menu

Mijn Updates +
Boeken / Algemeen / Boekenhumor

zoeken in:
Ted Kerkjes schreef:
Ik vind het in ieder geval ook misplaatst, los van het feit of ik de grap kan waarderen of niet.

Wat ik naar of verontrustend vind, is dat de eerste niet-boekgerelateerde grap meteen een grap van dit kaliber is. Als het gelijk die kant opgaat, vind ik het ietwat bedenkelijk.

Dit is geen plek om discussies te voeren maar ik wil hier toch even kort op reageren.
Ten eerste: de TS gaf zelf al aan dat grappen niet per definitie boekgerelateerd hoeven te zijn.
Ten tweede: Elke westerling kent de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en wat Hitler allemaal op zijn geweten heeft. Die zaken zijn gruwelijk zonder meer, maar vandaag de dag zijn er zaken aan de orde die (m.i.) tien keer erger en gruwelijker zijn.
Ik bedoel dus niet dat wij de misdaden uit WW2 moeten bagateliseren, maar om nou elke keer in een kramp te schieten als Hitler als cartoon opduikt lijkt mij toch een beetje overdreven.

Wat mij betreft, kan men overal grappen over maken. Dat niet iedereen de grappen leuk zal vinden is dan ook evident.
Als kind herinner ik me nog een cartoon uit de Lach (mijn ouders lazen dat flutblaadje, ja ) en daar werd een vrouw op de rails vastgebonden door twee mannen.
De tekst eronder luidde: "Niet haar benen, idioot!"
Dat was dan de humor uit de jaren 60; een vrouw die, voor ze op een afschuwelijke manier aan haar einde zou komen, zou eerst nog 2 keer verkracht moeten worden.
Lachen man!

Maar goed, voor ik weer te ver afdwaal, humor is voor iedereen anders en ik denk dat bijna alles moet kunnen.
Hoe bedenkelijk of fout sommige grappen ook zijn.
Want, Ted Kerkjes, als de man onder het tekstballonnetje Gadaffi of Komeiny zou zijn, zou de grap een hele andere lading hebben voor jou.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

Volgens mij al eens geplaatst, maar een animatie waarin Hunter S. Thompson en Kafka één worden. Best tof!

Hunter S. Thompson and Franz Kafka Inspire Animation for a Bookstore Benefiting Oxfam | Open Culture - openculture.com

Ted Kerkjes (moderator)
Panta Rei schreef:
Dit is geen plek om discussies te voeren maar ik wil hier toch even kort op reageren.
Ten eerste: de TS gaf zelf al aan dat grappen niet per definitie boekgerelateerd hoeven te zijn
Weet ik, maar de manier waarop de grap geponeerd werd, vond ik ongepast. Alle grappen die gepost zijn, zijn boekgerelateerd. Als de eerste niet-boekgerelateerde grap meteen een controversiële cartoon is (grappig of niet), lijkt mij dat persoonlijk niet zo'n bijster goed idee. Er zijn andere plekken daarvoor, me dunkt.
Ik zou persoonlijk zelf niet snel een dergelijke cartoon posten, omdat ik weet dat het gevoelig zou kunnen liggen. Ik ben het met jou eens dat er maar twee soorten grappen zijn: Goede Grappen en Slechte Grappen. Onderwerp en thematiek spelen daarbij mijns inziens geen rol. Op het internet ligt dat wat mij betreft net wat anders: wij kennen elkaar niet persoonlijk, ik kan jou niet zien, jouw gezichtsuitdrukking kan ik niet beoordelen. Het is bij een grap belangrijk hoe het verteld wordt: op het internet is dat een lastig punt. Emoticons helpen enigszins, maar toch... Een grap kan makkelijk verkeerd vallen. Daarom lijkt het mij niet verstandig om grappen van dergelijke snit te posten.
Verder speelt de context bij een grap een cruciale rol. In een andere situatie had de grap heel anders kunnen vallen. In deze context vind ik de grap nogal misplaatst. Het is niet ingebed in een inleidinkje of zoiets, maar gewoon boem! geponeerd... Ik vind het een beetje vreemd.
Panta Rei schreef:
Ten tweede: Elke westerling kent de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en wat Hitler allemaal op zijn geweten heeft. Die zaken zijn gruwelijk zonder meer, maar vandaag de dag zijn er zaken aan de orde die (m.i.) tien keer erger en gruwelijker zijn.
Ik bedoel dus niet dat wij de misdaden uit WW2 moeten bagateliseren, maar om nou elke keer in een kramp te schieten als Hitler als cartoon opduikt lijkt mij toch een beetje overdreven.
Ik ben het helemaal met jou eens: een taboe blijft een taboe als er krampachtig wordt doodgezwegen. Een wond blijft gevoelig als er nooit een vinger op wordt gelegd. De hete brij blijft heet als er aldoor omheen wordt gedraaid.
Toch lijkt mij het internet (of in ieder geval dit internetforum) niet de juiste plek om deze houding te veranderen.
Panta Rei schreef:
Wat mij betreft, kan men overal grappen over maken. Dat niet iedereen de grappen leuk zal vinden is dan ook evident.
Hier ben ik het mee eens. Maar zoals gezegd: op het internet zou ik altijd twee keer nadenken voor ik een controversiële cartoon poneer.
Panta Rei schreef:
Want, Ted Kerkjes, als de man onder het tekstballonnetje Gadaffi of Komeiny zou zijn, zou de grap een hele andere lading hebben voor jou.
Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ik snap wel wat je bedoelt. In principe vind ik ook dat je iedere grap moet kunnen maken (zoals Hans Teeuwen bijvoorbeeld doet), maar op het internet kan een grap, wegens het gebrek aan menselijk contact, onbedoeld verkeerd vallen.

psyche (crew)
PeterW schreef:
(afbeelding)

Ik heb vanwege ruimtegebrek een scheiding van tafel en bed met meneer Bol en ben in de bibliotheek ingetrokken. Maar soms, soms, kan ik me niet beheersen en date ik stiekem met de plaatselijke boekhandel ...

Oei, allemaal reacties, had ik niet verwacht, was niet de bedoeling.

Panta Rei schreef:
Als kind herinner ik me nog een cartoon uit de Lach (mijn ouders lazen dat flutblaadje, ja ) en daar werd een vrouw op de rails vastgebonden door twee mannen.
De tekst eronder luidde: "Niet haar benen, idioot!"
Dat was dan de humor uit de jaren 60; een vrouw die, voor ze op een afschuwelijke manier aan haar einde zou komen, zou eerst nog 2 keer verkracht moeten worden.

Deze vergelijking gaat niet op en schept een incorrect beeld. De 'grap' die je beschrijft is een zogenaamde sick joke. In dit geval alsof verkrachting grappig is... Geen leuke grap en een sick joke zou ik nooit plaatsen.

Maar dít is geen sick joke. Nergens wordt gesuggereerd dat Hitler of het nazisme grappig is of wordt het gebagatelliseerd. De cartoon drijft juist de spot met Hitler en het nazisme, maakt het belachelijk. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat hier controversieel of op/ over het randje aan zou zijn. Het is een grap die zo uit Charlie Chaplins 'The Great Dictator' had kunnen komen. Voor deze cartoon zou je destijds duidelijk zijn opgepakt in Duitsland. Allicht is de cartoon ook niet zo goed begrepen.

Ted Kerkjes schreef:
Weet ik, maar de manier waarop de grap geponeerd werd, vond ik ongepast. Alle grappen die gepost zijn, zijn boekgerelateerd. Als de eerste niet-boekgerelateerde grap meteen een controversiële cartoon is (grappig of niet), lijkt mij dat persoonlijk niet zo'n bijster goed idee

Deze redenatie kan ik eerlijk gezegd niet zo goed volgen.

gert_r schreef:
Gisteren heb ik hier ook al even naar gekeken; de site waar dit vandaan komt (www.wakkereburgers.nl) lijkt me wel kosher - ik vermoed dat die naam ironisch is bedoeld

Daarnaast is de website, die ik niet ken, verder niet belangrijk, zij hebben'm niet gemaakt. Het is een cartoon van Gummbah, de cartoonist die bekend is van o.a. het linkse De Volkskrant.

Enfin, dan maar een tweede poging tot 'just a joke' met Gummbah:

http://s1.img.humo.be/q100/w700/h/img_129/1291941.jpg

Gerard Reve schreef:
Het is een grap die zo uit Charlie Chaplins 'The Great Dictator' had kunnen komen.

Daar moest ik ook meteen aan denken. Ik kon er zelf wel om lachen (vooral het anachronistische, hoe je termen van nu gebruikt in een oude context). Het zou heel anders worden als je bijvoorbeeld een kampcommandant zou opvoeren voor een groep verzamelde joden, en hij zou hetzelfde zeggen. Dan wordt het echt ziek.

(afbeelding)

dutch2.0 schreef:
Het zou heel anders worden als je bijvoorbeeld een kampcommandant zou opvoeren voor een groep verzamelde joden, en hij zou hetzelfde zeggen. Dan wordt het echt ziek.

De tekst zou dan misschien hetzelfde zijn, maar meer ook niet, de context c.q. kwinkslag is dan totaal anders.

psyche (crew)
Gerard Reve schreef:

Ted Kerkjes (moderator)
Doet me denken aan iemand die zegt dat hij wel eens wat boeken van Max Havelaar zou willen lezen...

Ted Kerkjes schreef:
Doet me denken aan iemand die zegt dat hij wel eens wat boeken van Max Havelaar zou willen lezen...

En dat doet mij denken aan deze grap van good old Willy

http://www.tzum.info/wp-content/uploads/2011/01/morjeau_halvehavelaar.jpg

Bij De Site > Algemeen > Just a joke:

Berichten verplaatst naar Boeken > Algemeen > Boekenhumor

De boekenlegger van elastiek: tot op de regel nauwkeurig.
https://s24.postimg.org/f2rr4r1ph/C7_Mh_Uw_OX0_AAgx_IY_2.jpg

'Humor is overwonnen droefheid.' - Godfried Bomans

Briljant!!!!!

Ik vond 'm ook heel sterk.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:00 uur

geplaatst: vandaag om 07:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op BoekMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.