menu

Boeken / Algemeen / Iconische boekomslagen

zoeken in:
avatar van liv2
Wat vinden jullie een iconische boekcover (en waarom?)



Alice's Adventures in Wonderland - Lewis Carroll (1865)


(afbeelding)

Lewis Caroll zocht en vond in John Tenniel de virtuoos die hij nodig had. Iemand die alle rare kronkels en personages van zijn boek op papier kreeg. Er bestaan twee versies:. Deze met Alice, de hartenkoningin en één met het witte konijn.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Dichtertje. De Uitvreter. Titaantjes - Nescio (1918)


(afbeelding)

De eerste druk van het eerste boek van Nescio, dat verscheen in april 1918 bij uitgever/kunsthandelaar J.H. de Bois in Haarlem in een oplage van vijfhonderd exemplaren. De omslag is van graficus, schilder, beeldhouwer en uitvinder Reijer Stolk, die bekend werd door deze cover. Nescio kon er niet uit wijs en op een recensent maakte ze de indruk van 'een teekening, geknipt in drie reepen, die bij vergissing in verkeerde volgorde weer aan elkaar zijn geplakt'.

Tabula Rasa
In tegenstelling tot bijvoorbeeld elpees (cd's etc.), hebben boeken vaak meerdere covers die per land en per herdruk verschillen. Dit maakt de mogelijkheid om iconisch te worden natuurlijk aanmerkelijk minder groot dan voor elpeehoezen. Bovendien wordt er naar mijn mening altijd veel minder aandacht besteed aan de cover van een boek dan van een plaat. Dit leidt ertoe dat er voor mij niet heel veel bekende boekcovers zijn, en nog minder die ik iconisch zou willen noemen. De zwart-rood-groene cover van Turks Fruit van Jan Wolkers is er eentje die ik toch wel tot dit zeer selecte gezelschap wil rekenen. Geen mooie cover maar wel uiterst herkenbaar. Eén van de weinige boekcovers die ik van twintig meter afstand al kan signaleren. Simpele belettering en verder niets. Of het de cover van de eerste druk is weet ik niet. Wie de cover ontworpen heet weet ik ook niet, maar dat zal gewoon vooraan in het boek staan.



(afbeelding)

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
De omslag van 'Turks Fruit' is een zgn. type-based cover van Jan Vermeulen. Wolkers en Vermeulen werkten al sinds de vroege jaren '60 samen, die samenwerking ging door tot aan de dood van Jan Vermeulen in 1985.

Via deze link vind je er een klein beetje info over.

avatar van Donkerwoud
Zelf vind ik het één van de sterkste covers van de laatste tijd. Misschien nog wat jong om tot de klassiekers gerekend te mogen worden, maar soit...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c2/Thesistersbrotherscover.jpg/200px-Thesistersbrotherscover.jpg

Hier dan wel een aangrijpend mooie klassieker:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Metamorphosis.jpg

avatar van liv2
Donkerwoud

Helemaal eens. The sisters brothers cover is idd heel erg goed.

avatar van mjk87
Vooral enkele Amerikaanse klassiekers:


(afbeelding)


(afbeelding)


(afbeelding)

avatar van eRCee
Bovenstaande zijn inderdaad goede suggesties. Ik kwam zelf eigenlijk maar op eentje, gek genoeg deze:


(afbeelding)

avatar van liv2
Inderdaad allemaal uiterst mooie covers maar dit topic blijft natuurlijk enkel interessant als er wat achtergrond-info of wat uitleg bij is waarom juist een bepaalde cover zo in de smaak valt, anders verzanden we snel in een saaie plaatjesparade.....

avatar van mjk87
Niet per se in de smaak vallen, ik denk eerder directe herkenning en daar valt niet direct veel over te zeggen.


avatar van liv2
mjk87 schreef:
Niet per se in de smaak vallen, ik denk eerder directe herkenning en daar valt niet direct veel over te zeggen.



Hmmm... De bedoeling van dit topic bekeken we toch anders. Het moet een beetje een meerwaarde hebben anders zitten we terug in het schuitje van 'knock out' toestanden. Het boek hoeft zelfs geen klassieker te zijn. Dus maw iets over de cover zelf of de ontwerper ect, of iets over waarom je een cover mooi vind. Compositie, kleurgebruik, bepaalde details... enfin, gelijk wat. Als het maar wat meer is dan wat covers onder elkaar....

Over the Great Gatsby cover bv:


(afbeelding)




Francis Cugat , de ontwerper, was indertijd een onbekende artiest . Hij ontwierp de cover toen Scott Fitzgerald nog aan het boek bezig was. Deze was er zo over in de wolken dat hij de cover als scene in het boek heeft geschreven.

avatar van mjk87
Misschien dan maar eens iets wijden aan de boeken van Leon de Winter waarvan er tamelijk veel geïnspireerd zijn op schilderijen van Hopper? Geloof ook niet dat daar een diepere betekenis achter zit dan dat De Winter ze gewoon mooi vindt, maar het is wel een geinig gegeven.

avatar van eRCee
Ik dacht ook inderdaad vooral aan directe herkenning, of zoals Tabula Rasa schrijft, een boekcover die je van 20 meter afstand al kan plaatsen.

avatar van mjk87
Tabula Rasa schreef:
Of het de cover van de eerste druk is weet ik niet. Wie de cover ontworpen heet weet ik ook niet, maar dat zal gewoon vooraan in het boek staan.


Meestal wel als die op deze site staat, daar let de crew wel op. Jan Vermeulen is de ontwerper, mocht je geïnteresseerd zijn. En het staat inderdaad - wel vrij summier- ergens voorin.

Mooier vind ik dan, ook van de combinatie Wolkers/Vermeulen, de cover van de Walgvogel. In wezen hetzelfde, maar minder bekend dus eigenlijk niet iconisch. Maar dat mooie zachte blauw met zacht rood en geel spreekt veel meer. En het is ook een beter boek, maar dat is dan in deze topic weer niet van belang.

avatar van psyche
psyche (crew)
Ik weet het, geen strips op BoMe en toch en toch: aan deze omslag dacht ik het eerst, ik kan het niet laten hem te laten zien .. Jeugdsentiment waar je nu qua verhaal en omslag niet meer mee kunt aankomen op straffe van ... Maar zulke fijne herinneringen aan mea culpa ... stukgelezen ... Ik heb nog een exemplaar op zolder ...

http://www.seniorplaza.nl/images/old/copied/jar50_-_frans_piet_sjors_&_sjimmie_1955.jpg


ook jeugdsentiment, ik was wat ouder, zo heerlijk truttig, kan je evenmin nog mee aankomen.

Iconisch voor mij: o.a. (vervlogen) tijdsbeeld.


(afbeelding)

avatar van dutch2.0
Het viel me op dat deze 'moderne' iconische covers er nog niet op stonden. Nadat deze boeken waren uitgekomen, werd de boekenkaftenmarkt echt overspoeld door geheimzinnige meisjes en zwart-wit stadsbeelden. Minstens zo iconisch is trouwens die man met die baard van Stoner!


(afbeelding)

(afbeelding)


avatar van liv2

(afbeelding)

Deze werd uiteraard al eerder aangehaald, maar opmerkelijk is dat alle andere Salinger covers uiterst sober zijn. Enkel titel en auteursnaam, dat was zijn wens. Deze met het toch wel prachtige carrouselpaard is misschien toch wel de meest iconische cover ooit. Salinger weigerde ook altijd elke andere vorm van tekst op zijn covers en maakte voor deze een uitzondering wat de tekening betreft. En gelijk had hij blijkbaar.

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
http://www.almaoostenwint.nl/weblog/images/kleinejohannes.jpg

Niet de omslag van de eerste druk maar wel – denk ik -de meest bekende. De illustratie is van de hand van Edzard Koning (1869-1954) en siert de omslag van de uitgave van 1898 en is daarna nog vaker gebruikt bij heruitgaves. Koning was een Nederlandse kunstschilder, aquarellist, etser en illustrator. Als impressionist en als volgeling van de Haagse School was hij een romanticus die geloofde in een bezielde natuur. Zelf noemde hij zijn stijl: verdroomd impressionisme. Hij heeft ook de illustraties in de ‘De Kleine Johannes’ gemaakt en is ook bekend door zijn medewerking aan de Verkade Albums.

avatar van PeterW
PeterW (crew)
Als het over iconische covers gaat mogen die van Gallimard natuurlijk niet ontbreken; die zijn allemaal hetzelfde.

http://blog.epagine.fr/wp-content/uploads/2011/01/corps_meles.jpg

avatar van Halley23
Halley23 (moderator)
Bij De Site > Algemeen > Iconische boekcovers:

http://3.bp.blogspot.com/-rnbprzgb5VA/TqZ-wNidz1I/AAAAAAAAABk/QvgoMuuF0Zs/s320/petitprince.jpg

De omslag en de illustraties, van de hand van de auteur zelf, zijn minstens zo bekend geworden als het boek zelf. De Saint-Exupéry maakte de tekeningen - of beter aquarellen - terwijl hij het verhaal schreef op een hotelkamer in New York.

avatar van gert_r
Bij De Site > Algemeen > Iconische boekcovers:

Berichten verplaatst naar Boeken > Algemeen > Iconische boekomslagen

Gast
geplaatst: vandaag om 10:13 uur

geplaatst: vandaag om 10:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.