waar je zelf woont, maar in de regel vallen al die Kings wel tweedehands te vinden. Dan moet ik zelf vroeger die ingekorte versie hebben gelezen, die me dik genoeg was.
ja die ingekorte versie heb ik dank je voor de hulp

Er is sinds de nieuwe IT film in de bioscoop is geweest (2017 dacht ik) een nieuwe versie in omloop van de onverkorte versie. Uiteraard heb ik destijds mijn 3e onverkorte versie van IT gekocht voor slechts 15 euro ?:
bol.com | It, Stephen King | 9789024577552 | Boeken

Ah kijk eens aan, ik loop achter. Natuurlijk worden zulke boeken heruitgegeven, kom dat vaak genoeg tegen met toevoegen.

Topic moet nog 'gekeurd' worden, overweeg het onder te brengen bij Hulp gezocht met kiezen van een versie/editie - BoekMeter.nl

Halley23 (moderator)
chris reifert schreef:
Ah kijk eens aan, ik loop achter. Natuurlijk worden zulke boeken heruitgegeven, kom dat vaak genoeg tegen met toevoegen.

Topic moet nog 'gekeurd' worden, overweeg het onder te brengen bij Hulp gezocht met kiezen van een versie/editie - BoekMeter.nl
Dat dacht ik ook, bedankt voor het zetje!

Geralt of rivia
Was vandaag in de boekhandel ze hadden hem niet verise van it:charapter 2 komt volgende week uit dus volgende week maar weer terug naar de boekhandel wel net begonnen in een boek the x files opgang tweedehands ben benieuwd ga hem vanavond lezen

Geralt of rivia
Geralt of rivia schreef:
Was vandaag in de boekhandel ze hadden hem niet verise van it:charapter 2 komt volgende week uit dus volgende week maar weer terug naar de boekhandel wel net begonnen in een boek the x files opgang tweedehands ben benieuwd ga hem vanavond lezen
vond de editie van it:charapter 2 toch wat duivels nu op markplaats voor 3 euro de vollige editie gekocht de editie uit 1990 van de miniserie

Gast
geplaatst: vandaag om 01:38 uur

geplaatst: vandaag om 01:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.